Om te beginnen, ik ben geen automonteur (ben icter magoed) en weet niet veel van auto's, daarintegen ben niet te beroerd om wat van auto's te leren

Ik heb een probleem met mijn renault 19 (diesel, bj 1994), die ik nou sinds ongeveer een jaar heb. Wanneer ik gewoon rijd met dit auto'tje is er niets aan de hand, todat ik ... jawel, in een file beland... het temperatuur wijzertje slaat dan enorm uit en raakt het rode bijna aan. Gister gebeurde dit weer, ik ben maar snel uit de file gedoken en de eerste afslag genomen. Toen ik eenmaal weer uit de file was zakte het metertje weer gestaag.
Ik heb mijn motor vervolgens even laten afkoelen en ben toen rustig weer verder gereden naar huis. Thuisgekomen toch maar op onderzoek uit, koelvloeistof bijgevuld (voor zover dat nodig was) en het olie pijl gecheckt, allemaal prima in orde.
Na wat onderzoek, bedacht ik mij dat het de ventilator op de radiator wel is kon zijn die niet aanslaat (heb em nog nooit horen aanspringen namelijk) ... mijn vraag is nou, wat kan er mis zijn. Ikzelf zit te denken aan een temp. sensor of iets dergelijks, maar ik heb geen idee waar ik deze kan vinden en hoe ik kan controleren of deze defect is.
Kan iemand mij een gedetaileerd antwoord geven? (het liefst met fotos

Ik zou jullie enorm dankbaar zijn wanneer ik dit probleem eigenhandig kan oplossen