Motor wordt enorm warm

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
djerikp
Contacteer:

Hallo allemaal,

Om te beginnen, ik ben geen automonteur (ben icter magoed) en weet niet veel van auto's, daarintegen ben niet te beroerd om wat van auto's te leren :)....

Ik heb een probleem met mijn renault 19 (diesel, bj 1994), die ik nou sinds ongeveer een jaar heb. Wanneer ik gewoon rijd met dit auto'tje is er niets aan de hand, todat ik ... jawel, in een file beland... het temperatuur wijzertje slaat dan enorm uit en raakt het rode bijna aan. Gister gebeurde dit weer, ik ben maar snel uit de file gedoken en de eerste afslag genomen. Toen ik eenmaal weer uit de file was zakte het metertje weer gestaag.

Ik heb mijn motor vervolgens even laten afkoelen en ben toen rustig weer verder gereden naar huis. Thuisgekomen toch maar op onderzoek uit, koelvloeistof bijgevuld (voor zover dat nodig was) en het olie pijl gecheckt, allemaal prima in orde.

Na wat onderzoek, bedacht ik mij dat het de ventilator op de radiator wel is kon zijn die niet aanslaat (heb em nog nooit horen aanspringen namelijk) ... mijn vraag is nou, wat kan er mis zijn. Ikzelf zit te denken aan een temp. sensor of iets dergelijks, maar ik heb geen idee waar ik deze kan vinden en hoe ik kan controleren of deze defect is.

Kan iemand mij een gedetaileerd antwoord geven? (het liefst met fotos :) ofzo)

Ik zou jullie enorm dankbaar zijn wanneer ik dit probleem eigenhandig kan oplossen :)
Calle

Als het goed zit wordt de ventilator op je radiateur via een relais geschakeld dat aangestuurd wordt door de tempsensor in je radiateur. Je kunt testen of je fan werkt door de stekker van de sensor af te halen en deze door te verbinden, dan zou hij moeten gaan draaien. Werkt deze wel dan zijnhet relais en de fan nog goed, als deze niet aanslaat zou je een ander relais kun proberen of rechtstreeks de fan aan de 12 V hangen om te kijken of deze het doet. Pas wel op voor je vingers!

Dus het kapotte onderdeel vervangen en dan eens kijken of hij wel tijdiggaat koelen, mocht dat niet genoeg zijn dan moet je je koelsysteem eens na gaan kijken: doorspoelen en evt een nieuwe radiateur.

Succes!
Riël
Über-Spammer

Het kan ook nog het thermocontact zijn, deze zit in je radiateur geschroefd.

het relais zit denk op de windkap naast je radiateur, die zijn heel vaak stuk.

Maar zoals hierboven gezegd, eerst eens kijken of de fan aanslaat als je de stekker op het thermocontact even doorverbind.
Son Boelie

Ik ga met calle mee, je zegt dat het alleen gebeurd als je in de file staat.
In zo'n geval stroomt er te weinig lucht door de radiateur aangezien als je rijd er veel meer lucht zowieso doorheenstroomt.

Daarvoor zit die fan daar achter, om te zorgen dat als je stil staat dat je toch lucht door de radiateur pompt zodat je koelvloeistof word afgekoeld.

kijk maar een als je thuis stil staat als de auto al warm is of die fan gaat draaien?

T zou ook kunnen dat er veel troep in de radiateur zit, maar dat zou je zo kunnen verwijderen.
Een dag niet gescheurd is een dag niet geleefd.
djerikp
Contacteer:

Son Boelie schreef:Ik ga met calle mee, je zegt dat het alleen gebeurd als je in de file staat.
In zo'n geval stroomt er te weinig lucht door de radiateur aangezien als je rijd er veel meer lucht zowieso doorheenstroomt.

Daarvoor zit die fan daar achter, om te zorgen dat als je stil staat dat je toch lucht door de radiateur pompt zodat je koelvloeistof word afgekoeld.

kijk maar een als je thuis stil staat als de auto al warm is of die fan gaat draaien?
Indeed dat bedacht ik mijzelf ook, vandaar dat ik me ging afvragen of ik hem ooit wel is heb horen aanslaan, nee dus :p (ik weet van mijn ouders auto dat die dat wel doet vandaar, en dat hoor je ook)

Goed ik zal jullie raad opvolgen, ik ga het even proberen. Moet ik dat doorverbinden trouwens doen wanneer de motor stationair draait? of kan dat ook gewoon met de motor op het contact... (neem aan stationair :))
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

kan ook met de motor uit, en van het contact.

De fan slaat ook aan als de motor niet draait
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Calle

Erik Olijnsma schreef:kan ook met de motor uit, en van het contact.

De fan slaat ook aan als de motor niet draait
Niet bij alle autos! Bij een GTT en een Clio 16V wel, omdat die nakoeling hebben, maar of een diesel dat ook doet??? Ik zou hem op contact zetten, of anders met een multimeter even meten of er stroom op staat.
Riël
Über-Spammer

Een ph1 doet draait alleen op contact, een ph2 ook zonder contact :) Geloof ik :p
djerikp
Contacteer:

Hey mannen! Cool, heb die stekker eruit getrokken kort gesloten en hij begon te draaien dus das mooi!

Maar meteen naar de auto-boer gegaan om zo'n nieuwe sensor te bestellen, die vent zegt, weet je wel zeker dat ie stuk is...? nah hij controleren (hij deed hetzelfde truukje) mja zegt ie inderdaad dies kaduuk. Dus hij heeft even zo'n ding voor me besteld.

Bedankt allemaal voor de zeer duidelijke uitleg... :D Thanx
Plaats reactie