Dat wordt inderdaad interessant, want dat is nog steeds het zelfde blok. Dat zal wel een truckje worden wat je niet makkelijk kan toevoegen. Moet je nog anderhalf jaar wachten...Sander2 schreef:Tja, dan vraag ik mij toch af hoe ze die 200 pk uit het nieuwe clio rs blok halen....
EVO6 RS2 Maus [Update 03-01-06]
Nog een toevoeging dan:
De sterkste atmosferische 2l 4 cyclinder die ik ken zit in de Honda S2000. 240pk. Het kan dus wel. Deze loopt 9000 toeren. Meer toeren is een weg naar meer vermogen, kijk maar naar de F1. Moet je wel weer meer lucht en uitlaatgassen verpompen...
De sterkste atmosferische 2l 4 cyclinder die ik ken zit in de Honda S2000. 240pk. Het kan dus wel. Deze loopt 9000 toeren. Meer toeren is een weg naar meer vermogen, kijk maar naar de F1. Moet je wel weer meer lucht en uitlaatgassen verpompen...
-
Je zult echt niet de eerste zijn die er 'tuningsdelen' opzet, en er vervolgens in vermogen op ACHTERUIT gaat.....Maus schreef:Ik dacht dat je zo'n 15% aan aandrijfverlies mag rekenen.
Dan is 152 pk aan de wielen, zo'n 175 pk aan de krukas.
Maar omdat ik nu natuurlijk een compleet Jan Speed-systeem eronder heb, waar ze zo'n 8 pk vermogenswinst mee claimen, had ik eigenlijk uit moeten komen op zo'n 165 pk aan de wielen.
Ik ga hier echt niet lopen te beweren dat:
-dat bij jou het geval is
-dat janspeed een k@tmerk is
Maar weet wel dat er makkelijk wordt gezegd: zoveel pk erbij.
8 pk erbij met alleen een uitlaat, op een al danig onderhanden genomen/geperfectioneerd 16v blokkie door renault sport???
Ik persoonlijk zou het niet geloven, totdat een "before" en "after" meting mij ongelijk zou geven.
En nogmaals: niet alle verandering is verbetering
8 pk is idd wat aan de ruime kant, zou rond de 5 pk moeten zijn. Zie ook deze link ff.
Nadat 't gemonteerd was, merkte ik wel duidelijk verschil tijdens het rijden. De motor pakt nu bij lagere toeren makkelijker en ietwat feller op. Dat duidt mij toch op een vooruitgang in plaats van achteruitgang.
Maar wat je zegt, niet alle aanpassingen leiden tot verbeteringen. Dat is mij tijdens de afgelopen Dynodag goed duidelijk geworden.

Nadat 't gemonteerd was, merkte ik wel duidelijk verschil tijdens het rijden. De motor pakt nu bij lagere toeren makkelijker en ietwat feller op. Dat duidt mij toch op een vooruitgang in plaats van achteruitgang.

Maar wat je zegt, niet alle aanpassingen leiden tot verbeteringen. Dat is mij tijdens de afgelopen Dynodag goed duidelijk geworden.
Dus nu een uitlaattje in de aanbieding?Maus schreef:8 pk is idd wat aan de ruime kant, zou rond de 5 pk moeten zijn. Zie ook deze link ff.![]()
Nadat 't gemonteerd was, merkte ik wel duidelijk verschil tijdens het rijden. De motor pakt nu bij lagere toeren makkelijker en ietwat feller op. Dat duidt mij toch op een vooruitgang in plaats van achteruitgang.![]()

Vanmiddag ff boodschappen gedaan in Zevenhuizen, het volgende is besteld:
- Koni geel rondom
- 40 mm verlagingsveren van Merwede
- Powerflex draagarmbussen
- Powerflex stabi-bussen
Waarschijnlijk komt 't er volgende week onder.
- Koni geel rondom
- 40 mm verlagingsveren van Merwede
- Powerflex draagarmbussen
- Powerflex stabi-bussen
Waarschijnlijk komt 't er volgende week onder.

Je weet de aandrijfverliezen niet precies, dus kunt ook niet zeggen of ie nou meer of minder vermogen heeft dan standaard. Weet wel dat ik 152 pk aan de wielen een behoorlijke berg vindt. Je zou het eens kunnen vergelijken met wielvermongens van andere 2 liters op die testbank.
Daarnaast de invloed van die uitlaat: je noemt alleen 't topvermogen, maar 't gaat natuurlijk om 't hele koppelverloop. Het kan best dat dat verbetert, dat de auto onderin/middenin sterker wordt, zonder dat 't max vermogen nou direct toeneemt. Je zegt zelf al dat ie sterker voelt, prima dus. Je zou de hele curve voor en na montage eigenlijk moeten vergelijken.
Daarnaast de invloed van die uitlaat: je noemt alleen 't topvermogen, maar 't gaat natuurlijk om 't hele koppelverloop. Het kan best dat dat verbetert, dat de auto onderin/middenin sterker wordt, zonder dat 't max vermogen nou direct toeneemt. Je zegt zelf al dat ie sterker voelt, prima dus. Je zou de hele curve voor en na montage eigenlijk moeten vergelijken.
Helaas was ik die dag de enige RS die op de bank geweest is. Misschien dat Speedline nog wat gegevens in z'n archief heeft.
Wat we nog wel willen doen, is 'm nog een keer op de bank zetten nadat de ECU gereflasht is. Dan kunnen we wel kijken en vergelijken.
Wat we nog wel willen doen, is 'm nog een keer op de bank zetten nadat de ECU gereflasht is. Dan kunnen we wel kijken en vergelijken.

Euh, wat de 200pk vermogensdiscussie betreft van het aankomende model. De heren ingenieurs moeten nogmaals de 'ademhaling verbeteren' van de huidige motor. Dat betekent dat de koppelkromme vanaf 6000min-1 hoger moet worden of in ieder geval minder moet afnemen. Als ze de 200Nm die ze nu moeten draaien bij 6000min-1 (200Nm @ 6000min-1 = 125kW = 170pk) zouden halen bij 7200min-1 komt er opeens 150kW (204pk) uit het zelfde torretje. Voila, 200pk missie geslaagd. Zie hier ook de uitleg in een notendop waarom snelle nokkenassen meer topvermogen en een potentieel snellere auto opleveren. Een 'snelle' nokkenas verschuift de koppelkromme ten opzichte van het toerenbereik.
Overigens draait Renault uit een oude Williams F7R Gr.A met een compressie van 12,0:1 en old-skool motorenbouw in de vorm van andere nokkenassen, cilinderkopbewerking, gesmede zuigers en een compleet uitlaatsysteem met grotere diameter, ook al 220Nm en 150kW/ 204pk. En dat met een standaard inlaatspruitstuk en gasklep!
Of de beloofde 200pk gehaald zal worden in het nieuwe model is niet te voorspellen. Hij zal allicht meer vermogen hebben als de huidige Clio RS 182. Of de auto ook sneller zal worden is nog maar de vraag met de te verwachten stijging in gewicht als gevolg van een uitgebreidere std-uitrusting.
Wat die opmerking over de Honda S2000 met zijn hoge toerentallen betreft. De Mugen S2000 draait met Mugen parts (uitlaat, luchtinlaat, ECU, cilinderkop, JDM 104 octaan brandstof, injectoren, nokkenassen, enzovoorts) op het gemak 270pk uit 2-liter dus 240pk is leuk voor het standaard hok... @ Ron, meer toeren is inderdaad een weg naar een hoger vermogen. Maar dat hogere toerental houdt van zichzelf al in dat er meer lucht wordt verpompt. Een S2000 2-liter motor die 9000min-1 draait verpompt bij dat toerental 50% * meer lucht als de 2-liter Renault motor die 6000min-1 draait. Renault moet dus ook hoger de toeren in voor een hoger vermogen want meer lucht equals more power.
(* vullingsgraad (=werkelijk aanwezige hoeveelheid lucht ten opzichte van de cilinderinhoud) buiten beschouwing gelaten)
Overigens moet ik opmerken dat de Honda S2000 zijn opmerkelijke, hoge prestaties grotendeels te danken heeft aan een zeer korte zesversnellingsbak. Die maakt het mogelijk de motor continu in zijn powerband te laten draaien. Als je een motor met dezelfde karakteristiek (pas 'trekken' boven 5500/6000min-1) in een RS zou hangen ben je in de meeste rijomstandigheden langzamer als met een standaard RS motor
Het wielvermogen van Maurits zijn Clio was vergeleken met een aantal andere RS-en en Williams op gelijk niveau (150pk aan de wielen) waar dat eigenlijk toch minimaal 10pk hoger zou moeten zijn. Ik was helaas niet in de gelegenheid om een aantal vermogensmetingen over elkaar heen te leggen en een analyse uit te voeren.
Ik had echter nog een vraag wat voor brandstof er de tank zat Maus? (95 of 98 ? ) Daarbij ging Maus zijn auto 'warm' de bank op waarna het vermogen heel licht begon in te zakken naarmate er meer metingen werden gedaan. Volgende x beter...
Overigens draait Renault uit een oude Williams F7R Gr.A met een compressie van 12,0:1 en old-skool motorenbouw in de vorm van andere nokkenassen, cilinderkopbewerking, gesmede zuigers en een compleet uitlaatsysteem met grotere diameter, ook al 220Nm en 150kW/ 204pk. En dat met een standaard inlaatspruitstuk en gasklep!
Of de beloofde 200pk gehaald zal worden in het nieuwe model is niet te voorspellen. Hij zal allicht meer vermogen hebben als de huidige Clio RS 182. Of de auto ook sneller zal worden is nog maar de vraag met de te verwachten stijging in gewicht als gevolg van een uitgebreidere std-uitrusting.
Wat die opmerking over de Honda S2000 met zijn hoge toerentallen betreft. De Mugen S2000 draait met Mugen parts (uitlaat, luchtinlaat, ECU, cilinderkop, JDM 104 octaan brandstof, injectoren, nokkenassen, enzovoorts) op het gemak 270pk uit 2-liter dus 240pk is leuk voor het standaard hok... @ Ron, meer toeren is inderdaad een weg naar een hoger vermogen. Maar dat hogere toerental houdt van zichzelf al in dat er meer lucht wordt verpompt. Een S2000 2-liter motor die 9000min-1 draait verpompt bij dat toerental 50% * meer lucht als de 2-liter Renault motor die 6000min-1 draait. Renault moet dus ook hoger de toeren in voor een hoger vermogen want meer lucht equals more power.
(* vullingsgraad (=werkelijk aanwezige hoeveelheid lucht ten opzichte van de cilinderinhoud) buiten beschouwing gelaten)
Overigens moet ik opmerken dat de Honda S2000 zijn opmerkelijke, hoge prestaties grotendeels te danken heeft aan een zeer korte zesversnellingsbak. Die maakt het mogelijk de motor continu in zijn powerband te laten draaien. Als je een motor met dezelfde karakteristiek (pas 'trekken' boven 5500/6000min-1) in een RS zou hangen ben je in de meeste rijomstandigheden langzamer als met een standaard RS motor

Het wielvermogen van Maurits zijn Clio was vergeleken met een aantal andere RS-en en Williams op gelijk niveau (150pk aan de wielen) waar dat eigenlijk toch minimaal 10pk hoger zou moeten zijn. Ik was helaas niet in de gelegenheid om een aantal vermogensmetingen over elkaar heen te leggen en een analyse uit te voeren.
Ik had echter nog een vraag wat voor brandstof er de tank zat Maus? (95 of 98 ? ) Daarbij ging Maus zijn auto 'warm' de bank op waarna het vermogen heel licht begon in te zakken naarmate er meer metingen werden gedaan. Volgende x beter...
Laatst gewijzigd door speedline op wo 11 mei 2005 8:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
@ Gerrit, waarom staat er altijd een -1 achter de toeren???
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Car: Twingo GT
- Contacteer:
toeren/min of 6000min-1 (6000 toeren, minuut tot de macht -1, oftewel gedeeld door 1) is dus t zelfde....andere manier van schrijven
als ik mn wiskunde nog een beetje goed herinner

als ik mn wiskunde nog een beetje goed herinner

@Speedline: Dank voor dit verhaal.
Voor wat betreft de ontknoping zullen we toch nog ruim een jaar moeten wachten. De geruchten die ik op "Cliosport" heb gelezen, gepost door iemand die connectie heeft met Renault UK, zijn inderdaad 200pk, 6bak(mogelijk met paddle-shift) en een standaardsprint van 6,5 sec.
@maus: Mijn vaste benzinepomp heeft inmiddels de eur98 laten vervallen en heeft naast euro95 alleen nog v-power. Ik tank nu, bij gebrek aan beter, dus maar dat laatste. Volgens shell heeft dit een octaangetal van 97.
Voor wat betreft de ontknoping zullen we toch nog ruim een jaar moeten wachten. De geruchten die ik op "Cliosport" heb gelezen, gepost door iemand die connectie heeft met Renault UK, zijn inderdaad 200pk, 6bak(mogelijk met paddle-shift) en een standaardsprint van 6,5 sec.
@maus: Mijn vaste benzinepomp heeft inmiddels de eur98 laten vervallen en heeft naast euro95 alleen nog v-power. Ik tank nu, bij gebrek aan beter, dus maar dat laatste. Volgens shell heeft dit een octaangetal van 97.
Ik ben van euro 95 overgestapt naar BP ultimate. Ik wilde toch al naar 98 overstappen, en ik tank altijd bij BP, vandaar#Ron# schreef:@Speedline: Dank voor dit verhaal.
Laatst gewijzigd door Sander2 op do 12 mei 2005 6:44, 2 keer totaal gewijzigd.
dat is een "ik-doe-interessant-1"Erik Olijnsma schreef:@ Gerrit, waarom staat er altijd een -1 achter de toeren???

Immer wieder die verdammte Holländer
Ben verleden maand geweest op de testbank met mijne RS phase1, en had 169,2 pk en ook geen 172 pkMaus schreef:Wat 't warme weer en een flinke partij file onderweg al niet doet qua prestaties van een atmosferische motor.![]()
Afgelopen weekend naar Goes geweest en gerold, ik had toen "slechts" 152.5 pk aan de wielen.![]()
Dit is gemeten toen de motor nog behoorlijk warm was, helaas was er geen tijd meer om te rollen met een afgekoelde motor..
Ik zal proberen eerdaags nog wat foto's online te zetten.
-
- Contacteer:
Als deze standaard is is dit een zeer mooi aantal, zeker omdat de 124kW eigenlijk 169 pk is en niet zoals Renault zegt 172pk.nobody schreef:Ben verleden maand geweest op de testbank met mijne RS phase1, en had 169,2 pk en ook geen 172 pk
Vanmorgen vroeg opgestaan, een paar uur aan laten klussen, zie hier 't resultaat:
Voor
[img]http://img269.echo.cx/img269/7171/1484868img7ol.jpg[/img]
[img]http://img269.echo.cx/img269/2717/1484872img3ao.jpg[/img]
[img]http://img269.echo.cx/img269/1727/1484870img7ja.jpg[/img]
Na
[img]http://img269.echo.cx/img269/4589/1484895img2wj.jpg[/img]
[img]http://img269.echo.cx/img269/2991/1484899img4bz.jpg[/img]
[img]http://img269.echo.cx/img269/5194/1484897img2cn.jpg[/img]
Ook nog wat overbodig gewicht verwijderd.
[img]http://img269.echo.cx/img269/207/1484892img1oc.jpg[/img]
De Powerflexbussen moeten nog vervangen worden, welke we hadden liggen, pasten helaas.
Dit wordt waarschijnlijk volgende week gedaan, gelijk met 't uitlijnen.
Met dank aan Jeroen.
Voor
[img]http://img269.echo.cx/img269/7171/1484868img7ol.jpg[/img]
[img]http://img269.echo.cx/img269/2717/1484872img3ao.jpg[/img]
[img]http://img269.echo.cx/img269/1727/1484870img7ja.jpg[/img]
Na
[img]http://img269.echo.cx/img269/4589/1484895img2wj.jpg[/img]
[img]http://img269.echo.cx/img269/2991/1484899img4bz.jpg[/img]
[img]http://img269.echo.cx/img269/5194/1484897img2cn.jpg[/img]
Ook nog wat overbodig gewicht verwijderd.

[img]http://img269.echo.cx/img269/207/1484892img1oc.jpg[/img]
De Powerflexbussen moeten nog vervangen worden, welke we hadden liggen, pasten helaas.

Met dank aan Jeroen.

Vet!
Wat is rechter geval op de foto?
Wat is rechter geval op de foto?