Pure vermogenswinst? Nee, de F4R RS motor loopt af fabriek al "bijna 95%" zodat er nauwelijks iets te halen valt qua topvermogen.
Chiptuning voor een RS doe je puur voor de volgende punten:
- veel fellere reactie op gas door gewijzigde afstelling (minder milieuvriendelijk maar wel binnen wetgeving)
toerenbegrenzer op 7400min-1 (leuk voor circuitdagen)
verminderen van het bokkige gedrag in de warmloopfase
However, in combinatie met een bepaalde type luchtfilterdoos met koude luchtinlaat, een 2004 uitlaatspruitstuk, een katalysator met grotere capaciteit, een vervangingspijp voor de middendemper en een absorptie einddemper en een bepaalde nokkenasset in combinatie met een herprogrammering moet er wel "significante"winst te boeken zijn in koppel en vermogen.
Daarnaast kan een cilinderkopbewerking bijna 5-10Nm opleveren over het gehele toerenbereik. Dat lijkt misschien niet veel maar bij 7000min-1 is dat al 7,3kW/ 10pk. En dat is gemeten op een motor waar verder niets aan gewijzigd is. Dus zonder de afstelling maar gewijzigd te hebben produceerde de motor al 10Nm meer. (Dezelfde auto is vooraf ook gemeten op dezelfde bank.)
Zo'n compleet pakket moet een motor opleveren met een vermogensgoal van rond de 140kW/ 190pk. En aangezien geen enkele RS motor die ik op een vermogensbank gezien heb zijn opgegeven vermogen haalt is dat nog al wat...
Er moet namelijk rond de 190Nm geproduceerd worden rond 7000min-1 om 140kW/190pk te produceren. En er komt nogal wat bij kijken om deze motor bij dat toerental zoveel lucht te laten verpompen dat er 190Nm aan de krukas te voorschijn komt.
Details volgen.