Help !! Klopt mijn topsnelheid wel ???????
Hallo allemaal,
Ik heb een laguna 2 grand tour initiale van 2001.
Sinds kort in mijn bezit en dacht "kom ik test de
topsnelheid eens even"
Wat blijkt tot mijn verbazing:
Ik rijd 6500 toeren per minuut dus exakt op het rode
en de kilometerteller geeft slechts een schamele 180
km/ hr aan!! Heeeeelp!!
Ik vond van begin af aan dat hij al veel toeren maakte.
Rijd je 140 km/ uur zit je al op ongeveer 4500 t/ minuut.
Vind ik niet normaal voor een auto die een top van 202
km/ uur moet lopen.
Wat kan dit zijn? Heeft renault zo'n korte bak erop geplaatst?
De topsnelheid is toch niet bereikt bij 7000 t/minuut ?
Ik moet toch 210- 220 op de teller kunnen halen binnen
het rode gebied?
Graag suggesties of ervaringen van ook 2.0 liter rijders.
Groet Saro
Ik heb een laguna 2 grand tour initiale van 2001.
Sinds kort in mijn bezit en dacht "kom ik test de
topsnelheid eens even"
Wat blijkt tot mijn verbazing:
Ik rijd 6500 toeren per minuut dus exakt op het rode
en de kilometerteller geeft slechts een schamele 180
km/ hr aan!! Heeeeelp!!
Ik vond van begin af aan dat hij al veel toeren maakte.
Rijd je 140 km/ uur zit je al op ongeveer 4500 t/ minuut.
Vind ik niet normaal voor een auto die een top van 202
km/ uur moet lopen.
Wat kan dit zijn? Heeft renault zo'n korte bak erop geplaatst?
De topsnelheid is toch niet bereikt bij 7000 t/minuut ?
Ik moet toch 210- 220 op de teller kunnen halen binnen
het rode gebied?
Graag suggesties of ervaringen van ook 2.0 liter rijders.
Groet Saro
idd, wat voor bak zit daar in? Dat is wel erg veel toeren.Menno schreef:probeer 't eens in z'n 6
Offilcieel ligt de top van een 2001 Renault Laguna Grand Tour 2.0 16V IDE Initiale op 207 km/u, zou wel eens iets van 215 op de teller moeten zijn, en is de auto voorzien van een 5 versnellingsbak.
Hoi,
Nou ik vind het niet echt goed gekozen van renault.
De 2.0 ide initiale heeft in mijn geval geen goede 5-bak
voor op de autobahn!
Heb de teller op 210 km/h kunnen krijgen, overigens
zonder probleem, maar wel bij 6800 t/ min. !!!!!!!
Enkele gegevens van rijden in z'n vijfde versnelling:
3000 t/min = 95 km/ h
4000 t/ min = 125 km/h
5000 t/min = 155 km/h
6000 t/min = 185 km/h
7000 t/min = 215 km/h
Zou het raar vinden dat renault voor zo'n toerenbak zou
hebben gekozen, zelfs mijn vrouw klaagde dat de auto zo
veel lawaai maakte (toeren) wanneer ze 150 km/h reed!
Ik hoop dat jullie meer weten!
Grt. Sander
En nee, ik heb geen 6-bak!
Nou ik vind het niet echt goed gekozen van renault.
De 2.0 ide initiale heeft in mijn geval geen goede 5-bak
voor op de autobahn!
Heb de teller op 210 km/h kunnen krijgen, overigens
zonder probleem, maar wel bij 6800 t/ min. !!!!!!!
Enkele gegevens van rijden in z'n vijfde versnelling:
3000 t/min = 95 km/ h
4000 t/ min = 125 km/h
5000 t/min = 155 km/h
6000 t/min = 185 km/h
7000 t/min = 215 km/h
Zou het raar vinden dat renault voor zo'n toerenbak zou
hebben gekozen, zelfs mijn vrouw klaagde dat de auto zo
veel lawaai maakte (toeren) wanneer ze 150 km/h reed!
Ik hoop dat jullie meer weten!
Grt. Sander
En nee, ik heb geen 6-bak!
Het zou goed kunnen kloppen, mijn clio 16V maakt ook ongeveer 4000 toeren bij 125 km/u op de teller. Motoren met 16 kleppen maken nou eenmaal graag een hoop toeren, in dat gebied presteren ze het beste. De topsnelheid is vaak beperkt door de versnellingsbak, meer nog dan gebrek aan vermogen.
Je hebt de opgegeven top wel gehaald, dus...
Je hebt de opgegeven top wel gehaald, dus...
6000 toeren om een beetje hard te rijden is toch geen probleem eigenlijk?
Mijn Laguna is een beetje uitzondering op het verhaal hier
.
De mijne draait namelijk zo'n 2100 toeren in z'n 5 bij 120km/h. Mijn 5 is een echte "overdrive". En ik heb het wel over een benzine wagen (3.0V6).
Ik heb mijn top nog niet uitgeprobeert, en zal dat ook niet zomaar doen hier op de Nederlandse wegen. Ik heb gelezen dat ik dan 245km/h op m'n teller moet kunnen krijgen
Mijn Laguna is een beetje uitzondering op het verhaal hier

De mijne draait namelijk zo'n 2100 toeren in z'n 5 bij 120km/h. Mijn 5 is een echte "overdrive". En ik heb het wel over een benzine wagen (3.0V6).
Ik heb mijn top nog niet uitgeprobeert, en zal dat ook niet zomaar doen hier op de Nederlandse wegen. Ik heb gelezen dat ik dan 245km/h op m'n teller moet kunnen krijgen

Hoi,
En dat was nu net wat ik bij de mijne ook gehoopt
had te vinden. Per slot van rekening wordt de laguna
toch als reis / gezinswagen gezien. Dat betekent lijkt
mij een "overdrive" vijfde versnelling. Bij de 3.0 v6
is het dus wel relaxt toeren bij 150 km/h. Dit omdat zijn
topsnelheid ook veel hoger ligt.
Echter bij peugeot weten ze zelfs een 1.8 met een burgerlijke
overdrive uit te voeren wat resulteert in het niet kunnen
halen van de maximum toeren in vijf. Maar het rijdt wel veel
relaxter.
Daarbij stoor ik mij bij mijn laguna enorm aan het motorlawaai.
Dan moet ik ineens aan de slogan uit de renault folder denken
Om de akoestiek van de laguna te testen, moet je wel heel stil zijn.
Ammehoela..., voor zo'n mooie auto is hij echt nog lawaaiig. ofwel
goedkoop. Kan niet tippen aan audi, volvo, mercedes.
Rijdt wel fijner w.b.t vering en speels comfort.
Maar goed, ik baal er gewoon van dat ze er geen autobahn-cruiser
van hebben gemaakt. En toch heb ik een bak geld neer moeten
leggen. Maar ja, in mijn ogen is het de mooiste station en DAAROM
heb ik hem gekocht.
Dan moet ik maar net als bij mijn vorige auto (alfa 145 1.6) het
eerste kwartier op de snelweg 95 km/h gaan rijden om de motor
rustig warm te draaien. (vind het alleen wel jammer)
Maar ja, principe is principe, ik kom met een koude motor niet boven
de 3000 t/ pm.
Grt Saro
En dat was nu net wat ik bij de mijne ook gehoopt
had te vinden. Per slot van rekening wordt de laguna
toch als reis / gezinswagen gezien. Dat betekent lijkt
mij een "overdrive" vijfde versnelling. Bij de 3.0 v6
is het dus wel relaxt toeren bij 150 km/h. Dit omdat zijn
topsnelheid ook veel hoger ligt.
Echter bij peugeot weten ze zelfs een 1.8 met een burgerlijke
overdrive uit te voeren wat resulteert in het niet kunnen
halen van de maximum toeren in vijf. Maar het rijdt wel veel
relaxter.
Daarbij stoor ik mij bij mijn laguna enorm aan het motorlawaai.
Dan moet ik ineens aan de slogan uit de renault folder denken
Om de akoestiek van de laguna te testen, moet je wel heel stil zijn.
Ammehoela..., voor zo'n mooie auto is hij echt nog lawaaiig. ofwel
goedkoop. Kan niet tippen aan audi, volvo, mercedes.
Rijdt wel fijner w.b.t vering en speels comfort.
Maar goed, ik baal er gewoon van dat ze er geen autobahn-cruiser
van hebben gemaakt. En toch heb ik een bak geld neer moeten
leggen. Maar ja, in mijn ogen is het de mooiste station en DAAROM
heb ik hem gekocht.
Dan moet ik maar net als bij mijn vorige auto (alfa 145 1.6) het
eerste kwartier op de snelweg 95 km/h gaan rijden om de motor
rustig warm te draaien. (vind het alleen wel jammer)
Maar ja, principe is principe, ik kom met een koude motor niet boven
de 3000 t/ pm.
Grt Saro
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Misschien lijkt het een stomme vraag, maar ben je er zeker van dat je een 5-bak hebt?
das een rare plek voor z'n achteruit, bij een Renault.
Wel vervelend idd, dat ie zo veel toeren draait. De normale Laguna2 2.0 heeft wel een 6bak.
Als 't toch een JC5 bak is, kan je er redelijk eenvoudig een langere 5 in zetten.
Wel vervelend idd, dat ie zo veel toeren draait. De normale Laguna2 2.0 heeft wel een 6bak.
Als 't toch een JC5 bak is, kan je er redelijk eenvoudig een langere 5 in zetten.
In mijn Laguna zit z'n achteruit ook tegenover de 5, maar das dan een gewone Laguna en geen 2....
Met mijn vorige Laguna ( I ) 2.0 8V kon ik overigens ook 220 op de teller halen zonder in het rode gebied te komen... Bij m'n huidige ben ik in z'n vier en de vijf nog niet in de buurt van een van de rode streepjes gekomen.... overigens heb ik ook nog niet harder dan 180 met dat apperaat gereden. Maar dan kun je nog rustig (handsfree
) bellen in de auto, zonder al teveel je stem te hoeven verheffen

Met mijn vorige Laguna ( I ) 2.0 8V kon ik overigens ook 220 op de teller halen zonder in het rode gebied te komen... Bij m'n huidige ben ik in z'n vier en de vijf nog niet in de buurt van een van de rode streepjes gekomen.... overigens heb ik ook nog niet harder dan 180 met dat apperaat gereden. Maar dan kun je nog rustig (handsfree


-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
is er ook zonder IDE dan is top 197Calle schreef:idd, wat voor bak zit daar in? Dat is wel erg veel toeren.Menno schreef:probeer 't eens in z'n 6
Offilcieel ligt de top van een 2001 Renault Laguna Grand Tour 2.0 16V IDE Initiale op 207 km/u, zou wel eens iets van 215 op de teller moeten zijn, en is de auto voorzien van een 5 versnellingsbak.
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 0&cache=no
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: ma 22 nov 2004 13:15
- Locatie: urk
- Contacteer:
ik rijdt ook een 2.0 liter benzine maar ik haal een top van 210 op de teller en dan rijdt ik nog prettig. Ik rijdt dan zo'n 5200 toeren want verder komt ie niet. Ik heb dan nog het gevoel dat ik moet overschakelen naar zn 6 maar die heb ik niet haha..
Groeten klaas
Groeten klaas
Ik heb het nog steeds niet geprobeertdpv schreef:@ GeryKa:
De mijne haalt op de GPS 238, dan loopt hij op de snelheidsmeter boven de 240![]()
(Helaas ruil ik 'm morgen in op een 1.9dCi want het verbruik wordt me wat te

maar hoe zie je dat op GPS? Heb je zeker een ander systeem dan standaard inbouw van Renault? Ik heb er nml. dat groot scherm (bovenop het dash-bord) in zitten, maar niks van snelheid te zien...
Verbruik blijft idd wel een slurp. Ik doe het over het algemeen wel rustig aan, en dan nog geeft ie 11.3L/100km aan.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: di 1 mar 2005 22:55
- Locatie: Almere
Ik rijd met mn Laguna 2 liter zonder 16 kleppen 120 op zo'n 3200 toeren.. is dat nou cruisen of niet 

-
- Berichten: 230
- Lid geworden op: zo 4 jan 2004 16:27
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
On de Modus zit ie ook op die plek.Menno schreef:das een rare plek voor z'n achteruit, bij een Renault.
Wel vervelend idd, dat ie zo veel toeren draait. De normale Laguna2 2.0 heeft wel een 6bak.
Als 't toch een JC5 bak is, kan je er redelijk eenvoudig een langere 5 in zetten.
er kunnen afwijkingen zijn in de toerenteller, ook kunnen er te platte banden onder zitten als standaard voorgeschreven waardoor het toerental toeneemt en de snelheidsmeter lager staat.
het geluidsnivo van een auto die iets ouder wordt kan toenemen door diverse oorzaken
het geluidsnivo van een auto die iets ouder wordt kan toenemen door diverse oorzaken
Ik heb zelf ook een Laguna 3.0 V6 van '95 en heb hem tot nu toe nog 'maar" tot de 225 kunnen krijgen op de A7 t.h.v. medemblik (N-H) tot iemand effe op de linkerbaan kwam kijken!GeryKa schreef:6000 toeren om een beetje hard te rijden is toch geen probleem eigenlijk?
Mijn Laguna is een beetje uitzondering op het verhaal hier.
De mijne draait namelijk zo'n 2100 toeren in z'n 5 bij 120km/h. Mijn 5 is een echte "overdrive". En ik heb het wel over een benzine wagen (3.0V6).
Ik heb mijn top nog niet uitgeprobeert, en zal dat ook niet zomaar doen hier op de Nederlandse wegen. Ik heb gelezen dat ik dan 245km/h op m'n teller moet kunnen krijgen
Mijn gemiddelde gebruik over 44k km's was 1 op 8,4.GeryKa schreef:Ik heb het nog steeds niet geprobeertdpv schreef:@ GeryKa:
De mijne haalt op de GPS 238, dan loopt hij op de snelheidsmeter boven de 240![]()
(Helaas ruil ik 'm morgen in op een 1.9dCi want het verbruik wordt me wat te![]()
maar hoe zie je dat op GPS? Heb je zeker een ander systeem dan standaard inbouw van Renault? Ik heb er nml. dat groot scherm (bovenop het dash-bord) in zitten, maar niks van snelheid te zien...
Verbruik blijft idd wel een slurp. Ik doe het over het algemeen wel rustig aan, en dan nog geeft ie 11.3L/100km aan.
De snelheid op de GPS was niet via het Renault NAV systeem, dat had ik niet in mijn '99 er maar via TomTom op de PocketPC.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
die gte van mij gaat ook maar 180? 

Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
komt door jouw immense wielen man 

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
15 inch?! 

Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
ohja, was vergeten dat je die 17 inch niet had overgekocht
sorry 



Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
geeft niks hoor
maare moet zo'n ding eig harder lopen? of klopt mij teller gewoon niet?
ik kan ook gewoon met 60 langs een flitspaal, maar dat betekent dat ie meer aan geeft?!
maare moet zo'n ding eig harder lopen? of klopt mij teller gewoon niet?
ik kan ook gewoon met 60 langs een flitspaal, maar dat betekent dat ie meer aan geeft?!

Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
grotere velgen en banden is meer rolomtrek is harder dan je op de teller gaat.
kleinere banden hebben kleinere omtrek en ga je in werkelijkheid langzamer dan de teller.
ff heel simpel
een gt teller rekent op een omtrek van 2 meter. gooi je er banden onder van 1 meter omtrek, dan rij je dus de helft langzamer. maar de teller denkt nog steeds dat ie 2 meter maakt per omwenteling.
kleinere banden hebben kleinere omtrek en ga je in werkelijkheid langzamer dan de teller.
ff heel simpel
een gt teller rekent op een omtrek van 2 meter. gooi je er banden onder van 1 meter omtrek, dan rij je dus de helft langzamer. maar de teller denkt nog steeds dat ie 2 meter maakt per omwenteling.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
en een gte moet toch iets van 180/190 rijden?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
na ik zit dan op 5000 duizend toeren en btje
en rooie gebied zit ff voorbij de 6000
gewoon slappe hap dus
me gtx liep wel harder
en rooie gebied zit ff voorbij de 6000
gewoon slappe hap dus

me gtx liep wel harder

Megane Coupe '99 ph2[img]http://images.spritmonitor.de/342311_5.png[/img]
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
rode gebied haal je nooi met topsnelheid 

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Met die auto niet meer neej 
