heb een tweede clio gevonden, dezelfde kleur en dezelfde motor. Ga hem kopen voor wisselstukken maar ik moet hem eerst thuis krijgen.
hier begint het probleem: eerst was de batterij plat, ok startkabels dus krijgt terug stroom. dus probeer hem te starten. de startmotor draait maar wilt niet aanslaan. dus krijg de wagen niet aan de praat.
wat kan het probleem zijn en hoe krijg ik hem gestart en blijft hij draaien zodat ik hem thuis krijg?
alvast bedankt
mvg
Davy
clio start niet
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
- Locatie: Machelen (België)
- Contacteer:
Even aangenomen dat er bieziene inzit...
Brandstof pomp draait? Alle kabels op je verdelerkap enzo goed aangesloten? (ik trek wel eens de bobine kabel eraf als de auto lang alleen staat)
Brandstofpomp heeft een aparte zekering...geen zekeringen kapot? Ook onder je dash naar zekeringen gekeken?
Brandstof pomp draait? Alle kabels op je verdelerkap enzo goed aangesloten? (ik trek wel eens de bobine kabel eraf als de auto lang alleen staat)
Brandstofpomp heeft een aparte zekering...geen zekeringen kapot? Ook onder je dash naar zekeringen gekeken?
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
- Locatie: Machelen (België)
- Contacteer:
kabels zaten er nog allemaal op denk ik.
hoe kan ik zien of de brandstofpomp nog draait? rook wel geen naft na lang starten. wilt dit zeggen dat ze niet draaide?
heb de zekeringen niet nagekeken maar zou het raar vinden dat die ineens stukgaan van stil te staan.
alvast bedankt
hoe kan ik zien of de brandstofpomp nog draait? rook wel geen naft na lang starten. wilt dit zeggen dat ze niet draaide?
heb de zekeringen niet nagekeken maar zou het raar vinden dat die ineens stukgaan van stil te staan.
alvast bedankt
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
- Locatie: Machelen (België)
- Contacteer:
waar vind ik die?
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: di 20 jul 2004 16:07
of je leent ff bij iemand een ambulance en zet hem erop 

-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
- Locatie: Machelen (België)
- Contacteer:
hoe kan ik die relais doorlussen?
er zit geen alarm of startonderbreker op. had ik ook al aan gedacht en de starter werkt dus kan niet denk ik
er zit geen alarm of startonderbreker op. had ik ook al aan gedacht en de starter werkt dus kan niet denk ik
bij de megane werkte de startmotor ook perfect alleen de startonderbreker laat of geen vonk door of stopt de benzine toevoer. Maar als dat er niet tussen zit dan heb je daar geen last van.
een relais doorlussen is niet zo moeilijk. Neem een dikke draad het lieftst met 2 steekpennetjes erop (Het mannetje van de schuifpennetjes die je ook gebruikt voor je speakers aan te sluiten).
Je moet even uitzoeken (of iemand anders moet het weten) welke nummers je door moet verbinden op het relais. je haalt het relais eruit en steek op de plaatsen van de nummers je steekpennen in.
Een relais is niets meer dan een schakelkastje. Door een klein stroompje naar het relais te sturen (bv via een schakelaar op het dash) activeer je het relais en die schakelt vervolgens een grote stroom. Ze kiezen hier vaak voor om de dikke draden massa zo kort mogelijk te houden en hoge slijtage op tere onderdelen tegen te gaan.
Een relais is meestal 4 of 5 polig. een massa, een stuurstroompje, Een dikke 12V en 1 of 2 aansluitingen naar het gewenste te sturen onderdeel (in jou geval de benzine pomp.) Je moet dus de dikke 12v vinden en die doorverbinden met de aansluiting naar de pomp.
een relais doorlussen is niet zo moeilijk. Neem een dikke draad het lieftst met 2 steekpennetjes erop (Het mannetje van de schuifpennetjes die je ook gebruikt voor je speakers aan te sluiten).
Je moet even uitzoeken (of iemand anders moet het weten) welke nummers je door moet verbinden op het relais. je haalt het relais eruit en steek op de plaatsen van de nummers je steekpennen in.
Een relais is niets meer dan een schakelkastje. Door een klein stroompje naar het relais te sturen (bv via een schakelaar op het dash) activeer je het relais en die schakelt vervolgens een grote stroom. Ze kiezen hier vaak voor om de dikke draden massa zo kort mogelijk te houden en hoge slijtage op tere onderdelen tegen te gaan.
Een relais is meestal 4 of 5 polig. een massa, een stuurstroompje, Een dikke 12V en 1 of 2 aansluitingen naar het gewenste te sturen onderdeel (in jou geval de benzine pomp.) Je moet dus de dikke 12v vinden en die doorverbinden met de aansluiting naar de pomp.
-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
Wat nog veel makkelijker is met een schroevendraaier je relais openmaken (zwarte kapje eraf halen) . als hij het niet doet zit er waarschijnlijk een zwart ingebrand puntje aan het ijzeren vierkante (aan de binnenkant) klepje daar schoonmaken en dan dat klepje indrukken! dan moet je je brandstof pomp horen gaan draaien, gebeurt dit niet brandstof pomp loshalen en aansluiten op je accu, want dan kan je gelijk testen of die niet kapot is!DD schreef:
een relais doorlussen is niet zo moeilijk. Neem een dikke draad het lieftst met 2 steekpennetjes erop (Het mannetje van de schuifpennetjes die je ook gebruikt voor je speakers aan te sluiten).
Je moet even uitzoeken (of iemand anders moet het weten) welke nummers je door moet verbinden op het relais. je haalt het relais eruit en steek op de plaatsen van de nummers je steekpennen in.
zonder ingewikkeld doorlussen en andere narigheid kan je binnen 3 seconden bepalen of je brandstofpomp werkt.
Als je het contact aanzet (niet starten) zal het relais 3 seconden inslaan en hoor je kort de pomp draaien. Relais zit bij mijn 1991 16V in een relaiskast naast je accu (zwart kastje tussen koplamp en dempertoren in).
Verder; als een auto wel start maar niet aanslaat inderdaad de 3 basisbehoeftes controleren; Brandstof, Vonk, Lucht.
Als je het contact aanzet (niet starten) zal het relais 3 seconden inslaan en hoor je kort de pomp draaien. Relais zit bij mijn 1991 16V in een relaiskast naast je accu (zwart kastje tussen koplamp en dempertoren in).
Verder; als een auto wel start maar niet aanslaat inderdaad de 3 basisbehoeftes controleren; Brandstof, Vonk, Lucht.
-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
behalve als je relais stuk is dan slaat hij helemaal niet aanalex1971 schreef:zonder ingewikkeld doorlussen en andere narigheid kan je binnen 3 seconden bepalen of je brandstofpomp werkt.

-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
- Locatie: Machelen (België)
- Contacteer:
ok ga dat morgen eens proberen en als het dat niet is wat kan het dan nog zijn?
HEYYY; zou je dan de oorzaak gevonden hebben denk je5gt8vturbo schreef:behalve als je relais stuk is dan slaat hij helemaal niet aanalex1971 schreef:zonder ingewikkeld doorlussen en andere narigheid kan je binnen 3 seconden bepalen of je brandstofpomp werkt.


-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
- Locatie: Machelen (België)
- Contacteer:
was dus de oorzaak niet want er werd nog benzine ingespoten.
heb hem een keer kunnen laten draaien maar hij viel onmiddelijk terug stil. hij zal maximum twee ontstekingen hebben gegeven.
wat kan de oorzaak nog zijn dat hij niet wil starten? de starter draait nogaltijd heel moeilijk.
heb hem een keer kunnen laten draaien maar hij viel onmiddelijk terug stil. hij zal maximum twee ontstekingen hebben gegeven.
wat kan de oorzaak nog zijn dat hij niet wil starten? de starter draait nogaltijd heel moeilijk.
was ook meer een reply aan mijn voorganger.
Ok, en hij vonkt nog steeds? distributie en onsteking goed/op tijd? Het is nu stapsgewijs te werk gaan. Benzine, Lucht, Vonk. Aanwezig? Dan paar tellen doorstarten en de bougies eruit draaien. Nat = foute ontsteking/te weinig lucht, droog = geen brandstof. Kleur van de bougies geeft ook aan hoe de auto gedraaid heeft de laatste keer dat hij liep. En zo stapje voor stapje verder gaan.
Als je twijfelt over onderdelen kan je die van je 'oude' motor misschien gebruiken, want die liep gewoon neem ik aan?
Als het een 16V is klinkt het me niet onbekend dat de startmotor langzaam ronddraait. Heb de mijne ook net mogen vervangen voor een nieuwer type (met planetaire overbrenging) dus starten als een zonnetje. Draait hij veel beter rond met een startaccu erbij? Dan is je startmotor aan het doodgaan.
Ok, en hij vonkt nog steeds? distributie en onsteking goed/op tijd? Het is nu stapsgewijs te werk gaan. Benzine, Lucht, Vonk. Aanwezig? Dan paar tellen doorstarten en de bougies eruit draaien. Nat = foute ontsteking/te weinig lucht, droog = geen brandstof. Kleur van de bougies geeft ook aan hoe de auto gedraaid heeft de laatste keer dat hij liep. En zo stapje voor stapje verder gaan.
Als je twijfelt over onderdelen kan je die van je 'oude' motor misschien gebruiken, want die liep gewoon neem ik aan?
Als het een 16V is klinkt het me niet onbekend dat de startmotor langzaam ronddraait. Heb de mijne ook net mogen vervangen voor een nieuwer type (met planetaire overbrenging) dus starten als een zonnetje. Draait hij veel beter rond met een startaccu erbij? Dan is je startmotor aan het doodgaan.
-
- Berichten: 44
- Lid geworden op: do 16 jun 2005 8:01
- Locatie: Machelen (België)
- Contacteer:
het is gelukt van de clio te starten en ermee tot thuis te rijden. bedankt aan iedereen voor de tips.
het was gewoon de batterij die helemaal dood is. daardoor niet genoeg stroom met startkabels... dus niet starten. heb dan maar mijn broer zijn diesel meegenomen en dubbele startkabels erop gestoken zodat hij genoeg stroom doorgaf.
nu heb ik enkele vragen over het afbreken. er zit een handschoenkastje (bij de mijne niet) er is een twaalf volt aansluiting (bij de mijne ni). nu is mijn vraag hoe ik dit er allemaal het makkelijkste uitkrijg? direct heel de dash of stuk per stuk?
het was gewoon de batterij die helemaal dood is. daardoor niet genoeg stroom met startkabels... dus niet starten. heb dan maar mijn broer zijn diesel meegenomen en dubbele startkabels erop gestoken zodat hij genoeg stroom doorgaf.
nu heb ik enkele vragen over het afbreken. er zit een handschoenkastje (bij de mijne niet) er is een twaalf volt aansluiting (bij de mijne ni). nu is mijn vraag hoe ik dit er allemaal het makkelijkste uitkrijg? direct heel de dash of stuk per stuk?