[19 16v '91]probleem OPGELOST!!! Update

Post hier al je vragen over de Renault 19
mike16v

ben er inmiddels achter het is er maar 1 bij de radiator.
mike16v

het probleem is toch groter dan ik had gedacht/gehoopt. Bartv had al een vermoeden, 2 keer een slang kapot is verdacht. En wat blijkt, de druk op de slangen neemt toe en worden dus hard. ook zie ik bij de bougies dat er telkens 1tje nat is., lijkt niet op olie, zal dus wel koelvloeistof zijn...

verder tikt de motor erg, en wordt niet minder na rijden, je hoort het zelfs tijdens rijden....

pffff :( hier wordt ik niet echt blij van...
-PAZ-
Über-Spammer

als je teveel druk hebt in je koelsysteem, en er springt een paar keer een slang kan je er bijna zeker van zijn dat de koppakking er door zit. je kan nog effe meten voor de zekerheid. laat bij je garage effe co gehalte meten in de expansie tank van je radiator, als je daar co, onverbrande uitlaatgassen meet dan weet je zeker dat de pakking gaar is
mike16v

paz-maniac schreef:als je teveel druk hebt in je koelsysteem, en er springt een paar keer een slang kan je er bijna zeker van zijn dat de koppakking er door zit. je kan nog effe meten voor de zekerheid. laat bij je garage effe co gehalte meten in de expansie tank van je radiator, als je daar co, onverbrande uitlaatgassen meet dan weet je zeker dat de pakking gaar is
duur geintje zeker :(
-PAZ-
Über-Spammer

jah, als je het moet laten doen wel. als je het zelf doet valt het wel mee. koppaking set kost de wereld niet. kan je gelijk effe de distributie riem en rollen mee vervangen die moeten toch los om de kop te demonteren
Bart V

paz-maniac schreef:als je teveel druk hebt in je koelsysteem, en er springt een paar keer een slang kan je er bijna zeker van zijn dat de koppakking er door zit. je kan nog effe meten voor de zekerheid. laat bij je garage effe co gehalte meten in de expansie tank van je radiator, als je daar co, onverbrande uitlaatgassen meet dan weet je zeker dat de pakking gaar is
Dat dacht ik ook een keer, maar helaas zat er een haarscheurtje in de kop, vlak naast een klep, zo bleek na de 2e keer demonteren. Het betekent dus niet per definitie dat het de koppakking zelf is.
TMC16v

even tussen door vraagje, geen druk op koelsysteem is dat ook slecht?
mike16v

Bart V schreef:
Dat dacht ik ook een keer, maar helaas zat er een haarscheurtje in de kop, vlak naast een klep, zo bleek na de 2e keer demonteren. Het betekent dus niet per definitie dat het de koppakking zelf is.
hoe kan je zo'n haarscheurtje zien dan? lijkt me niet makkelijk.
domme vraag misschien maar wat is nu previes de kop dan? hoe kan daar een schertje in komen?
-PAZ-
Über-Spammer

Bart V schreef:

heb dat ook al meegemaakt op mijn werk, beste is eigenlijk om de kop te laten vlakken en afpersen dan weet je meestel voor 100 % zeker dat ie weer goed is.

geen druk op het koelsysteem is geen probleem, maar meeste auto's hebben wel wat druk in het koelsysteem als de motor warm is, druk verhoogt het kookpunt van de koelvloeitstof
TMC16v

paz-maniac schreef:
Bart V schreef:

heb dat ook al meegemaakt op mijn werk, beste is eigenlijk om de kop te laten vlakken en afpersen dan weet je meestel voor 100 % zeker dat ie weer goed is.

geen druk op het koelsysteem is geen probleem, maar meeste auto's hebben wel wat druk in het koelsysteem als de motor warm is, druk verhoogt het kookpunt van de koelvloeitstof
Draai nooit de dop eraf als de fan aanslaat, 1x gedaan en toen kreeg ik de hele meuk over me handen heen :D

Meestal als de motor 2a3 min uitstaat draai ik um dr af, nauwlijks tot geen druk :)
mike16v

had ik dit kunnen voorkomen of is dit gewoon ouderdom? baal er best wel van, gaat ons vakantie geld...
Haas
Car: Megane RS

damn mike...balen!

tsja, ouderdom zal t ook zijn, of de rijstijl van jou of de vorige eigenaar...
mike16v

~Haas~ schreef:damn mike...balen!

tsja, ouderdom zal t ook zijn, of de rijstijl van jou of de vorige eigenaar...
met alle respect, maar ik denk dat het eerder de rijstijl van de andere eigenaar was, ik heb hem nog niet zo lang en rij er redelijk rustig mee, en je kent het wel altijd eerst warm rijden... baal er zeker van, maar hoort er een beetje bij he...
Haas

zoals je reed bij de toertocht, daar moetie toch echt wel tegenkunnen! Dus zal t de vorige wel geweest zijn.. Tis balen, maar ja..
mike16v

~Haas~ schreef:zoals je reed bij de toertocht, daar moetie toch echt wel tegenkunnen! Dus zal t de vorige wel geweest zijn.. Tis balen, maar ja..
dat dacht ik ook, rij wel is door, maar rij ook vaak rustig lange stukken over de snelweg... maargoed hij moet opgelapt worden nu.

is het trouwens zo als je de koppen 'vlakt' dat je vermogens winst krijgt?
Laatst gewijzigd door mike16v op do 23 jun 2005 9:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Haas

cilinderkop of carterpan, niet koppan ;)

Als je m vlakt, zal je CV ietwat hoger worden, in de regel dus vermogenswinst, maar vlakken gebeurd met tienden van millimeters, dus echt merken zul je t waarschijnlijk niet.
Dat je koppakking en je kop weer in geode staat zijn, zul je mayb wel merken.
Zag dat je je drijfstanglagers ook wilde vervangen, slimme keus als je je kop laat vlakken. Tip: doe zo veel mogelijk nu je blok eruit moet, tis ff wat geld inpompen, maar bespaar je later weer.
mike16v

~Haas~ schreef:cilinderkop of carterpan, niet koppan ;)

Als je m vlakt, zal je CV ietwat hoger worden, in de regel dus vermogenswinst, maar vlakken gebeurd met tienden van millimeters, dus echt merken zul je t waarschijnlijk niet.
Dat je koppakking en je kop weer in geode staat zijn, zul je mayb wel merken.
Zag dat je je drijfstanglagers ook wilde vervangen, slimme keus als je je kop laat vlakken. Tip: doe zo veel mogelijk nu je blok eruit moet, tis ff wat geld inpompen, maar bespaar je later weer.
cilinderkop of carterpan, niet koppan ;) >> bedoelde koppen :wink:

ja ik laat nu maar zoveel mogelijk goeds doen, dan ben ik in 1 keer klaar en kan ie er motorisch wel weer even tegenaan denk ik...
Haas

tis maar ff een hersenspinsel hoor..Maar is een blok van Patrick nix voor jou?
mike16v

~Haas~ schreef:tis maar ff een hersenspinsel hoor..Maar is een blok van Patrick nix voor jou?
heeft hij een blok in de aanbieding dan?? ik heb daar ook al aan zitten denken. Maar ben je dan niet net zoveel kwijt? of is een ander blok erin lepelen niet zo heel moeilijk?

denk vooral mee! thanks (Y)
Haas

gaat dan puur om t blok he, dus neit alle slang enz. Je levert je oude blok bij m in, betaald wat bij en gaat met een 2.0 16V blok weg. Das t zelfde blok als waar Jeroen K en Rob clio16V mee rijden. Die van Rob is al weer wat veranderd, maar in de basis tzelfde. Geloof dat je dan iets van 1500 of 2000 eu bij moest leggen. Maar heb je wel een motor die compleet nieuw is. En wisselen van blok is altijd makkelijker dan alles eruit en zelf maken. Ik denk dat t je wat meer kost dan dat je je blok van nu maakt, maar een blok van patrick is wel als nieuw en je hebt meer pk's. Daarnaast heb ik nog geen negatieve reacties opgevangen over deze blokken, dus dat zit wat dat betreft wel in orde. Rob rijd er al ruim een jaar probleemloos mee. De enige probs die hij heeft is omdat hij er weer andere dingen aan heeft veranderd :p
Kijk, tis net wat je zelf wil en wat je kunt missen financieel gezien. Maar neem anders gewoon contact met m op, hij weet beter uit te leggen, hoe, wat waarom en wat hij maakt, rekent, kost, enz.

Info is vaakt gratis he, dus ik zou ff informeren. T zou zonde zijn als je er nu een hoop poen insteekt en er over een half jaar weer wat kapot gaat. Uitsluiten kun je t nooit, maar toch.... Denk er ff over :)
mike16v

~Haas~ schreef:gaat dan puur om t blok he, dus neit alle slang enz. Je levert je oude blok bij m in, betaald wat bij en gaat met een 2.0 16V blok weg. Das t zelfde blok als waar Jeroen K en Rob clio16V mee rijden. Die van Rob is al weer wat veranderd, maar in de basis tzelfde. Geloof dat je dan iets van 1500 of 2000 eu bij moest leggen. Maar heb je wel een motor die compleet nieuw is. En wisselen van blok is altijd makkelijker dan alles eruit en zelf maken. Ik denk dat t je wat meer kost dan dat je je blok van nu maakt, maar een blok van patrick is wel als nieuw en je hebt meer pk's. Daarnaast heb ik nog geen negatieve reacties opgevangen over deze blokken, dus dat zit wat dat betreft wel in orde. Rob rijd er al ruim een jaar probleemloos mee. De enige probs die hij heeft is omdat hij er weer andere dingen aan heeft veranderd :p
Kijk, tis net wat je zelf wil en wat je kunt missen financieel gezien. Maar neem anders gewoon contact met m op, hij weet beter uit te leggen, hoe, wat waarom en wat hij maakt, rekent, kost, enz.

Info is vaakt gratis he, dus ik zou ff informeren. T zou zonde zijn als je er nu een hoop poen insteekt en er over een half jaar weer wat kapot gaat. Uitsluiten kun je t nooit, maar toch.... Denk er ff over :)
tja daar zit zeker wat in, al klinkt het best prijzig, dat verkoop ik nooit bij mijn vriendin :lol:
Haas

dan verkoop je je vriendin toch ;) :p

Gewoon ff info'en en goed nadenken over wat je wil enz..
mike16v

~Haas~ schreef:dan verkoop je je vriendin toch ;) :p

Gewoon ff info'en en goed nadenken over wat je wil enz..
heb e zijn gegevens voor me? informeren kan geen kwaad id. mijn vriendin is vaandaag jarig, dus jaartje ouder, is ze dan meer waard of juist niet :p
Haas

ouder? dan zou ze verstandiger moeten worden ... en snapt ze dat n nieuw blok een goeie investering is ;)

pm :)
mike16v

kleine update

De auto wordt momenteel weer gemaakt! door een bekende van hier :worship:

dit wordt er allemaal gedaan:

Grote beurt (inclusief alle vloeistoffen, olie, bakolie, koelvloeistof)
Thermostaat
Distributieriem met spanrollen
Koprevisie incl revisie injectoren
- kop afvlakken
- kleppen slijpen
- nieuwe keerringen en klepseals
- injectoren ultrasoon bad
- nieuwe rubbers en filtertjes in injectoren
- nieuwe kop op injectoren
Nieuwe drijfstanglagers met nieuwe bouten
Nieuwe koppakking
Nieuwe inlaat pakking
Nieuwe uitlaat pakking

dus hopelijk kan ik er volgende week mee op vakantie (low budget ) :wink:
Steven
Car: M536

Kijk Mike, jij pakt he taltijd wel aan zoals het hoort, geen half werk (Y)

Wie is de gelukkige, Bart V of Riël? :)
mike16v

Steven schreef:Kijk Mike, jij pakt he taltijd wel aan zoals het hoort, geen half werk (Y)

Wie is de gelukkige, Bart V of Riël? :)
bijna alletwee :lol:
wat je van ver haalt is goed he :wink:

kop zat een klein scheurtje isn, die heb ik voor weinig van Bart kunnen overnemen (Y)
Haas

top!! Komt t toch nog goed (Y)
mike16v

~Haas~ schreef:top!! Komt t toch nog goed (Y)
ja dat zeker! kan niet wachten tot ik hem weer terug heb!
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

(Y) goed bezig! in 1 keer goed doen! (Y)

Heel veel plezier als je er vandeweek weer in mag stappen! :D
mike16v

ff kleine update...
Het wil nog niet helemaal vlotten helaas. We ondekken dat er toch meer beschadigd is dan we hoopte (toch te warm geworden toen de koelslang sprong).

De kop is al helemaal gereviseerd, dus die is goed. Alleen zijn er 2 zuigers beschadigd en ook de cilinderwand heeft een krasje. nu wordt er geprobeerd om die wand te honen en 2 'nieuwe' zuigers met nieuwe zuigerveren te plaatsen, hopelijk gaat dat goed anders moeten we opzoek gaan naar een ander onderblok... en dat wordt lastig gezien de centjes. Dus duimen dat het Riel lukt jongens!! Hij vericht goed werk!

:worship:
Haas

hulde voor die kleine man dan!

anders alleen een onderblok niet een optie? Randorganen doen t nog, dus een compleet ander blok heb je niet nodig toch?
mike16v

~Haas~ schreef:hulde voor die kleine man dan!

anders alleen een onderblok niet een optie? Randorganen doen t nog, dus een compleet ander blok heb je niet nodig toch?
klopt, (dat staat er ook onderblok :wink: )maar de meeste willen een compleet blok verkopen en niet een stukje... maargoed eerst maar hopen dat het zo gaat, onderblok is ook wee rmeer tijd en geld en bijde hebben we eigenlijk niet, maandag wilde we op vakantie :(

maar als je iemand weet met een goedkoop onderblokje? ff om achter de hand te hebben.
Haas

heeft patrick niet meer wat liggen? PTRGTE? maar zal ook wel vaak met motorschade zijn... :s
geen idee, ff bellen kan geen kwaad natuurlijk...
mike16v

~Haas~ schreef:heeft patrick niet meer wat liggen? PTRGTE? maar zal ook wel vaak met motorschade zijn... :s
geen idee, ff bellen kan geen kwaad natuurlijk...
hij schijnt op vakantie te zijn... dus dat schiet voor nu ff niet op, maar bedankt voor de tip!
Plaats reactie