Druk koelsysteem

Post hier al je vragen over de Renault 19
Alpine
Contacteer:

Zojuist weer aan het spelen geweest in duitsland en nu blijft het helaas niet meer bij een fluitketel.
Had net als alle verwende airco rijders en plasje onder de auto na het tanken :(

Zou het schelen om bij deze temperaturen de thermostaat te verwijderen?
Wil zondag nog graag wat ervaring opdoen op zandvoort,maar ben bang dat ze daar de geest gaat geven met deze temperatuur buiten :@
Er wordt een druk opgebouwd alleen bij vollast,gewoon "normaal" rijden geeft geen problemen.
Riël
Über-Spammer

Haal toch die koppakking maar es eruit en laat je de kop persen.

Thermostaat verwijderen kan even schelen, maar is wel niet goed voor een constante temperatuur te krijgen en je waterpomp werkt zich uit de naad, de flow in de kop wordt veel minder ---> daar hogere temperatuur.
pierre

koppakking inderdaad, of doorrijden totdat je stil sta met motorschade.
Alpine
Contacteer:

Het laatste en te koop plaatsen :D
Alpine
Contacteer:

Riël schreef: je waterpomp werkt zich uit de naad, de flow in de kop wordt veel minder ---> daar hogere temperatuur.
Wat heeft het verwijderen van de thermostaat te maken met de waterpomp?
Die draaid toch op de snelheid van de multiriem,heeft de thermostaat toch geen invloed op lijkt mij.
Dat het een tijdelijke oplossing is ben ik met je eens,
maar wil absoluut met de auto het circuit op wat er daarna gebeurd ist mir egal.
Riël
Über-Spammer

Thermostaat heeft maar een doorgang van 1,5 cm, laat je hem weg heb je een veel groter gat!
Ja die waterpomp ben i knog aan het twijfelen, maar dat je flow verliest in je kop is een feit!
Alpine
Contacteer:

Het gaat mij erom hoe ik de druk kan verlagen,als ik de thermostaat eruit haal heeft de doorstroom minder tegendruk.
Heb zoals gezegd vd week gespeeld met een clio 16v,daarvan bleef de temperatuur vergeleken met de mijne ijskoud.
Zodra ik met mn 19 ergens moet stoppen,of in langzaam rijdend verkeer kom draait mn fan overuren. We zien zondag wel verder :p
Tom
Moderator
Car: MB

laat hem toch maar zitten
Steven
Car: M536

Thermostaat in geheel verwijderen is not done, het koelt helemaal niet beter en het helpt je waterpomp in no time naar de klote.

In de racerij rijden ze 'zonder' thermostaat, maar dan wel een leeg thermostaathuis.

Ik heb trouwens zo snel nog nix gelezen over een nieuwe radiateur?
Alpine
Contacteer:

Steven schreef:In de racerij rijden ze 'zonder' thermostaat, maar dan wel een leeg thermostaathuis.
Als de thermostaat eruit is is het huis toch ook leeg?
De radiateur is goed,de auto koelt ook goed met rijwind.
Het probleem is zodra ik geen rijwind meer heb (file/stadsverkeer) dan schiet de temperatuur omhoog en mn fan blijft janken continu.

En als ik een lang stuk volgas heb gereden is er een drukverschil in het reservoir van koud min naar warm max of erboven.
En dat resulteerd in of een stoombad onder de kap of mn versnellingsbak krijgt een douche van warme koelvloeistof.

Maar hoezo draai je de waterpomp kapot zonder thermostaat,die draait toch op je multiriem? Het water kan sneller rond omdat je geen vernauwing meer hebt, maar de pomp blijft toch aangedreven afhankelijk van de snelheid van je multiriem?
Tom
Moderator

als die pomp dat water zoveel sneller wil rond pompen moet er wel voldoende aanvoer zijn he! En dat is nogal bij een slang zonder thermostaathuis.
Alpine
Contacteer:

Tom schreef:als die pomp dat water zoveel sneller wil rond pompen moet er wel voldoende aanvoer zijn he! En dat is nogal bij een slang zonder thermostaathuis.
Thermostaat zit bij een 19-16v niet in de slang,thermostaathuis aan het blok gemonteerd. Volgens mij moet het wel wat opleveren,is toch ook een soort van tegendruk gezien het water er niet vrij doorkan.
Steven
Car: M536

Die tegendruk is er niets voor nix, als je die thermostaat eruit tieft gaat de pomp caviteren (allemaal luchtbellen ontwikkelen rond de pompbladen) en dan leeft de boel niet lang meer.
En je pomprendement zakt uiteraard drastisch.
Alpine
Contacteer:

We gaan met thermostaat het circuit op en volgende week testen wat het oplevert zonder thermostaat te rijden. Gezien het koelsysteem een gesloten circuit is lijkt het me vreemd dat je waterpomp gaat "caviteren",er zal best een mogelijkheid zijn maar de snelheid waarmee de pomp draaid blijft met of zonder ALTIJD gelijk.

We gaan testen en ik laat het jullie weten,blijft leuk zulke discussie's :beer:
Tom
Moderator

owhja, een 16kleppert. Houd je hetzelfde probleem zoals steven al zegt. Als het zinvol zou zijn zouden ze het destijds in de racerij ook wel gedaan hebben. Je zou ook nog een paar gaatjes kunnen boren in je thermostaathuis. Geen idee of het zinvol is maar het is een tussenweg
pierre

Alpine schreef:
Riël schreef: je waterpomp werkt zich uit de naad, de flow in de kop wordt veel minder ---> daar hogere temperatuur.
Wat heeft het verwijderen van de thermostaat te maken met de waterpomp?
Die draaid toch op de snelheid van de multiriem,heeft de thermostaat toch geen invloed op lijkt mij.
Dat het een tijdelijke oplossing is ben ik met je eens,
maar wil absoluut met de auto het circuit op wat er daarna gebeurd ist mir egal.
ist mir leider auch egal aber informieren Sie ob der autoschrottplatz danach vielleicht 50 euro zahlt fur dein wagen.
tschuss.
Alpine
Contacteer:

pierre schreef:ist mir leider auch egal aber informieren Sie ob der autoschrottplatz danach vielleicht 50 euro zahlt fur dein wagen.
tschuss.
Als het zover is mag jij hem komen halen (Y)
Plaats reactie