Ik weet niet wat een vorige eigenaar heeft uitgespookt, maar bij het vernieuwen van mijn bougies kwam ik er achter dat één van de bougies muur- en muurvast zit. Met een gewone bougiesleutel krijg ik hem met geen mogelijkheid los, ook niet bij een koude motor.
Iemand tips om het ding te verwijderen zonder meteen van alles af te breken?
Bougie muurvast!
Poeh... Ik heb het bij mijn oude Opeltje Corsa gehad dat er een bougie vastgedraaid zat in de kop, doordat hij er niet helemaal recht in gedaard was. Het enige wat je dan eigenlijk kan doen is de kop eraf halen, vrees ik.
Maar misschien heeft iemand anders een beter en makkelijker alternatief.
Maar misschien heeft iemand anders een beter en makkelijker alternatief.
Je moet ook een beetje durven he
Dus ratel erop met warme motor...en eventueel een stuk pijp erop (wel met beleid offcourse) in het ergste geval mol je de draad, maar los zal hij komen. Als je de draad onherstelbaar beschadigd kan er altijd nog een helicoil in, dus is er nog weinig aan de hand. Kop eraf is pas de allerlaatste noodoplossing.
Enne voor de duidelijkheid: los is LINKS om
(tja je weet nooit he)
Succes

Enne voor de duidelijkheid: los is LINKS om

Succes
was bij abel zijn twingo ook het geval lees hierboven WD-40 rulezzzzz!! 

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Ha hoe herkenbaar, 4 boegies dus loshalen.
1: Naar winkel boegietrekker kopen. Boegie met zeer veel moeite los.
2: boegietrekker begeeft het. In de winkel nieuwe (sterkere) halen. Boegie gaat los.
3: nieuwe sterkere boegietrekker begeeft het. Naar de winkel dan toch maar een boegiedraaidop voor de ratel halen. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Want: boegie gaat los.
4: Boegie ook zonder problemen (wel enige kracht maar daar is de ratel voor
) ook los.
Moet wel lukken dus hoor
Tenzij je bij de beste tool al een probleem hebt, da's dan minder. Succes
1: Naar winkel boegietrekker kopen. Boegie met zeer veel moeite los.
2: boegietrekker begeeft het. In de winkel nieuwe (sterkere) halen. Boegie gaat los.
3: nieuwe sterkere boegietrekker begeeft het. Naar de winkel dan toch maar een boegiedraaidop voor de ratel halen. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. Want: boegie gaat los.
4: Boegie ook zonder problemen (wel enige kracht maar daar is de ratel voor

Moet wel lukken dus hoor

Tenzij je bij de beste tool al een probleem hebt, da's dan minder. Succes

das mooi kloten.... 

5 GT Turbo Phase II''Bleak pearl'',Peugeot 305 GTX 105 HP
klopt.,maar ja dan moet je dat wel hebbenMerijn schreef:Goed gereedschap is het halve werk, Joost...


5 GT Turbo Phase II''Bleak pearl'',Peugeot 305 GTX 105 HP
Koop dan gewoon de eerste keer het beste spul. Dan hoef je geen 2 bougietrekkers naar de klote te helpen. 
Goed gereedschap heb je voor de rest van je leven, als je er normaal mee omgaat. Dus het is de investering wel waard.

Goed gereedschap heb je voor de rest van je leven, als je er normaal mee omgaat. Dus het is de investering wel waard.

-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Zal wel een maffe, onlogische naam zijn voor een bougie-sleutel 

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
bougietrekker is volgens mij onzin koop gewoon een bus wd 40 een week lang elke dag inspuiten en klaar!!!
gaat dan wel los
gaat dan wel los

bougietrekkers zijn kut , koop een bougiedopsleutel , dan de bougie even inspuiten met wd40 dan proberen
als het nie lukt gewoon een lange arm of buis opzette, gaat wel los
btw als de draad kapot gaat makt je toch snel zelf een tapje
als het nie lukt gewoon een lange arm of buis opzette, gaat wel los
btw als de draad kapot gaat makt je toch snel zelf een tapje

Life's a bitch . Be its pimp
Kortom:
- Motor lekker warm laten draaien.
- Wd40 inspuiten =>> heel veel: schaam je niet!
- 30 minuten koffiedrinken
- bougie (niet boegie) dop erop, verlengstuk erbij
- dopsleutel erop (gen ratel = zonde van je ratel)
- Flinke pijp van een meter of 1,5 en tegen de klok indraaien (ja ja, er zijn mensen die iets niet los krijgen omdat ze de verkeerde kant opdraaien... zucht)
De kans dat je de zaak kapot draait is niet zo groot. Dat gebeurt meestal met het vast draaien.
En als laatste: bougies met conische afsluiting niet vaster zetten dan 1.2 nm
Vooral niet met de hand dus.. dat doen alleen boeren.
- Motor lekker warm laten draaien.
- Wd40 inspuiten =>> heel veel: schaam je niet!
- 30 minuten koffiedrinken
- bougie (niet boegie) dop erop, verlengstuk erbij
- dopsleutel erop (gen ratel = zonde van je ratel)
- Flinke pijp van een meter of 1,5 en tegen de klok indraaien (ja ja, er zijn mensen die iets niet los krijgen omdat ze de verkeerde kant opdraaien... zucht)
De kans dat je de zaak kapot draait is niet zo groot. Dat gebeurt meestal met het vast draaien.
En als laatste: bougies met conische afsluiting niet vaster zetten dan 1.2 nm
Vooral niet met de hand dus.. dat doen alleen boeren.
Ja, kan ik dat met die wat ik in de kelder heb liggen ook proberen?Riël schreef:Bougies met ringetje aandraaien tot het ringetje geplet is (voel je), dan ongeveer 1/8 slag nageven.
En zonde van je ratel?dan heb je wel billige, kan er met een pijp op gaan staan

En je kunt het ook gewoon doen zoals het hoort: MOMENTSLEUTEL. Als je veel aan een auto klust is dat echt verplichte kost, bougies (en een hoop bouten) worden vaak veel te strak gedraaid, een ramp om naderhand weer wat aan te moeten doen!Riël schreef:Bougies met ringetje aandraaien tot het ringetje geplet is (voel je), dan ongeveer 1/8 slag nageven.
bougies met sluitringetje: 24 tot 30 Nm
bougies met taps toelopend uiteinde: 15 tot 20 Nm
Dat laatste lukt je al bijna met een schroevendraaier, dus vooral in aluminium: NIET TE VAST!