Airco in Clio 16V...??

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Marceld
Berichten: 25
Lid geworden op: za 7 mei 2005 16:41

Ik heb een zwarte 16V... En dat is best warm met dit
weer. Is het mogelijk om airco in te bouwen??
Go fast or stay last.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

ja, als je maar met minimaal 3000 euro op de proppen komt.

ruil hem in, koop een ander exemplaar en je bent met 1000-1500 euro al klaar
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

achteraf airco inbouwen is inprincipe bij elke auto te doen, maar reken wel op een dikke 2000 euro, en er zijn niet veel bedrijven die het kunnen/willen is gewoon enorm veel werk. ik spreek uit ervaring kheb op mijn werk ookal bij verschillende auto's achteraf airco gemoteerd en je bent er gewoon minstens 2 tot 3 dagen aan bezig voordat ie weer helemaal in elkaar zit. bij sommige auto''s moet gewoon heel het dashboard eruit om de verdamper te monteren. ligt er beetje aan wat je zelf wilt uitgeven, in sommige gevallen is het gewoon net zoals erik zegt voordeliger om je eigen auto verkopen en er 1 terug te kopen die wel airco heeft
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

16vŽtjes zijn toch niet met airco uitgerust?
Zou het niet kunnen om de airco uit een clio baccara te halen en die in een clio te zetten?
Strijder
Berichten: 2211
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 14:55
Locatie: Haarlem

Zit er in de baccara wel airco in dan?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Clio II 16v wel
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
mike16v
Berichten: 1661
Lid geworden op: wo 5 jun 2002 12:55
Locatie: Haarlem

Strijder schreef:Zit er in de baccara wel airco in dan?
jep
oldskool
Berichten: 1985
Lid geworden op: za 8 nov 2003 20:02
Locatie: Veldhoven

waarom moeilyk doen je pakt gewoon de elektrische airco van een smart en klaar is de clio
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

smart is een veel kleinere auto, de airco van een smart heeft dus een lager koel vermogen. daarmee zul je het nooit echt lekker kunnnen laten afkoelen in een clio
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Iets is beter dan niets :p
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

jah dat wel, maar zal nooit veel koelen, bij hoge buiten temperatuur zal een te kleine airco gewoon veel te weinig koel vermogen hebben om de temp binnen te laten zaken.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dan maar een witte 16v :p
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

of gewoon geen airco, scheelt je weer wat in gewicht en in motor vermogen, airco pakt toch stiekem ook een paar pk-tjes
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Een paar? gaat toch snel over de 10% richting de 20.

Vooral de ouwe laguna 1.6-16v van Pa vroegah, daar moest je echt rijden op toeren om een beetje vooruit te komen.
Als dan de airco opeens aansprong was het net of iemand zachtjes aan het remmen was.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

als ik eerlijk ben, echt veel merken doe ik het niet in de Coupé.
Je merkt een verschil bovenin dat ie iets minder trekt. maar echt veel merken doe je het niet.

ligt ook niet echt een denderend zware airco in de Clio en Megane,
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Nee maar jij hebt er 1 die constant draait zeker.
De laguna had climate control en die springt dan af en toe aan.

Moet je voor de gein em eens aandrukken bij 5000 rpm vol accelereren.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

ik heb m constant draaien ja, bij de Clio was ik nog alert om dat ding vaak uit en aan te zetten. maar veel merken deed je niet.

maar die airco van de lagere modellenklasse van Renault blijven ondermaats presteren
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

bij van die kleine japanse autotjes zit er bij de meeste zelfs een volgas schakelaar op de airco, als je dan plank gas trapt schakelt de airco uit zodat je bijvoorbeeld bij je suzuki alto over de gehele 15 pk kan beschikken en er niet al 5 kwijt ben aan de airco pomp
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Airco was leverbaar op de 16v... Maar of dat in combinatie met stuurbekrachtiging kon weet ik niet zeker...

Compleet systeem met compressor, leidingen, isolatie, kachelunit met aangepaste bediening, elektronica, relais, aanpassing kabelboom, condensorunit voor de radiateur is toch wel meer als € 2.000,- bij elkaar. Dit als je uberhaupt nog alles kunt bestellen. Er zijn wel firma's die (missende) (custom) delen kunnen fabriceren zoals leidingen en condensor-radiators.

Ook heb je een aangepaste ECU nodig met een schakeling die het stationair toerental verhoogt als je met stationair draaiende motor de aircocompressor (en daarmee het systeem) inschakelt.

De elektronica heb je nodig voor de beveiliging van het systeem. Bij een lekkage geeft een drukschakelaar het systeem niet vrij om in te schakelen. Voor de rest heeft een airco systeem niets om handen.
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Opgenomen vermogen hebben we op de laatste dynodag nog even gemeten bij een aantal auto's. Zo rond de 2kW of net geen 3pk. Dus zeker geen 10% Erik... :lol: Al klopt het dat Renault niet bepaalt de meest krachtige (koelvermogen in BTU) Behr en Valeo systemen monteert.

Airco installaties die meer als 20pk vragen zijn dus best mogelijk. Vooral toplimousines die ook in het midden oosten verkocht worden. (Maybach heeft een state-of-the-art unit met een zeer hoog koelvermogen.)

Bij sommige auto's schakelt de aircocompressor tijdelijk uit bij een volgassignaal van de gaskleppositie sensor. Hierbij loopt de aan/ uitschakeling van de A/C compressor dus ook over de ECU. (O.a. Lancia/ Alfa/ Fiat met 2.0 turbo motor.) Of dat bij Japanse autotjes ook het geval is valt te betwijfelen want niet nodig. Hoevaak rijdt een gemiddelde klant met een stadsauto nu vol gas?
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

speedline schreef: Dus zeker geen 10% Erik... :lol:
dat zei ik niet :S
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Dat zei ik en tis jammer dat we onze Laguna niet meer hebben, want ik weet echt wel zeker dat het meer is dan 3 pk.

Als je dan ook eens bij vermeld om watvoor autos het gaat....
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

bij achteraf montage van een airco systeem bestel je natuurlijk niet alles los, wij halen onze spullen via aircontrol of hella. prijs ligt meestal tussen 2000 en 2500 euro voor een simpele airo. prijven van een set met digitale bediening liggen een heel stuk hoger. en de montage is ook nog een veel en veel meer werk. dit zijn gewoon complete sets met alles erbij, beugel voor de compressor, compressor zelf, slangen, condensor, filter/droger, drukschakelaar, verdamper en alle elektronica. het volgas uitschakelen heb je idd niet nodig bij stads verkeer, maar bij inhalen op snelweg bijvoorbeeld is het wel prettig.
ecu aanpassen heb ik nog nooit gezien bij het achteraf inbouwen van een airco. auto die van fabriek af gelevert is met airco zal mischien een andere ecu hebben dan 1 die zonder gelevert word.
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Een airco moet zijn hitte kwijt...kan dat ding niet als intercooler functioneren???
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Wat lul jij nou weer vaag vent :D

Dat je eerst een vermogensvretende compressor eraan hangt om daarna dik veel verliezen te maken om de inlaatlucht iets kouder te krijgen voor misschien een greintje aan pk's meer die je al 3dubbel hebt verloren met opwekken? :p
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

:lol: :lol: :lol:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

MarcoG schreef:Een airco moet zijn hitte kwijt...kan dat ding niet als intercooler functioneren???
Steven schreef:Wat lul jij nou weer vaag vent :D

Dat je eerst een vermogensvretende compressor eraan hangt om daarna dik veel verliezen te maken om de inlaatlucht iets kouder te krijgen voor misschien een greintje aan pk's meer die je al 3dubbel hebt verloren met opwekken? :p
Euh een tussenkoeler in de vorm van een aircounit zonder drukvulling is inderdaad geen goed idee. In combinatie met drukvulling gaat het prima en is het zelfs een excellente keus. Echter alleen als je niet anders kunt vanwege plaatsgebrek en de kostprijs geen struikelblok is.

JanSpeed gebruikte voor enkele van haar turbokits voor Jaguars een ( airco installatie (in de vorm van een extra aircoverdamper) als tussenkoeler. Een prima en zeer compacte oplossing met een hoog rendement/ hoog koelvermogen.

Dus 'been there-done that' in de automotive...
Laatst gewijzigd door speedline op zo 29 mei 2005 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Als je het zo bekijkt...

Heb al es gedacht aan een radiateur, maja die heeft geen inwendige core.
Maargoed sorry hoor Marco (F)
paulusdecliokabouter
Berichten: 145
Lid geworden op: di 20 jul 2004 16:07

2500€ kwijt < - > paar weekjes zweten in de zomer..

keuze snel gemaakt toch? :)
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

speedline schreef:
MarcoG schreef:Een airco moet zijn hitte kwijt...kan dat ding niet als intercooler functioneren???
Steven schreef:Wat lul jij nou weer vaag vent :D

Dat je eerst een vermogensvretende compressor eraan hangt om daarna dik veel verliezen te maken om de inlaatlucht iets kouder te krijgen voor misschien een greintje aan pk's meer die je al 3dubbel hebt verloren met opwekken? :p
Euh een tussenkoeler in de vorm van een aircounit zonder drukvulling is inderdaad geen goed idee. In combinatie met drukvulling gaat het prima en is het zelfs een excellente keus. Echter alleen als je niet anders kunt vanwege plaatsgebrek en de kostprijs geen struikelblok is.

JanSpeed gebruikte voor enkele van haar turbokits voor Jaguars een ( airco installatie (in de vorm van een extra aircoverdamper) als tussenkoeler. Een prima en zeer compacte oplossing met een hoog rendement/ hoog koelvermogen.

Dus 'been there-done that' in de automotive...
Ik denk dus drukvulling ja. IPV intercooler, die verdamper.
Of dat ik een verdamper als IC kan gebruiken op een turbo. Liggen bergen autoŽs op de sloop...heb al beetje liggen spelen op de sloop hiero met wat spul, maar er is weinig plek in die clio.
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

Donleben schreef:Voor de liefhebbers: Leer en airco voor 800 euro!!!

http://www.marktplaats.nl/markt/autos/s ... 3D%26pv%3D

[img]http://fotos.marktplaats.nl/fotos/autos ... /37540.jpg[/img]

das gewoon kwestie van 16v blok + handbak derin hangen en je bent vertrokken, clio met airco voor zacht prijsje
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

MarcoG schreef:Ik denk dus drukvulling ja. IPV intercooler, die verdamper.
Of dat ik een verdamper als IC kan gebruiken op een turbo. Liggen bergen autoŽs op de sloop...heb al beetje liggen spelen op de sloop hiero met wat spul, maar er is weinig plek in die clio.
Ik heb hier nog origineel clio arico spul liggen. Alleen net niet alle onderdelen meer. bij intresse hoor ik het wel. :wink:

Gr.Frits
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

MarcoG schreef:
speedline schreef:
MarcoG schreef:Een airco moet zijn hitte kwijt...kan dat ding niet als intercooler functioneren???
Steven schreef:Wat lul jij nou weer vaag vent :D

Dat je eerst een vermogensvretende compressor eraan hangt om daarna dik veel verliezen te maken om de inlaatlucht iets kouder te krijgen voor misschien een greintje aan pk's meer die je al 3dubbel hebt verloren met opwekken? :p
Euh een tussenkoeler in de vorm van een aircounit zonder drukvulling is inderdaad geen goed idee. In combinatie met drukvulling gaat het prima en is het zelfs een excellente keus. Echter alleen als je niet anders kunt vanwege plaatsgebrek en de kostprijs geen struikelblok is.

JanSpeed gebruikte voor enkele van haar turbokits voor Jaguars een ( airco installatie (in de vorm van een extra aircoverdamper) als tussenkoeler. Een prima en zeer compacte oplossing met een hoog rendement/ hoog koelvermogen.

Dus 'been there-done that' in de automotive...
Ik denk dus drukvulling ja. IPV intercooler, die verdamper.
Of dat ik een verdamper als IC kan gebruiken op een turbo. Liggen bergen autoŽs op de sloop...heb al beetje liggen spelen op de sloop hiero met wat spul, maar er is weinig plek in die clio.

Ik moet eens kijken of het mogelijk is de koude van de LPG verdamper te kunnen gebruiken.

Als ik in plaats van koelvloeistof de toevoer van de lucht op de verdamper zet :D De doorgang is wat iel, maar misschien is een parallel systeem wel interessant, als extra tussenkoeler.

Da's gratis winst :D
Plaats reactie