R5 GTX toerental prob

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Rodrigo
Contacteer:

Hey peepz...
Geert van RCB had mij aangeraden mijn probleem hier te posten, want onze ideeën geraken stilaan op :)

Ik heb dus een R5 GTX 1700cc van eind '87 met een 123.000 km op

Paar weken na de aankoop waren er al problemen met de carburator (ja het is een gtx:p). Ik kreeg em bijna niet gestart. Ben ik ff mee naar de garage geweest. Daar hebben ze gezegd, carbu reviseren. Mja dat was nogal duur dus hebben ze em rijker ingesteld (ik dacht meer lucht). Dan heb ik samen met Geert ernaar aan't kijken geweest. het buisje dat de benzinedampen uit de carbu en de motor naar de luchtfilter moest leiden was kapot... veel probs mee gehad en 3 weken moeten wachten voor een renault vervanginsstuk.
ondertussen hem nog een paar keer opengehad (probs choke enzo) en gezien dat blijkbaar heel mijn carburator los zat. Er lag gewoon een schroef op de carburator, die normaal de carburator moet bijeen houden..
enfin, alles terug op zijn plaats, zelfs schroefdraad er terug ingezet. blijkbaar kwam ook het draadje waar de benzine van komt los... ook vastgezet ....

alles was ok, hij werkte terug redelijk naar behoren, startte ok...
maar vorige donderdag moest ik plots hard remmen om een zijstraat in te rijden (niet gevaarlijk gedaan, geen achterligger), moest nog iets gaan halen, en ineens viel die motor stil. (hij stond wel nogal warm denk ik, want ik had een tijdje stationair gestaan)
Ik kreeg em niet meer opgestart en heb daar zo'n 10 min gestaan. uiteindelijk em in gang gekregen.
sindsdien moet ik 10 minuten proberen mijn auto te starten
Als ik em start, werkt hij, en gaan mijn toeren omhoog, maar dan vallen ze terug naar beneden en valt ie stil.
als ik bijvoorbeeld start met gas te geven en ik blijf gas geven, valt hij ook stil.
ik moet dus 10 minuten stoten benzine (98 ron) geven om mijn auto op te warmen en dan valt hij niet meer stil.
ik heb ook gemerkt dat als hij te warm staat, hij naar de 1500 - 2000 rpm stationair gaat.

is er iemand die evt weet hoe ik het kan oplossen?
mijn auto is totaal onbetrouwbaar op dit moment en ik gebruik em voor woon-werkverkeer.

tnx...

voor ik em kocht is de benzinepomp wel vervangen, niet origneel onderdeel.
Menno

kijk nog eens goed of de carb. nog steeds goed vastzit op het inlaatspruitstuk. Zou best kunnen dat ie los zit, of krom is en daar lekt. Daar krijg je wel zulke problemen van.
rev it like a rental
Denman

Check ook de leidingen en het benzinefilter, misschien heb je vuil in je tank. Blaas de leidingen door en kijk dan eens.
Ook moet je eens controleren of er als je de tankdop loshaald, de tank niet hoort zuigen/blazen.
Je kan ook het luchtfilter loshalen en controleren of alle pakkingen van de carb nog goed zijn, die van acceleratiepompje wil nog wel eens lekken.
Controleer ook je chokeklep of je gasklep, blijven die niet hangen (de 2e trap doet dat als je die niet regelmatig gebruikt :@ )

Hoor wel of het wat opgeleverd heeft (is je buisje al goed in de vlotterkamer??)

Suc6, Denman (ook GTX owner)
Erik (Schepjes)
Contacteer:

ja wie gebruikt de 2e trap dan ook niet regelmatig!!?? |: :wink:

:lol:
Denman

Erik (Schepjes) schreef:ja wie gebruikt de 2e trap dan ook niet regelmatig!!?? |: :wink:

:lol:
Mensen die niet weten dat ie erin zit :lol:
Of personen die het niet durven het pedaal onderin te trappen en in de toeren te trekken. :D
Rodrigo
Contacteer:

ik moet zeggen dat ik die regelmatig gebruik, natuurlijk alleen als ie goed warm staat :)

tnx mensen... ik ga deze dingen morgenavond (donderdag) proberen... als jullie nog tips hebben, plz post
Gabri van der Veen
Über-Spammer

heb ongeveer hetzelfde probleem gehad, heb de carb. erafgehaald en schoongemaakt, en daarna was het zo goed als over
Project 21 16v
Alles past! Zolang je het maar aanpast
Rob

Kijk anders eens naar je luchtschroef, en je stationair schroef. Ik heb namelijk een tijdje geleden met de luchtschroef zitten kloten, en toen liep ie heel slecht stationair, en als ik remde, dan viel hij bijna uit. Het staionair toerentasl daalde dus ineens als ik het rempedaal aanraakte. Het kan dus dat je luchtschoef los is getrilt of verkeerd staat.
Want ik heb ook een keer een carb gahad, en daar was me de luchtschroef gewoon uit getrilt!
Dit is wel allemaal met een GTT. Ik heb wel een GTX, maar dies op injectie :) .

Succes ermee ieg. (Y)
jpp_GTX

Hey,

Ik heb zelf ook een gtx en een 1,5 jaar geleden dat hele ding eraf gehaald, schoon gemaakt en de voet gevlakt. Toen liep hij zeker een stuk beter en ook stationair stabieler.

Maar op een gegeven moment had ik ook dat mn auto niet meer op het gas reageerde, rijden kon wel, maar zodra ik bij een stoplicht kwam dan sloeg hij af en kreeg ik hem haast niet meer gestart. En enkel met volgas, waardoor hij net bleef lopen, kon ik dan weer verder rijden en optrekken.

Probleem: aan de schutbord kant van de carb zit een klein rond potmetertje, daar zit een draadje op aangesloten. Bij mij was die draad doorgesmolten........

Maar zonder dat potmetertje aangesloten werkt de carb buitengewoon slecht. Check die aansluiting en dat draadje eens!

Succes, JP.
Rodrigo
Contacteer:

blijkbaar was de het buisje dat naar de luchtfilter/motor gaat terug eraf..
Nu ik heb ook 'ns gaan zien naar die potmeter en blijkbaar is er maar 1 van de 2 draadjes aangesloten.
Kan iemand evt een foto nemen van de carb zodat ik weet waar die 2de aangesloten moet worden?
het was neit direct te vinden, mede door het schutbord.
[img]http://www.easyhostings.be/~rodrigo/_images/2.jpg[/img]
[img]http://www.easyhostings.be/~rodrigo/_images/3.jpg[/img]
[img]http://www.easyhostings.be/~rodrigo/_images/4.jpg[/img]
[img]http://www.easyhostings.be/~rodrigo/_images/5.jpg[/img]
[img]http://www.easyhostings.be/~rodrigo/_images/6.jpg[/img]
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Het is sowieso een goed idee om de slang die op het inlaatspruitstuk zit, beter te bevestigen. Hij is nu gescheurd onder de slangklem, waardoor er lucht door aangezogen kan worden. Die slang is van je rembekrachtiger en dus best belangrijk.

Ik zal straks wat foto's maken van mijn carburateur.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
9GTX

Die carb mag inderdaad wel eens een schoonmaakbeurtje krijgen!
Rodrigo
Contacteer:

lol ik weet dat die vuil is...
mijn carb zat vroeger helemaal los..; de benzine spuitte er overal naast. daarmee dat die zo vuil is.

enneuh.. die slang voor de onderdruk van de rembekrachtiger, dit hebben we gisteren gezien.
die is idd kapot aan de carburator, maar er is geen opening aan die kabel.
Die gaan we dus binnenkort vernieuwen, maar dit is het probleem niet.
De Snelle Belg

Heb juist hetzelfde probleem gehad met mijn GTX. Maar bij mij waren sproeikopjes in carburator los.
P.S.: wat heb jij gedaan met de moeren die de luchtfilter op de carb schroeven. De mijne zijn ook stuk.
Rodrigo
Contacteer:

Je kan zo'n setje met schroefdraadjes kopen.
Geert had dat gekocht voor zijn gtt, en der waren er nog een paar over.

Wat je dus doet is de oude schroefdraad eruit frezen.
Er is zo'n metalen ding bij. Het gat is dan groter dan normaal
dan draai je er een schroefdraad in en zou het opgelost zijn.

Als je wilt vraag ik 'ns waar hij dat gekocht heeft.
Zo'n setje kostte wel rond de 50€
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

[img]http://home.tiscali.nl/r5baccara/Afbeel ... ateur1.jpg[/img]

[img]http://home.tiscali.nl/r5baccara/Afbeel ... ateur2.jpg[/img]

[img]http://home.tiscali.nl/r5baccara/Afbeel ... ateur3.jpg[/img]

Beschrijving van de Solex Z10:
http://home.tiscali.nl/r5baccara/Afbeel ... nes189.jpg

Bij mijn carburateur zitten de draden op punt 2 en 4 van afbeelding 8.19A. Punt 2 regelt iets met de stationairloop, punt 4 is de verwarming. Het aansluitpunt 2 is los in de carburateur geschroefd.

Mijn R5 is geen trouwens GTX, maar een Baccara. Door de stuurbekrachtiging ziet het er daardoor iets anders uit. De carburateur komt verder wel overeen.
:)
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Plaats reactie