clio 16v V snaar

Post hier al je vragen over de Clio
Plaats reactie
willow

ik heb al een tijdje last van een af en toe piepende v snaar, vooral uiteraard met koude motor..

mijn vraag---> wat kost het om deze te laten vervangen??
Calle

V-snaar vervangen is wel een van de simpelere klusjes aan een clio, dat moet niet echt duur zijn. Zelf doen, missschien?
Dennis 16V

Mijn V-snaar moet waarschijnlijk ook vervangen worden. Piept ook redelijk als de motor nog koud is.
Is dit makkelijk zelf te doen?
Lemon8

kan je hem niet proberen te spannen eerst? dat kan toch ook bij een clio? :)
Calle

Spannen is zeker mogelijk, hiervoor moet je de spanrol strakker zetten. Hiervoor heb je een inbus en een diepe ringsleutel nodig. Met de ringsleutel hoe je de spanrol op zijn plek terwijl je met de inbus hem los maakt. Dan met de ringsleutel een stukje aandraaien (misschien maar een paar graden, je verdraait nl. de vertanding achterop de spanrol) en weer vastzetten met de inbus: Klaar!

Je moet de riem met de hand bijna 90 graden kunnen draaien op het stuk waar hij het meeste vrijhangt (naar de dynamo dacht ik) dan staat hij goed. Probeer piepen niet op te lossen door de riem te strak te zetten, hier sloop je de lagers van het hele systeem mee (dynamo, geleiderol/stuurbekrachtigingspomp, waterpomo en spanrol) en dat is een stuk duurder om te repareren dan een nieuw riempje. Die vervangen is gewoon spanrol helemaal los, riem eraf, nieuwe erop, aanspannen en klaar.
Als er verglazing (hard glimmen), rafelige randen of 'cracks' in het oppervlakte te zien zijn dan zou ik hem maar vervangen.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Ik vrees wel dat je je imbussleutel moet afzagen... :)
Calle

Imbusbitje in een kleine ratel dan... :( :D
Dennis 16V

Calle schreef:Spannen is zeker mogelijk, hiervoor moet je de spanrol strakker zetten. Hiervoor heb je een inbus en een diepe ringsleutel nodig. Met de ringsleutel hoe je de spanrol op zijn plek terwijl je met de inbus hem los maakt. Dan met de ringsleutel een stukje aandraaien (misschien maar een paar graden, je verdraait nl. de vertanding achterop de spanrol) en weer vastzetten met de inbus: Klaar!

Je moet de riem met de hand bijna 90 graden kunnen draaien op het stuk waar hij het meeste vrijhangt (naar de dynamo dacht ik) dan staat hij goed. Probeer piepen niet op te lossen door de riem te strak te zetten, hier sloop je de lagers van het hele systeem mee (dynamo, geleiderol/stuurbekrachtigingspomp, waterpomo en spanrol) en dat is een stuk duurder om te repareren dan een nieuw riempje. Die vervangen is gewoon spanrol helemaal los, riem eraf, nieuwe erop, aanspannen en klaar.
Als er verglazing (hard glimmen), rafelige randen of 'cracks' in het oppervlakte te zien zijn dan zou ik hem maar vervangen.
Bedankt voor deze tips :worship: ik ga van het weekend eens kijken wat ik er aan moet gaan doen, opspannen of vervangen.
Dennis 16V

Weet trouwens iemand wat het kost mocht ik de v-snaar moeten vervangen.
Calle

Ik heb voor een 'Micro V riem' een paar maanden geleden bij de Brezan 20,79 euro voor betaald, met clubkorting, vertelt mijn rekening mij.
Dennis 16V

Calle schreef:Ik heb voor een 'Micro V riem' een paar maanden geleden bij de Brezan 20,79 euro voor betaald, met clubkorting, vertelt mijn rekening mij.
20 euro valt nog mee.
Wat heb je trouwens nodig om clubkorting te krijgen bij o.a. Veban rijswijk?
Yde 16V
Contacteer:

Aan te raden is om ook de spanrol te vervangen, alleen tik je daar wel flink voor af: +/- €100,-
Madmaus

Dennis 16V schreef:
Calle schreef:Ik heb voor een 'Micro V riem' een paar maanden geleden bij de Brezan 20,79 euro voor betaald, met clubkorting, vertelt mijn rekening mij.
20 euro valt nog mee.
Volgens mij heb je alleen je pasje nodig of anders je lidnummer
Dennis 16V

Madmaus schreef:
Dennis 16V schreef:
20 euro valt nog mee.
Volgens mij heb je alleen je pasje nodig of anders je lidnummer
Hoe kom ik aan een pasje?
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Lid worden? :)
Dennis 16V

Merijn schreef:Lid worden? :)
Hoe ga ik dit doen, waar moet ik me hiervoor inschrijven?
Marcel B.

Kan even niet, door onderhoud aan de site :)
Dennis 16V

Marcel B. schreef:Kan even niet, door onderhoud aan de site :)
Ok, bedankt :worship: dan probeer ik het later wel als de site weer up-to-date is.
Plaats reactie