klotegtt :-)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Car: diverse
Contacteer:

net grote beurt gehad alles nagekeken
naar verhulst geweest alles prima
gaat vandaag de vrouw ermee op pad, loopt die elke keer warm pfffffffff
blijkt dat de fan niet meer aanslaat maar motortje voor koeling carburateur wel.
maar een rechtstreekse draad getrokken vanaf de accu met een schakelaartje en zekering ertussen :)
mijn klauw verbrand aan die kutslangen :(
maar wat is de ervaring hier??
relais of bedrading??
Het racehok, doel onder de 2.00 op cpz.
Riël
Über-Spammer

1) relais
zit in de windkappen naast de radiateur, vaak een hoopje roest idd na verloop van tijd.
2) thermocontact in de radiateur
3) bedrading
4) fan zelf (maar is dus al uitgesloten)

Succes!
Bart V

Je kan het gewoon uitzoeken door alles door te meten, dat werkt beter dan gaan gokken wat er doorgaans stuk zou kunnen gaan :)
Riël
Über-Spammer

die 3 dingetjes even nakijken?

Dat is het 99 van de 100 keer.

Het relais klik je er zo uit, 3 sec werk, en ik weet bijna zeker dat dat de boosdoener is.

Thermocontact doormeten meot je ook het ding voor eruit halen (en dan in een pannetje water ketsen en koken, weerstand moet 0 worden in een klap voordat 't water kookt).
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

sorry thermocontact is nieuw dus moet dan bedrading zijn of relais??
zaterdag maar ff kijken op zandvoort voordat we zondag gaan rijden.
ze rijd van de week maar met de witte :D
maar zal dan relais wel zijn dat was inderdaad een bende al, hebben we al netter gemaakt maar kan altijd kapot gaan he :-)
tyberium
Contacteer:

Ik weet niet of dit over een R5GTT gaat, maar hier is een mogelijke oplossing voor de PH1 (heb ik namelijk):

Mogelijkheid 1)

Bedrading naar de fan gaar of los (heb ik ook al eens gehad): :(

Mogelijkheid 2)

Slecht koelsysteem/ontluchtings mogelijkheden (hierdoor liep ie warm bij mijn GTT):

Veel garages kunnen alleen 1 type kachelslang krijgen. Deze slang bestaat feitelijk uit 2 slangen welke parallel aan elkaar zitten. Deze versie bevat helaas maar 1 ontluchtingsnippel. Om het koelsysteem compleet te ontluchten heb je in totaal 3 ontluchtingsnippels nodig. De kachelslang boven de waterpomp moet er 2 hebben en de radiatorlsang heeft er 1. Om je eigen kachelslang te maken heb je zo'n dubbele kachelslang met 1 ontluchtingsnippel nodig én een enkele slang met 1 ontluchtingsnippel. Snij de dubbele slang van elkaar los langs het vebindingsstuk, zodat je twee slangen krijgt. Van deze twee slangen sluit je die zonder ontluchtingsnippel aan op je waterpomp. Snijd deze slang af na de bocht en gooi de rest weg. De andere helft van de losgesneden slang met ontluchtingsnippel sluit je aan op de bocht met een verbindingsstuk. De ander slang van de waterpomp is een enkele orginele met ontluchtingsnippel. Als alles klopt heb je nu 2 ontluchtingsnippel op je waterpomp. Ontlucht het hele systeem hiermee. Je koelsysteem is goed ontlucht als je radiatorfan aanslaat bij het 2e steepje van onderen op je dashboard.

[img]http://members.home.nl/tyberium/waterhuishouding2.jpg[/img]

Mogelijkheid 3)

De turbo bevat geen 'doseur'.

Het komt nogal eens voor dat de koelslang voor de turbo vervangen wordt. Men verwijderd de oude slang omdat deze bijvoorbeeld een lek heeft en plaatst een nieuwe. Deze slang bevat echter een zogenaamde doseur die overgeplaatst dient te worden. Renault bedacht de doseur als oplossing om te voorkomen dat het koelwater in de turbo ging koken. Het bleek namelijk dat het koelwater te langzaam door de turbo kabbelde, waardoor deze wel erg veel opwarmde. Deze doseur is een plastic cilindertje welke in de slang word geplaatst. De opening van de doseur is 3mm. Hierdoor wordt deze slang extreem vernauwd. Het koelwater word zo met een rotgang door de turbo gejast en krijgt zo minder kans om op te warmen. De werking van de doseur lijkt op het effect dat je krijgt als je je vinger op een lopende tuinslang zet. Als de doseur niet in je koelsysteem is opgenomen krijg je gegarandeerd problemen. (ik spreek uit ervaring :).
Riël
Über-Spammer

Riël schreef:1) relais
zit in de windkappen naast de radiateur, vaak een hoopje roest idd na verloop van tijd.
2) thermocontact in de radiateur
3) bedrading
4) fan zelf (maar is dus al uitgesloten)

Succes!
Ik zou deze vier punten nog voor die van jou zetten hoor. het probleem was dat de fan niet aan sloeg. er vanuitgaande dat er wél heet water in de radiateur zit (cq geen problemen onder het rijden).
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

het moet het relais (hoop ik) zijn want de bedrading is ok en de andee motor slaat wel aan en die zit op hetzelfde thermocontact :D
-Ray-
Contacteer:

weet je dat wel zeker? of heb je zelf weer wat geknutseld?
Immer wieder die verdammte Holländer
Riël
Über-Spammer

Welke motor zit op dat thermocontact? De antiperculatie ? Dan werkt 't voor geen meter hoe het hoort hoor ...
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

op een van de contacten van de radiateur zitten twee aansluitingen,
eentje gaat naar het motortje wat koude lucht op de carburateur blaast.
de andere loopt via het relais naar de fan
de bedrading is gecontroleerd en heel.

nu dus voor nood ff een kabeltje met schakelaar en zekering getrokken zodat ik hem handmatig aan kan zetten
-Ray-
Contacteer:

maak er een zoekplaatje van ;)

de anti-percolatiefan wordt geschakeld door een temp voeler in de carburateurvoet... die staat helemaal los van je fan van je radiateur. en op de radiateur zit maar 1 aansluiting en dat is je thermocontact, daar gaan 2 draden op en die komen van een stekker uit de originele draadboom.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

we zullen het gelijk nakijken
toen ik het controleerde sloegen de fan en koeling carburateur tegelijk aan, fan draaide 1,5 rondje en stopte dus dacht heee die staan tegelijk geschakeld alleen via ander relais :)
maar zal zaterdag alles laten controleren
thnx voor de tip
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

nog een vraagje ray
op de kunststof pijp die op de carburateur blaast zit een soort aftakking en het lijkt wel alsof die in het luchtledige blaast?
of heeft dat nog nut?

ik had het idee om daar een slang aan te maken die op de startmotor blaast?
-Ray-
Contacteer:

Luco/Alpine-racer schreef:nog een vraagje ray
op de kunststof pijp die op de carburateur blaast zit een soort aftakking en het lijkt wel alsof die in het luchtledige blaast?
of heeft dat nog nut?

ik had het idee om daar een slang aan te maken die op de startmotor blaast?
ja das wel een goeie, dan heb je een gekoelde startmotor (Y)
Steven
Car: M536

Welnee man, das ene stofzuiger om de boel schoon te houden :~
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

die blaast nu dus inderdaad in het luchtledige :D
zullen we volgende week eens maken dan, als ik hem heel hou zondag :evil:
zo leer ik hier nog eens wat, nog even dan durf ik zelf te sleutelen
-Ray-
Contacteer:

aan welke kant van de inlaat bedoel je dan? die met 1 of 2 tuutjes? alles heeft een functie, ken niet zo wezen dat je er 1 los hebt hangen. naja met jou weet je het nooit :lol:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

je hebt het koelmotortje voor de carburateur en die loopt een beetje omhoog en dan weer omlaag en het uiteinde zit vlak boven de carburateur.
nu zit er op het (ongeveer hoogste punt) een soort tuutje dat eigenlijk zon beetje recht naar voren blaast (richting grille) maar ik zie daar niks zitten wat gekoeld zou moeten worden.
dus daar wou ik een slangetje op maken richting de startmotor omdat die ook nogal warm schijnt te worden??
Patrick L.

Luco/Alpine-racer schreef:die blaast nu dus inderdaad in het luchtledige :D
zullen we volgende week eens maken dan, als ik hem heel hou zondag :evil:
zo leer ik hier nog eens wat, nog even dan durf ik zelf te sleutelen
je kunt beter spoilertjes gaan poetsen :wink:
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

nee dank je :D
ik had de lelijkste alpine van de club qua lak maar technisch was die beter dan de meeste opgepoetste auto's
technisch in orde vind ik belangrijker en dat mag wat kosten
en aan poetsen heb ik zowiezo een hekel :D :D
ik wil rijden met een goede auto en niet poetsen aan een technisch wrak :D :D
Riël
Über-Spammer

Even over dat ding op je radiateur :)

Dat ding doet niets meer dan wanneer je radiateur een bepaalde temperatuur bereikt heeft, de 2 contactjes met elkaar verbinden. Het is dus eigenlijk een automatische schakelaar.

Dus niet logisch als de fan en de perculatie met elkaar verbonden zijn. WEllicht vinden ze dat prettig :) Even laten nakijken dat de kabels weer goed zitten!
pierre

ik lees hier veel onzin

ten eerste is de doseur in de koelwaterslang er juist om de doorvoersnelheid van het koelmiddel te vertragen, anders onstaat er schuim in het expansietankje.
je kan in het expansietankje ook waarnemen dat het geleidelijk indruppelt.

de carburateurkoelmotor oftewel perculatiefan wordt aangestuurd door een sensor op de carburateur, deze sensor heeft 2 polen.

de radiateurkoelvin wordt aangestuurd door een sensor in de radiateur rechts onder.

de aftakking op de perculatiefan is een naar de carburateur en een naar beneden, dit is normaal.
bovendien is bij latere modellen nog een derde aftakking naar een klep.
Luco/Alpine-racer
Über-Spammer
Contacteer:

de aftakking op de perculatiefan wijst toch echt schuin naar boven en naar voren en vroeg me dus af wat die lucht koelt.
en mijn gtt phase1 heeft geen watergekoelde turbo
Riël
Über-Spammer

pierre schreef:i
ten eerste is de doseur in de koelwaterslang er juist om de doorvoersnelheid van het koelmiddel te vertragen, anders onstaat er schuim in het expansietankje.
Sorry pierre, maar dit klopt niet. Als je in een slang knijpt gaat ie sneller stromen.
Dit is logisch 1) omdat het logisch is en 2) er moet toch evenveel koelvloeistof per tijdseenheid door een kleiner gaatje dus gaat ie sneller stromen.

Daarvoor is de doseur echt. Schuimen? Nah, dat doet koelvloeistof niet (al eens met een kan geschud? ) Ja tenzij je koppakking naar de mallemoer is.
pierre

ja door het gaatje stroomt het sneller maar nu zit die doseur in de waterslang vlakbij de waterpomp, het ding is 2 cm lang, daarna is de waterslang weer gewone breedte, dus het uiteindelijk effect is dat het aanzienlijk langzamer stroomt als voor die vernauwing.
er gaat gewoon minder water doorheen.

hetzelfde effect bereik je ook door een aangesloten tuinslang af te knijpen aan het eind, dan spuit het verder, maar knijp je deze af aan het begin dan komt er niks uit.
Calle

Eigenlijk is dat verhaal over de doseur heel makkelijk, de naam zegt het al.

Een doseur werkt als een weerstand in een elektrisch systeem ook werkt. De waterpomp levert een bepaalde hoeveelheid vloeistof en verdelt zich over het systeem. Daarbij zal het de weg van de minste weerstand volgen, dus grotere slangen krijgen meer, omdat de weerstand lager is. Als je een doseur in een slang stopt zal de weerstand toenemen en dus de totale hoeveelheid vloeistof die door die slang zal stromen zal afnemen, omdat er waarschijnlijk ook nog een ander pad is waar het water makkelijker door stroomt. Zo kunnen ze standaard maat slangen blijven gebruiken en toch de regulering van de stroming doen.
Riël
Über-Spammer

Aaaah zo :)
tyberium
Contacteer:

De doseur zit in de waterslang vóór de turbo (aanvoer). Ik had m er niet in. gevolg was constant lucht in m'n leidingen omdat het water in de turbo begon te koken. Doseurtje van 3mm ertussen (kost @#$ 5 euri voor stukki plastic) en probleem was verholpen. Je moet er maar opkomen...leve Renault 8).
Remco T.
Contacteer:

het zijn de kleine dingen die het doen ;)
Plaats reactie