motor probleem

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
5gt8vturbo

een kennis van mij heeft net een veel te dure 1.8 16v gekocht. maar ja,maar nu luisterde we ff aandachtig naar z`n motor en het klinkt alsof er ergens een slag in zit (het klinkt alsof je rijdt met een fiets met een slag in het wiel) maar de toeren blijven mooi stationair? snappen jullie het een beetje? nou weet ik al er zat te weinig olie in (hij was onder de helft toen hij hem kocht) en dat vinden renaults niet fijn? iemand ideeen?
Frits Clio 16v

Die "slag" komt dus uit de motor als hij stationair draait?
Niet dat ik weet wat het zou kunnen zijn, maar even voor de duidelijkheid :wink:
Rijdt hij verder wel goed?

En ja, het is wel belangrijk dat je de olie altijd op max houdt.

Gr, Frits.
canonballman

Loopt ie misschien niet op alle cilinders? Als je zegt dat ie verder goed stationair loopt, dan doe waarsch. alle cilinders wel mee.

Wat voor geluid is het: tikken, tokken, ratelen?

Veel voorkomend gevolg van te weinig olie icm hard rijden is defecte drijfstanglagers. Dat merk je aan het geluid: tok tok tok (net als een kip :wink: ) Als dat het is is die vriend van je mooi (ermee) gen@@id.

Is er verschil tussen koude motor en warme motor?
5gt8vturbo

nou de motor is ook niet snel, en het is meer een ratelt geluid. hij loopt goed stationair en als hij koud id bongt en klopt hij.
whyler

waarschijnlijk een klein beetje speling op de drijfstangpennen of lichtelijk versleten zuigers en veren die bij warme motor na uitzetting weer net voldoende passing hebben.
als hij merkbaar minder vermogen heeft dan een andere 16v zullen het waarschijnlijk de zuigers en veren zijn want dan heb je last van blow-by
dit kun je laten controleren door een cilinder-lek-test te (laten) doen.
PtrGte
Contacteer:

whyler schreef:waarschijnlijk een klein beetje speling op de drijfstangpennen of lichtelijk versleten zuigers en veren die bij warme motor na uitzetting weer net voldoende passing hebben.
als hij merkbaar minder vermogen heeft dan een andere 16v zullen het waarschijnlijk de zuigers en veren zijn want dan heb je last van blow-by
dit kun je laten controleren door een cilinder-lek-test te (laten) doen.
Oeps...

foutje :D
Riël
Über-Spammer

De klepstoters willen ook wel eens erg akelig klinken, en bij koude motor hoor ik de zuigers heel erg tokken, wat ook geen probleem is. Om nu meteen van 't ergste uit te gaan ;)

Maar als je vermogensverlies hebt, is 't wel ernstiger.
PtrGte
Contacteer:

had het koud tok/bonk verhaal ff over het hoofd gezien...
5gt8vturbo

thnx dit is goede info, hier ken ik wel wat mee! beetje ruk dat het eigenlijk slecht nieuws is :lol: maar ja eerst maar z`n stappenmotor na kijken misschien dat die hele maal verkoold is (ik ga uit van het minst erge :D ) maar drijfstanglagers dacht ik eigenlijk al omdat er ook mee gereden is met heel weinig olie! en de pech is ook nog dat dit waarschijnlijk niet te verhalen valt bij de handelaar!
PtrGte
Contacteer:

Over die drijfstanglagers...

wat ik zelf meegemaakt heb is een motor die koud gestart werd (dikke olie) waar helemaal niks aan te merken was...
enkele minuten later wanneer het bakkie op begon te warmen begon ie lichtjes te tikken, dit werd naar mate de temperatuur van de motor steeeg steeds erger, op een gegeven moment uit gezet en motor eruit-->drijfstanglager kapot (niet heel ernstig trouwens)
maar ja, bij jullie was het andersom eigenlijk he...

maar goed...als ie er al goed uit ligt hoor je hem koud ook wel...
maar dan zou het juist erger moeten worden alssie warmer zou worden...

nog een tip...zet een schroevendraaier tegen je oor en de andere kant tegen allerlei dingen van de motor (carterpan, cilinderkop, bak) en je kunt vrij goed horen waar het geluid "het meest" vandaan komt...

succes...
Bart V

Tja, ik zou gewoon het carter eraf halen, en die lagers eens checken :) das de moeite niet hoor.
whyler

ik zou voor je begint dingen te vervangen eerst toch lekker een cilinderlektest en een compressie meting doen mocht uit 1 van de 2 iets naar voren komen dan kun je eigelijk al beter opzoek gaan naar een 'nieuw' blok.
pierre

inderdaad meten is weten en doe ook een servicebeurt

als in mijn fietswiel een slag zit rijdt ie beroerd maar hoor ik niks.
5gt8vturbo

nou gister ff een stukkie wezen rijden met deze clio en ja wat zal ik zeggen tot de 3500 toeren is mijn 5 tr sneller en daarna gaat hij wel gewoon erg snel , heb z`n verdeler kap erafgehaald en die was op, en bij de bougies lag olie, (lekke kleppendeksel pakking, of nokas verbinding) ook was een mototrsteun met erg veel spelling. dinsdag maar nieuwe bougies, kabels, rotor, en verdelerkap erop zetten en kijken wat hij doet. Ook zal er een vervanginsfilter op komen want nu heeft hij een open luchtfilter die op is en geen goede koeling ontvangt.

ook blijft z`n fan draaien als z`n kontact uitgaat (normaal als hij te heet is) maar als hij dan z`n kontact aan doet gaat hij uit? :( en hij lijft echt een kwartier na draaien.

iemand een idee?
Bram

Mijn fan blijft ook draaien als ik mijn motor uit zet en deze is nog warm. Alleen met een paar minuutjes gaat ie meestal wel weer uit.
Frits Clio 16v

Bram schreef:Mijn fan blijft ook draaien als ik mijn motor uit zet en deze is nog warm. Alleen met een paar minuutjes gaat ie meestal wel weer uit.
Dat doet hij bij mij alleen als je de motor uitzet en de koelvloeistof is boven de temperatuur dat de fan aanslaat.
Als de fan dus al draait als je de motor af zet, dan blijft hij nog even draaien maar anders niet.

Gr, Frits.
5gt8vturbo

Clio Baccara 16v schreef:
Bram schreef:Mijn fan blijft ook draaien als ik mijn motor uit zet en deze is nog warm. Alleen met een paar minuutjes gaat ie meestal wel weer uit.
Dat doet hij bij mij alleen als je de motor uitzet en de koelvloeistof is boven de temperatuur dat de fan aanslaat.
Als de fan dus al draait als je de motor af zet, dan blijft hij nog even draaien maar anders niet.

Gr, Frits.
ja dat hoort ook, en dat is bij hem ook zo alleen duurt het bij hem een kwartiert voordat hij uitgaat en gaat hij ook uit als hij dan z`n contact aan zet.
mikko
Contacteer:

De mijne schiet aan als hij toch behoorlijk is misbruikt op een warme dag, dan blaast hij een minuutje of 4/5 en dan houd het op.
Verder niet,
Plaats reactie