Verwarming lauw [R19 1.7 s]
Dag allemaal,
Heb al ff gezocht hier, maar kom er niet helemaal uit.
Mijn kachel blijft lauw, wat kan het zijn. Koelwater is op niveau maar wel erg bruin... Geen lekkage in de auto, zie onder het dashboard niks geks alles is droog. Wat kan ik allemaal nog checken en proberen?
alvast bedankt
Heb al ff gezocht hier, maar kom er niet helemaal uit.
Mijn kachel blijft lauw, wat kan het zijn. Koelwater is op niveau maar wel erg bruin... Geen lekkage in de auto, zie onder het dashboard niks geks alles is droog. Wat kan ik allemaal nog checken en proberen?
alvast bedankt
De buitentemperatuursensor. Het is zo achterlijk koud buiten dat weinig auto's nu een warmteprobleem zullen hebben.
Het kan ook zijn dat je thermostaat open blijft staan. Een "achterberg motor" moet rond deze tijd van het jaar een stukkie karton voor zijn radiateur hebben ... om diezelfde reden.
Het kan ook zijn dat je thermostaat open blijft staan. Een "achterberg motor" moet rond deze tijd van het jaar een stukkie karton voor zijn radiateur hebben ... om diezelfde reden.
there is no spoon.
kan ik dat karton zonder problemen uit proberen? temperatuur van de auto staat wel op de normale stand als altijd... en de slangen in de motor bij de radiateur zijn ook gewoon echt heetTijn schreef:De buitentemperatuursensor. Het is zo achterlijk koud buiten dat weinig auto's nu een warmteprobleem zullen hebben.
Het kan ook zijn dat je thermostaat open blijft staan. Een "achterberg motor" moet rond deze tijd van het jaar een stukkie karton voor zijn radiateur hebben ... om diezelfde reden.
hoe kan je weten of ie goed ontlucht? (misschien domme vraag??) er is me wel is verteld om het systeem door te laten spoelen, spoel je dan meteen je kachel mee? weet iemand wat zoiets kost??Chris@R5 schreef:Das gewoon rommel uit je blok. Roest o.i.d., dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Dat die troep je koelsysteem verstopt is wel oppassen! Dat had ik nl.
Ontlucht je koelsysteem nog goed dan?
Heb het bij de dealer laten doen.mike16v schreef:hoe kan je weten of ie goed ontlucht? (misschien domme vraag??) er is me wel is verteld om het systeem door te laten spoelen, spoel je dan meteen je kachel mee? weet iemand wat zoiets kost??Chris@R5 schreef:Das gewoon rommel uit je blok. Roest o.i.d., dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Dat die troep je koelsysteem verstopt is wel oppassen! Dat had ik nl.
Ontlucht je koelsysteem nog goed dan?
Meteen thermostaat laten vervangen als het blok toch leeg moet. Totaal iets van 50 euro, incl. koelvloeistof en thermostaat.
Is ook goed zelf te doen hoor. Blok leeg laten lopen en letterlijk alles doorspoelen met een tuinslang, hoewel dat met dit weer misschien niet zo'n leuk klusje is....
En weer afvullen met koelvloeistof uiteraard.
9GTX schreef:Heb het bij de dealer laten doen.mike16v schreef:hoe kan je weten of ie goed ontlucht? (misschien domme vraag??) er is me wel is verteld om het systeem door te laten spoelen, spoel je dan meteen je kachel mee? weet iemand wat zoiets kost??Chris@R5 schreef:Das gewoon rommel uit je blok. Roest o.i.d., dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Dat die troep je koelsysteem verstopt is wel oppassen! Dat had ik nl.
Ontlucht je koelsysteem nog goed dan?
Meteen thermostaat laten vervangen als het blok toch leeg moet. Totaal iets van 50 euro, incl. koelvloeistof en thermostaat.
Is ook goed zelf te doen hoor. Blok leeg laten lopen en letterlijk alles doorspoelen met een tuinslang, hoewel dat met dit weer misschien niet zo'n leuk klusje is....
maar wordt de kachel daar beter van?
En weer afvullen met koelvloeistof uiteraard.
net ff met mijn garage gesproken, die zei ook dat als je koelvloeistof helemaal bruin is dat dat vrijwel zeker het probleem is. maar hij zegt, reinigen, na drie weken weer en vullen, maar nu het vriest is het niet verstandig het nu te doen ivm de vorst... dus nog ff in de kou zitten vrees ik...
ja maar kan dus zijn dat door het vuil hij wel doorloopt maar niet helemaal, en mischien net de kachel niet... denk ik.Chris@R5 schreef:Hoe kan dat dan het probleem zijn? Als het alleen bruin is, maar het loopt gewoon door je systeem (mijn koelwater is ook nog steeds wat bruinig) dan wordt dat toch net zo goed warm?
Nee, omdat hij het te druk heeft nu denk ik met mensen met problemen....mike16v schreef:net ff met mijn garage gesproken, die zei ook dat als je koelvloeistof helemaal bruin is dat dat vrijwel zeker het probleem is. maar hij zegt, reinigen, na drie weken weer en vullen, maar nu het vriest is het niet verstandig het nu te doen ivm de vorst... dus nog ff in de kou zitten vrees ik...
Als je er nu nieuwe koelvloeistof in doet is echt geen probleem hoor...
there is no spoon.
die bruine rommel of zijn kachelprobleem?Tijn schreef:Nee, omdat hij het te druk heeft nu denk ik met mensen met problemen....mike16v schreef:net ff met mijn garage gesproken, die zei ook dat als je koelvloeistof helemaal bruin is dat dat vrijwel zeker het probleem is. maar hij zegt, reinigen, na drie weken weer en vullen, maar nu het vriest is het niet verstandig het nu te doen ivm de vorst... dus nog ff in de kou zitten vrees ik...
Als je er nu nieuwe koelvloeistof in doet is echt geen probleem hoor...
Ik heb het nl ook en alles is verder in orde. De regelaars in het dashboard werken allemaal prima.
Ik had ook bruine rommel. Hele systeem schoongemaakt en opnieuw afgevuld en na 1 lange rit is alles weer bruinChris@R5 schreef:
die bruine rommel of zijn kachelprobleem?
Ik heb het nl ook en alles is verder in orde. De regelaars in het dashboard werken allemaal prima.

das dan ook de reden denk ik dat mijn garage het in 2en wil doen, na 3 weken weer, met een bepaalt reinigings goedje.9GTX schreef:Ik had ook bruine rommel. Hele systeem schoongemaakt en opnieuw afgevuld en na 1 lange rit is alles weer bruinChris@R5 schreef:
die bruine rommel of zijn kachelprobleem?
Ik heb het nl ook en alles is verder in orde. De regelaars in het dashboard werken allemaal prima.
Op zich verstandig. Maar er zitten zoveel plekjes in het systeem waar bruine zooi blijft zitten dat het wel nooit helemaal zal verdwijnen. Volgens mijn garage dan.mike16v schreef:das dan ook de reden denk ik dat mijn garage het in 2en wil doen, na 3 weken weer, met een bepaalt reinigings goedje.9GTX schreef:Ik had ook bruine rommel. Hele systeem schoongemaakt en opnieuw afgevuld en na 1 lange rit is alles weer bruinChris@R5 schreef:
die bruine rommel of zijn kachelprobleem?
Ik heb het nl ook en alles is verder in orde. De regelaars in het dashboard werken allemaal prima.
Zo lang het maar een klonten/brokken zijn die iets kunnen verstoppen...
Ik heb het met mijn Clio ook en het is een bij Reno bekend verschijnsel dat de verwarming van de 19 en clio niet zo lekker meer zijn best doet op den duur. Dit komt door de bruine troep in je koelvloeistof, die zit er dan al te lang in waardoor elektolytische corrosie optreedt. Je kunt het beste elk jaar je vloeistof vervangen, maar als het al bruine drek is dan moet je in iedergeval het hele systeem zeer grondig doorspoelen en schoonmaken. Het is idd met dit weer geen fijn klusje maar kan een hoop problemen voorkomen.
De kachelradiateuren zijn op dit moment tot eind van het jaar bij Reno zelfs uitverkocht zo vaak komt het voor en doorspoelen helpt niet heel veel. De doorstroom van mijn radiateur is nog dik in orde, maar de fijne kanaaltjes zit zo dicht dat er niet erg veel warmte vandaan komt, enige remedie is vervangen van het ding als je je systeem schoongemaakt hebt. Het is een aluminium radiateur dus je kunt niet al te lompe schoonmaakmiddelen gebruiken, een lekkage is vervelender dan een beetje kou.
De kachelradiateuren zijn op dit moment tot eind van het jaar bij Reno zelfs uitverkocht zo vaak komt het voor en doorspoelen helpt niet heel veel. De doorstroom van mijn radiateur is nog dik in orde, maar de fijne kanaaltjes zit zo dicht dat er niet erg veel warmte vandaan komt, enige remedie is vervangen van het ding als je je systeem schoongemaakt hebt. Het is een aluminium radiateur dus je kunt niet al te lompe schoonmaakmiddelen gebruiken, een lekkage is vervelender dan een beetje kou.
Bij mij is het nog steeds groen na een paar 100 km. Ik had wel ongeveer mijn hele koelsysteem uit elkaar liggen, omdat de koppakking vervangen moest worden en heb alles in alle mogelijke richtingen doorgespoeld. Deze vloeistof blijft er ook niet langer dan een paar maanden in zitten als ik weer veel vervuiling tegenkom.9GTX schreef:Ik had ook bruine rommel. Hele systeem schoongemaakt en opnieuw afgevuld en na 1 lange rit is alles weer bruinChris@R5 schreef:
die bruine rommel of zijn kachelprobleem?
Ik heb het nl ook en alles is verder in orde. De regelaars in het dashboard werken allemaal prima.
Voor alleen schoonmaken??? Dat is snel verdiend door het zelf te doen...mike16v schreef:net reno ff gebeld en die rekenen 160 eurie incl. en excl. koel vloeistof.... iets zegt me dat dat wat veel geld is...
toch maar ff afspraak bij mijn eigen garage gemaakt, zal iets goedkoper zijn, maar als het straks echt gaat vriezen... hij wordt nu onder grote druk schoongespoeld en volgens hun is dat de oorzaak in 9 van de 10 gevallen... hopen dat ik bij die 9 hoor 

Inderdaad vrij fors!mike16v schreef:net reno ff gebeld en die rekenen 160 eurie incl. en excl. koel vloeistof.... iets zegt me dat dat wat veel geld is...
koelvloeistof kostte bij mij 20,63 (5,5 liter á 3,75). Thermostaat er bij van 22,72. Dit alles ex. BTW.
Werkloon 138,35. Mind you, hier zat werkloon voor APK, fuseekogel, oliekoelleiding vervangen bij in!!
Dus 160 euri lijkt me nogal fors veel.
Gebruiken ze goldstrike als koelmiddel of zo?

mijn eigen garage zei, dat het eraan licht hoe erg het is, dus hoe vaak ze het moeten spoelen... reno wist dat het zeker 2 uur ging duren... dus ik merk het wel, kan het zelf niet doen, dus moet maar.9GTX schreef:Inderdaad vrij fors!mike16v schreef:net reno ff gebeld en die rekenen 160 eurie incl. en excl. koel vloeistof.... iets zegt me dat dat wat veel geld is...
koelvloeistof kostte bij mij 20,63 (5,5 liter á 3,75). Thermostaat er bij van 22,72. Dit alles ex. BTW.
Werkloon 138,35. Mind you, hier zat werkloon voor APK, fuseekogel, oliekoelleiding vervangen bij in!!
Dus 160 euri lijkt me nogal fors veel.
Gebruiken ze goldstrike als koelmiddel of zo?
Ik had dit ook met me R19 16v. Ik heb hem helemaal laten doorspoelen door een kennis, hij zat helemaal vol met die bruine drap, nu word het weer lkkr warmmike16v schreef:Dag allemaal,
Heb al ff gezocht hier, maar kom er niet helemaal uit.
Mijn kachel blijft lauw, wat kan het zijn. Koelwater is op niveau maar wel erg bruin... Geen lekkage in de auto, zie onder het dashboard niks geks alles is droog. Wat kan ik allemaal nog checken en proberen?
alvast bedankt

-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: za 15 jan 2005 18:39
Ik heb een R Clio en heb dus ook een verwarmings probleem.
Heb alles doorgespoeld etc...en nieuwe koelvloeistof en nog niet warm.
Wat kan er nog meer oorzaak van zijn.
Zit toch ook een pomp?
Heb alles doorgespoeld etc...en nieuwe koelvloeistof en nog niet warm.
Wat kan er nog meer oorzaak van zijn.
Zit toch ook een pomp?
Hoi allemaal,
Ik heb ook een renault clio met een verwarmingsprobleem. Alleen dit probleem is ontstaan nadat ik mijn lekke koelvloeistof systeem heb laten reparen (al mijn koelvloeistof lag nl. opeens op straat
)
Nu wordt mijn kachel niet meer warm. Ik denk dat ontluchten mijn oplossing is, maar HOE ontlucht je dit systeem? misschien een domme vraag maar ik zou het echt niet weten. en om nu weer naar de garage te gaan is ook weer zowat. dit geintje koste meer alweer meer dan genoeg
al vast bedankt,
groetjes,
Alex
Ik heb ook een renault clio met een verwarmingsprobleem. Alleen dit probleem is ontstaan nadat ik mijn lekke koelvloeistof systeem heb laten reparen (al mijn koelvloeistof lag nl. opeens op straat

Nu wordt mijn kachel niet meer warm. Ik denk dat ontluchten mijn oplossing is, maar HOE ontlucht je dit systeem? misschien een domme vraag maar ik zou het echt niet weten. en om nu weer naar de garage te gaan is ook weer zowat. dit geintje koste meer alweer meer dan genoeg

al vast bedankt,
groetjes,
Alex