versnellingsbak R5

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Narc

Hallo Iedereen,

Ik heb een vraag over een probleem van mijn renault 5 gtl bj 1987. De vijfbak schakelt moeizaam in de versnellingen 1 en 2, maar alleen wanneer de auto in beweging is. Als de auto stilstaat met de motor uit gaat het schakelen heel soepel. Dit is ook zo wanneer de auto met een draaiende motor stilstaat. Dus alleen tijdens het rijden (wanneer je bijvoorbeeld een stoplicht nadert en moet terugschakelen) dan krijg je hem bijna niet in zijn 1. Weet iemand waar dit aan kan liggen en wat mogelijk een oplossing is?

Alvast bedankt,

Narc.
Droes

Voor hem in zijn 1st te zetten moet je in principe stilstaan! Als je nog stilletjes rijdt zal i heel moeilijk in zijn 1st gaan. Uitzonderingen zijn hierop de 4-bakken ntl.
Dit toch even terzijde.
Klaas
Contacteer:

ik krijg em met mijn r5 tr uit '89 wel goed in zen 2 en 1 teruggeschakeld

als ik terugschakel naar zen 2 rijd ik meestal 40 en als ik terugschakel naar zen 1 rijd ik meestal 20 a 30

maar ik zou zo geen oplossing kunnen weten, wat ik wel een keer heb gezien op discovery dat ze alles demonteerde van versnellingsbak en dat ze die schoonpoetsten en weer monteerde en dat ie toen weer perfect deed, maar dat was discovery channel :wink:
Riël
Über-Spammer

De synchromeshringen doen hun werk niet goed. Ze kunnen versleten zijn. Het kan ook dat de olie beroerd is die in de bak zit. Je kan eens beginnen met de olie eruit te gooien en de voorgeschreven olie in de bak te laten lopen. Dat scheelt vaak dag en nacht!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Madmaus

Klaas schreef:ik krijg em met mijn r5 tr uit '89 wel goed in zen 2 en 1 teruggeschakeld

als ik terugschakel naar zen 2 rijd ik meestal 40 en als ik terugschakel naar zen 1 rijd ik meestal 20 a 30

maar ik zou zo geen oplossing kunnen weten, wat ik wel een keer heb gezien op discovery dat ze alles demonteerde van versnellingsbak en dat ze die schoonpoetsten en weer monteerde en dat ie toen weer perfect deed, maar dat was discovery channel :wink:
Als ik 40 rij zit ik meestal in ze 3 soms zelfs 4.
En terug schakelen naar ze 1 als je 30 rijd?
Krijgt je motor en bak dan niet een onwijze klap?
Denman

Je hoeft idd rijdend nooit terug te schakelen naar de 1e versnelling. Maar ook hoog toerental kan terugschakelen bemoeilijken (ik heb het als ik koud wegrijd met shoke en dan wil terugschakelen, door hoge toerental is dat stuk stuger dan als het toerental netjes terug valt.
Narc

Bedankt voor de reacties. Binnenkort moet de auto toch weg voor de apk, dan zal ik meteen vragen of ze even de olie verversen van de versnelling. Als dit niet werkt dan heb ik nog de tip van cannonballman gekregen om er versnellingsbak-toevoeging bij te gooien; een soort wondermiddel voor je transmissie.

Mzzls.
Turbo-Peer

Narc schreef:Bedankt voor de reacties. Binnenkort moet de auto toch weg voor de apk, dan zal ik meteen vragen of ze even de olie verversen van de versnelling. Als dit niet werkt dan heb ik nog de tip van cannonballman gekregen om er versnellingsbak-toevoeging bij te gooien; een soort wondermiddel voor je transmissie.

Mzzls.
Wat voor toevoeging is dat dan?? En wat zijn de effecten volgens cannonballman? En ik neem aan voor lange tijd werkzaam, omdat je de bakolie ook niet om de 1000km vervangt?
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Narc

Turbo-peer schreef: Wat voor toevoeging is dat dan?? En wat zijn de effecten volgens cannonballman? En ik neem aan voor lange tijd werkzaam, omdat je de bakolie ook niet om de 1000km vervangt?
Hij heeft alleen gezegd dat wanneer het verversen van de olie geen verschil maakt dat het dan soms nog werkt om deze "toevoeging" erbij te doen. Ik weet ook niet wat het is en hoe het werkt. Misschien is het net zo iets als zo'n middeltje dat je bij je benzine gooit dat dan je bougies reinigt. Baat het niet dan schaadt het niet toch :) Anders kan je hem zelf even een PM sturen en het vragen.

Groetjes.
Klaas
Contacteer:

Madmaus schreef:
Klaas schreef:ik krijg em met mijn r5 tr uit '89 wel goed in zen 2 en 1 teruggeschakeld

Als ik 40 rij zit ik meestal in ze 3 soms zelfs 4.
En terug schakelen naar ze 1 als je 30 rijd?
Krijgt je motor en bak dan niet een onwijze klap?
dat valt wel mee, in een 1e versnelling kun je max 50 km/h halen, als je 30 rijd en je zet em in zen 1e versnelling en je laat rustig die koppeling naar de juiste toeren vliegen voordat je em helemaal erop kwakt dan maakt het niet zoveel uit, maar als je 30 en dan naar zen 1 zet en dan volop die koppeling laat schieten heb je een probleem... :wink:
Riël
Über-Spammer

Nee, van 30 naar de eerste versnelling geeft de slijtage. Je rijdt 30 km per uur, je hebt de koppeling in, dus je prise-as staat stil. Wat gaat er nu gebeuren als je schakelt, je gaat je priseas door middel van de synchromesh ook versnellen tot 30 km per uur en dan schakelt ie pas. Onnodige slijtage van de synchromesh.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Tis sowieso dom en het klinkt ook stom :D
Kep ook wel eens de tik gehad om na een bochtje terug te gaan naar 1, maar das alleen maar hoerig.
Gewoon die 1 alleen bij uit stilstand wegrijden gebruiken, verder niet.
GerryTT

De 1 is om op te trekken. De twee is om mensen te laten schrikken >-)
Plaats reactie