heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb er eentje gemaakt maar kheb geen rekening gehouden met het volume of de inhoud van het originele uitlaat spruitstuk. Ik heb buizen van 40mm gebruikt en hierdoor moet de turbo een te groot volume vullen en komt deze dus later op druk dan bij het originele,
kheb een beejte zitten rekenen en als ik buizen van 32 mm zou gebruiken, zou dit bijna 40% verschillen in vuldruk, dus zou de turbo veel sneller op druk zitten ook. 32mm is echt het kleinste wat er rond de uitlaat poorten past .
zou er dan ook rekening moeten gehouden worden met de afstand van de buizen? alle 4 hetzelfde of enkel zorge dat de 1ste en 4de hetzelde zijn en de 2de en 3de hetzelfde zijn?
graag wat informatie hierover of mensen die dit al geprobeert hebben
spaghetti spruitstuk R5
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
Jeroen (boneless) met die 5 alpine heeft het ook zelf gedaan 
Project: GTT Blue Sport
als het uitlaatspruitstuk een afgesloten volume is en je motor een rucksichloze pomp wel ja.
maar dat zijn ze niet.
Als het verschil in volume nou eens 1.4 liter is, dan kan je heeeeeel grofjes zeggen dat de motor 2 omwentelingen minder nodig heeft om de uitlaat op druk te krijgen.
Bij 2000 rpm is dat 0.06 sec.
Het echte verhaal zit em in het beter behoud van de kinetische energie van het uitlaatgas, en minder afkoeling onderweg.
4 even lange buizen kan ook geen kwaad kwa gelijke cilindervulling.
maar dat zijn ze niet.
Als het verschil in volume nou eens 1.4 liter is, dan kan je heeeeeel grofjes zeggen dat de motor 2 omwentelingen minder nodig heeft om de uitlaat op druk te krijgen.
Bij 2000 rpm is dat 0.06 sec.
Het echte verhaal zit em in het beter behoud van de kinetische energie van het uitlaatgas, en minder afkoeling onderweg.
4 even lange buizen kan ook geen kwaad kwa gelijke cilindervulling.
Laatst gewijzigd door robert op di 5 jul 2005 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
het zal wel iets minder zijn maar zal toch aardig in de buurt komen volgens mij, daar zit toch logica inrobert schreef:yes, maar om nou te zeggen 40% minder volume is 40% sneller op druk. ????limburgio schreef:er wordt toch druk opgebouwd in dat spruitstuk
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
een uitlaat moet toch juist zo ruim mogelijk?
Anders verkopen ze toch nooit die 2 en een half inch dikke downpipe's
Anders verkopen ze toch nooit die 2 en een half inch dikke downpipe's

Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
-
- Berichten: 742
- Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
- Locatie: kuinre
- Contacteer:
psies,als je het netjes doet kan het zeker niet minder worden
p.s neem buis binnen diameter 36 of 38 mm


p.s neem buis binnen diameter 36 of 38 mm

-
- Berichten: 306
- Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
- Locatie: Arnhem
Dus lekker inpakken die handelMenno schreef:Nadeel van zo'n groot spruitstuk is dat 't lang duurt voordat je 'm op temperatuur gebracht hebt. Pas als je spruitstuk lekker warm is, blijft er genoeg energie in de uitlaatgassen over om de turbo aan te jagen.
