Help !! Klopt mijn topsnelheid wel ???????

Post hier al je vragen over de Renault Laguna
saro
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 6:39

Hallo allemaal,

Ik heb een laguna 2 grand tour initiale van 2001.
Sinds kort in mijn bezit en dacht "kom ik test de
topsnelheid eens even"
Wat blijkt tot mijn verbazing:
Ik rijd 6500 toeren per minuut dus exakt op het rode
en de kilometerteller geeft slechts een schamele 180
km/ hr aan!! Heeeeelp!!
Ik vond van begin af aan dat hij al veel toeren maakte.
Rijd je 140 km/ uur zit je al op ongeveer 4500 t/ minuut.
Vind ik niet normaal voor een auto die een top van 202
km/ uur moet lopen.
Wat kan dit zijn? Heeft renault zo'n korte bak erop geplaatst?
De topsnelheid is toch niet bereikt bij 7000 t/minuut ?
Ik moet toch 210- 220 op de teller kunnen halen binnen
het rode gebied?
Graag suggesties of ervaringen van ook 2.0 liter rijders.

Groet Saro
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

probeer 't eens in z'n 6 :)
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Menno schreef:probeer 't eens in z'n 6 :)
idd, wat voor bak zit daar in? Dat is wel erg veel toeren.

Offilcieel ligt de top van een 2001 Renault Laguna Grand Tour 2.0 16V IDE Initiale op 207 km/u, zou wel eens iets van 215 op de teller moeten zijn, en is de auto voorzien van een 5 versnellingsbak.
saro
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 6:39

Hoi,

Nou ik vind het niet echt goed gekozen van renault.
De 2.0 ide initiale heeft in mijn geval geen goede 5-bak
voor op de autobahn!
Heb de teller op 210 km/h kunnen krijgen, overigens
zonder probleem, maar wel bij 6800 t/ min. !!!!!!!
Enkele gegevens van rijden in z'n vijfde versnelling:
3000 t/min = 95 km/ h
4000 t/ min = 125 km/h
5000 t/min = 155 km/h
6000 t/min = 185 km/h
7000 t/min = 215 km/h

Zou het raar vinden dat renault voor zo'n toerenbak zou
hebben gekozen, zelfs mijn vrouw klaagde dat de auto zo
veel lawaai maakte (toeren) wanneer ze 150 km/h reed!

Ik hoop dat jullie meer weten!

Grt. Sander

En nee, ik heb geen 6-bak!
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Het zou goed kunnen kloppen, mijn clio 16V maakt ook ongeveer 4000 toeren bij 125 km/u op de teller. Motoren met 16 kleppen maken nou eenmaal graag een hoop toeren, in dat gebied presteren ze het beste. De topsnelheid is vaak beperkt door de versnellingsbak, meer nog dan gebrek aan vermogen.

Je hebt de opgegeven top wel gehaald, dus...
GeryKa
Berichten: 45
Lid geworden op: do 23 dec 2004 18:26

6000 toeren om een beetje hard te rijden is toch geen probleem eigenlijk?

Mijn Laguna is een beetje uitzondering op het verhaal hier :D .
De mijne draait namelijk zo'n 2100 toeren in z'n 5 bij 120km/h. Mijn 5 is een echte "overdrive". En ik heb het wel over een benzine wagen (3.0V6).
Ik heb mijn top nog niet uitgeprobeert, en zal dat ook niet zomaar doen hier op de Nederlandse wegen. Ik heb gelezen dat ik dan 245km/h op m'n teller moet kunnen krijgen 8)
saro
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 6:39

Hoi,

En dat was nu net wat ik bij de mijne ook gehoopt
had te vinden. Per slot van rekening wordt de laguna
toch als reis / gezinswagen gezien. Dat betekent lijkt
mij een "overdrive" vijfde versnelling. Bij de 3.0 v6
is het dus wel relaxt toeren bij 150 km/h. Dit omdat zijn
topsnelheid ook veel hoger ligt.
Echter bij peugeot weten ze zelfs een 1.8 met een burgerlijke
overdrive uit te voeren wat resulteert in het niet kunnen
halen van de maximum toeren in vijf. Maar het rijdt wel veel
relaxter.
Daarbij stoor ik mij bij mijn laguna enorm aan het motorlawaai.
Dan moet ik ineens aan de slogan uit de renault folder denken
Om de akoestiek van de laguna te testen, moet je wel heel stil zijn.
Ammehoela..., voor zo'n mooie auto is hij echt nog lawaaiig. ofwel
goedkoop. Kan niet tippen aan audi, volvo, mercedes.
Rijdt wel fijner w.b.t vering en speels comfort.
Maar goed, ik baal er gewoon van dat ze er geen autobahn-cruiser
van hebben gemaakt. En toch heb ik een bak geld neer moeten
leggen. Maar ja, in mijn ogen is het de mooiste station en DAAROM
heb ik hem gekocht.
Dan moet ik maar net als bij mijn vorige auto (alfa 145 1.6) het
eerste kwartier op de snelweg 95 km/h gaan rijden om de motor
rustig warm te draaien. (vind het alleen wel jammer)
Maar ja, principe is principe, ik kom met een koude motor niet boven
de 3000 t/ pm.

Grt Saro
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Misschien lijkt het een stomme vraag, maar ben je er zeker van dat je een 5-bak hebt?
saro
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 6:39

Ja, want die zit alleen op de 2.0 turbo en de 3.0 v6.
Plus dat er geen zes op mijn pook staat en er een
normale vijfbak in zit. De achteruit zit ook gewoon rechts onderin
ofwel onder de 5.
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

das een rare plek voor z'n achteruit, bij een Renault.

Wel vervelend idd, dat ie zo veel toeren draait. De normale Laguna2 2.0 heeft wel een 6bak.

Als 't toch een JC5 bak is, kan je er redelijk eenvoudig een langere 5 in zetten.
saro
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 4 mar 2005 6:39

Oh ja?

Hoe dan?........
iwi
Berichten: 958
Lid geworden op: zo 16 feb 2003 12:43
Locatie: Noord Holland

In mijn Laguna zit z'n achteruit ook tegenover de 5, maar das dan een gewone Laguna en geen 2....

Met mijn vorige Laguna ( I ) 2.0 8V kon ik overigens ook 220 op de teller halen zonder in het rode gebied te komen... Bij m'n huidige ben ik in z'n vier en de vijf nog niet in de buurt van een van de rode streepjes gekomen.... overigens heb ik ook nog niet harder dan 180 met dat apperaat gereden. Maar dan kun je nog rustig (handsfree ;) ) bellen in de auto, zonder al teveel je stem te hoeven verheffen

:smoke:
Gabri van der Veen
Über-Spammer
Berichten: 12475
Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
Locatie: Leeuwarden

Calle schreef:
Menno schreef:probeer 't eens in z'n 6 :)
idd, wat voor bak zit daar in? Dat is wel erg veel toeren.

Offilcieel ligt de top van een 2001 Renault Laguna Grand Tour 2.0 16V IDE Initiale op 207 km/u, zou wel eens iets van 215 op de teller moeten zijn, en is de auto voorzien van een 5 versnellingsbak.
is er ook zonder IDE dan is top 197

http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 0&cache=no
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
klaasturbok
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 22 nov 2004 13:15
Locatie: urk
Contacteer:

ik rijdt ook een 2.0 liter benzine maar ik haal een top van 210 op de teller en dan rijdt ik nog prettig. Ik rijdt dan zo'n 5200 toeren want verder komt ie niet. Ik heb dan nog het gevoel dat ik moet overschakelen naar zn 6 maar die heb ik niet haha..

Groeten klaas
dpv
Berichten: 19
Lid geworden op: za 19 mar 2005 18:50
Locatie: Enschede

@ GeryKa:

De mijne haalt op de GPS 238, dan loopt hij op de snelheidsmeter boven de 240 :D

(Helaas ruil ik 'm morgen in op een 1.9dCi want het verbruik wordt me wat te |:
GeryKa
Berichten: 45
Lid geworden op: do 23 dec 2004 18:26

dpv schreef:@ GeryKa:

De mijne haalt op de GPS 238, dan loopt hij op de snelheidsmeter boven de 240 :D

(Helaas ruil ik 'm morgen in op een 1.9dCi want het verbruik wordt me wat te |:
Ik heb het nog steeds niet geprobeert :D
maar hoe zie je dat op GPS? Heb je zeker een ander systeem dan standaard inbouw van Renault? Ik heb er nml. dat groot scherm (bovenop het dash-bord) in zitten, maar niks van snelheid te zien...

Verbruik blijft idd wel een slurp. Ik doe het over het algemeen wel rustig aan, en dan nog geeft ie 11.3L/100km aan.
Laguna 2.0 RXE
Berichten: 65
Lid geworden op: di 1 mar 2005 22:55
Locatie: Almere

Ik rijd met mn Laguna 2 liter zonder 16 kleppen 120 op zo'n 3200 toeren.. is dat nou cruisen of niet :p
injotwingo
Berichten: 230
Lid geworden op: zo 4 jan 2004 16:27
Locatie: Katwijk ZH
Contacteer:

Menno schreef:das een rare plek voor z'n achteruit, bij een Renault.

Wel vervelend idd, dat ie zo veel toeren draait. De normale Laguna2 2.0 heeft wel een 6bak.

Als 't toch een JC5 bak is, kan je er redelijk eenvoudig een langere 5 in zetten.
On de Modus zit ie ook op die plek.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

er kunnen afwijkingen zijn in de toerenteller, ook kunnen er te platte banden onder zitten als standaard voorgeschreven waardoor het toerental toeneemt en de snelheidsmeter lager staat.
het geluidsnivo van een auto die iets ouder wordt kan toenemen door diverse oorzaken
stoopie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 29 apr 2005 10:07

GeryKa schreef:6000 toeren om een beetje hard te rijden is toch geen probleem eigenlijk?

Mijn Laguna is een beetje uitzondering op het verhaal hier :D .
De mijne draait namelijk zo'n 2100 toeren in z'n 5 bij 120km/h. Mijn 5 is een echte "overdrive". En ik heb het wel over een benzine wagen (3.0V6).
Ik heb mijn top nog niet uitgeprobeert, en zal dat ook niet zomaar doen hier op de Nederlandse wegen. Ik heb gelezen dat ik dan 245km/h op m'n teller moet kunnen krijgen 8)
Ik heb zelf ook een Laguna 3.0 V6 van '95 en heb hem tot nu toe nog 'maar" tot de 225 kunnen krijgen op de A7 t.h.v. medemblik (N-H) tot iemand effe op de linkerbaan kwam kijken!
rico1047
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 18 mar 2005 22:10
Locatie: amsterdam

mijn v6 24v laguna uit 98 gaat 245 op de teller in duitsland gereden
dpv
Berichten: 19
Lid geworden op: za 19 mar 2005 18:50
Locatie: Enschede

GeryKa schreef:
dpv schreef:@ GeryKa:

De mijne haalt op de GPS 238, dan loopt hij op de snelheidsmeter boven de 240 :D

(Helaas ruil ik 'm morgen in op een 1.9dCi want het verbruik wordt me wat te |:
Ik heb het nog steeds niet geprobeert :D
maar hoe zie je dat op GPS? Heb je zeker een ander systeem dan standaard inbouw van Renault? Ik heb er nml. dat groot scherm (bovenop het dash-bord) in zitten, maar niks van snelheid te zien...

Verbruik blijft idd wel een slurp. Ik doe het over het algemeen wel rustig aan, en dan nog geeft ie 11.3L/100km aan.
Mijn gemiddelde gebruik over 44k km's was 1 op 8,4.
De snelheid op de GPS was niet via het Renault NAV systeem, dat had ik niet in mijn '99 er maar via TomTom op de PocketPC.
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

die gte van mij gaat ook maar 180? (S)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

komt door jouw immense wielen man :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

15 inch?! :s
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

ohja, was vergeten dat je die 17 inch niet had overgekocht (S)

(F) sorry :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

geeft niks hoor :wink:

maare moet zo'n ding eig harder lopen? of klopt mij teller gewoon niet?

ik kan ook gewoon met 60 langs een flitspaal, maar dat betekent dat ie meer aan geeft?! :s
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

grotere velgen en banden is meer rolomtrek is harder dan je op de teller gaat.

kleinere banden hebben kleinere omtrek en ga je in werkelijkheid langzamer dan de teller.

ff heel simpel

een gt teller rekent op een omtrek van 2 meter. gooi je er banden onder van 1 meter omtrek, dan rij je dus de helft langzamer. maar de teller denkt nog steeds dat ie 2 meter maakt per omwenteling.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

en een gte moet toch iets van 180/190 rijden?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

na ik zit dan op 5000 duizend toeren en btje
en rooie gebied zit ff voorbij de 6000

gewoon slappe hap dus :p

me gtx liep wel harder :s
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

rode gebied haal je nooi met topsnelheid :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Xander
Berichten: 46
Lid geworden op: za 4 jun 2005 17:39

2100 toeren bij 120km/h in z'n 5.
...en zo hoort het. :)
jerom
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 12 mei 2003 15:19
Locatie: heiloo

Erik Olijnsma schreef:rode gebied haal je nooi met topsnelheid :p
is dat zo?? 8)
Remco T.
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 feb 2003 18:10
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Met die auto niet meer neej :p
jerom
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 12 mei 2003 15:19
Locatie: heiloo

Remco T. schreef:Met die auto niet meer neej :p
bedoelde de gte van mijn broertje ook niet............
Plaats reactie