Clio williams vraagjes

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
R.Williams

Hallo mensen!

dit is mijn 1e post in het renault forum. Ik ben overgestapt van het opel-forum.nl omdat ik sinds kort in het bezit ben van een Renault Clio Williams 2.0 16v uit begin 94'! :D

Een leuke auto wel, alleen helaas niet probleemloos. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn clio. het is een auto die weinig onderhoud lijkt gehad te hebben. Auto heeft 120.000 gelopen, en het blok klinkt perfect. Wat ik al gedaan heb aan de auto:

Olie ververst 5w40 vol syntetisch
4 nieuwe Bougies

Benzine verbruik:
De benzine verbruik lijkt mij enorm hoog! ik ben wel een zware 2 liter gewend maar dit lijkt mij niet normaal meer. Een kwart tank rij ik door de stad nog geen 50km mee. En dan schakel ik netjes over tegen de 2500 toeren, en af en toe weleens even doortrekken natuurlijk >-) Tijdens snelweg ritten is hij overigens wel weer zeer zuinig vreemdgenoeg. dan haal ik met een kwart tank makkelijk 150km.

Toerental:
Toerental blijft soms hangen rond de 1600toeren, dit komt alleen voor als ik de auto eens richting de 6000toeren jaag. En netjes stationair lopen wilt hij dan dus niet meer.

Schakelbak:
Schiet soms uit de achteruit versnelling, moet dan de pook in de achteruit versnelling ingedrukt houden. In de andere versnellingen doet hij het perfect.

Dashbord metertjes:
Het 1e metertje gaat bij het starten netjes omhoog, maar zakt vervolgens na enkele seconde weer omlaag. dit lijkt mij niet goed?
Het oliedruk metertje gaat nauwelijks omhoog, dit lijkt mij ook niet goed?
Wat is het meest voorkomende oorzaak van deze fouten?

En tenslotte wil ik jullie vragen wat ik sowieso nog moet vervangen of nakijken aangezien ik vermoed dat mijn auto weinig onderhoud gehad heeft.

bedankt alvast! (F)
Frits Clio 16v

Heeft hij altijd op 5w40 vol syntetisch gelopen?
10W40 half syntetisch vinden ze over het algemeen het lekkerste namelijk.

50 liter op een kwart tank is niet normaal. Maar het metertje is niet echt realistisch.
Hou eens bij hoeveel km je rijdt op een volle tank.

Stationair zou misschien kunnen liggen aan de stationair luchtregelschuif.
Die kun je vrij makkelijk schoon maken met remmenreiniger of carburateur-reiniger.

De metertjes in het midden:
De eerste (= oliepeil) doet het alleen als je de sleutel op contact zet. Als je start kan hij namelijk het peil niet meer meten omdat de olie door je motor gaat.
De derde (oliedruk), zou aan de stekkertjes kunnen liggen achterop de meter, of de bedrading.

Stel je ook even voor in het wie=wie gedeelte.

Gr, Frits.
R.Williams

ik weet niet welke olie er eerst in gezeten heeft, vandaar dat ik het allemaal gelijk ververst heb. heb door het oude olie ook 'n flusmiddel heen gegooid, en daarna het nieuwe filter met de nieuwe 5w40 volsynteet erin gegooid. dit werdt mij aanbevolen door de winkel/garage waar ik het vandaan heb. dit was namelijk ook de top-olie voor de 2.0 16v opel blokjes.

ik weet dat het benzine tellertje niet echt realistisch is, maar ik weet ook vrijwel zeker dat er iets mis is waardoor hij zoveel verbruikt, ik merk ook heeel af en toe een lichte benzine lucht nadat je het gaspedaal flink intrapt. heb de injectors trouwens ook met remreiniger schoongemaakt, en alle contacten ffe ingespoten met contactspray. maar ik weet niet waar ik dit moet zoeken. ik denk dat ik de auto ook even helemaal laat uitlezen op foutcodes bij de dealer.

de stationair luchtregelschuif, is dat zoiets als de stappenmotor? en waar kan ik deze ongeveer vinden bij dit blok?
Riël
Über-Spammer

Kan ook zijn dat je lambdasonde stuk is.
R.Williams

dit zal vast bekend worden na het uitlezen, of de lambda stuk is???
ik denk dat ik jullie wel weer ga lastig vallen :p als ik een uitdraai van het uitlezen krijg.

aangezien ik een volledige renault-noob ben, kan iemand mij vertellen waar ik het beste onderdelen kan vinden voor de auto?

p.s: kan het "Wie=Wie" gedeelte niet vinden
Chris@R5

Van Opel naar Renault is niet zo'n erg grote stap.
Het roest en rot allemaal net zo hard weg :wink:
frank_williams

is het hoog in de toeren lopen verdwenen als je je motor uitzet en weer start? dan kan het liggen aan een slechte massa
moet ergens een topic over zijn, ff zoeken naar hoog in de toeren lopen. hier staat ook hoe het te verhelpen is, post is van gebruiker genaamd zeeuw.
Edwin16v
Contacteer:

Frank M schreef:is het hoog in de toeren lopen verdwenen als je je motor uitzet en weer start? dan kan het liggen aan een slechte massa
moet ergens een topic over zijn, ff zoeken naar hoog in de toeren lopen. hier staat ook hoe het te verhelpen is, post is van gebruiker genaamd zeeuw.
Dat had ik ook met mijn Clio 16v, het was bij mij dat stekkertje van de elektronische opnemer die aan het einde van de kilometerkabel zit. Onder je dash bij je stuur kanje hem zien.
Nieuwe kabel erin en alles was weer goed :)
LotuzClioWilliams

Welkom hier op het forum. Is je voornaam Robbie toevallig? ;)

Mag ik je wijzen op het Williams Register?

http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=15301

Is niet verplicht natuurlijk, maar ik zou het wel leuk vinden als je je gegevens zou sturen. :)

Groeten,

Marc
R.Williams

het hoog in de toeren lopen valt inderdaad weer gelijk terug zodra je de motor opnieuw start. Een massa probleem had ik ook al verwacht, omdat mijn stroom in de auto erg zwak is. accu lampje gaat al licht opbranden, als ik beide electrische ramen gebruik en de lampen aanstaan.

Het williams register zal ik wel gauw invullen, maar nadat mijn clio terug is van de spuiter. Stuur ik gelijk paar leuke foto's mee.
enuhm, mijn voornaam is niet robbie. Die R. staat voor Renault :p

groetjes
Georgie :smile:
Menno

Dat lampje kan duiden op bijna versleten koolborstels, of een te slappe v-snaar. Maar ook een slechte massa tussen motor-koets-accu moet je ff checken.

Dat hoog in toeren blijven hangen is idd een probleem met je speedsensor, aan het eind van de snelheidsmeterkabel. De massa hiervan zit achter het 'kickpanel' (zijkant) bij de bijrijdersvoeten.
Als die sensor weer werkt is dat verholpen, en zal ie zowiezo net ff lekkerder draaien, d'r zijn meer afstellingen waar die sensor invloed op heeft.
Riël
Über-Spammer

Ik heb ook problemen met een 19 16v die stationair niet rustig loopt. Wel 900 toeren maar hij bokt wat. Niet regelmatig, het rammelt dan ook in de auto. Hij reageert wél op die sensor, dat merk je als je langzaam rijdt en dan remt, dan zakken de toeren zodra je stilstaat.

Wel gaat de km-teller niet rustig, hij wiebelt echt enorm! Moeilijk kijken hoe hard je gaat. Kan het bokken bij stationair dan tóch nog aan die sensor liggen?
Menno

Nee, dat lijkt me niet. Ik zou gewoon de std dingetjes eens checken, en eventueel gewoon maar weer eens nieuwe bougies er in prakken, ook al lijken de huidige prima.
Frits Clio 16v

R.Williams schreef:ik weet niet welke olie er eerst in gezeten heeft, vandaar dat ik het allemaal gelijk ververst heb. heb door het oude olie ook 'n flusmiddel heen gegooid, en daarna het nieuwe filter met de nieuwe 5w40 volsynteet erin gegooid. dit werdt mij aanbevolen door de winkel/garage waar ik het vandaan heb. dit was namelijk ook de top-olie voor de 2.0 16v opel blokjes.
Volgens mij is het niet slim om er volsynthetische olie in te gooien als je niet weet waar hij altijd op gelopen heeft.
Als hij altijd op half synthetisch heeft gelopen (wat meestal het geval is volgens mij), en je gooit er volsyntheetisch in loop je het risico dat hij gaat lekken (keeringen enzo).

Als dit niet klopt moet iemand me effe verbeteren, want ik weet het niet zeker :p

Gr, Frits.
LotuzClioWilliams

R.Williams schreef: Het williams register zal ik wel gauw invullen, maar nadat mijn clio terug is van de spuiter. Stuur ik gelijk paar leuke foto's mee.
enuhm, mijn voornaam is niet robbie. Die R. staat voor Renault :p

groetjes
Georgie :smile:
Thanx! Succes met het opknappen van je Williams. :)

Heb je nog ergens foto's staan van je vorige wagen(s)?
Strijder

Welkom George,

Je bent nu in het bezit van een van de leukste renaultjes die er zijn :D
Ben benieuwd naar de pics :foto:
R.Williams

Mijn vorige auto was een Opel Calibra Turbo, is in beslag genomen ivm snelheid en krijg ik tegen de eind van de zomer weer terug :@ Die auto was helemaal perfect, en ben ik ook de 2e eigenaar van

http://members.home.nl/kara/Calibra%2023-8-2004/

En de auto die ik daarvoor had was een vectra2000, dat was ook een lichte opknapper.

http://members.home.nl/kara/auto/

Ik denk dat ik de clio helemaal ga opknappen en als een soort van 2e auto erbij ga gebruiken, is wel een leuke stadsauto. Ik woon nog thuis en mijn moeder heeft ook vaak de auto nodig. Die wilt nooit in de calibra rijden >-) verbaasde me trouwens nog wel dat die clio erg goedkoop in de verzekering is...

foto's van de clio komen zo snel mogelijk natuurlijk als hij klaar is :D
Strijder

Vind het vrij prijzing die verzekering...
LotuzClioWilliams

Strijder schreef:Vind het vrij prijzing die verzekering...
Dat heb je als je nog een jong ventje bent. 8)
Strijder

LotuzClioWilliams schreef:
Strijder schreef:Vind het vrij prijzing die verzekering...
Dat heb je als je nog een jong ventje bent. 8)
Beter dan oud en grijs :lol:
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

We gaan wat strenger moderaten op chatten in topics die daar niet voor bedoeld zijn, dus ik zou jullie willen vragen on topic te blijven. :)

Niet om te pesten, maar om het overzicht wat meer te behouden...
Christian

uh hij is nieuw en weet niet echt veel over renault mag dat dan niet de search krijg je ook altijd 500 pagina`s :(
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik heb het meer over die verzekerings-chat. :)
alex1971

Dat van dat stationair komt mij ook bekend voor. Na het vervangen van mijn koppeling was dat gebeurd.

Bleek nadat ik de Km tellerkabel vervangen had (die stuk gegaan was bij die koppeling) dat dat probleem ook weg was. Zat inderdaad in een sensor aan het eind van de kabel (dashzijde) die blijkbaar liep te muiten.

Snap nog steeds niet wat dat ding er doet, maar hij zit er voor een reden. Er zit ook een platte tweepolige stekker aan vast die onder je stuurkolomkappen zit. Misschien alleen daar een slecht contact?
crazy ass clio

klinkt als die stekker ja ! meten is weten maar ik denk wel dat het daar aan ligt veel voorkomend kwaaltje
R.Williams

ik heb het stekkertje gezien, en het zag er goed uit niet gebroken ofzo. heb wel voor de zekerheid overal ffe contactspray tussen gespoten. ik ga de auto vandaag of morgen laten uitlezen, en dan weten we meer.

en ffe over het benzineverbruik... ik heb het opgemeten en ik rij ongeveer 1 op 9, en dan rij ik nog heel rustig en vooral buiten de bebouwde kom. is dat normaal?
LotuzClioWilliams

Ik heb een verbruik van 1 op 11. Ik rijd doordeweeks vooral binnen de bebouwde kom en in de weekenden leg ik langere afstanden (snelweg) af. Het gaspedaal wordt ook regelmatig wat dieper ingetrapt, dus het lijkt erop dat jouw wagen meer dan normaal verbruikt.
frank_williams

ik eigenlijk net zoals lotuz, doordeweeks kleine stukjes, weekenden langere stukken. verbruik ligt rond de 1 op 11/12.
GeniustheGzA

R.Williams schreef:....
en ffe over het benzineverbruik... ik heb het opgemeten en ik rij ongeveer 1 op 9, en dan rij ik nog heel rustig en vooral buiten de bebouwde kom. is dat normaal?
Ongeveer 1 op 9 dat rij ik met mijn getjoenduh Williams! Wel veel snelweg met "normale" snelheden! Ik rij gemiddeld zo'n 20.000 km per jaar, heb er nu 4100 getjoenduh km op zitten met gemiddeld dus zo'n 1 op 9.

Gérarh
R.Williams

bij de dealer beweerden ze dat 1 op 9 normaal is :@ maar het lijkt me al sowieso niet normaal als je een lichte benzinelucht in de auto krijgt als je een stukje goed doortrapt.

Heb de auto overigens wel laten uitlezen, bleek dat alleen de smoorklep weerstand niet goed was. kan iemand mij mischien vertellen wat dat is, en waar het precies ligt?

overigens wel een hele slechte service bij de renault dealer in enschede :@ ze lieten me ten eerste al een uur wachten, terwijl er niemand voor me was. En ik kreeg verder ook helemaal geen toelichting op het uitleesrapport...

hoop dat jullie mij beter kunnen helpen!!! (F)
GeniustheGzA

R.Williams schreef:bij de dealer beweerden ze dat 1 op 9 normaal is :@ maar het lijkt me al sowieso niet normaal als je een lichte benzinelucht in de auto krijgt als je een stukje goed doortrapt.
benzinelucht heb ik ook eens gehad. Bleek dat de afsluitring van de brandstofpomp niet meer goed was. Hij gooide ook benzine langs de buitenkant! Dan "verbruikt" de auto ook ineens een hoop benzine. Er reed eens iemand achter mij die mijj attendeerde op het feit dat er een golf vloeistof onder mijn auto vandaan kwam bij het stevig optrekken! Misschien ook het controleren waard! Ook makkelijk te checken door hem tot de nok af te tanken. Als het er onder de auto vandaan komt weet jij voldoende...
Frits Clio 16v

Ik heb precies hetzelfde gehad met m'n eerste 16v, ook die afsluitring van de brandstofpomp.
Dikke benzinelucht in de auto en het eerste deel van je tank gaat heel snel op :)

Gr, Frits.
alex1971

ik rij met mijn clio ook 1:11 / 1:12. Wel heel opvallend als ik een busje injectorreiniger eringooi dat hij een stuk zuiniger loopt. Verkeerd gelabeld en stiekum octaanbooster?? Ben wel blij te lezen dat dat een normaal verbruik is want ik hb het idee dat de mijne compressie kwijt is en aardig wat carterdruk heeft.. maar wat is veel /weinig denk ik dan weer.

Dat van die brandstofpompring maakt me nieuwsgierig. Niet dat hij lekt maar dat van die eerste kwart tank is een apart verhaal.

Smoorklepweerstand is gewoon het "rode" (ben kleurendoof) sensortje aan de linkerkant van je gasklephuis. Als je rechts aan je gaskabel trekt zie je links ook wat gebeuren. Da's je smoorklepweerstand, of in niet enschede's GasklepPositieSensor (TPS in de technische boeken).

Ik ben er inmiddels achter dat de juiste afstelling van die klep heel kritisch is. Hij zal het altijd wel doen, maar je merkt dat de ontsteking en inspuiting niet meer synchroon lopen als het verkeerd staat. Je merkt dan dat je of onderin of bovenin relatief meer vermogen krijgt. En stationair toerental is niet snaarstrak 900 toeren als hij verkeerd staat, trilt dan ook wat meer.
Plaats reactie