[TWINGO] bredere velgen achter passen niet
Hallo,
Ik heb laatst velgen gekregen voor mijn Twingo(93) maar deze (Renault) velgen passen helaas achter niet. Ze komen tegen, wat ik denk, remkabels aan. Nu heb ik gehoord dat ik hiervoor spacers kan gebruiken om meer ruimte te creeren. Ik denk dat ik 5mm spacers nodig heb. Heb ik hiervoor ook langere bouten nodig? Ik heb navraag gedaan en een velgenbedrijf kon ze voor 30 EUR per stuk bestellen maar op Ebay (uit de UK) kan ik ze volgens mij goedkoper krijgen. Wat zijn jullie ervaringen met spacers en bredere velgen onder de Twingo?
De velgen hebben de volgende specificaties: 165/60R13
De Twingo is niet verlaagd.
Ik heb laatst velgen gekregen voor mijn Twingo(93) maar deze (Renault) velgen passen helaas achter niet. Ze komen tegen, wat ik denk, remkabels aan. Nu heb ik gehoord dat ik hiervoor spacers kan gebruiken om meer ruimte te creeren. Ik denk dat ik 5mm spacers nodig heb. Heb ik hiervoor ook langere bouten nodig? Ik heb navraag gedaan en een velgenbedrijf kon ze voor 30 EUR per stuk bestellen maar op Ebay (uit de UK) kan ik ze volgens mij goedkoper krijgen. Wat zijn jullie ervaringen met spacers en bredere velgen onder de Twingo?
De velgen hebben de volgende specificaties: 165/60R13
De Twingo is niet verlaagd.
Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 15 dec 2004 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Nog een beetje extra informatie is wel makkelijk:
weet je de ET-waarde van de velgen?
Hoeveel inch is het?
Welke maat banden zitten er omheen?
Is je twingo verlaagd?
weet je de ET-waarde van de velgen?
Hoeveel inch is het?
Welke maat banden zitten er omheen?
Is je twingo verlaagd?
Je kan beter je remkabels beetje aan de kant duwen. Als ie niet op de auto aanloopt past 't wel.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11214
- Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Volgens mij komt dit vaker voor, is toch de handremkabel??Riël schreef:Je kan beter je remkabels beetje aan de kant duwen. Als ie niet op de auto aanloopt past 't wel.
Ik heb dit wel eens eerder gehoord nl. gewoon ff iets verleggen(wat ik heb gehoord)
Spacers kunnen altijd nog

-
- Berichten: 241
- Lid geworden op: zo 8 jun 2003 19:00
- Locatie: Vlaardingen
Dat zelfde probleem had ik ook, 25mm was bij mij voldoende en de handrem kabel gewoon even verleggen. Heb die van mij met tyrewraps ( hoe schrijf je dat eigenlijk ??) vast gezet aan de achterbrug. Geloof alleen dat spoorverbreders er met de apk niet op mogen zitten. Weet het alleen niet zeker
-
- Berichten: 42
- Lid geworden op: zo 29 feb 2004 13:50
- Locatie: twente
hoi heel makkelijk wat de andere ook zeggen handremkabels even van spieraalveertje afhalen en iets verder naar binnen leggen met een tairip heel makkelijk groeten dennis blue picture
Ik heb uiteindelijk 5mm spoorverbreders gekocht maar moest ook de handremkabels nog even met tiewraps vastzetten. Nu zitten ze erop. Het ziet er super uit. Bedankt voor de tips.
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: zo 16 mei 2004 19:19
- Locatie: belgium
ik heb achteraan nu 8j 13 steken met et 20 en ik moet een spoorverbreder steken van 1 cm aan elke kant omdat men velg anders tegen de achterbrug komt en ik zzzit momenteel op een verlaging vanachter van rond de 9 cm
twingo from hell schreef:ik heb achteraan nu 8j 13 steken met et 20 en ik moet een spoorverbreder steken van 1 cm aan elke kant omdat men velg anders tegen de achterbrug komt en ik zzzit momenteel op een verlaging vanachter van rond de 9 cm
Dat van die cm klopt dus wel. aangezien jouw velgen ook wel 0.5 cm verder naar binnen staan.Rontwingo schreef:Ik heb het ook gehad ik had 8j 14inch ET25 met 4cm verlaging. Ik had gewoon 5mm spoorverbreding eronder en hij liep niet aan tegen de kabel. Overal wel te bestellen denk ik.
Maar 9 cm naar beneden wow. dat stuitert aardig denk ik

Howly Shiet!!!
9CM??? Dan heb je zelfs geen mogelijkheid meer om te stuiteren...
Ennuh... Zeker geen drempels in de buurt?
Ik moet met vijf cm verlaging al kruipend over die krengen heen...
9CM??? Dan heb je zelfs geen mogelijkheid meer om te stuiteren...
Ennuh... Zeker geen drempels in de buurt?
Ik moet met vijf cm verlaging al kruipend over die krengen heen...

1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: zo 16 mei 2004 19:19
- Locatie: belgium
het is op zen minst 9 cm vooraan zelfsmeer dan 10 denk ik het de hoeken van de draagarmen onderaan de motorblok lig ik op een 3 cm van de grond met de voorbumper ook
en als de grote werken aan men auto af zijn deze zomer komt ie nog lager
[img]http://rcdesign.prologic.be/modules/cop ... end015.JPG[/img]

[img]http://rcdesign.prologic.be/modules/cop ... end015.JPG[/img]
Ik blijf hem erg mooi vinden maar volgens mij is dat niet rijbaar meer, iig niet in de randstad / nederland.twingo from hell schreef:het is op zen minst 9 cm vooraan zelfsmeer dan 10 denk ik het de hoeken van de draagarmen onderaan de motorblok lig ik op een 3 cm van de grond met de voorbumper ooken als de grote werken aan men auto af zijn deze zomer komt ie nog lager
![]()
spoor verbreders mag niet voor de apk en je velgen mogen ook niet aanlopen en voor spoor verbreders heb je andere bouten nodig kijk even op http://www.autostyle.nl want de bouten zitten erbij
Heb ik anders weinig last van gehad. Het was dan maar 5mm maar nergens problemen mee bij de APK. En aan de achterkant staken ze ook nog eens uitrenaultje schreef:spoor verbreders mag niet voor de apk en je velgen mogen ook niet aanlopen en voor spoor verbreders heb je andere bouten nodig kijk even op http://www.autostyle.nl want de bouten zitten erbij

-
- Berichten: 125
- Lid geworden op: zo 16 mei 2004 19:19
- Locatie: belgium
bij julie in nederland mogen de banden uit de kassen steken naar het schijnt alleen het loopvlak moet binnen de kassen steken(heb ik me door en nederlander laten wijsmaken)
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11214
- Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Dat heb ik me ook eens laten vertellentwingo from hell schreef:bij julie in nederland mogen de banden uit de kassen steken naar het schijnt alleen het loopvlak moet binnen de kassen steken(heb ik me door en nederlander laten wijsmaken)


-
- Berichten: 1898
- Lid geworden op: zo 13 mei 2001 0:00
Vroeger mocht dat niet. Tegenwoordig mag hij geloof ik 1 a 2 cm uitsteken.
Let op: alleen de velg en de wang van de band mag uitsteken. Het loopvlak van de band mag in zijn geheel niet uitsteken.
Maar als ik zo de bandenmaat bekeek van de eerste poster dan vind ik het heel vreemd dat dit niet gaat passen. Ik reed ook rond met een 8J achter/7J voor en dat paste zonder problemen(alleen de handremkabel verleggen) Het waren wel 13", maar de auto was ook wel 6cm verlaagd. Heb toendertijd nog nooit gehad dat hij aanliep.
Ik had er trouwens maar een halve cm spacer tussen ipv 1 cm.
Let op: alleen de velg en de wang van de band mag uitsteken. Het loopvlak van de band mag in zijn geheel niet uitsteken.
Maar als ik zo de bandenmaat bekeek van de eerste poster dan vind ik het heel vreemd dat dit niet gaat passen. Ik reed ook rond met een 8J achter/7J voor en dat paste zonder problemen(alleen de handremkabel verleggen) Het waren wel 13", maar de auto was ook wel 6cm verlaagd. Heb toendertijd nog nooit gehad dat hij aanliep.
Ik had er trouwens maar een halve cm spacer tussen ipv 1 cm.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Dikke onzin!renaultje schreef:spoor verbreders mag niet voor de apk en je velgen mogen ook niet aanlopen en voor spoor verbreders heb je andere bouten nodig kijk even op http://www.autostyle.nl want de bouten zitten erbij
verbreders is echt geen probleem bij een apk, de spoorbreedte mag alleen niet meer dan zoveel % meer bedragen.
Velgen mogen inderdaad niet aanlopen,
Bij spoorverbreders meer dan 5 mm moet je gewoon andere bouten, bij kleiner dan 5 mm is het raadzaam.
De vuistregel is dat de bouten minimaal 3x omwentelingen kunnen maken in de schroefdraad.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-oogkassen, oogdoppentwingo from hell schreef:bij julie in nederland mogen de banden uit de kassen steken naar het schijnt alleen het loopvlak moet binnen de kassen steken(heb ik me door en nederlander laten wijsmaken)
-wielkasten, wieldoppen
Bij mij raken de banden bij invering ook de binnenkant van de wilekasten.
Heb 195 bandjes eronder. Ik denk dat de spoorverbreders dit ook kunnen oplossen. Moet je spoorverbreders zowel voor als achter monteren (sporen) of kan dit alleen achter?
Mzzl
Heb 195 bandjes eronder. Ik denk dat de spoorverbreders dit ook kunnen oplossen. Moet je spoorverbreders zowel voor als achter monteren (sporen) of kan dit alleen achter?
Mzzl
Ik heb achter ook 195 banden op een Brock B5 velg, 8j geloof ik.
Ook zitten er nog spoorverbreders onder. Bij mij zijn de wielkasten uitgeslepen en nog loopt het aan. Maar alleen bij scherpe bochten, en die maak ik zelden
Ik zou er dan een schroefsetje onder gooien, dan kan je zelf de hoogte en hardheid instellen. Dit ga ik binnenkort ook doen.
Ook zitten er nog spoorverbreders onder. Bij mij zijn de wielkasten uitgeslepen en nog loopt het aan. Maar alleen bij scherpe bochten, en die maak ik zelden

Ik zou er dan een schroefsetje onder gooien, dan kan je zelf de hoogte en hardheid instellen. Dit ga ik binnenkort ook doen.
Sleept hij bij jou aan de binnekant of aan de buitenkant aan?Edwin16v schreef:Ik heb achter ook 195 banden op een Brock B5 velg, 8j geloof ik.
Ook zitten er nog spoorverbreders onder. Bij mij zijn de wielkasten uitgeslepen en nog loopt het aan. Maar alleen bij scherpe bochten, en die maak ik zelden![]()
Ik zou er dan een schroefsetje onder gooien, dan kan je zelf de hoogte en hardheid instellen. Dit ga ik binnenkort ook doen.
P.s. Voor mij wordt het waarschijnlijk ook weer een Twingo

gaat de VTR weer de deur uit.
Bij mij raken de banden 14inch/195 breed aan de binnenkant net de wielkasten. denk dat ik dat wel kan oplossen met wielverbreders van 5mm dik. Heb 5 spaakvelgen. Zal morgen ff kijken wat de ET-maat is. Waar kan ik die wielverbreders kopen?
Bij elke automaterialen zaak wel!rjdewit schreef:Bij mij raken de banden 14inch/195 breed aan de binnenkant net de wielkasten. denk dat ik dat wel kan oplossen met wielverbreders van 5mm dik. Heb 5 spaakvelgen. Zal morgen ff kijken wat de ET-maat is. Waar kan ik die wielverbreders kopen?
Ik heb er nu een FK schroefset onder, maar zonder spoorverbreder loopt de velg tegen de veer/schokbreker aan.Rontwingo schreef:Sleept hij bij jou aan de binnekant of aan de buitenkant aan?Edwin16v schreef:Ik heb achter ook 195 banden op een Brock B5 velg, 8j geloof ik.
Ook zitten er nog spoorverbreders onder. Bij mij zijn de wielkasten uitgeslepen en nog loopt het aan. Maar alleen bij scherpe bochten, en die maak ik zelden![]()
Ik zou er dan een schroefsetje onder gooien, dan kan je zelf de hoogte en hardheid instellen. Dit ga ik binnenkort ook doen.
P.s. Voor mij wordt het waarschijnlijk ook weer een Twingodus
gaat de VTR weer de deur uit.
Ik heb het zelfs geprobeerd met een spoorverbreder van 15mm, dan loopt het loodje aan de binnenkant van mijn velg nog tegen de schokbreker.
Dat wordt nu dus zoeken naar spoorverbreders van 20 of 25mm

Dat wordt dus zoeken naar 25mm
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
loodje binnenkant velg laten vervangen is ook een optie misschien 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 11214
- Lid geworden op: wo 12 mei 2004 15:57
- Locatie: Tilburg
- Contacteer:
Is een spoorverbreder van 25 mm niet iets te??? Dacht nl dat dat niet al te best is voor de ophanging, of hoe je dat ook noemtEdwin16v schreef:Ik heb er nu een FK schroefset onder, maar zonder spoorverbreder loopt de velg tegen de veer/schokbreker aan.Rontwingo schreef:Sleept hij bij jou aan de binnekant of aan de buitenkant aan?Edwin16v schreef:Ik heb achter ook 195 banden op een Brock B5 velg, 8j geloof ik.
Ook zitten er nog spoorverbreders onder. Bij mij zijn de wielkasten uitgeslepen en nog loopt het aan. Maar alleen bij scherpe bochten, en die maak ik zelden![]()
Ik zou er dan een schroefsetje onder gooien, dan kan je zelf de hoogte en hardheid instellen. Dit ga ik binnenkort ook doen.
P.s. Voor mij wordt het waarschijnlijk ook weer een Twingodus
gaat de VTR weer de deur uit.
Ik heb het zelfs geprobeerd met een spoorverbreder van 15mm, dan loopt het loodje aan de binnenkant van mijn velg nog tegen de schokbreker.
Dat wordt nu dus zoeken naar spoorverbreders van 20 of 25mm![]()
Dat wordt dus zoeken naar 25mm

gewoon proberen met plaklood..
25mm is wel erg veel...
slecht voor je lagers en je weggedrag, zeker bij zo'n korte wielbasis als een twingo 
25mm is wel erg veel...

