GTE Toerenschommeling

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

als ik een eindje rijd en ik hem uit zet en hem daarna weer start loopt hij een 10 tal seconde 2000 toeren stationair.... loopt verder wel goed...maar hoe krijg ik dit normaal.....
Clio 16v.....
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

sensor van je stappenmotortje schoonmaken, je stappenmotortje zelf of je temp.sensor vervangen :)

KAN HÈ, kzeg niet dat het overgaat :wink:
Mrtn = Maarten
Blue Flash
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 3 mar 2004 11:05
Locatie: Rotterdam

Welcome to the club, wat je hebt hebben ook meerdere GTE's waaronder ik ook, al heb ik de laatste tijd er niet veel last van. Maar bij mij schommelt ie dus ook, moet wel zeggen hebben nog niks schoongemaakt.
Moet ik ook nog een keer doen.

Grtz
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

nu staan deze motoren wel bekend om de beroerde stationaire loop, van trillen in de rubbers tot 1400toeren. Hebben mijn beide 5jes ook, maar het moet niet TE of ongewoon worden offcourse :)
Mrtn = Maarten
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

Mrtn schreef:nu staan deze motoren wel bekend om de beroerde stationaire loop, van trillen in de rubbers tot 1400toeren. Hebben mijn beide 5jes ook, maar het moet niet TE of ongewoon worden offcourse :)
stoort me ook niet echt loopt verder heeeel netjes dus... d8 misschien ist wel ernstig ofzo (kon het me al niet voorstellen :p )
Clio 16v.....
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

Lambasonde... algemeen probleem! vernieuwe! klaar..

tenzij.. er een draadbreuk is, dan ben je nog ff bezig! :@
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Valse lucht...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

Riël schreef:Valse lucht...
kan, is zo te testen busje remreiniger erbij en je weet het.. maar ik had toen bij de mijne een kapotte lambasonde, die bleef hangen(vet hoge co enz)
Vos
Berichten: 4534
Lid geworden op: di 8 jan 2002 0:00
Locatie: Enschede

GTE 16v schreef:
Riël schreef:Valse lucht...
kan, is zo te testen busje remreiniger erbij en je weet het.. maar ik had toen bij de mijne een kapotte lambasonde, die bleef hangen(vet hoge co enz)
meer uitleg?? hoe dit te gebruiken/testen?
Clio 16v.....
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Even aan de viergasmeter hangen in de garage. Zeker dat het geen stappenmotor is die vuil is ?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

ik had toen stappenmotor schoongemaakt, en zelfs ook een andere gebruikt(ook van een 16v) maakt allemaal niks uit.. ik had de labda sensor vervangen.. en het was gewoon weg.. maar zoals mrtn zei.. temp sensor en stappenmotor willen het ook nog wel eens zijn.. valse lucht zal hij alleen maar heel erg hoor gaan lopen! meestal is dat je in/uitlaat pakking kapot.. en zul je die moeten vervangen om er vanaf te komen! leuk klusje bthew!
GTE 16v
Berichten: 364
Lid geworden op: za 1 mar 2003 11:02
Locatie: Baarn
Contacteer:

ohjah trouwens, ff tip... om erachter te komen of het je labda sensor is of nie..

bij koude start loopt ie goed..

bij warmer worden gaat je labda sensor werken.. en als hij dus niet goed regelt zal hij ook niet mooi lopen! dus als hij bij een koude motor goed loopt.. en bij een warme niet.. dan weet je het antwoord!
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

labda=lamda (Y)

Om te concluderen of deze stuk is overigens, kan je hem het beste gewoon nameten, en niet klakkeloos vervangen omdat de motor niet lekker loopt als hij warm is, dat kan ook andere oorzaken hebben. Die sonde's zijn niet goedkoop, en voor niets vervangen is ook zo zonde.
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Bij mijn GTE had ik ook een te hoog stationair toerental, maar dat kwam door valse lucht. Het plastic verdeeldingetje op de carterontluchting was kapot en er zat en lek in mijn rem-vacuum slang. Deze zitten allebei op het inlaatspruitstuk aangesloten en gaven zodoende een te hoog stationair toerental, en vanwege dat lek van de remslang waarvan het een beetje afhankelijk was hoe de slang hing, scheelde het wel een paar 100 toeren af en toe.

Even een wild idee, mocht het niet aan de lambda sonde liggen, die toch wel de eerste verdachte is, hoe goed is je rembekrachtiger zelf, moet die daar vacuum opbouwen als je start?
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Bart V schreef:labda=lamda (Y)
het beste gewoon nameten
hoe meet je dat? ik heb een 3 dradige lamda
Mrtn = Maarten
Danny van Duren
Berichten: 2775
Lid geworden op: zo 7 sep 2003 18:58
Car: GTT
Locatie: grave

ik zoe de stappenmoter contr. en als die vastzit of niet vuil is kan als je pech hebt de eindtrap van je moter ecu doorbranden
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Mrtn schreef:
Bart V schreef:labda=lamda (Y)
het beste gewoon nameten
hoe meet je dat? ik heb een 3 dradige lamda
Met een oscilloscoop. er moet een regelmatig signaal komen. 2 draden zijn bij jou voor de verwarming van de sonde, de andere is de 'fase' draad.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

de GTE loopt niet lekker. stationair schommelt het, soms 1100rpm , dan weer 900rpm en dan gaat dan op en neer. Nu begint ie ook al af te slaan al ik start, dan moet ik met het gas blijven spelen om de motor draaiende te houden, ook tijdens rijden soms het gevoel van inhouden. En op het ene moment is er niets aan de hand :s
Ik heb de stappenmoter al gereinig en ook al een ander gemonteerd , de gasklepschakelaar ook vervangen voor de zekerheid, wat kan het nog meer zijn, sensor van temperatuur, Renix, Ecu, iemand nog tips?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

temp sensor zou goed kunnun>
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Bart V schreef:labda=lamda (Y)
[offtopic]Als je verbetert, verbeter dan goed:
lamb·da (de ~, ~'s)
1 de elfde letter van het Griekse alfabet [λ, Λ; ook labda] [/offtopic]
Patrick L.
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
Locatie: Bunde (L)

Riël schreef:temp sensor zou goed kunnun>
waar zit die?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Volgens mij zit er een aan de achterkant in je kop gedraaid, de ander moet in je inlaatluchtkanaal zitten, ik denk ook aan de achterkant van de kop (teminste, bij mijn 1.7).

Je kan de weerstand eens doormeten. De inlaatluchtsensor moet rond de 2 kOhm liggen bij koude lucht, de andere mag wat varieren afh vna de koeltemperatuur.
Plaats reactie