spaghetti spruitstuk R5

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb er eentje gemaakt maar kheb geen rekening gehouden met het volume of de inhoud van het originele uitlaat spruitstuk. Ik heb buizen van 40mm gebruikt en hierdoor moet de turbo een te groot volume vullen en komt deze dus later op druk dan bij het originele,
kheb een beejte zitten rekenen en als ik buizen van 32 mm zou gebruiken, zou dit bijna 40% verschillen in vuldruk, dus zou de turbo veel sneller op druk zitten ook. 32mm is echt het kleinste wat er rond de uitlaat poorten past .

zou er dan ook rekening moeten gehouden worden met de afstand van de buizen? alle 4 hetzelfde of enkel zorge dat de 1ste en 4de hetzelde zijn en de 2de en 3de hetzelfde zijn?

graag wat informatie hierover of mensen die dit al geprobeert hebben
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Jeroen (boneless) met die 5 alpine heeft het ook zelf gedaan :wink:
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

limburgio schreef:h.....als ik buizen van 32 mm zou gebruiken, zou dit bijna 40% verschillen in vuldruk, dus...
U gaat terug naar "af" :lol:

je bedoelt volume.
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

nee ik bedoel als het spruitstuk kleiner is dan is ook vlugger gevuld met turbodruk he
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

als het uitlaatspruitstuk een afgesloten volume is en je motor een rucksichloze pomp wel ja.

maar dat zijn ze niet.

Als het verschil in volume nou eens 1.4 liter is, dan kan je heeeeeel grofjes zeggen dat de motor 2 omwentelingen minder nodig heeft om de uitlaat op druk te krijgen.
Bij 2000 rpm is dat 0.06 sec.

Het echte verhaal zit em in het beter behoud van de kinetische energie van het uitlaatgas, en minder afkoeling onderweg.
4 even lange buizen kan ook geen kwaad kwa gelijke cilindervulling.
Laatst gewijzigd door robert op di 5 jul 2005 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

er wordt toch druk opgebouwd in dat spruitstuk
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

limburgio schreef:er wordt toch druk opgebouwd in dat spruitstuk
yes, maar om nou te zeggen 40% minder volume is 40% sneller op druk. ????
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

robert schreef:
limburgio schreef:er wordt toch druk opgebouwd in dat spruitstuk
yes, maar om nou te zeggen 40% minder volume is 40% sneller op druk. ????
het zal wel iets minder zijn maar zal toch aardig in de buurt komen volgens mij, daar zit toch logica in
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

vuldruk zit em in de inlaat hoor, niet in de uitlaat.
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

vuldruk gaat tot tegen de turbo en bij mijn weten zit het uitlaatspruitstuk daar ook nog bij, met vuldruk bedoel ik turbodruk
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

een uitlaat moet toch juist zo ruim mogelijk?

Anders verkopen ze toch nooit die 2 en een half inch dikke downpipe's :p
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Dat is na de turbo :wink:
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Nadeel van zo'n groot spruitstuk is dat 't lang duurt voordat je 'm op temperatuur gebracht hebt. Pas als je spruitstuk lekker warm is, blijft er genoeg energie in de uitlaatgassen over om de turbo aan te jagen.
robert
Berichten: 2997
Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
Locatie: zuid-holland *doe mee met RTC*

nou, ga maar lekker een mooie uitlaat lassen. ;)
Of het nou helpt of niet, tis sowiezo leuk werk. en pics maken natuurlijk!
BONELESS (jeroen)
Berichten: 742
Lid geworden op: ma 5 jan 2004 19:24
Locatie: kuinre
Contacteer:

psies,als je het netjes doet kan het zeker niet minder worden :p :p



p.s neem buis binnen diameter 36 of 38 mm (Y)
Turbo Marco
Berichten: 306
Lid geworden op: zo 23 mar 2003 22:21
Locatie: Arnhem

Menno schreef:Nadeel van zo'n groot spruitstuk is dat 't lang duurt voordat je 'm op temperatuur gebracht hebt. Pas als je spruitstuk lekker warm is, blijft er genoeg energie in de uitlaatgassen over om de turbo aan te jagen.
Dus lekker inpakken die handel :p
limburgio
Berichten: 511
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Locatie: paal-beringen

buis van 32mm binnendiameter is perfect, je moet het kleinste pakken wat erop past!
Plaats reactie