Hallo Iedereen,
Ik heb een vraag over een probleem van mijn renault 5 gtl bj 1987. De vijfbak schakelt moeizaam in de versnellingen 1 en 2, maar alleen wanneer de auto in beweging is. Als de auto stilstaat met de motor uit gaat het schakelen heel soepel. Dit is ook zo wanneer de auto met een draaiende motor stilstaat. Dus alleen tijdens het rijden (wanneer je bijvoorbeeld een stoplicht nadert en moet terugschakelen) dan krijg je hem bijna niet in zijn 1. Weet iemand waar dit aan kan liggen en wat mogelijk een oplossing is?
Alvast bedankt,
Narc.
versnellingsbak R5
ik krijg em met mijn r5 tr uit '89 wel goed in zen 2 en 1 teruggeschakeld
als ik terugschakel naar zen 2 rijd ik meestal 40 en als ik terugschakel naar zen 1 rijd ik meestal 20 a 30
maar ik zou zo geen oplossing kunnen weten, wat ik wel een keer heb gezien op discovery dat ze alles demonteerde van versnellingsbak en dat ze die schoonpoetsten en weer monteerde en dat ie toen weer perfect deed, maar dat was discovery channel
als ik terugschakel naar zen 2 rijd ik meestal 40 en als ik terugschakel naar zen 1 rijd ik meestal 20 a 30
maar ik zou zo geen oplossing kunnen weten, wat ik wel een keer heb gezien op discovery dat ze alles demonteerde van versnellingsbak en dat ze die schoonpoetsten en weer monteerde en dat ie toen weer perfect deed, maar dat was discovery channel
De synchromeshringen doen hun werk niet goed. Ze kunnen versleten zijn. Het kan ook dat de olie beroerd is die in de bak zit. Je kan eens beginnen met de olie eruit te gooien en de voorgeschreven olie in de bak te laten lopen. Dat scheelt vaak dag en nacht!
Als ik 40 rij zit ik meestal in ze 3 soms zelfs 4.Klaas schreef:ik krijg em met mijn r5 tr uit '89 wel goed in zen 2 en 1 teruggeschakeld
En terug schakelen naar ze 1 als je 30 rijd?
Krijgt je motor en bak dan niet een onwijze klap?
Je hoeft idd rijdend nooit terug te schakelen naar de 1e versnelling. Maar ook hoog toerental kan terugschakelen bemoeilijken (ik heb het als ik koud wegrijd met shoke en dan wil terugschakelen, door hoge toerental is dat stuk stuger dan als het toerental netjes terug valt.
Bedankt voor de reacties. Binnenkort moet de auto toch weg voor de apk, dan zal ik meteen vragen of ze even de olie verversen van de versnelling. Als dit niet werkt dan heb ik nog de tip van cannonballman gekregen om er versnellingsbak-toevoeging bij te gooien; een soort wondermiddel voor je transmissie.
Mzzls.
Mzzls.
-
Wat voor toevoeging is dat dan?? En wat zijn de effecten volgens cannonballman? En ik neem aan voor lange tijd werkzaam, omdat je de bakolie ook niet om de 1000km vervangt?Narc schreef:Bedankt voor de reacties. Binnenkort moet de auto toch weg voor de apk, dan zal ik meteen vragen of ze even de olie verversen van de versnelling. Als dit niet werkt dan heb ik nog de tip van cannonballman gekregen om er versnellingsbak-toevoeging bij te gooien; een soort wondermiddel voor je transmissie.
Mzzls.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Hij heeft alleen gezegd dat wanneer het verversen van de olie geen verschil maakt dat het dan soms nog werkt om deze "toevoeging" erbij te doen. Ik weet ook niet wat het is en hoe het werkt. Misschien is het net zo iets als zo'n middeltje dat je bij je benzine gooit dat dan je bougies reinigt. Baat het niet dan schaadt het niet tochTurbo-peer schreef: Wat voor toevoeging is dat dan?? En wat zijn de effecten volgens cannonballman? En ik neem aan voor lange tijd werkzaam, omdat je de bakolie ook niet om de 1000km vervangt?

Groetjes.
dat valt wel mee, in een 1e versnelling kun je max 50 km/h halen, als je 30 rijd en je zet em in zen 1e versnelling en je laat rustig die koppeling naar de juiste toeren vliegen voordat je em helemaal erop kwakt dan maakt het niet zoveel uit, maar als je 30 en dan naar zen 1 zet en dan volop die koppeling laat schieten heb je een probleem...Madmaus schreef:Als ik 40 rij zit ik meestal in ze 3 soms zelfs 4.Klaas schreef:ik krijg em met mijn r5 tr uit '89 wel goed in zen 2 en 1 teruggeschakeld
En terug schakelen naar ze 1 als je 30 rijd?
Krijgt je motor en bak dan niet een onwijze klap?
Nee, van 30 naar de eerste versnelling geeft de slijtage. Je rijdt 30 km per uur, je hebt de koppeling in, dus je prise-as staat stil. Wat gaat er nu gebeuren als je schakelt, je gaat je priseas door middel van de synchromesh ook versnellen tot 30 km per uur en dan schakelt ie pas. Onnodige slijtage van de synchromesh.
Tis sowieso dom en het klinkt ook stom 
Kep ook wel eens de tik gehad om na een bochtje terug te gaan naar 1, maar das alleen maar hoerig.
Gewoon die 1 alleen bij uit stilstand wegrijden gebruiken, verder niet.

Kep ook wel eens de tik gehad om na een bochtje terug te gaan naar 1, maar das alleen maar hoerig.
Gewoon die 1 alleen bij uit stilstand wegrijden gebruiken, verder niet.