motor probleem
-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
een kennis van mij heeft net een veel te dure 1.8 16v gekocht. maar ja,maar nu luisterde we ff aandachtig naar z`n motor en het klinkt alsof er ergens een slag in zit (het klinkt alsof je rijdt met een fiets met een slag in het wiel) maar de toeren blijven mooi stationair? snappen jullie het een beetje? nou weet ik al er zat te weinig olie in (hij was onder de helft toen hij hem kocht) en dat vinden renaults niet fijn? iemand ideeen?
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Die "slag" komt dus uit de motor als hij stationair draait?
Niet dat ik weet wat het zou kunnen zijn, maar even voor de duidelijkheid
Rijdt hij verder wel goed?
En ja, het is wel belangrijk dat je de olie altijd op max houdt.
Gr, Frits.
Niet dat ik weet wat het zou kunnen zijn, maar even voor de duidelijkheid
Rijdt hij verder wel goed?
En ja, het is wel belangrijk dat je de olie altijd op max houdt.
Gr, Frits.
-
- Berichten: 4222
- Lid geworden op: do 26 jul 2001 0:00
- Locatie: Hilvarenbeek
Loopt ie misschien niet op alle cilinders? Als je zegt dat ie verder goed stationair loopt, dan doe waarsch. alle cilinders wel mee.
Wat voor geluid is het: tikken, tokken, ratelen?
Veel voorkomend gevolg van te weinig olie icm hard rijden is defecte drijfstanglagers. Dat merk je aan het geluid: tok tok tok (net als een kip
) Als dat het is is die vriend van je mooi (ermee) gen@@id.
Is er verschil tussen koude motor en warme motor?
Wat voor geluid is het: tikken, tokken, ratelen?
Veel voorkomend gevolg van te weinig olie icm hard rijden is defecte drijfstanglagers. Dat merk je aan het geluid: tok tok tok (net als een kip
Is er verschil tussen koude motor en warme motor?
-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
nou de motor is ook niet snel, en het is meer een ratelt geluid. hij loopt goed stationair en als hij koud id bongt en klopt hij.
waarschijnlijk een klein beetje speling op de drijfstangpennen of lichtelijk versleten zuigers en veren die bij warme motor na uitzetting weer net voldoende passing hebben.
als hij merkbaar minder vermogen heeft dan een andere 16v zullen het waarschijnlijk de zuigers en veren zijn want dan heb je last van blow-by
dit kun je laten controleren door een cilinder-lek-test te (laten) doen.
als hij merkbaar minder vermogen heeft dan een andere 16v zullen het waarschijnlijk de zuigers en veren zijn want dan heb je last van blow-by
dit kun je laten controleren door een cilinder-lek-test te (laten) doen.
Oeps...whyler schreef:waarschijnlijk een klein beetje speling op de drijfstangpennen of lichtelijk versleten zuigers en veren die bij warme motor na uitzetting weer net voldoende passing hebben.
als hij merkbaar minder vermogen heeft dan een andere 16v zullen het waarschijnlijk de zuigers en veren zijn want dan heb je last van blow-by
dit kun je laten controleren door een cilinder-lek-test te (laten) doen.
foutje

De klepstoters willen ook wel eens erg akelig klinken, en bij koude motor hoor ik de zuigers heel erg tokken, wat ook geen probleem is. Om nu meteen van 't ergste uit te gaan 
Maar als je vermogensverlies hebt, is 't wel ernstiger.

Maar als je vermogensverlies hebt, is 't wel ernstiger.
had het koud tok/bonk verhaal ff over het hoofd gezien...
-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
thnx dit is goede info, hier ken ik wel wat mee! beetje ruk dat het eigenlijk slecht nieuws is
maar ja eerst maar z`n stappenmotor na kijken misschien dat die hele maal verkoold is (ik ga uit van het minst erge
) maar drijfstanglagers dacht ik eigenlijk al omdat er ook mee gereden is met heel weinig olie! en de pech is ook nog dat dit waarschijnlijk niet te verhalen valt bij de handelaar!


Over die drijfstanglagers...
wat ik zelf meegemaakt heb is een motor die koud gestart werd (dikke olie) waar helemaal niks aan te merken was...
enkele minuten later wanneer het bakkie op begon te warmen begon ie lichtjes te tikken, dit werd naar mate de temperatuur van de motor steeeg steeds erger, op een gegeven moment uit gezet en motor eruit-->drijfstanglager kapot (niet heel ernstig trouwens)
maar ja, bij jullie was het andersom eigenlijk he...
maar goed...als ie er al goed uit ligt hoor je hem koud ook wel...
maar dan zou het juist erger moeten worden alssie warmer zou worden...
nog een tip...zet een schroevendraaier tegen je oor en de andere kant tegen allerlei dingen van de motor (carterpan, cilinderkop, bak) en je kunt vrij goed horen waar het geluid "het meest" vandaan komt...
succes...
wat ik zelf meegemaakt heb is een motor die koud gestart werd (dikke olie) waar helemaal niks aan te merken was...
enkele minuten later wanneer het bakkie op begon te warmen begon ie lichtjes te tikken, dit werd naar mate de temperatuur van de motor steeeg steeds erger, op een gegeven moment uit gezet en motor eruit-->drijfstanglager kapot (niet heel ernstig trouwens)
maar ja, bij jullie was het andersom eigenlijk he...
maar goed...als ie er al goed uit ligt hoor je hem koud ook wel...
maar dan zou het juist erger moeten worden alssie warmer zou worden...
nog een tip...zet een schroevendraaier tegen je oor en de andere kant tegen allerlei dingen van de motor (carterpan, cilinderkop, bak) en je kunt vrij goed horen waar het geluid "het meest" vandaan komt...
succes...
-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
nou gister ff een stukkie wezen rijden met deze clio en ja wat zal ik zeggen tot de 3500 toeren is mijn 5 tr sneller en daarna gaat hij wel gewoon erg snel , heb z`n verdeler kap erafgehaald en die was op, en bij de bougies lag olie, (lekke kleppendeksel pakking, of nokas verbinding) ook was een mototrsteun met erg veel spelling. dinsdag maar nieuwe bougies, kabels, rotor, en verdelerkap erop zetten en kijken wat hij doet. Ook zal er een vervanginsfilter op komen want nu heeft hij een open luchtfilter die op is en geen goede koeling ontvangt.
ook blijft z`n fan draaien als z`n kontact uitgaat (normaal als hij te heet is) maar als hij dan z`n kontact aan doet gaat hij uit?
en hij lijft echt een kwartier na draaien.
iemand een idee?
ook blijft z`n fan draaien als z`n kontact uitgaat (normaal als hij te heet is) maar als hij dan z`n kontact aan doet gaat hij uit?

iemand een idee?
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
Dat doet hij bij mij alleen als je de motor uitzet en de koelvloeistof is boven de temperatuur dat de fan aanslaat.Bram schreef:Mijn fan blijft ook draaien als ik mijn motor uit zet en deze is nog warm. Alleen met een paar minuutjes gaat ie meestal wel weer uit.
Als de fan dus al draait als je de motor af zet, dan blijft hij nog even draaien maar anders niet.
Gr, Frits.
-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
ja dat hoort ook, en dat is bij hem ook zo alleen duurt het bij hem een kwartiert voordat hij uitgaat en gaat hij ook uit als hij dan z`n contact aan zet.Clio Baccara 16v schreef:Dat doet hij bij mij alleen als je de motor uitzet en de koelvloeistof is boven de temperatuur dat de fan aanslaat.Bram schreef:Mijn fan blijft ook draaien als ik mijn motor uit zet en deze is nog warm. Alleen met een paar minuutjes gaat ie meestal wel weer uit.
Als de fan dus al draait als je de motor af zet, dan blijft hij nog even draaien maar anders niet.
Gr, Frits.
De mijne schiet aan als hij toch behoorlijk is misbruikt op een warme dag, dan blaast hij een minuutje of 4/5 en dan houd het op.
Verder niet,
Verder niet,