ik heb al een tijdje last van een af en toe piepende v snaar, vooral uiteraard met koude motor..
mijn vraag---> wat kost het om deze te laten vervangen??
clio 16v V snaar
-
Mijn V-snaar moet waarschijnlijk ook vervangen worden. Piept ook redelijk als de motor nog koud is.
Is dit makkelijk zelf te doen?
Is dit makkelijk zelf te doen?
Spannen is zeker mogelijk, hiervoor moet je de spanrol strakker zetten. Hiervoor heb je een inbus en een diepe ringsleutel nodig. Met de ringsleutel hoe je de spanrol op zijn plek terwijl je met de inbus hem los maakt. Dan met de ringsleutel een stukje aandraaien (misschien maar een paar graden, je verdraait nl. de vertanding achterop de spanrol) en weer vastzetten met de inbus: Klaar!
Je moet de riem met de hand bijna 90 graden kunnen draaien op het stuk waar hij het meeste vrijhangt (naar de dynamo dacht ik) dan staat hij goed. Probeer piepen niet op te lossen door de riem te strak te zetten, hier sloop je de lagers van het hele systeem mee (dynamo, geleiderol/stuurbekrachtigingspomp, waterpomo en spanrol) en dat is een stuk duurder om te repareren dan een nieuw riempje. Die vervangen is gewoon spanrol helemaal los, riem eraf, nieuwe erop, aanspannen en klaar.
Als er verglazing (hard glimmen), rafelige randen of 'cracks' in het oppervlakte te zien zijn dan zou ik hem maar vervangen.
Je moet de riem met de hand bijna 90 graden kunnen draaien op het stuk waar hij het meeste vrijhangt (naar de dynamo dacht ik) dan staat hij goed. Probeer piepen niet op te lossen door de riem te strak te zetten, hier sloop je de lagers van het hele systeem mee (dynamo, geleiderol/stuurbekrachtigingspomp, waterpomo en spanrol) en dat is een stuk duurder om te repareren dan een nieuw riempje. Die vervangen is gewoon spanrol helemaal los, riem eraf, nieuwe erop, aanspannen en klaar.
Als er verglazing (hard glimmen), rafelige randen of 'cracks' in het oppervlakte te zien zijn dan zou ik hem maar vervangen.
-
Bedankt voor deze tipsCalle schreef:Spannen is zeker mogelijk, hiervoor moet je de spanrol strakker zetten. Hiervoor heb je een inbus en een diepe ringsleutel nodig. Met de ringsleutel hoe je de spanrol op zijn plek terwijl je met de inbus hem los maakt. Dan met de ringsleutel een stukje aandraaien (misschien maar een paar graden, je verdraait nl. de vertanding achterop de spanrol) en weer vastzetten met de inbus: Klaar!

-
Weet trouwens iemand wat het kost mocht ik de v-snaar moeten vervangen.
-
20 euro valt nog mee.Calle schreef:Ik heb voor een 'Micro V riem' een paar maanden geleden bij de Brezan 20,79 euro voor betaald, met clubkorting, vertelt mijn rekening mij.
Wat heb je trouwens nodig om clubkorting te krijgen bij o.a. Veban rijswijk?
Aan te raden is om ook de spanrol te vervangen, alleen tik je daar wel flink voor af: +/- 100,-
Volgens mij heb je alleen je pasje nodig of anders je lidnummerDennis 16V schreef:20 euro valt nog mee.Calle schreef:Ik heb voor een 'Micro V riem' een paar maanden geleden bij de Brezan 20,79 euro voor betaald, met clubkorting, vertelt mijn rekening mij.
-
Hoe kom ik aan een pasje?Madmaus schreef:Volgens mij heb je alleen je pasje nodig of anders je lidnummerDennis 16V schreef:20 euro valt nog mee.Calle schreef:Ik heb voor een 'Micro V riem' een paar maanden geleden bij de Brezan 20,79 euro voor betaald, met clubkorting, vertelt mijn rekening mij.
-
Hoe ga ik dit doen, waar moet ik me hiervoor inschrijven?Merijn schreef:Lid worden?
-
Ok, bedanktMarcel B. schreef:Kan even niet, door onderhoud aan de site