Alleen kost een GT28RS wel wat meer dan die 828,-.-jo- schreef:Vind jij dit goedkoop ???? Ik zou dringend eens contact opnemen met JL (Jeroen) als ik jou was. (778 zonder verzending, reken 50 = 828 voor enkel de turbo...)
Tegenwoordig is de Garret GT28RS la bomba, top geevolueerde turbo. Weg met die oude meuk. Voor 828 weet ik wel wat te kiezen.
1.8 16V Turbo bouwen! Wat is in de regel de max einddruk?
Mooi he die IC van Catrinus speciaal voor de GT !!!
made by: mark 5t
moet toch een beetje reklame maken he voor mijn kunsten
made by: mark 5t
moet toch een beetje reklame maken he voor mijn kunsten

http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=GRT
Garrett GT28RS
Code:GRT-TBO-004
Price: $1,179.00
Met verschillende inlaat stukken...hmm
Garrett GT28RS
Code:GRT-TBO-004
Price: $1,179.00
Met verschillende inlaat stukken...hmm
Ik ben nog aan het zoeken jo.-jo- schreef:hey Marco, ze zijn nog goedkoper te verkrijgen hoor
Als je tips hebt waar ik moet kijken hoor ik ze graag.
ja hoor voor al uw IC aanpassingsprojecten stuur me maar PM.
stuur jeroen effe een mailtje (info@jltuning.nl)MarcoG schreef:Ik ben nog aan het zoeken jo.-jo- schreef:hey Marco, ze zijn nog goedkoper te verkrijgen hoor![]()
ik heb voor mijn Disco Aardappel 1175 betaald...-jo- schreef:stuur jeroen effe een mailtje (info@jltuning.nl)MarcoG schreef:Ik ben nog aan het zoeken jo.-jo- schreef:hey Marco, ze zijn nog goedkoper te verkrijgen hoor![]()

(ja euro's en ja misschien te duur...but who cares...

Zal ik doen, ben toch binnenkort bij hem.-jo- schreef:stuur jeroen effe een mailtje (info@jltuning.nl)MarcoG schreef:Ik ben nog aan het zoeken jo.-jo- schreef:hey Marco, ze zijn nog goedkoper te verkrijgen hoor![]()
voor diegene die het interesseert:
kheb nog een setje "bijna-nieuwe" 1.8 16v zuigers liggen die bewerkt zijn voor een haardroger-set-up...
compressieverhouding 9:1 of met dikke stale koppakking (1,6 mm) 8,75:1
kosten: een paar euro goedkoper dan op marktplaats...
http://www.marktplaats.nl/markt/autodiv ... /40767.htm
kheb nog een setje "bijna-nieuwe" 1.8 16v zuigers liggen die bewerkt zijn voor een haardroger-set-up...

kosten: een paar euro goedkoper dan op marktplaats...

Ouwehoer PtR...hoe dun is dat dingetje nu op zijn dunste punt? Kenne gij daar nog enige compressie mee kweken zonder dat dat ding splijt of scheurt?PtrGte schreef:voor diegene die het interesseert:
kheb nog een setje "bijna-nieuwe" 1.8 16v zuigers liggen die bewerkt zijn voor een haardroger-set-up...![]()
kosten: een paar euro goedkoper dan op marktplaats...![]()

dunste punt is standaard 7 mm...nu nog 5...ik heb met een hamer op da ding lopen rossen en hij gaat echt niet kapot...een beste test dacht ik zo...misschien nog ff rood gloeiend stoken en dan nog een keer op meppen...MarcoG schreef:Ouwehoer PtR...hoe dun is dat dingetje nu op zijn dunste punt? Kenne gij daar nog enige compressie mee kweken zonder dat dat ding splijt of scheurt?PtrGte schreef:voor diegene die het interesseert:
kheb nog een setje "bijna-nieuwe" 1.8 16v zuigers liggen die bewerkt zijn voor een haardroger-set-up...![]()
komt best goed...
Dat zijn het soort tests die ze bij porsche ook uitvoeren. Worden de onderdelen op 400 tot 800% van hun capaciteit getest, als het dan nog voldoet mag het op de auto.PtrGte schreef:dunste punt is standaard 7 mm...nu nog 5...ik heb met een hamer op da ding lopen rossen en hij gaat echt niet kapot...een beste test dacht ik zo...misschien nog ff rood gloeiend stoken en dan nog een keer op meppen...MarcoG schreef:Ouwehoer PtR...hoe dun is dat dingetje nu op zijn dunste punt? Kenne gij daar nog enige compressie mee kweken zonder dat dat ding splijt of scheurt?PtrGte schreef:voor diegene die het interesseert:
komt best goed...

5 mm is voldoend, je moet gewoon zorgen dat lambda goed is en is er niets aan de hand.
gr sander
gr sander
2 maandlonen verder...nog nieuwe dingen gedaan (motorwijs gezien dan) 
de uitleg is dat je moet uitgaan van een brandstof-lucht mengsel, dit is een atmosferisch mengsel of bij een turbo of compressor een voorverdichte luchttoevoer.Abel schreef:Ok we hebben een nieuwe Kreet! Einddruk
Logisch begrip misschien en in snap hem helemaal... Maar wat is de hoogste einddruk die je kan hebben im een normale euro 95/98 motorblok. Wanneer treed zelf ontbranding op?? zijn hier veiligheids marges voor?? dus (stel) max eindruk is 20 bar maar de stelregel is ga nooit over de 18 bar want op warme dagen en extreem gebruik kan de druk in de cylinder tot boven de 20 komen??
einddrukken uitgerekend van Fastchip
- CR 10 maximaal 0.5 BAR druk ~ 165 Wheel HP einddruk = 15Bar
- CR 9 maximaal 0.9 BAR druk ~ 200 Wheel HP einddruk = 17.1Bar
- CR 8 bij 1.0 BAR druk ~ 235 Wheel HP einddruk = 16Bar
21Turbo van mark 1.2bar onder de gasklep 1:8.5 = dus een einddruk van 18,7Bar
Gt Turbo op 1 bar is dus een einddruk van 1:7.9 = 15.8
Dus als ik zie dat die motoren over de 18bar nog heel blijven kan je haast aannemen dat je met een sterke motor met een compressie verhouding 10:1 op 0,8 bar overdruk kan gaan rijden zonder dat je last krijgt van pingelen. Maar dat gaat er weer niet in bij mij.
Waarom hebben moderne auto's dan geen compressie verhouding van 1:16 als het toch wel heel blijft... Dat punt snap ik dus niet
WIE WEL??
Bij voorverdichte luchttoevoer kan de extra lucht gewoon meer brandstof bevatten, dit mengsel blijft vrij koud als het de cylinder binnengaat.
Bij compressie in de cylinder wordt het mengsel echter heter, dit gaat tot zo'n 11:1 bij de meest moderne motoren.
Ga je hoger dan neemt inderdaad de kans op zelfontbranding toe.
Diesel kan hoger gecomprimeerd worden 22:1 omdat de ontbrandingstemperatuur hoger ligt als bij benzine.
Voor 5gt turbo geldt 7,9:1
Een gewoon mengsel en een samengedrukt mengsel waarin zich bv. 2 keer zoveel lucht en brandstof bevindt met een gelijke temperatuur gedraagt zich na een gelijke compressie tamelijk anders en kan niet zomaar vermenigvuldigd worden tot een zgn. einddruk.
De einddruk zegt namelijk niks.
Een gasmengsel zal bij een bepaalde temperatuur en druk gaan reageren, in dit geval zelfontbranden, hierbij is de temperatuur de bepalende factor.
Kun je deze laag houden, kan de compressie verder omhoog.
hej, jammer dat je je plannen ff in de kast hebt gezet, vondt het nou net zo interesant. Hoop dat je snel weer wat tijd kunt vinden om verder te gaan.
Ja,
Bij mij gaat het project gestaag verder. Afgelopen week de zuigers en krukas gemonteerd. Volgende week komt de pakkingset incl koppakking binnen en wordt het blok verder afgemonteerd. Dus het wordt erg spannend. De auto komt over 3 weken terug van de spuiter en dan als een gek monteren.
Bas
Bij mij gaat het project gestaag verder. Afgelopen week de zuigers en krukas gemonteerd. Volgende week komt de pakkingset incl koppakking binnen en wordt het blok verder afgemonteerd. Dus het wordt erg spannend. De auto komt over 3 weken terug van de spuiter en dan als een gek monteren.
Bas
turbo komt goed 
heb nu vakantie duZZZzzz...
heb nu vakantie duZZZzzz...

Laatst gewijzigd door PtrGte op do 7 jul 2005 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou Bas, dan ben jij een fase verder dan mij. Moet nog even een bekeuring betalen van 465euro (nog maar een maandje steun trekken extra bij de WW)
(182kmh na meetcorrectie) en dan gaat ie weer verder.
Heb je ook al een turbo en uitlaatspruitstuk?
Welke pakking gebruik je? Die wat op Reichhardt-motorsport stond? 1.6mm versterkte koppakking voor 92 euro?
Ik heb de injectoren van Abel overgenomen...die komen hopelijk een dezer dagen met de post.

Welke pakking gebruik je? Die wat op Reichhardt-motorsport stond? 1.6mm versterkte koppakking voor 92 euro?
Ik heb de injectoren van Abel overgenomen...die komen hopelijk een dezer dagen met de post.
Hey Made, wat doe jij nog zo laat online!!! Hoest met mijn blokske eigenlijk? Al tijd ervoor gehad? Ik wilde je vragen of ik samen met jou de laatste stukjes (nokjes met koppakking) kon monteren. Heb op het moment toch tijd zat...en over een maand ook nog hehe!
gister op de bus gedaanMarcoG schreef:Nou Bas, dan ben jij een fase verder dan mij. Moet nog even een bekeuring betalen van 465euro (nog maar een maandje steun trekken extra bij de WW)(182kmh na meetcorrectie) en dan gaat ie weer verder.
![]()

ja ligt uit elkaar nu...was nog echt een goed doen zeg!MarcoG schreef:Hey Made, wat doe jij nog zo laat online!!! Hoest met mijn blokske eigenlijk? Al tijd ervoor gehad? Ik wilde je vragen of ik samen met jou de laatste stukjes (nokjes met koppakking) kon monteren. Heb op het moment toch tijd zat...en over een maand ook nog hehe!

maar wie weet noemen ze dit topic-vervuiling, dus de rest over de pm ofzo...
hebbesAbel schreef:gister op de bus gedaanMarcoG schreef:Nou Bas, dan ben jij een fase verder dan mij. Moet nog even een bekeuring betalen van 465euro (nog maar een maandje steun trekken extra bij de WW)(182kmh na meetcorrectie) en dan gaat ie weer verder.
![]()

Bij compressie in de cylinder wordt het mengsel echter heter, dit gaat tot zo'n 11:1 bij de meest moderne motoren.pierre schreef:
1:11 betekend gewoon dat verbrandingskamer+cilinderinhoud/verbrandingskamer = 11.
Heeft toch niets met de temperatuur van doen?
Een gewoon mengsel en een samengedrukt mengsel waarin zich bv. 2 keer zoveel lucht en brandstof bevindt met een gelijke temperatuur gedraagt zich na een gelijke compressie tamelijk anders en kan niet zomaar vermenigvuldigd worden tot een zgn. einddruk.
pV=nRT
Druk maal volume = temperatuur
Zo constant als een euh ja wat is tegenwoordig nog constant
Een gasmengsel zal bij een bepaalde temperatuur en druk gaan reageren, in dit geval zelfontbranden, hierbij is de temperatuur de bepalende factor.
Kun je deze laag houden, kan de compressie verder omhoog.
Ja ik begrijp wel wat je bedoelt, maar soms volg ik 't niet helemaal.
Je wil dus zeggen dat de max einddruk afhankelijk is van de inlaattemperatuur? ja, daar zit wel wat in.
ja.
als je een gas in dit geval brandstof en lucht comprimeer wordt het heet, de druk bepaalt veel minder wanneer het ontvlamt.
diesel is een zware brandstof, maar ontbrand uit zichzelf als het 22 keer gecomprimeerd wordt met lucht.
- door de temperatuur.
een voorgecomprimeerd en afgekoeld mengsel ( interkoeler ) kan weer verder gecomprimeerd worden, omdat de temperatuur lager blijft als dat je het in 1 keer doet.
dus turbomengsel is al 1,7 bar en wordt dan alsnog in volume verkleind met zeg maar 7,8 maal.
abel gaat nu vermenigvuldigen en komt dan uit op 13,26 bar, is wel leuk maar zegt niet veel meer dan dat je veel mengsel in een klein volume perst.
als je het in een keer doet wordt het te heet en ontbrand het voortijdig.
dus je kan comprimeren wat je wilt, als het maar koud blijft.
op een gegeven moment snijdt de curve van temperatuur en druk elkaar wel, maar ik heb hier niet de tabel van.
bv. 500 bar en 20 graden celcius.
dan ontbrandt het bij kamertemperatuur.
als je een gas in dit geval brandstof en lucht comprimeer wordt het heet, de druk bepaalt veel minder wanneer het ontvlamt.
diesel is een zware brandstof, maar ontbrand uit zichzelf als het 22 keer gecomprimeerd wordt met lucht.
- door de temperatuur.
een voorgecomprimeerd en afgekoeld mengsel ( interkoeler ) kan weer verder gecomprimeerd worden, omdat de temperatuur lager blijft als dat je het in 1 keer doet.
dus turbomengsel is al 1,7 bar en wordt dan alsnog in volume verkleind met zeg maar 7,8 maal.
abel gaat nu vermenigvuldigen en komt dan uit op 13,26 bar, is wel leuk maar zegt niet veel meer dan dat je veel mengsel in een klein volume perst.
als je het in een keer doet wordt het te heet en ontbrand het voortijdig.
op een gegeven moment snijdt de curve van temperatuur en druk elkaar wel, maar ik heb hier niet de tabel van.
bv. 500 bar en 20 graden celcius.
dan ontbrandt het bij kamertemperatuur.
Ja Pierre, das waarom iedereen die zijn vermogen van zijn turbo omhoog wilt krikken met een intercooler aan komt zetten.pierre schreef: als je een gas in dit geval brandstof en lucht comprimeer wordt het heet, de druk bepaalt veel minder wanneer het ontvlamt.
Ik snappet. Je wilde zeggen dat het ontbrandingstijdstip door compressie, niet linear verloopt zoals wij in die bereking hebben aangenomen. Klopt?Pierre schreef:Een gewoon mengsel en een samengedrukt mengsel waarin zich bv. 2 keer zoveel lucht en brandstof bevindt met een gelijke temperatuur gedraagt zich na een gelijke compressie tamelijk anders en kan niet zomaar vermenigvuldigd worden tot een zgn. einddruk.
Daar zul je wel een tabelletje voor hebben, Binas misschien?

Laten we zeggen, Patrick is er op dit moment verder mee gekomen hehe!Abel schreef:veel suc6.. jij bent er al een stuk verder mee dan ik ooit ben gekomen. (motor technisch gezien)
wat voor turbo ga je gebruiken?
Ik heb fase 1 afgesloten als het blok dicht is (alles ligt bij PtRgte alleen de koppakking nog niet).
Vervolgens (fase 2) moet er een spruitstuk op en alle toebehoren (oliekoeler, leidingen, IC of chargecooler, injectoren, mapsensor)
En als laatste denk ik aan een turbo (fase 3) met de bijhorende herprogrammering
Als je een turbo op je atmosferische motor gaat hangen, is het sowieso verstandig om meteen grotere injectoren erin te proppen.
Als je veel koppel onder wilt hebben moet je geen 1.8 rijden, ook een turbo is niet bevorderlijk voor het koppel onderin.
Voor veel koppel onderin moet je maar een moderne stinkdiesel gaan rijden.

Als je veel koppel onder wilt hebben moet je geen 1.8 rijden, ook een turbo is niet bevorderlijk voor het koppel onderin.
Voor veel koppel onderin moet je maar een moderne stinkdiesel gaan rijden.

-
- Contacteer:
van welke planeet kom jij?????