Voordelen / nadelen lager onafgeveerd gewicht

Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Wat zijn de voordelen (of juist nadelen) van een lager onafgeveerd gewicht?
Via de search kom ik niet verder dan verkeerde uitlaten en andere ongein. :)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

onafgeveerd gewicht is het gewicht bestaande uit remschijf, velg en band, het gedeelte wat in feite tijdens het sturen draait.

Een lager onafgeveerd gewicht heeft een positief effect op de stuureigenschappen, het stuurt lichter, direkter en nauwkeuriger.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hoe lager hoe beter :)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Onafgeveerd gewicht is het gedeelte van je wielophanging tussen wegdek en vering. Doorgaans dus je wiel, band, naaf, draagarm, en een deel van de veer/demper zelf.

Dit gewicht wil je, in verhouding tot de geveerde massa, zo laag mogelijk houden. Deze delen worden namelijk alleen maar door de band enigszins geveerd en gedempt, terwijl het wel de bedoeling is dat ze zoveel mogelijk in contact blijven met het wegdek. Hoe lichter dit deel is, hoe beter dit contact blijft, en hoe beter je dus in staat bent om kracht over te brengen, zowel voorwaarts ( accelereren/remmen) als zijdelings (bochten).
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Ok, duidelijk. :)
De plaatsing van dit (onafgeveerd) gewicht speelt hier zeker ook nog enigszins een rol in, of dat te verwaarlozen? Ik ben nu van origineel 16 inch naar lichtgewicht 17 inch gegaan, dus kan me voorstellen dat er in verhouding meer gewicht thv de band zit (en minder in het hart).
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Deze is wat betreft de plaatsing te verwaarlozen. Aangezien de verplaatsing vna dit zwaartepunt er veel toe doet -> de verandering van de plaats veranderd bijna niet in je onafgeveerde massa (in tegenstelling tot het zwaartepunt van de afgeveerde massa!)

Alleen het krachtenspel tov wiellagers en schokbrekers zal wat heftiger zijn ,maar dat moet ie easy kunnen hebben.

Hoop dat 't zo een beetje te begrijpen is :p
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Onafgeveerd gewicht heeft vooral te maken met de inertia ervan. Het onafgeveerde gedeelte (wielen, remmen, fusees en een deel van de ophanging, aandrijfas en veerpoot/demper) moet bewegen t.o.v. het geveerde gedeelte om de weg zo goed mogelijk te volgen, hoe zwaarder dat is, hoe langzamer het van beweging kan veranderen. Als je over een hobbel in de weg rijdt wordt je wiel omhoog geduwd, afgeremd door de demper en veer en weer terug naar beneden geduwd. Hoe lichter dat is hoe sneller dat kan (betere grip en tractie, door beter contact) en hoe minder impuls dit geeft aan de carrosserie die erop leunt (hoe hoger het comfort).

Dus zo laag mogelijk.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

als je dat gewicht echt omlaag wil brengen moet je carbon wielen kopen
1 probleempje voor het bedrag van 4 carbonwielen koop je een redelijke jonge clio rs :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Of magnesion, dunne banden, zo smal mogelijk, zo klein mogelijk, remsysteem, draagarmen allemaal zo licht als kan. Zie de smalle dingen van een f1 auto :)
Arco
Über-Spammer
Berichten: 18301
Lid geworden op: vr 11 feb 2005 16:24
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Gouda

carbon wielen
Vlgns mij zijn het nog steeds magnesium-wielen die als lichtste op markt gebracht worden. carbon is leuk voor een fiets, maar niet voor een auto-wiel.
5 GT Turbo '86 Phase I/II "Le Monstre Vert"
Twingo 1.5 DCi '11 Renault Sport Gordini "Le Panda Blanc "
5 GT Turbo '86 Phase I "Circuit"
Clio 1,8 16V '92 "La Salope Noire"

Mégane I Phase II 1.4 16V '00 Coupé LPG "La Souris Grise"
Clio II Phase II 1.6 16V '03 Initiale LPG "La Souris Grise"
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

zijn er echt ook voor autos en motoren :D
weegt echt geen ruk maar duuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuur :(

zal ff kijken of ik zo piccies kan maken van de motorwielen
autowielen zijn te koop in duitsland
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Wat is dan verstandig qua instellen van de schokdempers? Soepel of juist stug instellen?
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Carbon is mooi spul, maar echt superlicht is het ook weer niet.
Het nadeel van Carbon is dat de sterkte maar in 1 richting door het materiaal heenloopt, haaks op die richting is het materiaal ontzettend zwak.

Kan dus ook erg gevaarlijk zijn, als je met een lichtmetale velg keihard op een stoep afrijd zal ie zwaar indeuken. Zo'n carbon velg versplinterd keihard in tig stukken en laat dan nix achter, denk dat je de gevolgen daarvan wel kan voorstellen.

Verder is het een beetje het wiel opnieuw uitvinden, als het namelijk echt een uitkomst zou zijn zou je het in de autosport veelvuldig tegenkomen :p

Beter gewoon magnesium nemen, denk zelfs dat je dan nog wel een lichter kan uitkomen dan carbon.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

nou deze wielen til je met 1 vinger op en zijn sterker dan magnesium worden op speciale wijze gemaakt
magnesium wiel til je echt niet met 1 vinger op
deze wielen spatten dus niet kapot bij een ongeluk want dan worden ze namelijk niet goedgekeurd
en in de racerij :D mag het dus niet daarom zie je ze daar niet (N)
wel jammer maar erg duur
setje van 2 wielen ruim 3900 euri :wink:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Maus schreef:Wat is dan verstandig qua instellen van de schokdempers? Soepel of juist stug instellen?
Hangt een beetje van je smaak af, maar vooral van 't wegdek waar je op rijdt. Als de weg erg vlak is, mag je de demping erg stug zetten, dit geeft doorgaans een erg goede wegligging. Een te stugge demping op matig wegdek zorgt er juist weer voor dat de auto gaat dribbelen, stuiteren, slechte zaak dus.

De balans tussen demping voor-achter speelt ook wel enigzins mee in het overstuur-onderstuur gedrag van de auto. Als je de auto safe en idiot proef wilt houden, zet je achter niet te hard, en mag voor wel redelijk stevig. Als je 'm wat tricky'er wilt hebben, zet je achter knetterhard, en voor wat softer. De auto zal overstuurder worden, vaak een wat heviger reactie op gas los, en makkelijker 'om-komen' met de achterkant. Als je d'r op verdacht bent erg leuk en prettig, als je 't niet kent: gevaarlijk.

Bij de meeste dempers kan je alleen de uitgaande slag verstellen. Een aardige methode om een beetje een beeld van je huidige setting te krijgen is om redelijk hard over een verkeersdrempel te gaan. Bij het verlaten van de drempel veert je auto nog een keer in, en weer uit, hij deint ff na. Als je de demping stugger maakt, zal dat nadeinen nagenoeg verdwijnen, de auto gaat in 1 keer weer terug naar de oorspronkelijke hoogte. Dit is in principe wel een aardige setting, als je dit punt gevonden hebt, hoef je eigenlijk niet echt meer stugger.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Dat is nog eens nuttige info. (Y)
Gerard race GT
Berichten: 537
Lid geworden op: do 7 apr 2005 12:20
Locatie: Veendam

in de racerij mag het dus niet daarom zie je ze daar niet
Dit heb ik in geen een reglement gelezen, de prijs lijkt mij eerder een issue, wat kost het en wat win je ermee. het moet wel in verhouding blijven natuurlijk.
Je leeft maar 1 keer, dus GAS!!!!!
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Gerard race GT schreef:
in de racerij mag het dus niet daarom zie je ze daar niet
Dit heb ik in geen een reglement gelezen, de prijs lijkt mij eerder een issue, wat kost het en wat win je ermee. het moet wel in verhouding blijven natuurlijk.
wat ik heb begrepen is dat het door de fia in diverse klassen is verboden, maar precies weet ik het ook niet, maar in de clio cup ed zal het zeker niet mogen, er zijn teams genoeg die zat geld hebben :D en valsspelen (N)

en wat win je ermee, ik denk dat als je je onafgeveerd gewicht naar beneden kan brengen met zeg 4 a 5 kilo je behoorlijk wat tijdwinst kan boeken
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Als ie daarna dan ook nog lekker rijdt, dan zou dat zeker plezierig zijn....
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

nog directer en je voelt nog beter wat de auto doet
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Inderdaad, je voelt nog beter wat de auto doet; constant met de neus van links naar rechts trekken. :s
Qua uitlijnen zou 't toch niet veel verschil moeten maken of dat je een lager onafgeveerd gewicht hebt, of niet?
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ik denk dat je hem dan anders moet uitlijnen maar ja dan vreet die weer meer banden, maar ja het is altijd wat toch :D
een goede wegligging mag wat kosten :lol:
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Jij bedoeld dan dat de wielen (overdreven) / \ staan?
Als daarmee 't zoekerige gedrag verholpen wordt, dan neem ik die extra bandenslijtage voor lief. :)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Voglens mij kan afstelling van je caster daar ook aaan helpen maar dat is weer niet af te stellen.

Vergelijk het met een winkelwagentje.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Maar waarom heb ik er nu dan last van en niet met de 16 inch eronder? (Toen was ie ook al verlaagd.)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Geen idee, gewoon een verandering in het krachtenspel.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ga naar een echte uitlijnspecialist en laat iets maken waardoor je je caster wel af kan stellen
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Wie kan me dan een echte / goeie uitlijnspecialist aanraden? :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

ken er wel een maar die zit in harderwijk :D
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Maakt mij niet zo veel uit waar ie zit, als ie me maar van de problemen af kan helpen. :)
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Berichten: 22724
Lid geworden op: ma 21 feb 2005 17:33
Car: diverse
Locatie: thuis
Contacteer:

Maus schreef:Maakt mij niet zo veel uit waar ie zit, als ie me maar van de problemen af kan helpen. :)
je hebt een pm
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Maus
Berichten: 4127
Lid geworden op: zo 4 mar 2001 0:00
Locatie: Zwijndrecht

Dankje. :beer:
Plaats reactie