clio start niet

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Redbull clio
Berichten: 44
Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
Locatie: Machelen (België)
Contacteer:

heb een tweede clio gevonden, dezelfde kleur en dezelfde motor. Ga hem kopen voor wisselstukken maar ik moet hem eerst thuis krijgen.

hier begint het probleem: eerst was de batterij plat, ok startkabels dus krijgt terug stroom. dus probeer hem te starten. de startmotor draait maar wilt niet aanslaan. dus krijg de wagen niet aan de praat.

wat kan het probleem zijn en hoe krijg ik hem gestart en blijft hij draaien zodat ik hem thuis krijg?

alvast bedankt
mvg
Davy
Clio16vTR
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 2 jul 2003 9:26
Locatie: Olst

Krijgt ie wel brandstof? Vonken de bougies ook?
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Even aangenomen dat er bieziene inzit... :wink:

Brandstof pomp draait? Alle kabels op je verdelerkap enzo goed aangesloten? (ik trek wel eens de bobine kabel eraf als de auto lang alleen staat)

Brandstofpomp heeft een aparte zekering...geen zekeringen kapot? Ook onder je dash naar zekeringen gekeken?
Redbull clio
Berichten: 44
Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
Locatie: Machelen (België)
Contacteer:

kabels zaten er nog allemaal op denk ik.

hoe kan ik zien of de brandstofpomp nog draait? rook wel geen naft na lang starten. wilt dit zeggen dat ze niet draaide?

heb de zekeringen niet nagekeken maar zou het raar vinden dat die ineens stukgaan van stil te staan.

alvast bedankt
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

relais misschien.
Redbull clio
Berichten: 44
Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
Locatie: Machelen (België)
Contacteer:

waar vind ik die?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

dA's een goeie, ik weet het niet bij een cliko.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

in je zekeringenkast in het interieur of in het bakje bij je accu. Weet zo ook niet waar hij precies zit
paulusdecliokabouter
Berichten: 145
Lid geworden op: di 20 jul 2004 16:07

of je leent ff bij iemand een ambulance en zet hem erop :)
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

relais ff doorlussen en kijken wat de pomp doet. Als ie aanslaat is het je relais (of computer) anders is het je brandstofpomp.
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

zit er geen start onderbreker / alarm op. Ik heb vorige week ook geprobeert een megane coupe te starten die een platte accu had maar daar was de electronica zo van in de war dat die weigerde aan te slaan.
Redbull clio
Berichten: 44
Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
Locatie: Machelen (België)
Contacteer:

hoe kan ik die relais doorlussen?

er zit geen alarm of startonderbreker op. had ik ook al aan gedacht en de starter werkt dus kan niet denk ik :wink:
DD
Berichten: 65
Lid geworden op: do 14 jul 2005 8:01

bij de megane werkte de startmotor ook perfect alleen de startonderbreker laat of geen vonk door of stopt de benzine toevoer. Maar als dat er niet tussen zit dan heb je daar geen last van. :wink:

een relais doorlussen is niet zo moeilijk. Neem een dikke draad het lieftst met 2 steekpennetjes erop (Het mannetje van de schuifpennetjes die je ook gebruikt voor je speakers aan te sluiten).
Je moet even uitzoeken (of iemand anders moet het weten) welke nummers je door moet verbinden op het relais. je haalt het relais eruit en steek op de plaatsen van de nummers je steekpennen in.

Een relais is niets meer dan een schakelkastje. Door een klein stroompje naar het relais te sturen (bv via een schakelaar op het dash) activeer je het relais en die schakelt vervolgens een grote stroom. Ze kiezen hier vaak voor om de dikke draden massa zo kort mogelijk te houden en hoge slijtage op tere onderdelen tegen te gaan.

Een relais is meestal 4 of 5 polig. een massa, een stuurstroompje, Een dikke 12V en 1 of 2 aansluitingen naar het gewenste te sturen onderdeel (in jou geval de benzine pomp.) Je moet dus de dikke 12v vinden en die doorverbinden met de aansluiting naar de pomp.
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Meestal zijn het de 2 dikste draden die je moet verbinden zoals hier onder beschreven.

hou er rekening mee dat als je pomp nog heel is, dat ie meteen gaat lopen. Dus snel starten anders verzuip je hem!
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

DD schreef:
een relais doorlussen is niet zo moeilijk. Neem een dikke draad het lieftst met 2 steekpennetjes erop (Het mannetje van de schuifpennetjes die je ook gebruikt voor je speakers aan te sluiten).
Je moet even uitzoeken (of iemand anders moet het weten) welke nummers je door moet verbinden op het relais. je haalt het relais eruit en steek op de plaatsen van de nummers je steekpennen in.
Wat nog veel makkelijker is met een schroevendraaier je relais openmaken (zwarte kapje eraf halen) . als hij het niet doet zit er waarschijnlijk een zwart ingebrand puntje aan het ijzeren vierkante (aan de binnenkant) klepje daar schoonmaken en dan dat klepje indrukken! dan moet je je brandstof pomp horen gaan draaien, gebeurt dit niet brandstof pomp loshalen en aansluiten op je accu, want dan kan je gelijk testen of die niet kapot is!
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

zonder ingewikkeld doorlussen en andere narigheid kan je binnen 3 seconden bepalen of je brandstofpomp werkt.

Als je het contact aanzet (niet starten) zal het relais 3 seconden inslaan en hoor je kort de pomp draaien. Relais zit bij mijn 1991 16V in een relaiskast naast je accu (zwart kastje tussen koplamp en dempertoren in).

Verder; als een auto wel start maar niet aanslaat inderdaad de 3 basisbehoeftes controleren; Brandstof, Vonk, Lucht.
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

alex1971 schreef:zonder ingewikkeld doorlussen en andere narigheid kan je binnen 3 seconden bepalen of je brandstofpomp werkt.
behalve als je relais stuk is dan slaat hij helemaal niet aan :p
Redbull clio
Berichten: 44
Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
Locatie: Machelen (België)
Contacteer:

ok ga dat morgen eens proberen en als het dat niet is wat kan het dan nog zijn?
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

5gt8vturbo schreef:
alex1971 schreef:zonder ingewikkeld doorlussen en andere narigheid kan je binnen 3 seconden bepalen of je brandstofpomp werkt.
behalve als je relais stuk is dan slaat hij helemaal niet aan :p
HEYYY; zou je dan de oorzaak gevonden hebben denk je :lol: (Y)
Redbull clio
Berichten: 44
Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
Locatie: Machelen (België)
Contacteer:

was dus de oorzaak niet want er werd nog benzine ingespoten.

heb hem een keer kunnen laten draaien maar hij viel onmiddelijk terug stil. hij zal maximum twee ontstekingen hebben gegeven.

wat kan de oorzaak nog zijn dat hij niet wil starten? de starter draait nogaltijd heel moeilijk.
alex1971
Berichten: 317
Lid geworden op: di 28 jun 2005 8:12
Locatie: Amstelveen

was ook meer een reply aan mijn voorganger.

Ok, en hij vonkt nog steeds? distributie en onsteking goed/op tijd? Het is nu stapsgewijs te werk gaan. Benzine, Lucht, Vonk. Aanwezig? Dan paar tellen doorstarten en de bougies eruit draaien. Nat = foute ontsteking/te weinig lucht, droog = geen brandstof. Kleur van de bougies geeft ook aan hoe de auto gedraaid heeft de laatste keer dat hij liep. En zo stapje voor stapje verder gaan.

Als je twijfelt over onderdelen kan je die van je 'oude' motor misschien gebruiken, want die liep gewoon neem ik aan?

Als het een 16V is klinkt het me niet onbekend dat de startmotor langzaam ronddraait. Heb de mijne ook net mogen vervangen voor een nieuwer type (met planetaire overbrenging) dus starten als een zonnetje. Draait hij veel beter rond met een startaccu erbij? Dan is je startmotor aan het doodgaan.
Redbull clio
Berichten: 44
Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
Locatie: Machelen (België)
Contacteer:

het is gelukt van de clio te starten en ermee tot thuis te rijden. bedankt aan iedereen voor de tips.

het was gewoon de batterij die helemaal dood is. daardoor niet genoeg stroom met startkabels... dus niet starten. heb dan maar mijn broer zijn diesel meegenomen en dubbele startkabels erop gestoken zodat hij genoeg stroom doorgaf.

nu heb ik enkele vragen over het afbreken. er zit een handschoenkastje (bij de mijne niet) er is een twaalf volt aansluiting (bij de mijne ni). nu is mijn vraag hoe ik dit er allemaal het makkelijkste uitkrijg? direct heel de dash of stuk per stuk?
Plaats reactie