Druk koelsysteem

Post hier al je vragen over de Renault 19
Alpine
Contacteer:

Heb nu het weer wat warmer is last van overlopen van het koelsysteem. De druk loopt "te" hoog op zodat er koelvloeistof uit mn reservoir lekt. Zolang de auto maar rijwind heeft is er niks aan de hand, kom ik in de file begint het systeem druk af te blazen door de dop.
Wat kan de oorzaak hiervan zijn,heb het al geprobeert met een andere dop maar dat helpt niet. Heb verder geen probleem ermee,maar het wordt een smeerboel onder de kap :@

Gr Marcel
Mrtn
Car: R5GTT

Wellicht systeem niet goed ontlucht! Lucht in de motor, cg slangen gaat dan uitzetten waardoor het niveau stijgt.
Mrtn = Maarten
Bart V

Overdruk in het koelsysteem heeft vaak toch een oorzaak. Koppakking kan ietsje lekken..of mischien zit er een scheurtje in de kop waar wat druk door weglekt in het koelsysteem. Als je druklekkage hebt vanuit de motor, zie je vaak ook luchtbelletjes in het koelvaatje. Het kan nog een hele poos goed gaan, maar als de druk zo hoog is dat de dop (overdrukventiel) het eruit gooit, gaat het vroeg of laat toch fout.

Succes
canonballman

Slaat je koelvin wel in?

Zo niet, dan gauw repareren.

2 mogelijkheden: je koelvloeistof gaat koken doordat de koelvin niet inslaat OF je kop of koppakking is niet meer 100 procent.

Het laatste kan natuurlijk ontstaan door koelvloeistof die is gaan koken, of meerdere keren, waardoor bijv de kop is kromgetrokken.
Alpine
Contacteer:

Alles functioneert zoals het in het boekje staat,het komt meestal voor na lange stukken volgas. Gister van Zandvoort terug was het in Duitsland weer raak. Het pijl in het reservoir is nu koud nog net meer dan minimaal,het komt er ook niet onder. Als het koud afgevuld wordt naar max dan is het weer mis.
Kan het zijn dat er net als bij de Alpine verschillende doppen zijn voor het reservoir? Heb zelf een blauwe dop, en een maat van me heeft een bruine op zn Clio 16v.

Gr Marcel
Bart V

Er moet een blauwe dop op!
canonballman

er zijn verschillende kleuren doppen ja, iig blauw en bruin.
Maar geloof niet dat het daaraan ligt.

Nogmaals: slaat je koelvin in?

Zoja, dan denk ik toch kop/koppakking problemen.

Die TE HOGE druk in je koelsysteem kan maar 2 oorzaken hebben:
-kokende koelvloeistof (te slechte koeling, koelvin defect, enz)
-druk die er door 1 of meerdere cilinders erop wordt gezet (koppakking lek, of kop gescheurd)
Alpine
Contacteer:

Heb straks weer ff geblazen,er is nu niks uit de dop gespoten. Bij minimaal waterpeil (net erboven en koud gemeten) loopt het waterpeil bij lopende motor op tot het maximum(komt ook niet hoger).

Er komen geen luchtbellen zichtbaar in het reservoir (dop eraf), en de koelvin slaat gewoon aan als de temperatuurmeter op het dash tussen 3e en 4e streepje staat.

Zal vanavond nog ff Duitsland in gaan om te kijken wat er gebeurd bij lange tijd volgas,heb het idee dat het dan voorkomt en niet bij ff planken.

Geeft een compressie test meer duidelijkheid,of kan het lek te klein zijn om het te kunnen meten?

Gr Marcel
Bart V

Compressie meting is altijd nuttig. Als er een serieuse druklekkage is, kan je dat denk ik wel zien met een meting, maar het verschil zal niet opvallend veel zijn, aangezien we over een relatief klein lekje praten. Er is altijd wel een klein minimaal verschilletje tussen de 4 cilinders bij oudere motoren, dus een meting geeft nog niet echt uitsluitsel waarschijnlijk.
Alpine
Contacteer:

@ Bart V

Dus gewoon door blijven rijden en het peil "regelmatig" checken?

Gr Marcel
Alpine
Contacteer:

@ Bart

Kan het zijn dat het niveau Max te veel is voor het koelsysteem? Rijd nu een week met vloeistofniveau net boven Min en het blijft in het vaatje. Wil voor de zekerheid ff een compr test laten doen,dr komen een aantal dure reps aan en moet wel zeker zijn dat ze nog een paar maand leeft.

Gr Marcel
Alpine
Contacteer:

Na overleg met de dealer (Renault) vandaag het complete systeem ververst. Groen staat echt beter als koffie met melk wat eruit is gekomen.
Een compressietest zou waarschijnlijk niet tonen waar ik bang voor was,en gezien het water nu in het vaatje blijft gaan we er weer wat km's mee vliegen.

Thanx voor de info,

Gr Marcel
bart_kerkvliet

Oud tipic, 'k weet het :D

Het is sowieso verstandig om hem koud net op MIN te vullen (of ietsje erboven)? Bij een warme motor heb je dan presies MAX.

Vul je hem koud tot MAX dan gaat het warm tot boven de dop ;)
Alpine
Contacteer:

Het was afgelopen vrijdag weer bingo,lang ( te lang) stuk volgas en stoom afblazen na stilzetten.
Waterpeil idd koud net teveel gevuld,resultaat was een lekker geurtje op de parkeerplaats :wink:
5gt8vturbo

bart_kerkvliet schreef:Oud tipic, 'k weet het :D

Het is sowieso verstandig om hem koud net op MIN te vullen (of ietsje erboven)? Bij een warme motor heb je dan presies MAX.

als hij bij warm oploopt heb je een verstopping in je systeem. koelwater hoort de zelfde hoogte te houden. of zit ik er nou naast?
H8bal

5gt8vturbo schreef:

als hij bij warm oploopt heb je een verstopping in je systeem. koelwater hoort de zelfde hoogte te houden. of zit ik er nou naast?
Scheelt wel iets met uitzetten, maar toch niet zoveel dat hij overloopt normaliter.

+ die dop laat pas bij een vrij hoge druk door.

Ik gok op een lichtjes verstopt radiateur.

Biertje voor de eerste die juist gokt ? :beer: :p
pierre

koppakking of kop stuk.
Riël
Über-Spammer

Geloof niet zo in die koppakking. Draait je waterpomp nog goed, pompt ie nog aardig? Koppakking al vanaf april stuk, en stukjes ermee blazen? Nah...
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

Heb zoiets met de 19 ook gehad, toen ik 'm nog had.

In mijn geval had dat een versleten koppakking kunnen zijn, aangezien ik 'm al eerder aan de kook heb gehad, slangetje kapot en dus motor heel snel heel warm geworden, geen koelvloeistof is geen koeling natuurlijk. maar ik had absoluut geen symptomen die duiden op een kapotte koppakking, zoals witte rook uit je uitlaat, en ik heb er nadien geen last meer van gehad.

het liep op een gegeven moment dus langs de dop van m'n expansievaatje, en ik kon toen de dop niet zonder gevaar voor brandwonden openen, normaal doe ik dat zonder handschoenen en is er niks aan de hand, op dat moment durfde ik het met handschoenen niet aan, zo verschrikkelijk veel druk (N)

maar al die koelvloeistof die er toen is uitgelopen, heb ik weer bijgevuld met nieuwe, en juist die koffie-met-alles-erin lijkt wel de oorzaak te zijn geweest, want met nieuwe koelvloeistof was het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen.

natuurlijk kan het koud bijvullen tot max ook het probleem zijn geweest, tenslotte zit er ook nog koelvloeistof in je motor en in de radiateur (toch?) dus misschien is max te veel.

wat ik ook wel eens deed is de radiateur effe 'doorspuiten' als ik de auto had gewassen (in de wasbox), dus ff opgehoopt vuil en 12.000 dooie vliegen eruit jagen en hij kon er weer tegenaan, gewoon doorgespoten vanuit de grille.

dus misschien zet ouwe koelvloeistof meer uit dan nieuwe, of zijn wat oudere motoren of wat oudere auto's hier gevoelig voor als de koelvloeistof oud is? tis tenslotte niet voor het eerst dat ik dit soort dingen hier lees.......
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
Xabre
Car: 19 16V

als je te lang je koelvloeistof erin laat zitten zonder verversen dan verliest het z'n eigenschappen (chemische samenstelling) geloof ik en kan door die ouwe vloeistof je onderblok gaan rotten (dat bruine koffie water wat je dan krijgt), al die rommel wil dan wel eens voor verstoppingen zorgen
Trust me. I know what I'm doing.
Edward
Contacteer:

Dus waar blijft dat bier voor mij en doe er maar 2 voor Xabre :beer: :beer:

:lol:
Riël
Über-Spammer

En nieuwe koelvloeistof heeft kookpuntverhogende additieven. Laat die bij oude koelvloeistof niet meer werken -> voila :)
pierre

Alpine schijnt er ook na de koelvloeistofverversing nog steeds last van te hebben, is toch niet normaal, expansietank kan ook barsten.

additieven voor kookpuntsverhoging ?
volgens mij worden ze toegevoegd om de anti corrosie-eigenschappen van het water-glycol mengsel te verbeteren.

de concentratie van glycol bepaalt voornamelijk de vriespuntsdaling.
zonder water erbij noemen we het antivries.

ik doe mijn ogen weer dicht, want ik heb een sollicitatiegesprek deze morgen.
5gt8vturbo

5gt8vturbo schreef:

Dus waar blijft dat bier voor mij en doe er maar 2 voor Xabre
ik was eerder jongens maar jullie mogen hem wel delen hoor samen :beer:

ik zou eerder kijken bij je kachel trouwens
als je te lang je koelvloeistof erin laat zitten zonder verversen dan verliest het z'n eigenschappen (chemische samenstelling) geloof ik en kan door die ouwe vloeistof je onderblok gaan rotten (dat bruine koffie water wat je dan krijgt), al die rommel wil dan wel eens voor verstoppingen zorgen
het schijnt ook dat jeniet twee verschillende koelvloeistoffen door elkaar mag gooien, was het nou rood en blauw? want dat schijnt ook de werking te verminderen en je blok aan te passen.
Alpine
Contacteer:

Heb in 5 jaar 2 kachelradiateuren vervangen,en het koelsysteem is pas schoongemaakt en er is nieuwe koelvloeistof in gekomen.
De pomp draait goed,circulatie is goed en het water is nog steeds groen. Weet niet wat er aan de hand is maar 1 ding is zeker het blijft lopen.
De temperatuur blijft ook bij hoge snelheden normaal, hooguit 2mm hoger op de meter. Paul heeft het vrijdag mogen zien,hij blaast na lang vollast gewoon stoom :D
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Inderdaad..metertje staat gewoon 'goed'..fan draait en toch stoomt het vaatje als een gek...echt heel vreemd..:S:S:S
5gt8vturbo

hoe is het systeem schoon gemaakt? met een middeltje of alle slangen los en radioteur eruit en schoon gespoten?

misschien heeft je thermostaat kuren? dat hij niet altijd opengaat?

misschien is daar je slang wel lek en bouwd hij daar druk op als daar lucht voor gaat zitten gaat je thermostaat ook niet meer open! en krijg je een ophoping van water in reservoir.
Xabre
Car: 19 16V

5gt8vturbo schreef: het schijnt ook dat jeniet twee verschillende koelvloeistoffen door elkaar mag gooien, was het nou rood en blauw? want dat schijnt ook de werking te verminderen en je blok aan te passen.
blauw en groen is geen probleem maar rood in combinatie met blauw of groen wel... maargoed, ik zou gewoon altijd 't zelfde kopen en erin doen, met 2 verschillende kleuren door elkaar krijg je zo'n poepkleur :lol:
Trust me. I know what I'm doing.
TMC16v

Xabre schreef:
5gt8vturbo schreef: het schijnt ook dat jeniet twee verschillende koelvloeistoffen door elkaar mag gooien, was het nou rood en blauw? want dat schijnt ook de werking te verminderen en je blok aan te passen.
blauw en groen is geen probleem maar rood in combinatie met blauw of groen wel... maargoed, ik zou gewoon altijd 't zelfde kopen en erin doen, met 2 verschillende kleuren door elkaar krijg je zo'n poepkleur :lol:
Dat mag ook inderdaad niet!
Alpine
Contacteer:

Thermostaat is gelijk met het reinigen vervangen.
Koelsysteem is met water gereinigd,en later doorgespoeld met koelvloeistof.
Als het de koppakking geweest zou zijn had ze toch allang moeten overlijden?
Verbruik van zowel olie als koelvloeistof is nihil,olie af en toe een druppel en koelvloeistof nooit.

Denk dat de auto ook gewoon stoom moet afblazen,doet et baasje namelijk met de auto >-)

Tip voor het reinigen:
waterstofzuiger op de onderste slang en de tuinslang in het reservoir (Y)
bart_kerkvliet

Paul1916v schreef:Inderdaad..metertje staat gewoon 'goed'..fan draait en toch stoomt het vaatje als een gek...echt heel vreemd..:S:S:S
't 'stroomt' toch altijd in 't reservoir sowieso. Als het maar niet uit het doppie komt ;)
Edward
Contacteer:

stromen is goed
stomen is minder goed.......

bij mij stoomde het ook 2 dagen voordat het koelvloeistof T-slangetje kapot ging, waardoor ik ineens zonder koelvloeistof zat.

Dus 2 dagen van te voren had ik al staan kijken waar nou toch die stoom wegkwam, gewoon onder de motorkap kwam stoom weg. Een heel klein beetje maar goed.
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

bart_kerkvliet schreef:
Paul1916v schreef:Inderdaad..metertje staat gewoon 'goed'..fan draait en toch stoomt het vaatje als een gek...echt heel vreemd..:S:S:S
't 'stroomt' toch altijd in 't reservoir sowieso. Als het maar niet uit het doppie komt ;)
t komt bij marcel dus wel uit het doppie.....

En voor zover ik weer rijdt ie er al maanden mee zonder problemen ;)
Riël
Über-Spammer

En toch klopt 't niet :)
Alpine
Contacteer:

Idd heb ik het verschijnsel al maanden,tis net een fluitketel als ik echt lang volgas heb gereden en de auto stilzet.
Mn electrische waterpomp werkt niet, maar kan me niet voorstellen dat dat er iets mee te maken heeft.
Heb de 19 nu ruim 5 jaar,en dat ding heeft het nog nooit gedaan.
Nu zondag gaan we Zandvoort op en zullen we zien of het weer gebeurd,neem voor de zekerheid wel koelvloeistof mee.
De auto moet voor 20-07-2005 gekeurd worden,w8 met de afspraak tot na het circuit :p

Gr Marcel
Plaats reactie