Bougie muurvast!

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
9GTX
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 6 dec 2004 15:53
Locatie: Enschede - Tukkerland

Ik weet niet wat een vorige eigenaar heeft uitgespookt, maar bij het vernieuwen van mijn bougies kwam ik er achter dat één van de bougies muur- en muurvast zit. Met een gewone bougiesleutel krijg ik hem met geen mogelijkheid los, ook niet bij een koude motor.

Iemand tips om het ding te verwijderen zonder meteen van alles af te breken?
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Probeer 't eens met beleid, als de motor knetterheet is.
rev it like a rental
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Poeh... Ik heb het bij mijn oude Opeltje Corsa gehad dat er een bougie vastgedraaid zat in de kop, doordat hij er niet helemaal recht in gedaard was. Het enige wat je dan eigenlijk kan doen is de kop eraf halen, vrees ik.

Maar misschien heeft iemand anders een beter en makkelijker alternatief.
Abel
Über-Spammer
Berichten: 8511
Lid geworden op: vr 31 aug 2001 0:00
Locatie: Groningen

wd40 aantal X opspuiten. bij mijn twingo zaten ze ook loei vast
9GTX
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 6 dec 2004 15:53
Locatie: Enschede - Tukkerland

Menno schreef:Probeer 't eens met beleid, als de motor knetterheet is.
Als de motor knetterheet is zou je toch verwachten dat 'ie juist vaster zit? Warmte, uitzetting metaal, dat soort dingen.
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

niet alleen die bougie zet uit!
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

En alu zet meer uit dan de stalen huls van de bougie.
Verder ook een flinke ratel met ene diepe dop 21 pakken.
Dan moet ie met warme motor toch echt wel loskomen.
Bart V
Berichten: 6424
Lid geworden op: wo 18 apr 2001 0:00
Locatie: Graz

Je moet ook een beetje durven he :) Dus ratel erop met warme motor...en eventueel een stuk pijp erop (wel met beleid offcourse) in het ergste geval mol je de draad, maar los zal hij komen. Als je de draad onherstelbaar beschadigd kan er altijd nog een helicoil in, dus is er nog weinig aan de hand. Kop eraf is pas de allerlaatste noodoplossing.

Enne voor de duidelijkheid: los is LINKS om :p (tja je weet nooit he)

Succes
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

was bij abel zijn twingo ook het geval lees hierboven WD-40 rulezzzzz!! :worship:
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ha hoe herkenbaar, 4 boegies dus loshalen.
1: Naar winkel boegietrekker kopen. Boegie met zeer veel moeite los.
2: boegietrekker begeeft het. In de winkel nieuwe (sterkere) halen. Boegie gaat los.
3: nieuwe sterkere boegietrekker begeeft het. Naar de winkel dan toch maar een boegiedraaidop voor de ratel halen. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Want: boegie gaat los.
4: Boegie ook zonder problemen (wel enige kracht maar daar is de ratel voor ;) ) ook los.

Moet wel lukken dus hoor :D
Tenzij je bij de beste tool al een probleem hebt, da's dan minder. Succes (Y)
Ronnie B.
Berichten: 3054
Lid geworden op: zo 6 jun 2004 20:23
Locatie: Oudewater
Contacteer:

das mooi kloten.... :D
5 GT Turbo Phase II''Bleak pearl'',Peugeot 305 GTX 105 HP
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Goed gereedschap is het halve werk, Joost... ;)
Ronnie B.
Berichten: 3054
Lid geworden op: zo 6 jun 2004 20:23
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Merijn schreef:Goed gereedschap is het halve werk, Joost... ;)
klopt.,maar ja dan moet je dat wel hebben :lol: :lol:
5 GT Turbo Phase II''Bleak pearl'',Peugeot 305 GTX 105 HP
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Koop dan gewoon de eerste keer het beste spul. Dan hoef je geen 2 bougietrekkers naar de klote te helpen. :lol:

Goed gereedschap heb je voor de rest van je leven, als je er normaal mee omgaat. Dus het is de investering wel waard. :)
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Wat -de neuk- is een bougietrekker?
rev it like a rental
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

whehe... goeie vraag. :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Zal wel een maffe, onlogische naam zijn voor een bougie-sleutel :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

bougietrekker is volgens mij onzin koop gewoon een bus wd 40 een week lang elke dag inspuiten en klaar!!!
gaat dan wel los (Y)
darkcore
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 13 feb 2005 18:25

bougietrekkers zijn kut , koop een bougiedopsleutel , dan de bougie even inspuiten met wd40 dan proberen
als het nie lukt gewoon een lange arm of buis opzette, gaat wel los

btw als de draad kapot gaat makt je toch snel zelf een tapje :beer:
Life's a bitch . Be its pimp
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Gelukkig dat dit alles nognie gezegd was :p
mxcx
Berichten: 5
Lid geworden op: do 3 mar 2005 0:59

Kortom:
- Motor lekker warm laten draaien.
- Wd40 inspuiten =>> heel veel: schaam je niet!
- 30 minuten koffiedrinken
- bougie (niet boegie) dop erop, verlengstuk erbij
- dopsleutel erop (gen ratel = zonde van je ratel)
- Flinke pijp van een meter of 1,5 en tegen de klok indraaien (ja ja, er zijn mensen die iets niet los krijgen omdat ze de verkeerde kant opdraaien... zucht)
De kans dat je de zaak kapot draait is niet zo groot. Dat gebeurt meestal met het vast draaien.
En als laatste: bougies met conische afsluiting niet vaster zetten dan 1.2 nm
Vooral niet met de hand dus.. dat doen alleen boeren.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Bougies met ringetje aandraaien tot het ringetje geplet is (voel je), dan ongeveer 1/8 slag nageven.

En zonde van je ratel? :P dan heb je wel billige, kan er met een pijp op gaan staan :)
MarcoG
Berichten: 2260
Lid geworden op: do 17 jun 2004 21:46
Locatie: Heerlen (L)
Contacteer:

Riël schreef:Bougies met ringetje aandraaien tot het ringetje geplet is (voel je), dan ongeveer 1/8 slag nageven.

En zonde van je ratel? :P dan heb je wel billige, kan er met een pijp op gaan staan :)
Ja, kan ik dat met die wat ik in de kelder heb liggen ook proberen? :p Zitten nog nieuw in doos :wink:
Calle
Berichten: 1340
Lid geworden op: ma 25 aug 2003 9:24
Locatie: Eindhoven 1977_R15_GTL

Riël schreef:Bougies met ringetje aandraaien tot het ringetje geplet is (voel je), dan ongeveer 1/8 slag nageven.
En je kunt het ook gewoon doen zoals het hoort: MOMENTSLEUTEL. Als je veel aan een auto klust is dat echt verplichte kost, bougies (en een hoop bouten) worden vaak veel te strak gedraaid, een ramp om naderhand weer wat aan te moeten doen!

bougies met sluitringetje: 24 tot 30 Nm
bougies met taps toelopend uiteinde: 15 tot 20 Nm

Dat laatste lukt je al bijna met een schroevendraaier, dus vooral in aluminium: NIET TE VAST!
Hessel
Über-Spammer
Berichten: 12383
Lid geworden op: do 29 jul 2004 13:52
Car: renault 5gt turbo
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

@ Menno

Wat -de neuk- is een bougietrekker?

Merijn schreef:whehe... goeie vraag. :)
:p


wd 40 :worship:
Plaats reactie