1.8 16V Turbo bouwen! Wat is in de regel de max einddruk?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

-jo- schreef:Vind jij dit goedkoop ???? Ik zou dringend eens contact opnemen met JL (Jeroen) als ik jou was. (778 € zonder verzending, reken 50 €= 828 voor enkel de turbo...)

Tegenwoordig is de Garret GT28RS la bomba, top geevolueerde turbo. Weg met die oude meuk. Voor 828 € weet ik wel wat te kiezen. :p
Alleen kost een GT28RS wel wat meer dan die €828,-. :wink:
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

Mooi he die IC van Catrinus speciaal voor de GT !!!
made by: mark 5t
moet toch een beetje reklame maken he voor mijn kunsten :D
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Kep hier ook nog een ICtje liggen waar custom kappen aan moeten ;)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=GRT

Garrett GT28RS
Code:GRT-TBO-004
Price: $1,179.00

Met verschillende inlaat stukken...hmm
Gast

hey Marco, ze zijn nog goedkoper te verkrijgen hoor :wink:
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

-jo- schreef:hey Marco, ze zijn nog goedkoper te verkrijgen hoor :wink:
Ik ben nog aan het zoeken jo. :wink:
Als je tips hebt waar ik moet kijken hoor ik ze graag.
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

ja hoor voor al uw IC aanpassingsprojecten stuur me maar PM.
Gast

MarcoG schreef:
-jo- schreef:hey Marco, ze zijn nog goedkoper te verkrijgen hoor :wink:
Ik ben nog aan het zoeken jo. :wink:
Als je tips hebt waar ik moet kijken hoor ik ze graag.
stuur jeroen effe een mailtje (info@jltuning.nl) :wink:
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

-jo- schreef:
MarcoG schreef:
-jo- schreef:hey Marco, ze zijn nog goedkoper te verkrijgen hoor :wink:
Ik ben nog aan het zoeken jo. :wink:
Als je tips hebt waar ik moet kijken hoor ik ze graag.
stuur jeroen effe een mailtje (info@jltuning.nl) :wink:
ik heb voor mijn Disco Aardappel 1175 betaald... :beer:

(ja euro's en ja misschien te duur...but who cares... :beer: )
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

-jo- schreef:
MarcoG schreef:
-jo- schreef:hey Marco, ze zijn nog goedkoper te verkrijgen hoor :wink:
Ik ben nog aan het zoeken jo. :wink:
Als je tips hebt waar ik moet kijken hoor ik ze graag.
stuur jeroen effe een mailtje (info@jltuning.nl) :wink:
Zal ik doen, ben toch binnenkort bij hem.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

voor diegene die het interesseert:

kheb nog een setje "bijna-nieuwe" 1.8 16v zuigers liggen die bewerkt zijn voor een haardroger-set-up... :)

compressieverhouding 9:1 of met dikke stale koppakking (1,6 mm) 8,75:1

kosten: een paar euro goedkoper dan op marktplaats... :)

http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... /40767.htm
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

PtrGte schreef:voor diegene die het interesseert:

kheb nog een setje "bijna-nieuwe" 1.8 16v zuigers liggen die bewerkt zijn voor een haardroger-set-up... :)

compressieverhouding 9:1 of met dikke stale koppakking (1,6 mm) 8,75:1

kosten: een paar euro goedkoper dan op marktplaats... :)

http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... /40767.htm
Ouwehoer PtR...hoe dun is dat dingetje nu op zijn dunste punt? Kenne gij daar nog enige compressie mee kweken zonder dat dat ding splijt of scheurt?
:)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

MarcoG schreef:
PtrGte schreef:voor diegene die het interesseert:

kheb nog een setje "bijna-nieuwe" 1.8 16v zuigers liggen die bewerkt zijn voor een haardroger-set-up... :)

compressieverhouding 9:1 of met dikke stale koppakking (1,6 mm) 8,75:1

kosten: een paar euro goedkoper dan op marktplaats... :)

http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... /40767.htm
Ouwehoer PtR...hoe dun is dat dingetje nu op zijn dunste punt? Kenne gij daar nog enige compressie mee kweken zonder dat dat ding splijt of scheurt?
:)
dunste punt is standaard 7 mm...nu nog 5...ik heb met een hamer op da ding lopen rossen en hij gaat echt niet kapot...een beste test dacht ik zo...misschien nog ff rood gloeiend stoken en dan nog een keer op meppen...

komt best goed...
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

PtrGte schreef:
MarcoG schreef:
PtrGte schreef:voor diegene die het interesseert:

kheb nog een setje "bijna-nieuwe" 1.8 16v zuigers liggen die bewerkt zijn voor een haardroger-set-up... :)

compressieverhouding 9:1 of met dikke stale koppakking (1,6 mm) 8,75:1

kosten: een paar euro goedkoper dan op marktplaats... :)

http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... /40767.htm
Ouwehoer PtR...hoe dun is dat dingetje nu op zijn dunste punt? Kenne gij daar nog enige compressie mee kweken zonder dat dat ding splijt of scheurt?
:)
dunste punt is standaard 7 mm...nu nog 5...ik heb met een hamer op da ding lopen rossen en hij gaat echt niet kapot...een beste test dacht ik zo...misschien nog ff rood gloeiend stoken en dan nog een keer op meppen...

komt best goed...
Dat zijn het soort tests die ze bij porsche ook uitvoeren. Worden de onderdelen op 400 tot 800% van hun capaciteit getest, als het dan nog voldoet mag het op de auto. :worship:
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

5 mm is voldoend, je moet gewoon zorgen dat lambda goed is en is er niets aan de hand.

gr sander
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Idd je brand niet zomaar een zuiger weg...
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

2 maandlonen verder...nog nieuwe dingen gedaan (motorwijs gezien dan) :wink:
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

nee.. plannen in de kast gezet wegens tijdgebrek :(
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

Abel schreef:Ok we hebben een nieuwe Kreet! Einddruk

Logisch begrip misschien en in snap hem helemaal... Maar wat is de hoogste einddruk die je kan hebben im een normale euro 95/98 motorblok. Wanneer treed zelf ontbranding op?? zijn hier veiligheids marges voor?? dus (stel) max eindruk is 20 bar maar de stelregel is ga nooit over de 18 bar want op warme dagen en extreem gebruik kan de druk in de cylinder tot boven de 20 komen??

einddrukken uitgerekend van Fastchip

- CR 10 maximaal 0.5 BAR druk ~ 165 Wheel HP einddruk = 15Bar
- CR 9 maximaal 0.9 BAR druk ~ 200 Wheel HP einddruk = 17.1Bar
- CR 8 bij 1.0 BAR druk ~ 235 Wheel HP einddruk = 16Bar

21Turbo van mark 1.2bar onder de gasklep 1:8.5 = dus een einddruk van 18,7Bar

Gt Turbo op 1 bar is dus een einddruk van 1:7.9 = 15.8

Dus als ik zie dat die motoren over de 18bar nog heel blijven kan je haast aannemen dat je met een sterke motor met een compressie verhouding 10:1 op 0,8 bar overdruk kan gaan rijden zonder dat je last krijgt van pingelen. Maar dat gaat er weer niet in bij mij.

Waarom hebben moderne auto's dan geen compressie verhouding van 1:16 als het toch wel heel blijft... Dat punt snap ik dus niet

WIE WEL??
de uitleg is dat je moet uitgaan van een brandstof-lucht mengsel, dit is een atmosferisch mengsel of bij een turbo of compressor een voorverdichte luchttoevoer.
Bij voorverdichte luchttoevoer kan de extra lucht gewoon meer brandstof bevatten, dit mengsel blijft vrij koud als het de cylinder binnengaat.
Bij compressie in de cylinder wordt het mengsel echter heter, dit gaat tot zo'n 11:1 bij de meest moderne motoren.
Ga je hoger dan neemt inderdaad de kans op zelfontbranding toe.
Diesel kan hoger gecomprimeerd worden 22:1 omdat de ontbrandingstemperatuur hoger ligt als bij benzine.

Voor 5gt turbo geldt 7,9:1

Een gewoon mengsel en een samengedrukt mengsel waarin zich bv. 2 keer zoveel lucht en brandstof bevindt met een gelijke temperatuur gedraagt zich na een gelijke compressie tamelijk anders en kan niet zomaar vermenigvuldigd worden tot een zgn. einddruk.

De einddruk zegt namelijk niks.

Een gasmengsel zal bij een bepaalde temperatuur en druk gaan reageren, in dit geval zelfontbranden, hierbij is de temperatuur de bepalende factor.
Kun je deze laag houden, kan de compressie verder omhoog.
Gilles
Berichten: 453
Lid geworden op: do 4 okt 2001 0:00
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

hej, jammer dat je je plannen ff in de kast hebt gezet, vondt het nou net zo interesant. Hoop dat je snel weer wat tijd kunt vinden om verder te gaan.
Christian
Berichten: 4046
Lid geworden op: wo 19 jun 2002 13:30
Locatie: Oldenzaal (Twente)

nou ik zag volgens mij alles op marktplaats staan dus denk als abel er niet meer mee verder gaat
iemand anders hier op het forum is wel bezig met een 1.8 turbo 8) nee ik niet
Bas H
Berichten: 50
Lid geworden op: za 1 jun 2002 20:15
Contacteer:

Ja,

Bij mij gaat het project gestaag verder. Afgelopen week de zuigers en krukas gemonteerd. Volgende week komt de pakkingset incl koppakking binnen en wordt het blok verder afgemonteerd. Dus het wordt erg spannend. De auto komt over 3 weken terug van de spuiter en dan als een gek monteren.

Bas
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

turbo komt goed :wink:

heb nu vakantie duZZZzzz... :)
Laatst gewijzigd door PtrGte op do 7 jul 2005 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Nou Bas, dan ben jij een fase verder dan mij. Moet nog even een bekeuring betalen van 465euro (nog maar een maandje steun trekken extra bij de WW) :lol: (182kmh na meetcorrectie) en dan gaat ie weer verder. (Y)
Heb je ook al een turbo en uitlaatspruitstuk?
Welke pakking gebruik je? Die wat op Reichhardt-motorsport stond? 1.6mm versterkte koppakking voor 92 euro?
Ik heb de injectoren van Abel overgenomen...die komen hopelijk een dezer dagen met de post. :wink:
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Hey Made, wat doe jij nog zo laat online!!! Hoest met mijn blokske eigenlijk? Al tijd ervoor gehad? Ik wilde je vragen of ik samen met jou de laatste stukjes (nokjes met koppakking) kon monteren. Heb op het moment toch tijd zat...en over een maand ook nog hehe!
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

MarcoG schreef:Nou Bas, dan ben jij een fase verder dan mij. Moet nog even een bekeuring betalen van 465euro (nog maar een maandje steun trekken extra bij de WW) :lol: (182kmh na meetcorrectie) en dan gaat ie weer verder. (Y)
Heb je ook al een turbo en uitlaatspruitstuk?
Welke pakking gebruik je? Die wat op Reichhardt-motorsport stond? 1.6mm versterkte koppakking voor 92 euro?
Ik heb de injectoren van Abel overgenomen...die komen hopelijk een dezer dagen met de post. :wink:
gister op de bus gedaan ;)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

MarcoG schreef:Hey Made, wat doe jij nog zo laat online!!! Hoest met mijn blokske eigenlijk? Al tijd ervoor gehad? Ik wilde je vragen of ik samen met jou de laatste stukjes (nokjes met koppakking) kon monteren. Heb op het moment toch tijd zat...en over een maand ook nog hehe!
ja ligt uit elkaar nu...was nog echt een goed doen zeg! (Y)

maar wie weet noemen ze dit topic-vervuiling, dus de rest over de pm ofzo...
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Abel schreef:
MarcoG schreef:Nou Bas, dan ben jij een fase verder dan mij. Moet nog even een bekeuring betalen van 465euro (nog maar een maandje steun trekken extra bij de WW) :lol: (182kmh na meetcorrectie) en dan gaat ie weer verder. (Y)
Heb je ook al een turbo en uitlaatspruitstuk?
Welke pakking gebruik je? Die wat op Reichhardt-motorsport stond? 1.6mm versterkte koppakking voor 92 euro?
Ik heb de injectoren van Abel overgenomen...die komen hopelijk een dezer dagen met de post. :wink:
gister op de bus gedaan ;)
hebbes (Y) :)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

veel suc6.. jij bent er al een stuk verder mee dan ik ooit ben gekomen. (motor technisch gezien)

wat voor turbo ga je gebruiken?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

pierre schreef:
Bij compressie in de cylinder wordt het mengsel echter heter, dit gaat tot zo'n 11:1 bij de meest moderne motoren.

1:11 betekend gewoon dat verbrandingskamer+cilinderinhoud/verbrandingskamer = 11.
Heeft toch niets met de temperatuur van doen?

Een gewoon mengsel en een samengedrukt mengsel waarin zich bv. 2 keer zoveel lucht en brandstof bevindt met een gelijke temperatuur gedraagt zich na een gelijke compressie tamelijk anders en kan niet zomaar vermenigvuldigd worden tot een zgn. einddruk.

pV=nRT
Druk maal volume = temperatuur


Zo constant als een euh ja wat is tegenwoordig nog constant


Een gasmengsel zal bij een bepaalde temperatuur en druk gaan reageren, in dit geval zelfontbranden, hierbij is de temperatuur de bepalende factor.
Kun je deze laag houden, kan de compressie verder omhoog.


Ja ik begrijp wel wat je bedoelt, maar soms volg ik 't niet helemaal.

Je wil dus zeggen dat de max einddruk afhankelijk is van de inlaattemperatuur? ja, daar zit wel wat in.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ja.

als je een gas in dit geval brandstof en lucht comprimeer wordt het heet, de druk bepaalt veel minder wanneer het ontvlamt.

diesel is een zware brandstof, maar ontbrand uit zichzelf als het 22 keer gecomprimeerd wordt met lucht.
- door de temperatuur.

een voorgecomprimeerd en afgekoeld mengsel ( interkoeler ) kan weer verder gecomprimeerd worden, omdat de temperatuur lager blijft als dat je het in 1 keer doet.

dus turbomengsel is al 1,7 bar en wordt dan alsnog in volume verkleind met zeg maar 7,8 maal.

abel gaat nu vermenigvuldigen en komt dan uit op 13,26 bar, is wel leuk maar zegt niet veel meer dan dat je veel mengsel in een klein volume perst.
als je het in een keer doet wordt het te heet en ontbrand het voortijdig.

dus je kan comprimeren wat je wilt, als het maar koud blijft.
op een gegeven moment snijdt de curve van temperatuur en druk elkaar wel, maar ik heb hier niet de tabel van.
bv. 500 bar en 20 graden celcius.
dan ontbrandt het bij kamertemperatuur.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

pierre schreef: als je een gas in dit geval brandstof en lucht comprimeer wordt het heet, de druk bepaalt veel minder wanneer het ontvlamt.

een voorgecomprimeerd en afgekoeld mengsel ( interkoeler ) kan weer verder gecomprimeerd worden, omdat de temperatuur lager blijft als dat je het in 1 keer doet.

dus je kan comprimeren wat je wilt, als het maar koud blijft.
Ja Pierre, das waarom iedereen die zijn vermogen van zijn turbo omhoog wilt krikken met een intercooler aan komt zetten. :wink:
Pierre schreef:Een gewoon mengsel en een samengedrukt mengsel waarin zich bv. 2 keer zoveel lucht en brandstof bevindt met een gelijke temperatuur gedraagt zich na een gelijke compressie tamelijk anders en kan niet zomaar vermenigvuldigd worden tot een zgn. einddruk.
Ik snappet. Je wilde zeggen dat het ontbrandingstijdstip door compressie, niet linear verloopt zoals wij in die bereking hebben aangenomen. Klopt?
Daar zul je wel een tabelletje voor hebben, Binas misschien? :) En als de lucht wordt samengeperst door je turbo kun je toch temperaturen voor de gasklep bereiken van 120 graden of niet? Laat dit eerst door een IC en dan heb je al een aardige temp. daling. Waterinjectie...*droom,droom*

Abel schreef:veel suc6.. jij bent er al een stuk verder mee dan ik ooit ben gekomen. (motor technisch gezien)

wat voor turbo ga je gebruiken?
Laten we zeggen, Patrick is er op dit moment verder mee gekomen hehe! :wink: Blok ligt bij hem. Ik heb nog geen idee wat voor turbo erop komt maar als ik met het uitlaatspruitstuk van BB wil rijden, moet het wel een Garret worden. Alhoewel ik erg erg vaak ook gelaste uitlaatspruitstukken zie en die zijn beter ontworpen dan dat gietding van BB.
Ik heb fase 1 afgesloten als het blok dicht is (alles ligt bij PtRgte alleen de koppakking nog niet).
Vervolgens (fase 2) moet er een spruitstuk op en alle toebehoren (oliekoeler, leidingen, IC of chargecooler, injectoren, mapsensor)
En als laatste denk ik aan een turbo (fase 3) met de bijhorende herprogrammering
TMC16v
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 6 okt 2004 20:51

Bij welke turbo druk moet je al gaan denken aan andere injectoren?

En welke turbo is het meest geschikt om op een 1.8 motor te zetten als onderin ook redelijk wat koppel wilt.
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Als je een turbo op je atmosferische motor gaat hangen, is het sowieso verstandig om meteen grotere injectoren erin te proppen.
Als je veel koppel onder wilt hebben moet je geen 1.8 rijden, ook een turbo is niet bevorderlijk voor het koppel onderin.
Voor veel koppel onderin moet je maar een moderne stinkdiesel gaan rijden. :lol: :wink:
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

van welke planeet kom jij????? :s
Plaats reactie