kwaaltjes RS / chippen RS

Post hier al je vragen over de Clio
speedline

@Sander;

Pure vermogenswinst? Nee, de F4R RS motor loopt af fabriek al "bijna 95%" zodat er nauwelijks iets te halen valt qua topvermogen.

Chiptuning voor een RS doe je puur voor de volgende punten:
  • veel fellere reactie op gas door gewijzigde afstelling (minder milieuvriendelijk maar wel binnen wetgeving)
    toerenbegrenzer op 7400min-1 (leuk voor circuitdagen)
    verminderen van het bokkige gedrag in de warmloopfase
Die incidentele 2pk aan winst laten we dan maar buiten beschouwing. De motor levert wel ietsje meer trekkracht (enkele Nm's) in het middentoerengebied uitgaande van metingen.

However, in combinatie met een bepaalde type luchtfilterdoos met koude luchtinlaat, een 2004 uitlaatspruitstuk, een katalysator met grotere capaciteit, een vervangingspijp voor de middendemper en een absorptie einddemper en een bepaalde nokkenasset in combinatie met een herprogrammering moet er wel "significante"winst te boeken zijn in koppel en vermogen.

Daarnaast kan een cilinderkopbewerking bijna 5-10Nm opleveren over het gehele toerenbereik. Dat lijkt misschien niet veel maar bij 7000min-1 is dat al 7,3kW/ 10pk. En dat is gemeten op een motor waar verder niets aan gewijzigd is. Dus zonder de afstelling maar gewijzigd te hebben produceerde de motor al 10Nm meer. (Dezelfde auto is vooraf ook gemeten op dezelfde bank.)

Zo'n compleet pakket moet een motor opleveren met een vermogensgoal van rond de 140kW/ 190pk. En aangezien geen enkele RS motor die ik op een vermogensbank gezien heb zijn opgegeven vermogen haalt is dat nog al wat...

Er moet namelijk rond de 190Nm geproduceerd worden rond 7000min-1 om 140kW/190pk te produceren. En er komt nogal wat bij kijken om deze motor bij dat toerental zoveel lucht te laten verpompen dat er 190Nm aan de krukas te voorschijn komt.

Details volgen.
Sander2

@speedline : bedankt voor de info. Ik neem aan dat je met die mods (luchtfilterdoos, koude luchtinlaat, etc.) wel je garantie om zeep helpt? (Hoe duur zouden die mods zijn?)

Weet je toevallig ook het gem. vermogen van een standaard RS ph3. Ik heb weleens gelezen dat hij gemeten zou zijn op 165 PK? Uit jouw 95% zou het eerder richting de 172 PK lopen?!
Bedankt alvast! (Y)
Maus

Sander2 schreef:Maus, al laten chippen? :worship:
Sorry voor de late reactie, heb ff een tijdje geen inet gehad. :(
Maareh, de afgelopen tijd is er eigenlijk nix aan de Clio gedaan, alleen wat qua ICE. :)
Mar ik denk dat ik van de week eens ff langs ga in Zevenhuizen om wat meer info te vragen over 't reflashen.
Sander2

Maus schreef:
Sander2 schreef:Maus, al laten chippen? :worship:
Sorry voor de late reactie, heb ff een tijdje geen inet gehad. :(
Maareh, de afgelopen tijd is er eigenlijk nix aan de Clio gedaan, alleen wat qua ICE. :)
Mar ik denk dat ik van de week eens ff langs ga in Zevenhuizen om wat meer info te vragen over 't reflashen.
Ik ben erg benieuwd. Keep us posted! :wink:
Maus

Ff wat anders;
Sinds dat ik m'n RS heb (en deze is ingereden), heb ik wanneer ik flink in de toeren zit (uiteraart met een warme motor), witte rook (condens?) uit de uitlaten. Dit gebeurt pas vanaf zo'n 5000 a 5500 toeren, ongeacht welke versnelling. Koelvloeisofniveau is goed, de vloeistof zelf ziet er goed uit, oliepeil is ook goed.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Het lijkt me stug dat 't de koppakking is.
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Ik heb (zeker met koud weer) vrijwel altijd een beetje rook uit mijn Sebring uitlaten. Dat kan verder toch geen kwaat?
Dimitri2.0

elmotheelk (Eric) schreef:Ik heb (zeker met koud weer) vrijwel altijd een beetje rook uit mijn Sebring uitlaten. Dat kan verder toch geen kwaat?
volgens mij heeft praktisch iedere auto de eerste kilometers dit, vanwege het temperatuurverschil ontstaat er condens.
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Dimitri2.0 schreef:
elmotheelk (Eric) schreef:Ik heb (zeker met koud weer) vrijwel altijd een beetje rook uit mijn Sebring uitlaten. Dat kan verder toch geen kwaat?
volgens mij heeft praktisch iedere auto de eerste kilometers dit, vanwege het temperatuurverschil ontstaat er condens.
Jawel, maar mijn auto heeft het met deze uitlaat beduidend meer dan met de standaard uitlaat. Ik denk dat het toch te maken heeft met de hoge performance die uit het morotrje moet komen. De Sebring van mij en in mindere mate de dubbele uitlaat van een RS phase 3 (van Maus) zal minder 'filteren' dan een 'gewone' uitlaat.
#Ron#
Car: Clio 4 RS Trophy

Maus schreef:Ff wat anders;
Sinds dat ik m'n RS heb (en deze is ingereden), heb ik wanneer ik flink in de toeren zit (uiteraart met een warme motor), witte rook (condens?) uit de uitlaten. Dit gebeurt pas vanaf zo'n 5000 a 5500 toeren, ongeacht welke versnelling. Koelvloeisofniveau is goed, de vloeistof zelf ziet er goed uit, oliepeil is ook goed.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Het lijkt me stug dat 't de koppakking is.
Die van mij doet dat ook. Op "cliosport.net" heb gelezen dat alle ph3's dat doen. Het is condens uit de uitlaat. Bij zo'n 5000 toeren wordt deze zooi je uitlaat uit geblazen. Je hele achterruit slaat dicht. Ook leuk voor degene die achter je rijdt, voorzover die het al kon bijhouden.
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

#Ron# schreef:voorzover die het al kon bijhouden
:lol:
Maus

Inderdaad! :D
Ik dacht zelf ook wel dat 't condens kon zijn. Maar ja, de eerste paar keren was 't toch ff schrikken.
Sander2

Ja, ik heb het ook met die van mij. En ik kijk er elke keer express naar als ik hem ff in de toeren gooi. Ik vind het wel grappig opzich. :lol:
#Ron#

Die uitlaatzorgen nog even opgezocht:

http://forum.cliosport.net/display_topi ... Position=4

en:

http://forum.cliosport.net/display_topi ... osition=19

Nou heb ik ook een paar vragen:

Als ik bij het parkeren maximaal instuur, tegen de aanslag, dan zijn er wat trillingen waarneembaar. M'n ph2 deed dat ook al een beetje, deze ph3 lijkt daar meer last van te hebben. Hebben jullie dat ook?

De elektrische bediening van m'n rechtervoorraam heeft geen sneltoets meer; de ph2 had die wel. Hebben jullie die ook niet?
Sander2

#Ron# schreef:Die uitlaatzorgen nog even opgezocht:

en:

Als ik bij het parkeren maximaal instuur, tegen de aanslag, dan zijn er wat trillingen waarneembaar. M'n ph2 deed dat ook al een beetje, deze ph3 lijkt daar meer last van te hebben. Hebben jullie dat ook?

De elektrische bediening van m'n rechtervoorraam heeft geen sneltoets meer; de ph2 had die wel. Hebben jullie die ook niet?
Als ik een bochje max. draai naar bijv. links, dan zijn er wel vreemde geluiden waarneembaar. Geen idee wat het is. Bedoel je zoiets?
Ik had ook op bovenstaand forum gelezen dat de sneltoets alleen werkt als de motor aan is? Ik zal het morgen eens proberen als ik er aan denk. Wellicht kunnen we het er eens over hebben tijdens de RS meeting. (Y)
#Ron#

Inderdaad een beetje ratelend geluid, maar je voelt de trilling ook in 't stuur.

Die sneltoets werkt inderdaad alleen als de motor draait, maar rechts dus niet. Heb ik laatst ontdekt toen ik de weg wilde vragen aan een wandelaar.
Jeroen RS
Contacteer:

bij mij werkt die sneltoets rechts ook niet. volgens mij zit die er alleen links op
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Een Initiale Ph.2 heeft hem wel links en rechts (bij de bestuurder). Stond geloof ik ook apart vermeld in de folder.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Sander2

Martijn *Baccara* schreef:Een Initiale Ph.2 heeft hem wel links en rechts (bij de bestuurder). Stond geloof ik ook apart vermeld in de folder.
Hadden we toch maar beter een initiale kunnen nemen :lol: :D
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Ik weet er nog wel 1 :D
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Maus

#Ron# schreef:Nou heb ik ook een paar vragen:

Volgens mij is dit te wijten aan (te) droge rubbers van je veerpoten. Bij het sturen draaien deze ietsjes mee. Wanneer je de veerpoot aandrukt en een ander draait aan het stuur, dan zou 't weg moeten zijn. Dit "probleem" heb ik ook met de V6 gehad.
Dit is de eerste keer dat ik dat hoor. Bij mijn weten heb ik dat nog nooit gehad.
Rémi clio ph3

Maus schreef:
Dit is de eerste keer dat ik dat hoor. Bij mijn weten heb ik dat nog nooit gehad.
Idem :wink:
GijsClioRS

#Ron# schreef:

...
Heb ik ook behoorlijk last van. Vooral bij fileparkeren waarbij je erg langzaam rijdt en veel aan het sturen bent. Ben ermee terug naar de dealert gegaan en ze hebben verteld dat dat hoort bij het type stuurbekrachtiging, is niks aan te doen. :s
elmotheelk (Eric)
Contacteer:

Bij de phase 1 heeft alleen het linker raam een sneltoets en ook alleen als het contact volledig aan staat.
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

elmotheelk (Eric) schreef:Bij de phase 1 heeft alleen het linker raam een sneltoets en ook alleen als het contact volledig aan staat.
Dat moet toch te vervangen zijn. :D Dus ook voor de andere kant mogelijk. Vogel het bestelnummer uit en vervangen, dan heb je aan allebei de kanten een sneltoets. (ik dacht dat ze voor een clio 1 iets van 25 eu waren of zo)

GR.Frits
GijsClioRS

#Ron# schreef:...
Ik heb het net ff gecheckt bij mijn ph2 en die heeft idd aan de bestuurderskant wel een sneltoets voor het rechtervoorraam.

Conclusie:
RS ph 1: niet
RS ph 2: wel
RS ph 3: niet.
Vreemd hoor! :s

Heb ik in ieder geval wel de juiste ph. gekocht (ware het niet dat ik geen cruise control, ESP, 182 pk, dubbele uitlaat en brede 205-banden heb :wink: :) )
Sander2

Inderdaad mannen, de Clio RS ph 3 heeft rechts geen sneltoets :~
Sander2

Sander2 schreef:
#Ron# schreef:Die uitlaatzorgen nog even opgezocht:

en:

Als ik een bochje max. draai naar bijv. links, dan zijn er wel vreemde geluiden waarneembaar. Geen idee wat het is. Bedoel je zoiets?
Ik had ook op bovenstaand forum gelezen dat de sneltoets alleen werkt als de motor aan is? Ik zal het morgen eens proberen als ik er aan denk. Wellicht kunnen we het er eens over hebben tijdens de RS meeting. (Y)
Het is in mijn geval eigenlijk een piepend geluid. Ik voel niet echt een trilling in het stuur. Dat worden dus bochjes draaien tijdens de RS meeting :lol:
Maus

Maus schreef:Maar ik denk dat ik van de week eens ff langs ga in Zevenhuizen om wat meer info te vragen over 't reflashen.
Ben vanmiddag ff langsgeweest, moet zeggen een zeer vruchtbaar bezoek. :D
Alleen (nog) niet over 't reflashen.... Ze zijn er druk mee bezig, maar 't schijnt dat de software net ff wat anders is dan bij een phase 2. Dus we moeten nog ff geduld hebben. :)
Jeroen RS
Contacteer:

GijsClioRS schreef:
#Ron# schreef:...
Ik heb het net ff gecheckt bij mijn ph2 en die heeft idd aan de bestuurderskant wel een sneltoets voor het rechtervoorraam.

Conclusie:
RS ph 1: niet
RS ph 2: wel
RS ph 3: niet.
Vreemd hoor! :s

Heb ik in ieder geval wel de juiste ph. gekocht (ware het niet dat ik geen cruise control, ESP, 182 pk, dubbele uitlaat en brede 205-banden heb :wink: :) )
niet alle phase 2, want ik heb het ook niet. Tussen de phase 2 zit ook verschil oa ESP
#Ron#

We moeten 't er op de meeting dan maar eens over hebben.

Sinds ik de sleutels van dat ding begin januari in ontvangst heb genomen heb ik dus 3, kleine, puntjes van aandacht. Ik ben nog niet bij de dealer geweest, ik denk ik zal 't balletje eerst hier eens opgooien.

1. de trilling/bijgeluiden bij manouvereren met max. stuuruitslag. Dit hebben dus meer mensen. Ook mijn vorige ph2. Ik heb overigens ook het idee dat koud weer een rol speelt.
2. het ontbreken van die de sneltoets aan de bestuurderszijde voor het rechter zijraam. Dit schijnt dus zo te horen bij de ph3.
3. de achterklep sluit slecht. Je moet wat steviger gooien dan je normaal zou doen.

Vermoedelijk blijft dus alleen het laatste punt over voor de dealer.

Dank. Ron.
Patrick RS
Moderator
Car: Megane

met fase I hoor ik geen rare geluidne met mijn 215 brede bande :D 8)
Maus

#Ron# schreef:1. de trilling/bijgeluiden bij manouvereren met max. stuuruitslag. Dit hebben dus meer mensen. Ook mijn vorige ph2. Ik heb overigens ook het idee dat koud weer een rol speelt.
Maus schreef:Volgens mij is dit te wijten aan (te) droge rubbers van je veerpoten. Bij het sturen draaien deze ietsjes mee. Wanneer je de veerpoot aandrukt en een ander draait aan het stuur, dan zou 't weg moeten zijn. Dit "probleem" heb ik ook met de V6 gehad.
Bij koud weer is het rubber harder dan bij warm weer, dat kan het verklaren dat je bij koud weer meer last hebt.
Jeroen RS
Contacteer:

Maus schreef:
Maus schreef:Maar ik denk dat ik van de week eens ff langs ga in Zevenhuizen om wat meer info te vragen over 't reflashen.
Ben vanmiddag ff langsgeweest, moet zeggen een zeer vruchtbaar bezoek. :D
Alleen (nog) niet over 't reflashen.... Ze zijn er druk mee bezig, maar 't schijnt dat de software net ff wat anders is dan bij een phase 2. Dus we moeten nog ff geduld hebben. :)
Heb je weer leuke plannen?
Maus

:D Zo kan je 't noemen ja. :)
Hopelijk binnen nu en een paar weken 't éne en waarschijnlijk ergens in Mei, afhankelijk van de staat van m'n bankrekening, nog wat anders. :)
Jeroen RS
Contacteer:

Maus schreef::D Zo kan je 't noemen ja. :)
Hopelijk binnen nu en een paar weken 't éne en waarschijnlijk ergens in Mei, afhankelijk van de staat van m'n bankrekening, nog wat anders. :)
Ben benieuwd :)
Plaats reactie