op welke auto's kun je deze vinden?
1.8 16V Turbo bouwen! Wat is in de regel de max einddruk?
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: zo 7 dec 2003 16:35
- Locatie: Helden, Limburg; Velp, Gelderland.
Wellicht dat je hier iets mee kunt:
http://www.student.kun.nl/p.oonincx/ -> downloads -> injectorlist.
grz Thijs
http://www.student.kun.nl/p.oonincx/ -> downloads -> injectorlist.
grz Thijs
waarom wil je dit weten abel???
projectje in gedachten????
projectje in gedachten????
Zitten idd in 21T en in de volgende auto's:
Lancia Thema 2000 16V Turbo BJ 12.88-03.93
Peugeot 505 2.2 Turbo inj BJ 01.86-12.88
Renault 21 Turbo BJ 04.87-10.93
Volvo 740 2.0 BJ 0.85-08.90
OE-nummers:
Citroën/ Peugeot: 1984 36, 91536 342 en 9153 634 280
Fiat/ Lancia/ Iveco: 7615574
Porsche : 944 091 110 04
Renault : 77 00 735 514
Talbot : A 536 342 80
Volvo : 1346699
Die 0 280 150 803 zitten idd in een
Porsche 944 2.5 Turbo BJ 08.85-07.91
OE-nummer: 951 606 110 00
Lancia Thema 2000 16V Turbo BJ 12.88-03.93
Peugeot 505 2.2 Turbo inj BJ 01.86-12.88
Renault 21 Turbo BJ 04.87-10.93
Volvo 740 2.0 BJ 0.85-08.90
OE-nummers:
Citroën/ Peugeot: 1984 36, 91536 342 en 9153 634 280
Fiat/ Lancia/ Iveco: 7615574
Porsche : 944 091 110 04
Renault : 77 00 735 514
Talbot : A 536 342 80
Volvo : 1346699
Die 0 280 150 803 zitten idd in een
Porsche 944 2.5 Turbo BJ 08.85-07.91
OE-nummer: 951 606 110 00
komen de ohmse waardes en voltages wel overeen met de originele injectoren van de 16v???
met andere woorden kan de 16v computer die 21 turbo injectoren wel aansturen??
met andere woorden kan de 16v computer die 21 turbo injectoren wel aansturen??
wacht maar af jongens ik weet lekker alles wel!!!!
lekker puh
ach ja is ook logisch blok staat bij mij in de schuur!!!!
lekker puh

ach ja is ook logisch blok staat bij mij in de schuur!!!!

Een T3 lijkt mij wel heel enthousiast inderdaad, but feel free to prove me wrong 
Klinkt veelbelovend in ieder geval

Klinkt veelbelovend in ieder geval

ok ik ben dus bezig om een 1.8 T te bouwen van een gekocht clio 16V blok.
Eerst wou ik injectie bouwen op mijn gt. Maar Mark maakte me gek om dit blok wat ik heb gekocht te fixen en daar dan een turbo op te bouwen.
Dat moet niet zo'n probleem worden. en het scheelt enorm in aanpassen denk ik (NOT)
dus er moeten grotere injectoren op (21T)
er moet een turbo op (t3 spint ook niet te vroeg op voor driveavility in de stad, en dit blok kan toch veel meer toeren hebben als een GT blok)
Spruitstuk maken
Compressie aanpassen voor gebruik tot max 1 bar onder de gasklep
Chip en mapsensor
En last but not least blok repareren en prepareren dus olie retour ect.
Waar ben ik aangeland?
Het verzamelen van de onderdelen en plan van aanpak.
Ik ben redelijk eigenwijs en het is natuurlijk het leukst om veel zelf te doen en voor zo weinig mogelijk geld.
Ik probeer nu te beredeneren hoe ik het best de compressie kan verlagen. Kan op 2of3 manieren
1] dikkere koppakking (maar die gaat tot max 1.7 mm en daar schiet ik niet genoeg mee op)
2] Andere zuigers, of orginele aanpassen (da laatse zit dus in mijn hoofd omdat ik 1000 euro echt te veel vind.)
3] de kop bewerken
Ik denk dat het een combinatie van de 1e en de 2e word.
Maar nu moet ik weten welke compressie verhoudingen ik moet hebben om met een druk te kunnen rijden tot 1 bar.
Dus hoe bereken ik dit alles, en waar moet ik rekening mee houden.
Of welk boek heb ik nodig om dit onder mijn knie te krijgen. Dus wie weet dit allemaal en heeft zin om me dit uit te leggen.
Er zullen nog genoeg dingen naar voren komen maar bij het begin beginnen zeg ik maar of zie ik iets over mijn hoofd? Ja ok de spruitstuk. maar dat komt wel inorde.
Eerst wou ik injectie bouwen op mijn gt. Maar Mark maakte me gek om dit blok wat ik heb gekocht te fixen en daar dan een turbo op te bouwen.
Dat moet niet zo'n probleem worden. en het scheelt enorm in aanpassen denk ik (NOT)
dus er moeten grotere injectoren op (21T)
er moet een turbo op (t3 spint ook niet te vroeg op voor driveavility in de stad, en dit blok kan toch veel meer toeren hebben als een GT blok)
Spruitstuk maken
Compressie aanpassen voor gebruik tot max 1 bar onder de gasklep
Chip en mapsensor
En last but not least blok repareren en prepareren dus olie retour ect.
Waar ben ik aangeland?
Het verzamelen van de onderdelen en plan van aanpak.
Ik ben redelijk eigenwijs en het is natuurlijk het leukst om veel zelf te doen en voor zo weinig mogelijk geld.
Ik probeer nu te beredeneren hoe ik het best de compressie kan verlagen. Kan op 2of3 manieren
1] dikkere koppakking (maar die gaat tot max 1.7 mm en daar schiet ik niet genoeg mee op)
2] Andere zuigers, of orginele aanpassen (da laatse zit dus in mijn hoofd omdat ik 1000 euro echt te veel vind.)
3] de kop bewerken
Ik denk dat het een combinatie van de 1e en de 2e word.
Maar nu moet ik weten welke compressie verhoudingen ik moet hebben om met een druk te kunnen rijden tot 1 bar.
Dus hoe bereken ik dit alles, en waar moet ik rekening mee houden.
Of welk boek heb ik nodig om dit onder mijn knie te krijgen. Dus wie weet dit allemaal en heeft zin om me dit uit te leggen.
Er zullen nog genoeg dingen naar voren komen maar bij het begin beginnen zeg ik maar of zie ik iets over mijn hoofd? Ja ok de spruitstuk. maar dat komt wel inorde.
Laatst gewijzigd door Abel op wo 23 feb 2005 7:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor decompressie kun je het beste de kop aan passen of de zuigers afdraaien mits de zuigerbodem dik genoeg is. Qua cv kun net als de gtt 8,7 pakken, want die kun je ook wel op 1 bar rijden mits de koeling goed is natuurlijk.
gr sander
gr sander
Een GTT heeft de volgende compressieverhoudingen:Sander schreef:Voor decompressie kun je het beste de kop aan passen of de zuigers afdraaien mits de zuigerbodem dik genoeg is. Qua cv kun net als de gtt 8,7 pakken, want die kun je ook wel op 1 bar rijden mits de koeling goed is natuurlijk.
gr sander
782, 788 7,9:1
784 8,0:1
Geen 8,7.
En de bereikbare compressieverhouding is afhankelijk van de toegepaste laadluchtkoeler, rendement van de turbocompressor, ingesteld laaddrukniveau, tegendruk van het uitlaatsysteem, enzovoorts. Alles werkt door. Hoe lager de inlaatluchttemperatuur hoe hoger de compressieverhouding mag zijn.
Met een lucht/ water tussenkoeler, cilinderkop (verbrandingskamer)bewerking, turbo met gemiddeld hoog rendement, en een doorgerekend laaddrukniveau zou ik wel ruim boven de 9:1 durven blijven.
Zelfs de standaard 10,0:1 compressieverhouding kan nog prima tot 400-500MBar.
In mijn opinie kan je beter een iets te hoge compressieverhouding kiezen en met iets minder turbodruk genoegen nemen. Dat is beter dan een slechte 'off-boost' reactie op het gas en een hoog deellastverbruik.
Ok speedy dat ben ik met je eens. Ik ben geen boost junk die met zo'n hoog mogelijke druk wil rijden. Dus een cr van in de 9 vind jij voor 1 bar onder de klep extra geen probleem lees ik? 
Maar ik ga ook niet gelijk dik investeren in een goede intercooler.. dus de inlaat temp zal ongetwijfeld sterk stijgen en de rendement vanmijn zelfbouw uitlaatspruitstuk met een T3 kan ik ook niet zelf bepalen.
Nee ff serieus. ik wil dus en berekening kunnen maken en dus ook kunnen beredeneren waarom ik 2 mm van de zuiger moet halen om een cr van 8.7 te behalen. En waarom wil ik een cr van 8 of 9??
Hoe hoog zijn die turbo zuigers en wat is de cr dan? en hoe hoog zijn orginele zuigers en de orginele cr is 10,0:1???

Maar ik ga ook niet gelijk dik investeren in een goede intercooler.. dus de inlaat temp zal ongetwijfeld sterk stijgen en de rendement vanmijn zelfbouw uitlaatspruitstuk met een T3 kan ik ook niet zelf bepalen.
Nee ff serieus. ik wil dus en berekening kunnen maken en dus ook kunnen beredeneren waarom ik 2 mm van de zuiger moet halen om een cr van 8.7 te behalen. En waarom wil ik een cr van 8 of 9??
Hoe hoog zijn die turbo zuigers en wat is de cr dan? en hoe hoog zijn orginele zuigers en de orginele cr is 10,0:1???
-
- Berichten: 1455
- Lid geworden op: do 26 feb 2004 13:40
- Locatie: Utrecht
http://www.renault-tuning.com/viewtopic.php?t=15877
Zij gaan er ook een bouwen, ik weet alleen niet of ze al begonnen zijn.
Maar misschien kan hij je ook wel helpen aan info?
Gr, Frits.
Zij gaan er ook een bouwen, ik weet alleen niet of ze al begonnen zijn.
Maar misschien kan hij je ook wel helpen aan info?
Gr, Frits.
mooi abel is al aan het denken
komt wel goed denk ik hoor!!
wat mij betreft zuigers aanpassen




komt wel goed denk ik hoor!!

wat mij betreft zuigers aanpassen


weet ik zo niet maar ik heb geen licht he!!!!



Ok met behulp van PtrGTE ben ik uit de compressie verhoudingen. Maar als ik voor een compresie ga van 9.1:1 ga en ik rij met een constante druk van 1 bar onder de gasklep kom ik dan weer uit op een compressie van 9.1+1:1=10.1:1 of is dit nu weer onzin???
or
and if
tell why!



Je haalt 2 dingen door elkaar. Compressieverhouding is iets anders als druk.Maar als ik voor een compresie ga van 9.1:1 ga en ik rij met een constante druk van 1 bar onder de gasklep kom ik dan weer uit op een compressie van 9.1+1:1=10.1:1 of is dit nu weer onzin???
De compressieverhouding bepaalt wel mede de cylinderdruk na de compressieslag. Maar je kunt niet simpelweg een druk bij een compressieverhouding optellen.
Zuiver theoretisch beschouwd:
Met een CR van 10 wordt de lucht 10x verdicht, start je met 1 bar druk aan het begin van de compressieslag (atmospherisch) dan heb je 10x1 = 10 bar einddruk.
Start je aan het begin van de compressieslag met 2 bar druk (1 bar turbodruk) dan heb je 10x2 = 20 bar einddruk
Je kunt dit als richtlijn aanhouden voor de te kiezen compressieverhouding uitgaande van een goed gekozen turbo en een inlaatluchttemperatuur van ongeveer 45 graden bij een 1.8L 16V.
- CR 10 maximaal 0.5 BAR druk ~ 165 Wheel HP
- CR 9 maximaal 0.9 BAR druk ~ 200 Wheel HP
- CR 8 bij 1.0 BAR druk ~ 235 Wheel HP
- CR 10 maximaal 0.5 BAR druk ~ 165 Wheel HP
- CR 9 maximaal 0.9 BAR druk ~ 200 Wheel HP
- CR 8 bij 1.0 BAR druk ~ 235 Wheel HP
dan van die 10bar en 20 eind druk had ik zelf ook al net beredeneerd. maar, Hoe zit het dan met de beredenering dan 9:1 kun je op 0.9 bar gaan rijden. Dus welke theorie steekt daar achter
Maar bedankt voor het lijstje met voorbeelden
Maar bedankt voor het lijstje met voorbeelden
compressieverhouding 9.1:1
20 bar einddruk
1 (atm) x 9.1 + x (druk) x 9.1 = 20
x = 1.19, in theorie kun je 1.19 bar overdruk rijden voor 20 bar einddruk.
Met 1 bar zit je dan op 18.2 bar einddruk
met 0,9 bar zit je dan op 17,3 bar einddruk
Dus atmosferisch x compressieverhouding + overdruk x compressieverhouding = totale einddruk (theorie)
Normaliter komt de einddruk (effectieve compressieverhouding) wat hoger uit omdat de cilinder door de klepopeningsduur, de vorm van inlaatspruitstuk en de massatraagheid van de lucht, nog gevuld wordt met lucht terwijl ie zijn weg omhoog al is begonnen.
En nu nog iemand die weet of het nu klopt wat ik tiep ?
20 bar einddruk
1 (atm) x 9.1 + x (druk) x 9.1 = 20
x = 1.19, in theorie kun je 1.19 bar overdruk rijden voor 20 bar einddruk.
Met 1 bar zit je dan op 18.2 bar einddruk
met 0,9 bar zit je dan op 17,3 bar einddruk
Dus atmosferisch x compressieverhouding + overdruk x compressieverhouding = totale einddruk (theorie)
Normaliter komt de einddruk (effectieve compressieverhouding) wat hoger uit omdat de cilinder door de klepopeningsduur, de vorm van inlaatspruitstuk en de massatraagheid van de lucht, nog gevuld wordt met lucht terwijl ie zijn weg omhoog al is begonnen.
En nu nog iemand die weet of het nu klopt wat ik tiep ?

En hoeveel bar einddruk kan een in-goede-staat-verkerend blokje aan?
Is er daarvoor ook een maatstaf, of boem-is-ho!
Uit de infos van Fastchip: rijd dus met een einddruk van 15 tot 17,1 bar (17,1 bij de CR van 9 en 0,9 bar turbodruk)
Is er daarvoor ook een maatstaf, of boem-is-ho!
Uit de infos van Fastchip: rijd dus met een einddruk van 15 tot 17,1 bar (17,1 bij de CR van 9 en 0,9 bar turbodruk)
hmmm dat klinkt wel lekker zeg die 200 pk tjes



Ok we hebben een nieuwe Kreet! Einddruk
Logisch begrip misschien en in snap hem helemaal... Maar wat is de hoogste einddruk die je kan hebben im een normale euro 95/98 motorblok. Wanneer treed zelf ontbranding op?? zijn hier veiligheids marges voor?? dus (stel) max eindruk is 20 bar maar de stelregel is ga nooit over de 18 bar want op warme dagen en extreem gebruik kan de druk in de cylinder tot boven de 20 komen??
einddrukken uitgerekend van Fastchip
- CR 10 maximaal 0.5 BAR druk ~ 165 Wheel HP einddruk = 15Bar
- CR 9 maximaal 0.9 BAR druk ~ 200 Wheel HP einddruk = 17.1Bar
- CR 8 bij 1.0 BAR druk ~ 235 Wheel HP einddruk = 16Bar
21Turbo van mark 1.2bar onder de gasklep 1:8.5 = dus een einddruk van 18,7Bar
Gt Turbo op 1 bar is dus een einddruk van 1:7.9 = 15.8
Dus als ik zie dat die motoren over de 18bar nog heel blijven kan je haast aannemen dat je met een sterke motor met een compressie verhouding 10:1 op 0,8 bar overdruk kan gaan rijden zonder dat je last krijgt van pingelen. Maar dat gaat er weer niet in bij mij.
Waarom hebben moderne auto's dan geen compressie verhouding van 1:16 als het toch wel heel blijft... Dat punt snap ik dus niet
WIE WEL??
Logisch begrip misschien en in snap hem helemaal... Maar wat is de hoogste einddruk die je kan hebben im een normale euro 95/98 motorblok. Wanneer treed zelf ontbranding op?? zijn hier veiligheids marges voor?? dus (stel) max eindruk is 20 bar maar de stelregel is ga nooit over de 18 bar want op warme dagen en extreem gebruik kan de druk in de cylinder tot boven de 20 komen??
einddrukken uitgerekend van Fastchip
- CR 10 maximaal 0.5 BAR druk ~ 165 Wheel HP einddruk = 15Bar
- CR 9 maximaal 0.9 BAR druk ~ 200 Wheel HP einddruk = 17.1Bar
- CR 8 bij 1.0 BAR druk ~ 235 Wheel HP einddruk = 16Bar
21Turbo van mark 1.2bar onder de gasklep 1:8.5 = dus een einddruk van 18,7Bar
Gt Turbo op 1 bar is dus een einddruk van 1:7.9 = 15.8
Dus als ik zie dat die motoren over de 18bar nog heel blijven kan je haast aannemen dat je met een sterke motor met een compressie verhouding 10:1 op 0,8 bar overdruk kan gaan rijden zonder dat je last krijgt van pingelen. Maar dat gaat er weer niet in bij mij.
Waarom hebben moderne auto's dan geen compressie verhouding van 1:16 als het toch wel heel blijft... Dat punt snap ik dus niet
WIE WEL??
Laatst gewijzigd door Abel op vr 25 feb 2005 12:50, 3 keer totaal gewijzigd.