[Clio 1] Velgen adviseur gezocht.......

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
peanudt

Ik ben al even op zoek naar een mooi setje velgen met bandjes voor onder mijn Clio uit '97 (ph 1). Nu kwam ik op het volgende setje tegen:

Dotz 14"
Et waarde 38. Steekwaarde 4x100
Bandmaat 185/60 r14 T82
[img]http://images.speurders.nl/images/10/10 ... 8284_2.jpg[/img]

Mijn vraag is nu of de maat van de band een gangbaar formaat is? Voor een setje 15" velgen zie ik altijd 195/45 voorbij komen, maar is 185/60 voor 14" velgen ook zo'n standaard maat?

Oftewel is dit aangeboden setje een goede koop voor mijn clio? (Y) (N)
5gt8vturbo

195/45 voor 15 inch is meer een sport maatje standaard is 195/50 zijn ook een stuk goedkoper. als je minder band wil zien zou ik 185/50 nemen maar volgens mij zitten 14 inch banden aardig aan de prijs
Stefan S.

Voor prijzen van banden kun je het beste kijken op http://www.autobandenmarkt.nl. Persoonlijk vind ik 14" velgen op een clio te klein en het echt mooi ogen. Ik had op mijn RSi uit '97 ook standaard 14" zitten, maar de overstap naar 15" was echt de moeite waard.
[commerciële modus aan] ik heb ook nog een set 15" te koop, zie LINK [commerciële modus uit] :D
Laatst gewijzigd door Stefan S. op vr 8 jul 2005 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Adidax
Contacteer:

Ik zou ook voor een 15" gaan hoor. Is de perfecte maat onder
een Clio. En dan die maat in combinatie met een 195-45 band :wink:
peanudt

Thnx voor de feedback....

Mijn vraag is of 15" in de wielbakken van mijn auto passen. Ik zie op forums veel mensen met een 16V, maar ik geloof dat mijn clio niet geheel dezelfde maten aankan.

Om het verhaaltje compleet te maken:
- Clio '97, 1.2, Oasis, 3 drs

Past een 195/50 ook nog in de wielbaken?
Adidax
Contacteer:

Ja, dat past hoor.

Enkel als je nog van plan bent te verlagen, dan zou ik een 195/45 nemen.
Met een 195/50 en iemand achterin, dan sleept die af en toe in de kas...
Stefan S.

Adidax schreef:Ja, dat past hoor.

Enkel als je nog van plan bent te verlagen, dan zou ik een 195/45 nemen.
Met een 195/50 en iemand achterin, dan sleept die af en toe in de kas...
Inderdaad en 195-45-R15 oogt sportiever :)
pierre

14 inch velgen zijn prima, banden zou ik nemen 185/55 omdat anders de omtrek weer te groot wordt en hij minder accelereert.

15 inch kan ook dan wordt het 195/45
peanudt

Mijn dank is groot voor de adviezen :worship:

Helaas is het setje velgen aan mijn neus voorbij gegaan, dus dan maar verder zoeken naar een mooie 15" set.

@ Stefan S: Bedankt voor het aanbod, maar het is niet mijn smaak. Ze mogen wat meer body hebben, anders zijn de velgen 'te' sportief vor onder mijn bescheiden getunede clio.....
:wink:
Riël
Über-Spammer

Kwestie van smaak.
14" zal ongetwijfeld lekkerder rijden onder de clio (hij is ervoor gemaakt). Betere acceleratie, meer comfort en lichter sturen. Ik ging persoonlijk voor de 14". Beetje omlaag leggen en klaar. Zoek eens naar een setje RH in 14" :)
[img]http://thumbs.marktplaats.nl/thumbs/aut ... 241760.jpg[/img]

Of deze, ook nog passend op de clio (zie foto ;) )
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 90397&rd=1
Stefan S.

RH is inderdaad ook erg mooi. Die heeft/had Ollie ook op zijn Clio 16V (Y) . Je kunt ook velgen selecteren en dan virtueel onder een clio zetten op http://www.wheelmachine.de
peanudt

Inderdaad een goede site om eens te kijken naar een setje nieuwe velgen (Y) Heb al wat potentieel materiaal virtueel gemonteerd.....

Wat is het verschil tussen 6J en 6,5J en welke van de twee moet ik hebben onder mijn clio (ik ga voor maatje 195/45/15).
pierre

6,5 J is 1,27 cm bredere velg dan 6J, beide is mogelijk, maar hoe breder de velg hoe meer de auto de sporen in het wegdek gaat nalopen.
peanudt

Ja hoor, met wat mazzel heb ik een tweedehands setje gevonden dat qua prijs (275,-) en vooral qua smaak onder mijn clio mogen.

:foto:
[img]http://fotos.marktplaats.nl/fotos/autod ... /45157.jpg[/img]

En ja, het is hetzelfde modelletje als in het eerste bericht, alleen een maatje groter;

15" Dotz Imola
195/50/15 banden
steek 4x100
ET 38

Kan ik problemen krijgen met de ET waarde van 38 als ik hem op onderstaande auto wil monteren ??????
[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=XT4YMVLQ[/img]
Riël
Über-Spammer

Nee gaat wel lukken.

Past de naaf?
peanudt

Volgens http://www.rimstock.co.uk zou ik een naaf van "Bore: ø60.1" hebben.

De velgen hebben onder een Honda Civic gezeten. Nu heb ik op de site ook even gekeken bij de naafmaat van de civics en deze is bij een aantal types 56mm. Hierbeneden staat een foto van de desbetreffende Honda en als ik mij niet vergis (let op het typeplaatje :lol: ) is het een Civic Type R en die heeft een naaf van ø64.1.

[img]http://fotos.marktplaats.nl/fotos/autod ... /45157.jpg[/img]

[EDIT] Het gaat om velgen met 4 bouten. Op de rimstock site kan ik alleen maar types civic vinden die 4 bouten hebben en een naaf van 56,1mm. :@

Centreerringen ter opvulling heb ik al wel gezien, maar als het een 56,1 mm naafgat is dan krijg ik ze er toch nooit op?
Tom
Moderator
Car: MB

dit lijkt me geen echte typeR
peanudt

Even gebeld en er zitten centreerringen in de velgen, dus waarschijnlijk gaat het wel passen. Vanmiddag even een velg erop zetten om te kijken of het ook daadwerkelijk past.

- Iemand nog goeie tips waarop ik moet letten als ik ga kijken?
- Hoeveel mm profiel is nog aanvaardbaar om voorlopig nog even mee rond te rijden (uitgaande van normaal weggebruik)?

@ Riël: :worship: Goeie tip om ook naar de naafmaat te kijken. Dat is toch echt iets wat je niet moet vergeten !!
pierre

je hebt andere centreerringen nodig, die erbij zitten zijn nutteloos.

controleer of de velgen niet krom zijn of beschadigd.
Riël
Über-Spammer

peanudt schreef:Even gebeld en er zitten centreerringen in de velgen, dus waarschijnlijk gaat het wel passen. Vanmiddag even een velg erop zetten om te kijken of het ook daadwerkelijk past.

- Iemand nog goeie tips waarop ik moet letten als ik ga kijken?
- Hoeveel mm profiel is nog aanvaardbaar om voorlopig nog even mee rond te rijden (uitgaande van normaal weggebruik)?

@ Riël: :worship: Goeie tip om ook naar de naafmaat te kijken. Dat is toch echt iets wat je niet moet vergeten !!
Ben er wel eens tegenop gelopen. aangezien renault een van de grootste naven heeft passen de meeste velgen van andere autos niet. Hopen dat het gat zonder centreerringen groter is dan 60.1 mm ! Dan moet je wel weer nieuwe centreerringen halen bij de velgenboer maar da's eurotjeswerk.
peanudt

Gister alle velgen er even opgelegd om te kijken of de wielen ergens aanlopen. En helaas..............in de uiterste standen komt de binnenkant van de band tegen een kunststof plaat. Niet tegen de wielkappen, maar tegen een afscherming aan de kant van het motorblok zeg maar.
Aan één kant was de plaat te verbuigen en die blijft wel zitten. Aan de linkerkant is de plaat echter verstevigd. Zomaar even buigen zit er niet in, want achter de plaat is relatief weinig ruimte.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto=AYRDHQVW[/img]

Ik ga vanmiddag even informeren naar een setje nieuwe banden. Wil er voor 195/45/15 opleggen (nu 195/50/15). Hopen dat die bandjes niet aanlopen.........
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

peanudt schreef:Gister alle velgen er even opgelegd om te kijken of de wielen ergens aanlopen. .....
Heeft geen zin andere banden er op te leggen. hij zal er tegen aan blijven lopen. Probeer maar een set spoorverbreders :D
Adidax
Contacteer:

Bij mij loopt een 195/45/15 ook aan. Wel een cm of 5 verlaagd.

Maar dat is maar bij uiterst zeldzame momenten. Zoveel draai ik
mijn stuur toch niet voor 100% om hoor...
peanudt

Heeft geen zin andere banden er op te leggen. hij zal er tegen aan blijven lopen.
Das dan weer jammer. Daar gaat mijn goede hoop :p.
Dat wordt weer een middagje 'creatief met kunststof. Is een andere breedte van de band trouwens geen optie?

Dan ga ik nu alsnog maar even sparen voor twee nieuwe bandjes, want het was weer een erg dure maand. In de tussentijd kan ik mooi aan de slag met het inbouwen van mijn alarmsysteem. :D

:evil: Kan ik strax op tijd naar buiten stormen als er iemand aan de auto zit :evil:
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Ga eens lezen!! ik geef je aan wat je wel moet doen!. je velgen staan te ver naar binnen!
peanudt

Hooowww Frits.....biertje? :beer:

Ik stel je adviezen wel op prijs hoor! Ik ben alleen stronteigenwijs en heb het zelf alleen niet zo op spoorverbreders. Ben bang dat dan de velg buiten de wielkast gaat komen. Een tweede probleem is dat ik als student niet zo'n goed gevulde spaarpot heb, dus ben ik op zoek naar (goedkopere) alternatieven.

Aangezien het aanlopen alleen in de uiterste posities voorkomt, is een kleine verandering in de afmetingen voldoende. Aan één kant is het probleem al opgelost (zelfs met 195/50 band), omdat het kunststof plaatje 1 á 2 cm naar achter gedrukt kon worden. Aan de linkerkant is het kunsttof verbuigen wat moeilijker.
Het verschil in diameter tussen 195/50 en 195/45 is zo'n 2 cm, oftewel er zal theoretisch wat meer speling zijn zodat het stuur verder kan draaien. Met wat doe-het-zelf-werk hoop ik het kunststof kapje wat te bewerken, zodat het wiel vrij kan rollen.

Frits: in ieder geval bedankt voor je feedback. :worship: Het zal krap aan worden en mij een hoop tijd schelen als ik er morgen gewoon spoorverbreders opleg, maar dan heb ik de rest van de vakantie niets te klussen.
peanudt

Iemand een idee wat voor spoed de wielbouten van de Clio ('97) hebben?

Wilde een setje slotbouten bestellen, maar kan zo niet achterhalen welke spoed de schroefdraad heeft. Ook bij de dealer wisten ze alleen te vertellen dat het een M12 bout is, maar dat was dan ook alles :@
Mark van Nierop
Contacteer:

[quote="peanudt"]Iemand een idee wat voor spoed de wielbouten van de Clio ('97) hebben?

De spoed van de bouten zijn het zelfde als enig ander clio M12 keer 1.5
Plaats reactie