[19 16v '91]probleem OPGELOST!!! Update

Post hier al je vragen over de Renault 19
mike16v

Hallo,

Ik ben vandaag maar met de auto naa rmijn werk gegaan (leuk he de NS) maar stationait loopt de auto echt beroerd... lijkt wel op 3 poten, schookend, maar toerental blijft wel op 900 staan, net als altijd. als ik lang stil sta (bij stoplicht ofzo) dan rijdt ie lijkt ook wel met 3 poten weg, meer toeren dan loopt ie weer goed, tijdens rijden verder ook geen last...

Wat kan dit zijn?? Ik heb de bougies kabels gecheckt, en vind er 1 wel verdacht, maar weet niet of dit het kan zijn? net ff mijn garage gebeld en die rijdt zelf ook in een 19 16v en die zei meteen oh dat is je koppakking, hebben ze vaker last van... ik vond dat gek, wat jullie?? en is het te doen een koppakking zelf vervangen?? ik heb niet echt het idee dat ie iets lekt of zo...

wie heeft er tips??

Hoor graag van jullie, alvast bedankt! :(
Laatst gewijzigd door mike16v op di 2 aug 2005 20:15, 8 keer totaal gewijzigd.
Marcel B.

Flikker er es een flesje injectoren-reiniger in en ga dan ff een flink stuk blazen... wil ook nog wel es helpen...

Wat ook kan zijn is dat er water/olie in je bougieschachten staat, kan komen door lekkage (hebben die 19's met luchthapper nog wel es last van geloof ik) of lekke klepdekselpakking
mike16v

Marcel B. schreef:Flikker er es een flesje injectoren-reiniger in en ga dan ff een flink stuk blazen... wil ook nog wel es helpen...

Wat ook kan zijn is dat er water/olie in je bougieschachten staat, kan komen door lekkage (hebben die 19's met luchthapper nog wel es last van geloof ik) of lekke klepdekselpakking

die injectoren hoor je wel aardig tikken, dus dat zou zowiezo geen kwaat kunnen denk ik. dat water probleem heb ik al eerder opgelost, die schachten zijn kurkdroog... maar zijn wel nat geweest een paar maanden terug, misschien mijn boegies een beetje gaar nu?? die heb ik niet goed gecheckt.. Bougie kabels zijn wel een beetje roestig van kleur aan de binnenkant...

kan die klepdeksel pakking voor dat stotteren zorgen?? hij is laats wel heet geweest de motor, net voor het rode gebied, toen uitgezet, bleek dat er een koelslang gesprongen was, die heb ik inmiddels vervangen en nu blijft ie mooi koel, maar kan je daar ook je pakkingen mee slopen??
mike16v

iemand nog iedeen??
mike16v

/\ up /\
mike16v

/\ up /\
evo
Contacteer:

Bougies even checken.
mike16v

evo schreef:Bougies even checken.
tot nu toe nooit slechte bougies gehad in mijn auto's
wanneer zijn ze echt aan vervanging toe?? iemand ee foto?
Abel
Über-Spammer

allemaal er 1 voor 1 uitdraaien en bekijken
dan zie je wel welke niet goed is.. en chek die kabel en bougies schacht extra goed

goed kijken of er veel ruimte tussen de electrode en de massa zit
mike16v

nog meer ideen?

Heb vandaag een mooie deppenzet van King tony gekregen voor mijn verjaardag!! :worship:
Bart V

Mike, kom volgende week anders maar een keer langs hier bij de garage, dan kijk ik er wel even naar.
mike16v

Bart V schreef:Mike, kom volgende week anders maar een keer langs hier bij de garage, dan kijk ik er wel even naar.
das wel een goed plan, ik heb wel wat geprobeerd, ff kijken wat het doet allemaal...

ik neem nog wel contact met je op!!
Edward
Car: Laguna RTI 2.0 S
Contacteer:

mike16v schreef:
Marcel B. schreef:Flikker er es een flesje injectoren-reiniger in en ga dan ff een flink stuk blazen... wil ook nog wel es helpen... /quote]

die injectoren hoor je wel aardig tikken, dus dat zou zowiezo geen kwaat kunnen denk ik.

kan die klepdeksel pakking voor dat stotteren zorgen?? hij is laats wel heet geweest de motor, net voor het rode gebied, toen uitgezet, bleek dat er een koelslang gesprongen was, die heb ik inmiddels vervangen en nu blijft ie mooi koel, maar kan je daar ook je pakkingen mee slopen??
Ja.

Kan, maar heb zelf 2 keer de motor te warm gehad (1 keer ook met koelslangetje, 2 weken zonder auto want moest gemaakt worden in Frankrijk.) en 1 keer zonder goede reden, niks aan het handje. Weet niet meer precies hoe het allemaal kwam, maar later geen last meer van gehad (veel koelvloeistof kwijtgeraakt en vervangen, misschien vuil.)

Maar dan zou er ook witte rook uit je uitlaat moeten komen.........

Injectoren reiniger is altijd een goed idee, je weet nooit waar het goed voor is. (Vuil brandstofsysteem is nooit goed)
Laguna 1 ph1 met ph2 uiterlijk(?) RTI 2.0 S ('98) (N7Q Volvo 2.0 16v)
mike16v

ForeverYoung schreef:
mike16v schreef:
Marcel B. schreef:Flikker er es een flesje injectoren-reiniger in en ga dan ff een flink stuk blazen... wil ook nog wel es helpen... /quote]

die injectoren hoor je wel aardig tikken, dus dat zou zowiezo geen kwaat kunnen denk ik.

Ja.

Kan, maar heb zelf 2 keer de motor te warm gehad (1 keer ook met koelslangetje, 2 weken zonder auto want moest gemaakt worden in Frankrijk.) en 1 keer zonder goede reden, niks aan het handje. Weet niet meer precies hoe het allemaal kwam, maar later geen last meer van gehad (veel koelvloeistof kwijtgeraakt en vervangen, misschien vuil.)

Maar dan zou er ook witte rook uit je uitlaat moeten komen.........

Injectoren reiniger is altijd een goed idee, je weet nooit waar het goed voor is. (Vuil brandstofsysteem is nooit goed)
gelukkig komt er geen witte rook uit.
Ik heb gister wel mijn bougies vervangen en dat was heeel hard nodig! 1 tje was een beetje nat en zwart derest droog. Na die vervangen te hebben en van dat spul om de injectoren te reinigen en om eventuele lekken te voorkomen er in gedaan te hebben liep ie weer strak!! :)

maar gister middag ging er weer een koelslang kapot :( dus moet nu een koelslang regen... en hopelijk doet ie het dan weer een tijdje...

zal ff foto maken van de defecte slang, misschien heeft iemand er nog 1je liggen??
Laatst gewijzigd door mike16v op zo 19 jun 2005 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart V

pm
Edward
Contacteer:

Mooi zo.

Heeft het dus aan je bougies gelegen, of aan je brandstofsysteem (door de reinigers), of een combinatie van deze twee dingen.

Wat ook kan :wink: : Bij erg getunede motoren kan het ook wel eens helpen speciale betere bougies te gebruiken, in plaats van de originelen van Bosch of Champion.

Ik heb net vandaag een andere auto gekocht, een Mégane 1 Ph1. Maar het lag voor m'n 19 in de planning om Denso Iridium bougies te monteren, veel beter vonken dus haalt ie het vermogen beter uit de motor. Uiteraard kan dit op de Mégane ook wel, maar neem aan dat met net geen 120.000 op de teller de bougies nog best goed zijn.
mike16v

ForeverYoung schreef:Mooi zo.

Heeft het dus aan je bougies gelegen, of aan je brandstofsysteem (door de reinigers), of een combinatie van deze twee dingen.

Wat ook kan :wink: : Bij erg getunede motoren kan het ook wel eens helpen speciale betere bougies te gebruiken, in plaats van de originelen van Bosch of Champion.

Ik heb net vandaag een andere auto gekocht, een Mégane 1 Ph1. Maar het lag voor m'n 19 in de planning om Denso Iridium bougies te monteren, veel beter vonken dus haalt ie het vermogen beter uit de motor. Uiteraard kan dit op de Mégane ook wel, maar neem aan dat met net geen 120.000 op de teller de bougies nog best goed zijn.
volgend keer maar dan, die bougies, zitten nu gewoon standaard in...
zie nu dat je een RTi had, fijne wagens zijn dat lekker pittig!
Edward
Contacteer:

Ik heb 'm nog steeds (RT trouwens, RTI heb ik wel in Dialogys gezien maar nog nooit van gehoord in Nederland, is hier niet geleverd dacht ik, of bedoelen ze RT met de 1.8 multipoint injectie motor, want je hebt ook RT met 1.8 singlepoint injectie (dus 1.8 plaatje op de zijkant)

Woensdag breng ik 'm weg. Hoop dat die Mégane 1.6e niet te traag is, 90 pk is leuk maar zegt natuurlijk niks over het scheurgehalte wat ik bij deze 1.8i zeker ga missen :lol: Als ik het gas intrap om in te halen ofzo dan moet dat niet al te lang duren voordat de motor gaat werken want dan hoeft het soms al niet meer.

Trap je de 1.8i bij 120 op z'n staart dan vliegt ie gewoon richting de 180, 190, echt heerlijk motortje. Ik vraag me nog steeds af of ik wel de juiste beslissing heb genomen door de 19 van de hand te doen.........
mike16v

ForeverYoung schreef:Ik heb 'm nog steeds (RT trouwens, RTI heb ik wel in Dialogys gezien maar nog nooit van gehoord in Nederland, is hier niet geleverd dacht ik, of bedoelen ze RT met de 1.8 multipoint injectie motor, want je hebt ook RT met 1.8 singlepoint injectie (dus 1.8 plaatje op de zijkant)

Woensdag breng ik 'm weg. Hoop dat die Mégane 1.6e niet te traag is, 90 pk is leuk maar zegt natuurlijk niks over het scheurgehalte wat ik bij deze 1.8i zeker ga missen :lol: Als ik het gas intrap om in te halen ofzo dan moet dat niet al te lang duren voordat de motor gaat werken want dan hoeft het soms al niet meer.

Trap je de 1.8i bij 120 op z'n staart dan vliegt ie gewoon richting de 180, 190, echt heerlijk motortje. Ik vraag me nog steeds af of ik wel de juiste beslissing heb genomen door de 19 van de hand te doen.........
ja dat bedoelde ik een RT met nulti injectie, ik moet zeggen ik heb wel speit gehad toen ik de mijne wegdeed.... betrouwbaar en snel! sneller dan je verwacht. maar denk dat die magene met 16 kleppen best lekker rijdt hoor! ik hoor wel hoe die bevalt!
Edward
Contacteer:

mike16v schreef:
ja dat bedoelde ik een RT met nulti injectie, ik moet zeggen ik heb wel speit gehad toen ik de mijne wegdeed.... betrouwbaar en snel! sneller dan je verwacht. maar denk dat die magene met 16 kleppen best lekker rijdt hoor! ik hoor wel hoe die bevalt!

Volgens mij is de 1.6e gewoon een 1.6 8klepper, al zou wat jij zegt wel 90 pk uit een 1.6 verklaren :) En ook nog zuiniger lopen dan mijn 1.8i volgens de verkoper (1.6e = Energy)

Ik weet het ff niet meer :lol:

Maar hoezo spijt toen je de 1.8i wegdeed, je hebt nu toch een 16v? Nog sneller, alleen helaas zuipt ie ook meer.
mike16v

ForeverYoung schreef:
mike16v schreef:

Volgens mij is de 1.6e gewoon een 1.6 8klepper, al zou wat jij zegt wel 90 pk uit een 1.6 verklaren :) En ook nog zuiniger lopen dan mijn 1.8i volgens de verkoper (1.6e = Energy)

Ik weet het ff niet meer :lol:

Maar hoezo spijt toen je de 1.8i wegdeed, je hebt nu toch een 16v? Nog sneller, alleen helaas zuipt ie ook meer.
ja wel sneller, maar de 8v voelt op 1 of andere manier feller in het begin... maar dat hoor ik van meer 8v rijders, maar de 16v die ik nu heb heeft meer problemen dan de 8v... verbruik maakte niet super veel uit...

ben benieuwd naa rje foto :foto:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

de 8v's hebben de koppel onderin, en de 16v's bovenin.

mijn clio die ik voor de megane had, was een 1.6 8v, en was behoorlijk rap onderin
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Haas
Car: Megane RS

probeer t een btje ontopic te houden, jongens...

:)
mike16v

OK!

iemand in de beurt van haarlem nog koelslangen voor mijn arme 19...
het gaat om de slang die (als je voor het blok staat) rechts langs het blok loopt hij gaat van achter naar voren de radiator (boven) in, en vertakt in hte midden naar beneden naar de electrische pomp... het is echt maar ee heeel klein gaatje, en gaat vooral spuiten als je de auto uitzet... hoe kan dat eigenlijk? tijdens rijden verliest ie bijna niks..
Haas

als je m uitzet, neemt de warmte af en is het gaatje weer open? Maw, als t warm is, drukt de slang zijn eigen gaatje dicht door uitzetting? geen idee...tis maar een gedachte die bij me opkomt? Of door de systeemdruk die t gat dichtduwt als de motor loopt en wegvalt bij uitzetten..
mike16v

~Haas~ schreef:als je m uitzet, neemt de warmte af en is het gaatje weer open? Maw, als t warm is, drukt de slang zijn eigen gaatje dicht door uitzetting? geen idee...tis maar een gedachte die bij me opkomt? Of door de systeemdruk die t gat dichtduwt als de motor loopt en wegvalt bij uitzetten..
klinkt aannemelijk, ik merkte ook als ik stationair draaide dat ik meer verloor, dan is de druk waarschijnlijk ook lager dan tijdens rijden.

BartV zei terecht, dat het wel verdacht is dat 2 x in korte tijd de slangen het begeven, 1ste keer echt een forse scheur, 2 de een heeeel klein gaatje.... :evil:
Haas

tsja, toeval bestaat niet zegt men wel eens..maar ja, t zou kunnen..
Edward
Contacteer:

Toen die van mij op de 1.8i kapot ging moesten er 200 nieuw gemaakt worden.

......

Alleen voor de Nederlandse 19's (N) waarvan ik bij de 1e 100 zat. Dus als ik het goed begrepen heb destijds (van de dealer die dat moest bestellen) zijn er tegelijk met mij nog zo'n 100 19's met kapotte koelvloeistofslangetjes komen te staan, en daarna nog eens 100 mensen :worship:

Zit vast ergens een computerchippie in verstopt die voorgeprogrammeerd is om in die week van dat jaar in die bepaalde auto kapot te gaan >-)
mike16v

heeft er iemand duidelijke grote foto's van de F7P motor? liefst een beetje van boven af, dan kan ik ff kijken welke slang het is en door geven aan iemand

Alvast bedankt!
Haas

v e 19 neem ik aan ;) handiger ipv foto van n clio

(Y)
mike16v

~Haas~ schreef:v e 19 neem ik aan ;) handiger ipv foto van n clio

(Y)
ja klopt! :p
mike16v

volgens mij een kwestie van slijtage....

[img]http://x2.putfile.com/6/17016402956-thumb.jpg[/img]

klikken.
Haas

echt helemaal fris zietie er niet meer uit nee... :S
mike16v

Ik heb inmiddels de slang binnen (dank Bartv) dus ga vanavond weer aan de slag. maar dan kom ik op het op het punt van koelvloeistof bijvullen, nou ken ik die procedure wel, alleen nou vroeg ik me af of het klopt dat de 19 16v maar 1 onluchting nippeltje heeft bij de radiator of zitten er nog meer ergens bij de slangen??
Haas

Plaats reactie