Stuurbekrachtiging laguna dci

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Ronjon

Erg interressant forum, echter het zoeken naar topic's lukt niet echt.
Ik hoop dat mijn vraag al bestaat, sorry voor deze post dan..

Mijn vraag is, is het juist dat de stuurkekrachtiging niet of onvoldoende werkt als de accu (bijna) leeg is, dit wordt nl. gesuggereerd door een autobedrijf..
Lijkt mij onwaarschijnlijk, maar ik loop wat achter bij de huidige techniek.. :)

Alvast bedankt voor een reaktie..
9GTX

Ronjon schreef:Erg interressant forum, echter het zoeken naar topic's lukt niet echt.
Ik hoop dat mijn vraag al bestaat, sorry voor deze post dan..

Mijn vraag is, is het juist dat de stuurkekrachtiging niet of onvoldoende werkt als de accu (bijna) leeg is, dit wordt nl. gesuggereerd door een autobedrijf..
Lijkt mij onwaarschijnlijk, maar ik loop wat achter bij de huidige techniek.. :)

Alvast bedankt voor een reaktie..
Voor zover ik weet werkt de stuurbekrachtiging op hydrauliek en wordt die hydrauliek op druk gehouden met een elektrische pomp?
Menno

In de meeste gevallen wordt de pomp direct door de motor aangedreven, maar tegenwoordig zie je steeds vaker een elektrische pomp. Die trekt aardig wat vermogen, dus met een lege accu zit er weinig muziek meer in.

Wat een laguna2 heeft weet ik niet, kijk eens onder de kap.
rev it like a rental
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Volgens mij heeft een Laguna2 een elektrische stuurbekrachtiging. Bij een lege accu zou die weleens niet goed kunnen werken. Bij mijn Mégane is het ook elektrisch, na het starten duurt het een paar tellen voor er bekrachtiging is.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Robert-Jan

Laguna 2 heeft geen electricshe stuurbekrachtiging.
Wordt gewoon aangestuurd doormiddel van een pomp die aangedreven wordt door de multi-snaar.
Deze pompen willen nog wel eens stuk gaan.
Het probleem ligt dus niet aan de accu.
Het slecht functioneren van de stuurbekrachtiging kan ook komen door een te lage bandenspanning of door een te laag vloeistofpeil van de stuurbekrachtigingsolie.

Greetz.
Robert- Jan
VLK Groep
Ronjon

Woow (Y) , hartelijk dank voor de reaktie's.

Ik ga de auto binnenkort ophalen, dan zal ik s onder de hood kijken, maar hij wordt toch volledig nagekeken, dus het probleem zal dan opgelost moeten zijn..
Ik vertel hier dan wel wat ze eraan gedaan hebben... 8)

Overigens denk ik ook eigenlijk dat het een snaar aangedreven opstelling is ipv elektronisch, het blijft hydrauliek nl..dus mogelijk defekte pomp...

Keep Intouch :smoke: , thx
Robert-Jan

Ik weet zeker dat het een hydraulische pomp is die aangedreven wordt door een snaar en weet uit ervaring dat een Laguna 2.2 Dci heel zwaar stuurt zonder stuurbekrachtiging.
Werk zelf bij Renault.

Greetz.
Robert-Jan
VLK Groep
Ronjon

Ik zou nog even terugkoppelen over de stuurbekrachtiging:

Het is inderdaad een hydraulische pomp, dus puur multisnaar aangedreven. (eenmaal zuigslang, eenmaal persleiding, geen stekkertjes)

Ik heb de pomp nu eens goed bekeken, wat blijkt:
er is geprobeerd de pomp open te maken om hem te fixen oid.
Alleen hebben (ze) de pomp daarna niet meer dicht kunnen krijgen, en de ronde opsluitring gedeeltelijk in de zitting geperst, met wat kleine lasjes! gelockt, en vervolgens een stalen bintje ertussen/eroverheen geklemd, dit met het oog op uit elkaar vallen onderweg :evil:
Maar goed, pompje gedemonteerd, met wat moeite open kunnen krijgen was verkeerd in elkaar gezet, (lees dichtgeperst).
Het is een conventioneel rotorpompje met losse plaatjes, kan eigenlijk niet misgaan, zou je denken.
Pompje netjes in elkaar gezet, gemonteerd, en werkt weer.
Althans het lijkt mij dat de opbrengst (lees persdruk) niet hoog genoeg is, want nu werkt de stuurbekrachtiging wel/niet, wel/niet.
Ik heb iets gehoord over een overstortventiel en mogelijke vervuiling, deze is me niet opgevallen, zit blijkbaar inwendig...

Ik heb een nieuwe pomp besteld, ik hoop dat het probleem dan voorbij is..
(200 euro zelf doen :smoke: , 500 euro laten doen)
Misschien weet iemand iets meer over het probleem dat de stuurbekrachtiging af en toe goed werkt, maar ook af en toe niet :(

Is het vuil misschien, ik kan het systeem "schoonpompen" bv..

Tot later..
Thx, Ronjon
Robert-Jan

Kijk ff of er nergens anders lekkage is het komt nog wel eens voor dat de afsluitrubbers van de leidingen op het stuurhuis stuk gaan.
Ik verwacht niet dat de vloeistof vuil is.
Waar heb je eigenlijk die reperatie uit laten voeren want die pomp uit elkaar halen gebeurd eigenlijk nooit wordt meestal gelijk vervangen.
Misschien is door het verkeerd in elkaar zetten van de pomp het binnenwerk wel beschadigd.
Succes

Greetz.
Robert-Jan
Ronjon

Om 200 euro's te besparen hebben ze die pomp zelf bewerkt, vermoedelijk een bedrijf B de H...
Alleen schrok ik van manier zoals ze dat geprobeerd hebben, stelletje.... :evil:
Ik ben er ook achter dat bij een wat hoger motor toerental de opbrengst/druk voldoende is en dan werkt de bekrachtiging wel.....
Alleen lullig dat je vaak met laag toerental stuurt :p

We houden het op overmatige pomp slijtage, vandaag/morgen een nieuwe erop... (Y)

Thx m8's voor jullie adviezen :worship:
Ronjon

Nieuwe pomp geplaatst, weer helemaal OK...

Groeten,
:foto: Ronjon
rico1047

laguna ll heeft hydraulische stuurbekrachtiging heeft niks met de accuspanning te maken
Plaats reactie