probleem lek opgelost, volgendeeuu :)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

ff uitleggen, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

ge hebt de uitlaat aan de turbo dan heb je het gedeelte dat smering voorziet en dan de inlaat

het gedeelte dat smering geeft rookt bij mij als ik een afstand gedaan heb. Zou het olie zijn mss? of verbrand mijn motor olie en komt de olie zo in mijn uitlaat en zo langs de turbo naar buiten? Als ik een km of 3 gereden heb en ik stop ergens voor mij te parkeren steekt hij soms wat rook naar buiten ook????

het verergert!!!!!!!!!!!!!!

mss iemand die dezelfde ervaring heeft?
Laatst gewijzigd door LeOke op ma 13 jun 2005 19:13, 3 keer totaal gewijzigd.
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

ff met draaiende motor onder de kap kijken, gas geven, en kijken waar 't vandaan komt.

Zou 't wel fixen, als 't olielekkage is, kan 't zomaar een keer een brandje worden.
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

maar het komt van waar de foto aantoont... zit daar een oliekeering op die turbo ofzo?
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wartel goed vastdraaien wil ook wel eens helpen!
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

lijkt mij ook het meest voordehand liggend dat de olietoevoer leiding niet goed vast zit of in elk geval de oorzaak is van je lekkage
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

wat is een wartel??? (ben maar domme belg hé :p)

morgen ff proberen die leiding vastdraaien

kan het ook niet zijn BV dat ik met een join de culasse zit en dat er olie langs mijn uitlaat naar buiten gaat en daar lekt BV? ik zeg maar iets hé, of zit dar geen dichting aan die turbo?
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

die wartel is de moer die over de olie leiding zit, en daarme draai je de leiding vast in de turbo.

ik denk niet dat je een join de culasse hebt ( = lekke koppakking ) lijkt me gewoon een olie lekkage. of gebruikt je motor veel olie???
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

wat is veel hé :) verbruikt wel ietske maar nie direct veel hoor
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

owkeej, vandaag het ff van dichter bekeken. onderaan aan de turbo moet er iet lekken en da komt op de turbo terecht

heeft er iemand een foto van de onderkant van de turbo hoe het daar juist in mekaar zit, want ge kunt daar dus niet goed aan hé, het enige wat ik zie is dat ik de luchtfilter moet wegnemen en dan bekijken wat er daar aan de hand is...

niemand een foto of beschrijving er van?
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

de olietoevoerslang zit aan de bovenkant van het compressorhuis, precies eronder hangt de olieafvoerslang.

check de bevestiging hiervan of dat hier lekkage is.
een wartel is een verloopmoer die op de turbo zit waaraan de olieslang zit, aan de onderkant zit er ook een maar dan veel groter, controleer of beide aansluitwartels vast zitten.
Te vast draaien is ook niet goed , dan komt er spanning op en blijft het lekken.

met de turbo of pakkingen is niets aan de hand, de turbo heeft trouwens geen pakkingen.
als de turbo al olie lekt is dat inwendig bij het lager, dan komt er flink rook uit de uitlaat, niet onder de motorkap.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

spuit de turbo anders eens effe lekker schoon, met remmenreiniger ofzo, wel doen als ie koud is. effe droogblazen met perslucht en dan de motor laten draaien dan kun je waarschijnlijk wel zien waar ie percies lekt
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

heb ik ondertussen gedaan, maar het zit ergens onder de turbo en de olie die daar lekt moet op de uitlaat komen en zo dan beginnen roken!

één dezer ga ik eens men luchtfilter uithalen dat ik alles wat beter kan bekijken...

mijn garagist zegt dat er een slangetje zit die een bocht maakt van 90° en dat dit dikwijls scheurt...

het rare aan heel de boel is dat dat slangetje lager zit dan de turbo en dat de olie op de turbo terecht komt...
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

is idd een goede mogelijkheid dat de olieretour slang van je turbo lekt.
ik zou wel aanraden om niet te lang te blijven rijden met deze lekkage, olie kan een brandje onder de kap veroorzaken.
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

thx, ik zal jullie op de hoogte houden :)
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

ik kan me trouwens voorstellen dat deze hele zaak kan afbranden omdat er geen hitteschild meer zit ?

er hoeft maar een slangetje of draadje tegen de turbo te komen en de auto fikt af.
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

er zijn veel turbo's zonder hittescild hoor. Hier in de streek ken ik er 3 en allemaal zonder!
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

volgens mij rijd negen van de tien gtt zonder hitte schild. en zonder problemen
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Jup, gaat prima...

enige is dat de hoofdremcilinder wat warm wordt..
En jah je ontsteking wordt er niet zo vrolijk van, maja die moet ook naar andere kant schutbord.

Gelukkig is dit nog nooit besproken op het forum :D
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

mijn ontsteking is verplaatst geweest, dus daar geen problemen mee!!
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

owkeej, het slangetje zat vast met zo'n "rateltje" maar datr zat zo'n 7 toeren los... Meer moet ik niet zeggen zeker....

ok, het volgende dillema nu

mijn garagist die eigenlijk VEEL aan Turbo's en williams en turbo 2's werkt weet het niet, bewijs jullie dat jullie slimmer zijn >-)

ff uitleggen, als ik een warme motor heb en geef 30 sec gas aan 4000tr/min als ik dan de gas loslaat en laat hem op "rolantie" draaien na een sec of 5 op rolantie komt er zo'n 10sec veel witachtige rook uit...

andere momenten heb ik dat probleem niet, wel als ik een eind gereden heb en dan stilkom en een minuut de turbo laat uitdraaien dan komt hem ook met zen rook af... Maar das in principe hetzelfde als ik gewoon gas geef zoals hierboven vermeld...

mss dat jullie slimmer zijn dan mijn garagist?
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Klinkt wel als een vaak voorkomend probleem, dat rook...kan je alleen zo 1 2 3 niet vertellen waar het precies aan ligt...
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

er kan alleen rook ontstaan door een buitenlek.

als de turbo olie lekt, ruikt het naar verbrande olie, als deze water lekt ( watergekoelde turbo ) dan ruikt het naar stoom.

ook kan er water of olie op het uitlaatspruitstuk komen.

check eens de interkoeler en de drukslangen of deze flink vettig zijn van binnen, dan is de turbo defekt.
LeOke
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 2 mei 2004 11:05
Locatie: Belgïe(Brugge)
Contacteer:

zijn wel ietsje vetjes, maar niet voor te zeggen...

iedere drukdarmen staan toch vettig?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

intercoolerdarmen vettig, heeft meestal niet iets te maken met de turbo. namlelijk de cartherventilatie word voor de turbo in die bocht naar de luchtfilterhuis aangesloten. En om dat dat vooral Olie damp is worden de intercoolerdarmen erg vettig.

Wat voor kleur rook is het??

Wit is water
blauw is Olie
zwart is benzine

(ga voor het gemak maat uit van het bovenste rijtje, dit gaat in denk ik zo'n 90% in allegevallen wel op)

maar waar komt de rook weg? motor of uitlaat?

bij de turbo? dan zal de olie toevoer leiding wel iets lekken. dit kan een brand gevaar opleveren als het lkeen iets groter word. probeer of je de bovenste moer kunt aandraaien, vergeet niet de moer er onder tegen tehouden met een andere sleutel
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

LeOke schreef:zijn wel ietsje vetjes, maar niet voor te zeggen...

iedere drukdarmen staan toch vettig?
ja, altijd wel iets, maar mag niet teveel zijn.
teveel olie is er als je het uit de interkoeler kunt tappen, even op zijn kop zetten.
Plaats reactie