Remmen van een clio RS op een clio 16v

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
MarcoG
Contacteer:

Ik zou het liever inderdaad ook niet allemaal weghalen, maar alleen tpv waar die bouten zouden moeten komen. Maar wel genoeg weghalen zodat die bout ook lekker stevig in de spacer zit. De blauwe lijn als alternatief...geeft wat meer plek voor de spacer.

[img]http://members.home.nl/marcogroenewege/RS%20remtang.jpg[/img]

Misschien komt nog iemand anders met een beter idee Frits... :beer:
Laatst gewijzigd door MarcoG op zo 22 mei 2005 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Frits Clio 16v

Ja, misschien is het ook wel een beetje overdreven om het hele stuk weg te halen...
In elk geval moet er ergens ruimte komen voor bouten en een spacer.

Als iemand nog andere ideeën heeft, hoor ik het graag :)

Gr, Frits.
Steven
Car: M536

Je kan nooit het hele stuk weghalen omdat je dan 4 boutverbindingen hebt die 4 scharnieren vormen, krijg je mooi paralellogrameffect. Dus je moet wat overlaten van die brug zoals Marco al zegt.

Verder kun je ook es kijken als je de remtang in geheel iets verdraaid over de schijf. Krijg je misschien een wat raar gevormde spacer, maar kan wel wat gunstiger uitkomen voor iig 1 bout.

Je kunt zelfs overwegen om de hele remtang overboord te gooien en 1 groot blok alu te frezen als vervanger. En niet CNC maar gewoon lekker op freesbank die je met de hand kan draaien.
Dat zou ik doen iig. Moet je alleen wel ff freesbankie tot beschikking hebben, maar dat hebben ze op elke MTS/HTS wel. Ff met een leraar babbelen en die helpt je vast wel :)
MarcoG
Contacteer:

Steven schreef: Je kunt zelfs overwegen om de hele remtang overboord te gooien en 1 groot blok alu te frezen als vervanger.
Hoe, overboord gooien?

Met de hele remklauw een stuk te draaien kom je misschien wel wat gunstiger uit ja. Moet Frits even doen...draai je remklauw eens een slag. :)
Frits Clio 16v

Als ik hem iets draai is er inderdaad 1 bout vrij, en de andere komt recht onder de remtang.
Dus dan hoeft er in elk geval al een veel kleiner stuk uit de remtang (1 gat boren voor de bout).

[img]http://www.cliobaccara16v.nl/DSCN0390.jpg[/img]

Een hele nieuwe remtang maken zie ik niet zo zitten, tenzij iemand hier dat voor mij zou kunnen maken.
Ik heb daar in elk geval de kennis en de spullen niet voor.

Gr, Frits.
MarcoG
Contacteer:

Ook kut.

Denk ik dat de 1e symmetrische positie gunstiger is.
Steven

Ow wacht die hele remtang is een beetje lastig namaken, tis een hele beugel natuurlijk. Ff vergeteh :~

Sja tis iig geen makkelijk karweitje, ik zou eerder kijken voor een compleet Clio B fusee erop.
MarcoG
Contacteer:

Ik moet het een nachtje laten bezinken...en drank erover. :beer:
canonballman

Steven schreef:
ik zou eerder kijken voor een compleet Clio B fusee erop.

Lijkt mij ook de enige mogelijkheid om het redelijk goedkoop GOED en VEILIG werkend te hebben.

Sowieso is EVEN een CNC programmaatje schrijven er niet bij.

Als je de spacers custom wilt laten maken gaat dat bij een bedrijf honderden euros kosten.
Frits Clio 16v

canonballman schreef:
Steven schreef:
ik zou eerder kijken voor een compleet Clio B fusee erop.
Lijkt mij ook de enige mogelijkheid om het redelijk goedkoop GOED en VEILIG werkend te hebben.
Ok, dus met een spacer is het gewoon niet goed/veilig te doen?

Een clio B fusee is voor mij alleen een optie als alles daar verder probleemloos op past (schokdempers, aandrijving, enz.)
Maar dat zal wel weer niet lijkt me…

Gr, Frits.
Steven

Schokdemper aanpassen is niet zo'n probleem, een spacer hiervoor maken wel.

De bigbrakes die geleverd worden door de diverse tuningsfirma's hebben schijven met een offset naar binnen dus de remklauw komt dan verder van het fusee vandaan met als gevolg dat je een ruimte van ruim 5mm overhoud tussen remklauw en fusee. Dit is prima om genoeg vlees tussen te krijgen om een spacer te vormen.

Hier is dat gewoon dramatisch. omdat de ruimte ertussen zowat 0 is.
Frits Clio 16v

Ja, het gaat dus niet passen met een spacer.

Gr, Frits.
5gt8vturbo

ik heb het ff aan een vriend gevraag hoe hij het gedaan heeft en het is eigenlijk zeer makelijk: men nemen een fusee van een safraan (volgens mij was dit de 2.2 td een kijkje op de sloop? ) en zetten deze op de clio en zetten daar de RS klauwen op de schijven van een safraan en een rs zijn namelijk even groot :D . Alleen moet je zorgen dat de bevestiging met je schokdemper wordt weg gefrased! zodat alles mooi past.
Haas
Car: Megane RS

of heb kan ,geen idee, maar tis wel een tip die de moeite waard is lijkt me zo (Y) :D
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

@ fritsie. Als je morgen de remtangen van een GTT nodig hebt laat ff wat horen aub. Ik ben morgen in de buurt. :wink:

GR.de andere Frits :p
Frits Clio 16v

Ja andere fusee's en die dan weer aanpassen gaat me een beetje ver eigenlijk. Dan wordt het waarschijnlijk ook weer een stuk duurder dan mijn bedoeling was.
Wat moet er precies aangepast worden als je die fusee's van een safrane erop zet?

Die remtangen wil ik wel proberen Frits.
Spreek je wel op msn.

Gr, Frits.
Laatst gewijzigd door Frits Clio 16v op wo 25 mei 2005 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcoG
Contacteer:

Voor zover ik dat dieselfusee verhaal gehoord heb hoef je alleen het schokbrekerstuk van de fusee passend te maken...als het dat is, klinkt het nog prima. (Y)
Frits Clio 16v

Ja, als alles zonder problemen past op dat fusee behalve de schokdemper is het natuurlijk wel een goede oplossing.
Vraag is dan alleen nog wat er precies veranderd moet worden zodat de schokdemper goed past. Als dat goed te doen is wil ik dat wel proberen natuurlijk.

Gr, Frits.
Haas

breedte van de flens gok ik zo..
Frits Clio 16v

Ja het is te dik, dus past het niet in de schokdemper (uit een PM)
Maar hij gaat nog aan die vriend die het op z'n clio heeft vragen hoe het precies zit.

Gr, Frits.
Haas

dat deel af laten draaien zal t wel zijn..
Ligt er alleen wel aan hoeveel dan, want daar kun je geen milimeters verwijderen ivm sterkte.
MarcoG
Contacteer:

~Haas~ schreef:Ligt er alleen wel aan hoeveel dan, want daar kun je geen milimeters verwijderen ivm sterkte.
Hoezo niet? Als dat ding uiteindelijk net zo dun wordt gemaakt als van een clio...zodat het past...

Heeft zoŽn laguna ook een grotere of sterkere wiellager? Zou je van die kapotte lagers gezeik ook voor een tijdje af zijn. Bij mij zoemt het weer ergens...of het zou een homokineet zijn.
Haas

dat ligt er ook aan hoe de rest van het fusee eruit ziet. Als het allemaal veel groter en lomper is, kun je er niet een dun pannekoekje van maken.
Frits Clio 16v

Hij gaat nog vragen hoe het precies zit met een safrane fusee, dus even afwachten.

Heb nog even opgezocht wat de maten zijn van de schijven:
Safrane 2.2 dt: 280x24x44x5
Clio RS: 280x24x44x4

Dat laatste staat toch voor het aantal wielbouten?
In dat geval is een safrane namelijk 5-gaats en passen de RS schijven dus niet.

Gr, Frits.
canonballman

Een naaf ombouwen van 5 gaats naar 4 gaats is wel te doen. Draaibank zal handig zijn.

En wat dan nog: Clio met 5 gaats wielen :worship: Zul je de eerste zijn binnen de club!

Heb alleen mn twijfels of de andere "aansluitingen" bruikbaar zijn (stuurkogel, fuseekogel, schokdemperbevestiging)
Denk dat het lastig gaat worden.
canonballman

begrijp me wel goed: ALLES is te maken.

Kan alleen zijn dat het te arbeidsintensief of te duur wordt, voor hetgeen je ervoor terug krijgt.
Frits Clio 16v

Andere wielen is in elk geval geen optie.
En het moet ook echt niet duur gaan worden, daar heb ik simpelweg geen geld voor.
Ik weet niet hoeveel werk het is om de naaf om te bouwen naar 4 gaats?

Als we het toch over andere fusee's hebben:
Weet iemand misschien in hoeverre een clio RS fusee op een 16v past?

Gr, Frits.
MarcoG
Contacteer:

Er zijn toch ook van die adapters te koop, om je naaf van 4 naar 5 gaats of vice versa om te bouwen. Werkt als een soort goede spoorverbreder die je op je naaf vastschroeft en vervolgens je wiel weer op die spoorverbreder. Kun je met BMW-velgen gaan rijden :)
Frits Clio 16v

MarcoG schreef:Er zijn toch ook van die adapters te koop, om je naaf van 4 naar 5 gaats of vice versa om te bouwen. Werkt als een soort goede spoorverbreder die je op je naaf vastschroeft en vervolgens je wiel weer op die spoorverbreder. Kun je met BMW-velgen gaan rijden :)
Ik heb de schokdempers nu zo afgesteld dat de wielen net genoeg ruimte hebben.
Als voor nu breder wordt moet hij verder omhoog, en dat wil ik niet :)
Dus dan zal ik eerder de naaf laten aanpassen naar 4-gaats.

Gr, Frits.
MarcoG
Contacteer:

Is er niet gewoon een passende 5-gaats naaf te vinden? Met passende 5-gaats schijfremmen?
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

MarcoG schreef:Is er niet gewoon een passende 5-gaats naaf te vinden? Met passende 5-gaats schijfremmen?
Hij wil geen andere velgen kopen! Alles aanpassen naar 5 gaats zou altijd kunnen. Maar hij wil deze houden. :wink:
MarcoG
Contacteer:

Frits schreef:Hij wil geen andere velgen kopen! Alles aanpassen naar 5 gaats zou altijd kunnen. Maar hij wil deze houden. :wink:
Ohhhh...hm.
5gt8vturbo

Nou ik heb het ff gevraagd eb het is als volgt. In de racerij gebruiken ze inderdaad die van een safrane (maar dan heb je nog meer aanpassingen nodig zoals 5 gaatjes). Maar voor gewoon is het het handigst om de fusee van een megane 2.0 16v (geen RS) te pakken deze aan de bovenkant weg te frasenen dus dat hij minder dik wordt en in de schokbreker past en de naaf die er in zit om je wiellager moet je eruit persen en die van een 19 16v nemen. want dan past je aandrijf as er ook goed in. zorg wel dat je ook een nieuw wiellager monteerd want die oude druk je geheid verrot.
Kan alleen zijn dat het te arbeidsintensief of te duur wordt, voor hetgeen je ervoor terug krijgt
ik heb nooit gezegd dat het makkelijk was maar als het af is heb je wel wat. :D
MarcoG
Contacteer:

Hoort zich 123 niet zo moelijk aan. Even de onderdelen lijn bellen voor een setje fuseeŽs?
Frits Clio 16v

Pascal, bedankt voor de info! (Y)

Wat ik daarvoor dus nodig heb:
- 2x fusee megane 2.0 16v
- 2x naaf 19 16v
- 2x nieuw wiellager

Paar vraagjes nog:
Welke megane moet ik precies hebben, of zijn de fusee's van alle bouwjaren gelijk zolang het maar de 2.0 16v is?
Kan ik die naaf ook van mijn clio 16v halen, of is die anders dan van de 19 16v?
Het bovenste gedeelte waar de schokdemper op komt is dus te dik, maar is dat gedeelte wel even lang als bij een clio 16v? Dus dat de schokdempers gewoon op dezelfde hoogte gemonteerd worden als bij een normaal clio 16v fusee.

Wat zal een redelijke prijs zijn voor 2 losse fusee's? (tweedehands natuurlijk)
Gr, Frits.
Plaats reactie