Vastgelopen met dynamoprobleem

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Thadarkraven
Berichten: 246
Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Ik zit momenteel dus ook met een dynamoprobleem
waar ik nog niet helemaal uitkom :evil:
Als ik veel verbruikers aan heb staan en ik rijdt gewoon
in deellast of vollast. (middentoeren tot hoge toeren) dan
flikkert mijn dynamolampje constant. Het begon zwak
in het begin maar het begint nu steeds erger te worden.
Dan zou je in 1ste instantie gelijk denken aan een verotte
dynamo. Dacht ik eerst dus ook even maar toen besefte
ik dat die dynamo van mij er net 14 maanden op zit. Toen
vervangen ivm te veel bijladen. Na vervangen was het
over maar nu begint het dus weer.

Ik druk gaan meten dus en kijken wat het kon zijn. Even op een
rijtje.

- riemspanning is goed, snaar slipt niet
- laadspanning belast en onbelast (verbruikers) ook prima.
(brand enkel bij deel/vollast tijdens rijden, niet onbelast op toeren)
- staat v/d accu ook perfect dus daar ligt het ook niet aan.

Alsnog zit ik dus nog met het probleem dat het lampje steeds erger
begint op te lichten. Nu af en toe zelfs al als de achterruitverwarming
uit staat. Enkel de blower en de lichten ed. aan. Het lijkt me iig. heel
erg stug dat een dynamo (ruil, origineel renault maar net buiten de
garantie) binnen 14 maanden weer het loodje legt.

Ik zit nog te denken om een x de laadSTROOM te controleren en de
massakabel van het blok naar de carosserie na te kijken of die wel
een goede verbinding heeft. Als ik hier niets kan vinden gaan er
rechtstreeks vanaf de accu 2 draden (+ en -) naar binnen die ik
aansluit op mijn multimeter. Dan kan ik precies zien wat het probleem
is lijkt me als ik dan ga rijden. Bij te veel laden is zowieso de regelaar
naar zijn grootje. Bij te weinig laden evt ook regelaar of spoel maar
dan zou het ook nog de verbinding kunnen zijn naar mijn mening.
(weet dit laatste niet 100% zeker overgens)

Ben hier nog steeds niet aan toe gekomen aangezien je niet echt ff
snel snel overal bij kan maar als iemand dit al eens heeft meegemaakt
dan wil ik daar graag meer over horen.

Mvg. Tony
:worship:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Klinkt toch alsof de koolborstels niet al te lekker meer zijn. Dat hij pas 14 maanden oud is, wil ook niet per definitie zeggen dat het niet stuk kan gaan. Het zal wel een gereviseerde dynamo zijn (??) Ik heb ook weleens meegemaakt dat die niet goed waren.

Denk dat je eerst eens moet beginnen met het vervangen van de koolborstels.

Succes
Thadarkraven
Berichten: 246
Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Heb zelf vorig weekend nog een dynamo gereviseert van
een beun-klant van me en dat waren idd ook de koolborstels.
Lijkt me alleen zo stug dat die zo snel opgaan. Is idd een
ruildynamo geweest ja. Lijkt me alleen dat ze bij de revisie
zeker de borstels vervangen. Zal v/d week es ff met een
revisiebedrijf bellen wat hun ervan denken anders.

Grtzz Tony
:beer:
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Mischien is het anker van de dynamo niet helemaal zuiver meer....dan kan je wel nieuwe borstels monteren, maar dan slijten ze aanzienlijk.
Thadarkraven
Berichten: 246
Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Vandaag ff in mijn pauze aan het meten gegaan. Massa van dynamo tot aan de accu is perfect (0.02V verlies) en 0.5 volt spanningsverlies
over de + kabel v/d accu tot aan de dynamo. (Dit is normaal gezien
de stroom die erdoorheen loot) Dit alles heb ik uiteraard gemeten met
alle verbruikers aan.
Heb vervolgens maar 2 draden direct vanaf mijn accu naar binnen
doorgetrokken en daar een multimeter op aangesloten. En denk je
wat? Uitgerekend nu doet ie t weer helemaal normaal :evil:
WE rijden nog wel ff verder met de meter eraan om precies te kijken
wat er gebeurd als het lampje gaat opflikkeren....

Grtzz Tony
:smoke:
Thadarkraven
Berichten: 246
Lid geworden op: di 13 jan 2004 18:34
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Nou v/d week dus met de multimeter in de auto gereden.
idd ging het lampje tijdens het rijden weer opflikkeren dus
ik gelijk de meter aangezet. Toen was ik toch weer even
verbaast. Naar mijn mening gaat het lampje branden als de
spanning te hoog of te laag wordt. Ik heb echter als het lampje
nou wel of niet flikkerd een vrijwel constante spanning van
13.6 Volt.
Kan iemand me vertellen hoe het dan mogelijk is dat mijn lampje
bij die constante spanning dan toch gaat oplichten ???
Dynamorimpel die niet zichtbaar is via de multimeter maar enkel
via de scoop bijv??

Mvg. Tony
:smoke:
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Op je dynamo zit het stekkertje met 2 aansluitingen. Deze willen nog eens slecht contact maken, en 1 is je acculampje. Maak die eerst eens goed schoon en of vast.

Verderkan het zijn dat je ergens een kortsluitingkje bent aan het maken, door de bewegingen/trillingen van je motor/gaskabel (<-- kwam tegen carroserie bij mij, met rare flikkerende lampjes als gevolg). Nog eens alle kabels goed checken.
5gt8vturbo
Berichten: 948
Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
Locatie: S'nisse

blijf je het proberen :worship: :p
Plaats reactie