1.8 16V Turbo bouwen! Wat is in de regel de max einddruk?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

BOSCH 0280 150 802

op welke auto's kun je deze vinden? :wink:
Laatst gewijzigd door Abel op vr 25 feb 2005 7:10, 5 keer totaal gewijzigd.
Thijs_Vanlier
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 7 dec 2003 16:35
Locatie: Helden, Limburg; Velp, Gelderland.

Wellicht dat je hier iets mee kunt:
http://www.student.kun.nl/p.oonincx/ -> downloads -> injectorlist.

grz Thijs
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

waarom wil je dit weten abel???
projectje in gedachten????
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ben en beetje aan het volgelen.. volgens mij zijn het 21t injectoren :D
Frank
Berichten: 235
Lid geworden op: vr 28 sep 2001 0:00
Locatie: b.z.o

0280150802 dit is inderdaad voor de 21 turbo opbrengst 284 cc.

0280150803 deze zijn voor een porsche 944 turbo , ik dacht 390 cc.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Voor injectie zijn die van de oudere 3 liter BMW modellen ook bruikbaar ;)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Riël schreef:Voor injectie zijn die van de oudere 3 liter BMW modellen ook bruikbaar ;)
ik heb al een compleet injectie systeem van een clio 16V :D inclusief injectoren
Marcel J.
Berichten: 1547
Lid geworden op: vr 25 apr 2003 8:30

Zitten idd in 21T en in de volgende auto's:

Lancia Thema 2000 16V Turbo BJ 12.88-03.93
Peugeot 505 2.2 Turbo inj BJ 01.86-12.88
Renault 21 Turbo BJ 04.87-10.93
Volvo 740 2.0 BJ 0.85-08.90

OE-nummers:

Citroën/ Peugeot: 1984 36, 91536 342 en 9153 634 280
Fiat/ Lancia/ Iveco: 7615574
Porsche : 944 091 110 04
Renault : 77 00 735 514
Talbot : A 536 342 80
Volvo : 1346699

Die 0 280 150 803 zitten idd in een

Porsche 944 2.5 Turbo BJ 08.85-07.91
OE-nummer: 951 606 110 00
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

komen de ohmse waardes en voltages wel overeen met de originele injectoren van de 16v???
met andere woorden kan de 16v computer die 21 turbo injectoren wel aansturen??
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Nu ik heb inmiddels een T3 en Injectoren gekocht! nu nog ff alles met die goedeman afhandelen en dan gaat het blok waar alles opmoet uitelkaar.


w'l keep u posed :foto: >-)
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Watvoor T3? en dat op je 1.4? Hehe goedzoooo.... NOT
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wacht maar af jongens ik weet lekker alles wel!!!!
lekker puh :D
ach ja is ook logisch blok staat bij mij in de schuur!!!! :D
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Een T3 lijkt mij wel heel enthousiast inderdaad, but feel free to prove me wrong ;)
Klinkt veelbelovend in ieder geval (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

ok ik ben dus bezig om een 1.8 T te bouwen van een gekocht clio 16V blok.

Eerst wou ik injectie bouwen op mijn gt. Maar Mark maakte me gek om dit blok wat ik heb gekocht te fixen en daar dan een turbo op te bouwen.
Dat moet niet zo'n probleem worden. en het scheelt enorm in aanpassen denk ik (NOT)

dus er moeten grotere injectoren op (21T)
er moet een turbo op (t3 spint ook niet te vroeg op voor driveavility in de stad, en dit blok kan toch veel meer toeren hebben als een GT blok)
Spruitstuk maken
Compressie aanpassen voor gebruik tot max 1 bar onder de gasklep
Chip en mapsensor
En last but not least blok repareren en prepareren dus olie retour ect.


Waar ben ik aangeland?
Het verzamelen van de onderdelen en plan van aanpak.
Ik ben redelijk eigenwijs en het is natuurlijk het leukst om veel zelf te doen en voor zo weinig mogelijk geld.

Ik probeer nu te beredeneren hoe ik het best de compressie kan verlagen. Kan op 2of3 manieren
1] dikkere koppakking (maar die gaat tot max 1.7 mm en daar schiet ik niet genoeg mee op)
2] Andere zuigers, of orginele aanpassen (da laatse zit dus in mijn hoofd omdat ik 1000 euro echt te veel vind.)
3] de kop bewerken

Ik denk dat het een combinatie van de 1e en de 2e word.

Maar nu moet ik weten welke compressie verhoudingen ik moet hebben om met een druk te kunnen rijden tot 1 bar.

Dus hoe bereken ik dit alles, en waar moet ik rekening mee houden.

Of welk boek heb ik nodig om dit onder mijn knie te krijgen. Dus wie weet dit allemaal en heeft zin om me dit uit te leggen.

Er zullen nog genoeg dingen naar voren komen maar bij het begin beginnen zeg ik maar of zie ik iets over mijn hoofd? Ja ok de spruitstuk. maar dat komt wel inorde.
Laatst gewijzigd door Abel op wo 23 feb 2005 7:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

^^
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Voor decompressie kun je het beste de kop aan passen of de zuigers afdraaien mits de zuigerbodem dik genoeg is. Qua cv kun net als de gtt 8,7 pakken, want die kun je ook wel op 1 bar rijden mits de koeling goed is natuurlijk.

gr sander
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Sander schreef:Voor decompressie kun je het beste de kop aan passen of de zuigers afdraaien mits de zuigerbodem dik genoeg is. Qua cv kun net als de gtt 8,7 pakken, want die kun je ook wel op 1 bar rijden mits de koeling goed is natuurlijk.

gr sander
Een GTT heeft de volgende compressieverhoudingen:

782, 788 7,9:1

784 8,0:1

Geen 8,7.

En de bereikbare compressieverhouding is afhankelijk van de toegepaste laadluchtkoeler, rendement van de turbocompressor, ingesteld laaddrukniveau, tegendruk van het uitlaatsysteem, enzovoorts. Alles werkt door. Hoe lager de inlaatluchttemperatuur hoe hoger de compressieverhouding mag zijn.

Met een lucht/ water tussenkoeler, cilinderkop (verbrandingskamer)bewerking, turbo met gemiddeld hoog rendement, en een doorgerekend laaddrukniveau zou ik wel ruim boven de 9:1 durven blijven.

Zelfs de standaard 10,0:1 compressieverhouding kan nog prima tot 400-500MBar.

In mijn opinie kan je beter een iets te hoge compressieverhouding kiezen en met iets minder turbodruk genoegen nemen. Dat is beter dan een slechte 'off-boost' reactie op het gas en een hoog deellastverbruik.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ok speedy dat ben ik met je eens. Ik ben geen boost junk die met zo'n hoog mogelijke druk wil rijden. Dus een cr van in de 9 vind jij voor 1 bar onder de klep extra geen probleem lees ik? ;)

Maar ik ga ook niet gelijk dik investeren in een goede intercooler.. dus de inlaat temp zal ongetwijfeld sterk stijgen en de rendement vanmijn zelfbouw uitlaatspruitstuk met een T3 kan ik ook niet zelf bepalen.


Nee ff serieus. ik wil dus en berekening kunnen maken en dus ook kunnen beredeneren waarom ik 2 mm van de zuiger moet halen om een cr van 8.7 te behalen. En waarom wil ik een cr van 8 of 9??

Hoe hoog zijn die turbo zuigers en wat is de cr dan? en hoe hoog zijn orginele zuigers en de orginele cr is 10,0:1???
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

En andere drijfstangen?
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

tja welke zouden passen en hoe zoek je dat uit?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Passen die van een gtt niet toevallig/zijn die niet korter?
Frits Clio 16v
Berichten: 1455
Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
Locatie: Utrecht

http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=15877
Zij gaan er ook een bouwen, ik weet alleen niet of ze al begonnen zijn.
Maar misschien kan hij je ook wel helpen aan info?

Gr, Frits.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

hey handig
een verzamel topic voor alle clio 16V turbo's ACT: 1.8 16V Turbo
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

mooi abel is al aan het denken :D :D :D
komt wel goed denk ik hoor!! :)
wat mij betreft zuigers aanpassen (Y) (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

heb je volgede week nog een dag vrij Mark? of een Avond? gaan we lekker slopen >-)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

weet ik zo niet maar ik heb geen licht he!!!! :@ (N)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ok met behulp van PtrGTE ben ik uit de compressie verhoudingen. Maar als ik voor een compresie ga van 9.1:1 ga en ik rij met een constante druk van 1 bar onder de gasklep kom ik dan weer uit op een compressie van 9.1+1:1=10.1:1 of is dit nu weer onzin???

(Y) or (N) and if (N) tell why!
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

Maar als ik voor een compresie ga van 9.1:1 ga en ik rij met een constante druk van 1 bar onder de gasklep kom ik dan weer uit op een compressie van 9.1+1:1=10.1:1 of is dit nu weer onzin???
Je haalt 2 dingen door elkaar. Compressieverhouding is iets anders als druk.
De compressieverhouding bepaalt wel mede de cylinderdruk na de compressieslag. Maar je kunt niet simpelweg een druk bij een compressieverhouding optellen.

Zuiver theoretisch beschouwd:

Met een CR van 10 wordt de lucht 10x verdicht, start je met 1 bar druk aan het begin van de compressieslag (atmospherisch) dan heb je 10x1 = 10 bar einddruk.
Start je aan het begin van de compressieslag met 2 bar druk (1 bar turbodruk) dan heb je 10x2 = 20 bar einddruk
Fastchip
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 24 dec 2004 11:04
Contacteer:

Je kunt dit als richtlijn aanhouden voor de te kiezen compressieverhouding uitgaande van een goed gekozen turbo en een inlaatluchttemperatuur van ongeveer 45 graden bij een 1.8L 16V.

- CR 10 maximaal 0.5 BAR druk ~ 165 Wheel HP
- CR 9 maximaal 0.9 BAR druk ~ 200 Wheel HP
- CR 8 bij 1.0 BAR druk ~ 235 Wheel HP
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

dan van die 10bar en 20 eind druk had ik zelf ook al net beredeneerd. maar, Hoe zit het dan met de beredenering dan 9:1 kun je op 0.9 bar gaan rijden. Dus welke theorie steekt daar achter

Maar bedankt voor het lijstje met voorbeelden
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

compressieverhouding 9.1:1

20 bar einddruk

1 (atm) x 9.1 + x (druk) x 9.1 = 20

x = 1.19, in theorie kun je 1.19 bar overdruk rijden voor 20 bar einddruk.

Met 1 bar zit je dan op 18.2 bar einddruk

met 0,9 bar zit je dan op 17,3 bar einddruk


Dus atmosferisch x compressieverhouding + overdruk x compressieverhouding = totale einddruk (theorie)

Normaliter komt de einddruk (effectieve compressieverhouding) wat hoger uit omdat de cilinder door de klepopeningsduur, de vorm van inlaatspruitstuk en de massatraagheid van de lucht, nog gevuld wordt met lucht terwijl ie zijn weg omhoog al is begonnen.


En nu nog iemand die weet of het nu klopt wat ik tiep ? :D
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

En hoeveel bar einddruk kan een in-goede-staat-verkerend blokje aan?
Is er daarvoor ook een maatstaf, of boem-is-ho!

Uit de infos van Fastchip: rijd dus met een einddruk van 15 tot 17,1 bar (17,1 bij de CR van 9 en 0,9 bar turbodruk)
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

hmmm dat klinkt wel lekker zeg die 200 pk tjes :D (Y)
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

Ok we hebben een nieuwe Kreet! Einddruk

Logisch begrip misschien en in snap hem helemaal... Maar wat is de hoogste einddruk die je kan hebben im een normale euro 95/98 motorblok. Wanneer treed zelf ontbranding op?? zijn hier veiligheids marges voor?? dus (stel) max eindruk is 20 bar maar de stelregel is ga nooit over de 18 bar want op warme dagen en extreem gebruik kan de druk in de cylinder tot boven de 20 komen??

einddrukken uitgerekend van Fastchip

- CR 10 maximaal 0.5 BAR druk ~ 165 Wheel HP einddruk = 15Bar
- CR 9 maximaal 0.9 BAR druk ~ 200 Wheel HP einddruk = 17.1Bar
- CR 8 bij 1.0 BAR druk ~ 235 Wheel HP einddruk = 16Bar

21Turbo van mark 1.2bar onder de gasklep 1:8.5 = dus een einddruk van 18,7Bar

Gt Turbo op 1 bar is dus een einddruk van 1:7.9 = 15.8

Dus als ik zie dat die motoren over de 18bar nog heel blijven kan je haast aannemen dat je met een sterke motor met een compressie verhouding 10:1 op 0,8 bar overdruk kan gaan rijden zonder dat je last krijgt van pingelen. Maar dat gaat er weer niet in bij mij.

Waarom hebben moderne auto's dan geen compressie verhouding van 1:16 als het toch wel heel blijft... Dat punt snap ik dus niet

WIE WEL??
Laatst gewijzigd door Abel op vr 25 feb 2005 12:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Hangt echt van je inlaatluchttemperatuur en kwaliteit van je verbrandingskamer en onsteking af denk ik?
Plaats reactie