Kloppend geluid vooraan

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Sinds geruime tijd maakt mijn gtt geregeld een iriterend geluid. Dan lijkt het alsof er ergens onderaan iets loshangt en ergens tegen bonkt. Je voelt het ook een beetje in de wagen. Het geluid kan ineens verdwijnen en ineens opduiken. Maar als hij het doet, doet hij het geruime tijd (bvb 15min ofzo). Koppeling in/uit maakt geen verschil, ook niet rechtdoor / of bochtnemen. Zelfs met remmen blijft het geluid.
Het lijkt mij wel dat het soms begint na het nemen van kleine oneffenheden of drempels (veerpoot?)

Ik heb al enkele pogingen ondernomen, maar ik kom er niet uit. Stuurhuis, subframe en stabilisatorstang hangen goed vast. Lagers zijn normaliter allemaal dik in orde, velgen kunnen het ook niet zijn die zijn ondertussen ook al eens verwisseld.
Kan dit misschien aan de veerpoot liggen ? Ik ga hem morgen nog eens opkrikken en kijken of ik met de poot kan bewegen, maar een tijdje terug was dit zeker niet het geval en toen was het geluid er ook al geregeld (wel iets stiller)
Klaas
Berichten: 402
Lid geworden op: ma 18 okt 2004 15:17
Locatie: Tilburg, N-Brabant
Contacteer:

ik weet er niet veel van maar misschien zou het de schokdemper kunnen zijn
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

uitlaat
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

uitlaat is het alvast niet hoor
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Toplagers van de veerpoot, of de rubbers van je draagarm?
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Riël schreef:Toplagers van de veerpoot, of de rubbers van je draagarm?
Eenvoudige manier om die toplagers te controleren ?
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

H8bal schreef:
Riël schreef:Toplagers van de veerpoot, of de rubbers van je draagarm?
Eenvoudige manier om die toplagers te controleren ?
Auto aan een kant opkrikken. kap open. schudden aan je wiel. zie je je veerpoot bewegen, of zit er redelijk wat speling in. ga dan maar vast een nieuw toplager halen. :D (andere kant ook ff controleren, anders kan je nog een keer. :wink: )
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Voorste steun (baksteun) is het ook niet.

Vrijdag eens proberen of het de veerpoot zou zijn.

Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat het geluid bergop harder klinkt.
pierre
Berichten: 2523
Lid geworden op: di 4 mei 2004 20:55
Locatie: Hoorn

als het geluid kloppend is zoals je zegt is het een versleten aandrijfas
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

pierre schreef:als het geluid kloppend is zoals je zegt is het een versleten aandrijfas
Ook met het koppelingspedaal ingdrukt ? ?
Erik (Schepjes)
Berichten: 4790
Lid geworden op: zo 11 mei 2003 13:26
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

um ben ik nou heel raar als ik zeg dat dan je assen nog rond draaie? :~

je wielen draaien toch nog, dus je assen toch ook.. hij ontkoppelt toch niet je assen? :D

of heb ik een klap van de molen gehad? :p
H8bal
Berichten: 749
Lid geworden op: do 24 jul 2003 9:46
Locatie: Meerhout Car:Renault 5 GT Turbo

Erik (Schepjes) schreef:um ben ik nou heel raar als ik zeg dat dan je assen nog rond draaie? :~

je wielen draaien toch nog, dus je assen toch ook.. hij ontkoppelt toch niet je assen? :D

of heb ik een klap van de molen gehad? :p
Ik bedoelde eerder dat het geluid niet verschillend is gekoppeld of ontkoppeld of onder belasting. Dus dat zou wel raar zijn met een as , niet?




In ieder geval, net een belangrijke ontdekking gedaan. Op mijn linkervoorwiel zit geen speling (gecontroleerd), behalve wanneer ik ineens de wagen laat zakken (krik). Dan is er wel speling. Volgens mij net dezelfde situatie als in het verkeer een vluchtheuvel nemen.

In ieder geval, nu denk ik dus dat mijn linkerfusee of de lager verinneweerd zijn (of allebei). Dus morgen eens ff checken.
mxcx
Berichten: 5
Lid geworden op: do 3 mar 2005 0:59

Volgens mij kunnen het 2 dingen zijn:
fuseekogellager of draagarmrubbers.
Ik denk de fuseekogellagers, omdat deze het gevoeligst zijn en omdat deze na langere tijd een 'zitting' aannemen waarbij de speling niet altijd opvalt. De enige manier om deze te controleren is een wringijzer tussen draagarm en poot te zetten, terwijl de wagen op de grond staat, en te kijken ofdat de speling groter dan 1 mm is. (wringijzer verticaal op en neer bewegen!)
Dennis VK
Berichten: 828
Lid geworden op: wo 23 apr 2003 16:50
Locatie: Deventer / Best

effe serieus, dit is geen grap, alhoewel het om te lachen is :D

maruh, zitten je bouten van de velgen wel goed vastgedraaid?

Ik ben namelijk eens met redelijk losse bouten weggereden uit utrecht...daar waren de nieuwe velgen vast gezet met perslucht...continue een kloppend geluid gehoord tijdens het rijden. Bleek dat na het handmatig aandraaien langs de weg het geluid verdwenen was.

Maar het lijkt me inderdaad eerder de kruiskoppeling van de aandrijfas, bij het insturen van de bochten hoor je dan een kloppend geluid. Bij hogere snelheden en rechtdoorgaande weg komt dit geluid ook opzetten, maar in de bochten moet je het zeker kunnen horen.
Plaats reactie