Sinds geruime tijd maakt mijn gtt geregeld een iriterend geluid. Dan lijkt het alsof er ergens onderaan iets loshangt en ergens tegen bonkt. Je voelt het ook een beetje in de wagen. Het geluid kan ineens verdwijnen en ineens opduiken. Maar als hij het doet, doet hij het geruime tijd (bvb 15min ofzo). Koppeling in/uit maakt geen verschil, ook niet rechtdoor / of bochtnemen. Zelfs met remmen blijft het geluid.
Het lijkt mij wel dat het soms begint na het nemen van kleine oneffenheden of drempels (veerpoot?)
Ik heb al enkele pogingen ondernomen, maar ik kom er niet uit. Stuurhuis, subframe en stabilisatorstang hangen goed vast. Lagers zijn normaliter allemaal dik in orde, velgen kunnen het ook niet zijn die zijn ondertussen ook al eens verwisseld.
Kan dit misschien aan de veerpoot liggen ? Ik ga hem morgen nog eens opkrikken en kijken of ik met de poot kan bewegen, maar een tijdje terug was dit zeker niet het geval en toen was het geluid er ook al geregeld (wel iets stiller)
Kloppend geluid vooraan
ik weet er niet veel van maar misschien zou het de schokdemper kunnen zijn
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Auto aan een kant opkrikken. kap open. schudden aan je wiel. zie je je veerpoot bewegen, of zit er redelijk wat speling in. ga dan maar vast een nieuw toplager halen.H8bal schreef:Eenvoudige manier om die toplagers te controleren ?Riël schreef:Toplagers van de veerpoot, of de rubbers van je draagarm?

-
- Contacteer:
um ben ik nou heel raar als ik zeg dat dan je assen nog rond draaie?
je wielen draaien toch nog, dus je assen toch ook.. hij ontkoppelt toch niet je assen?
of heb ik een klap van de molen gehad?

je wielen draaien toch nog, dus je assen toch ook.. hij ontkoppelt toch niet je assen?

Ik bedoelde eerder dat het geluid niet verschillend is gekoppeld of ontkoppeld of onder belasting. Dus dat zou wel raar zijn met een as , niet?Erik (Schepjes) schreef:um ben ik nou heel raar als ik zeg dat dan je assen nog rond draaie?![]()
je wielen draaien toch nog, dus je assen toch ook.. hij ontkoppelt toch niet je assen?![]()
In ieder geval, net een belangrijke ontdekking gedaan. Op mijn linkervoorwiel zit geen speling (gecontroleerd), behalve wanneer ik ineens de wagen laat zakken (krik). Dan is er wel speling. Volgens mij net dezelfde situatie als in het verkeer een vluchtheuvel nemen.
In ieder geval, nu denk ik dus dat mijn linkerfusee of de lager verinneweerd zijn (of allebei). Dus morgen eens ff checken.
Volgens mij kunnen het 2 dingen zijn:
fuseekogellager of draagarmrubbers.
Ik denk de fuseekogellagers, omdat deze het gevoeligst zijn en omdat deze na langere tijd een 'zitting' aannemen waarbij de speling niet altijd opvalt. De enige manier om deze te controleren is een wringijzer tussen draagarm en poot te zetten, terwijl de wagen op de grond staat, en te kijken ofdat de speling groter dan 1 mm is. (wringijzer verticaal op en neer bewegen!)
fuseekogellager of draagarmrubbers.
Ik denk de fuseekogellagers, omdat deze het gevoeligst zijn en omdat deze na langere tijd een 'zitting' aannemen waarbij de speling niet altijd opvalt. De enige manier om deze te controleren is een wringijzer tussen draagarm en poot te zetten, terwijl de wagen op de grond staat, en te kijken ofdat de speling groter dan 1 mm is. (wringijzer verticaal op en neer bewegen!)
effe serieus, dit is geen grap, alhoewel het om te lachen is
maruh, zitten je bouten van de velgen wel goed vastgedraaid?
Ik ben namelijk eens met redelijk losse bouten weggereden uit utrecht...daar waren de nieuwe velgen vast gezet met perslucht...continue een kloppend geluid gehoord tijdens het rijden. Bleek dat na het handmatig aandraaien langs de weg het geluid verdwenen was.
Maar het lijkt me inderdaad eerder de kruiskoppeling van de aandrijfas, bij het insturen van de bochten hoor je dan een kloppend geluid. Bij hogere snelheden en rechtdoorgaande weg komt dit geluid ook opzetten, maar in de bochten moet je het zeker kunnen horen.

maruh, zitten je bouten van de velgen wel goed vastgedraaid?
Ik ben namelijk eens met redelijk losse bouten weggereden uit utrecht...daar waren de nieuwe velgen vast gezet met perslucht...continue een kloppend geluid gehoord tijdens het rijden. Bleek dat na het handmatig aandraaien langs de weg het geluid verdwenen was.
Maar het lijkt me inderdaad eerder de kruiskoppeling van de aandrijfas, bij het insturen van de bochten hoor je dan een kloppend geluid. Bij hogere snelheden en rechtdoorgaande weg komt dit geluid ook opzetten, maar in de bochten moet je het zeker kunnen horen.