Verwarming lauw [R19 1.7 s]

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
mike16v

Dag allemaal,
Heb al ff gezocht hier, maar kom er niet helemaal uit.

Mijn kachel blijft lauw, wat kan het zijn. Koelwater is op niveau maar wel erg bruin... Geen lekkage in de auto, zie onder het dashboard niks geks alles is droog. Wat kan ik allemaal nog checken en proberen?

alvast bedankt
Tijn
Contacteer:

De buitentemperatuursensor. Het is zo achterlijk koud buiten dat weinig auto's nu een warmteprobleem zullen hebben.

Het kan ook zijn dat je thermostaat open blijft staan. Een "achterberg motor" moet rond deze tijd van het jaar een stukkie karton voor zijn radiateur hebben ... om diezelfde reden.
there is no spoon.
mike16v

Tijn schreef:De buitentemperatuursensor. Het is zo achterlijk koud buiten dat weinig auto's nu een warmteprobleem zullen hebben.

Het kan ook zijn dat je thermostaat open blijft staan. Een "achterberg motor" moet rond deze tijd van het jaar een stukkie karton voor zijn radiateur hebben ... om diezelfde reden.
kan ik dat karton zonder problemen uit proberen? temperatuur van de auto staat wel op de normale stand als altijd... en de slangen in de motor bij de radiateur zijn ook gewoon echt heet
9GTX

Bruine koelvloeistof -> prut in de kachel?
mike16v

9GTX schreef:Bruine koelvloeistof -> prut in de kachel?
is dat te reinigen?
Chris@R5

Das gewoon rommel uit je blok. Roest o.i.d., dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Dat die troep je koelsysteem verstopt is wel oppassen! Dat had ik nl.
Ontlucht je koelsysteem nog goed dan?
mike16v

Chris@R5 schreef:Das gewoon rommel uit je blok. Roest o.i.d., dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Dat die troep je koelsysteem verstopt is wel oppassen! Dat had ik nl.
hoe kan je weten of ie goed ontlucht? (misschien domme vraag??) er is me wel is verteld om het systeem door te laten spoelen, spoel je dan meteen je kachel mee? weet iemand wat zoiets kost??
9GTX

mike16v schreef:
Chris@R5 schreef:Das gewoon rommel uit je blok. Roest o.i.d., dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Dat die troep je koelsysteem verstopt is wel oppassen! Dat had ik nl.
hoe kan je weten of ie goed ontlucht? (misschien domme vraag??) er is me wel is verteld om het systeem door te laten spoelen, spoel je dan meteen je kachel mee? weet iemand wat zoiets kost??
Heb het bij de dealer laten doen.
Meteen thermostaat laten vervangen als het blok toch leeg moet. Totaal iets van 50 euro, incl. koelvloeistof en thermostaat.

Is ook goed zelf te doen hoor. Blok leeg laten lopen en letterlijk alles doorspoelen met een tuinslang, hoewel dat met dit weer misschien niet zo'n leuk klusje is....

En weer afvullen met koelvloeistof uiteraard.
mike16v

9GTX schreef:
mike16v schreef:
Heb het bij de dealer laten doen.
Meteen thermostaat laten vervangen als het blok toch leeg moet. Totaal iets van 50 euro, incl. koelvloeistof en thermostaat.

Is ook goed zelf te doen hoor. Blok leeg laten lopen en letterlijk alles doorspoelen met een tuinslang, hoewel dat met dit weer misschien niet zo'n leuk klusje is....

maar wordt de kachel daar beter van?

En weer afvullen met koelvloeistof uiteraard.
9GTX

als je de prut uit de kachel spoelt is het goed voor de kachel ja.

Het kan nooit kwaad iig.
mike16v

net ff met mijn garage gesproken, die zei ook dat als je koelvloeistof helemaal bruin is dat dat vrijwel zeker het probleem is. maar hij zegt, reinigen, na drie weken weer en vullen, maar nu het vriest is het niet verstandig het nu te doen ivm de vorst... dus nog ff in de kou zitten vrees ik...
Chris@R5

Hoe kan dat dan het probleem zijn? Als het alleen bruin is, maar het loopt gewoon door je systeem (mijn koelwater is ook nog steeds wat bruinig) dan wordt dat toch net zo goed warm?
mike16v

Chris@R5 schreef:Hoe kan dat dan het probleem zijn? Als het alleen bruin is, maar het loopt gewoon door je systeem (mijn koelwater is ook nog steeds wat bruinig) dan wordt dat toch net zo goed warm?
ja maar kan dus zijn dat door het vuil hij wel doorloopt maar niet helemaal, en mischien net de kachel niet... denk ik.
Tijn
Contacteer:

mike16v schreef:net ff met mijn garage gesproken, die zei ook dat als je koelvloeistof helemaal bruin is dat dat vrijwel zeker het probleem is. maar hij zegt, reinigen, na drie weken weer en vullen, maar nu het vriest is het niet verstandig het nu te doen ivm de vorst... dus nog ff in de kou zitten vrees ik...
Nee, omdat hij het te druk heeft nu denk ik met mensen met problemen....

Als je er nu nieuwe koelvloeistof in doet is echt geen probleem hoor...
there is no spoon.
mike16v

mmmss, daar is ie toe instaat, wil eigenlijk dat ie wel wat warmer wordt... ga over 2 weken naar de ardennen en daar vriest het al vrij snel.

misschien ff informeren bij renault zelf anders
Chris@R5

Tijn schreef:
mike16v schreef:net ff met mijn garage gesproken, die zei ook dat als je koelvloeistof helemaal bruin is dat dat vrijwel zeker het probleem is. maar hij zegt, reinigen, na drie weken weer en vullen, maar nu het vriest is het niet verstandig het nu te doen ivm de vorst... dus nog ff in de kou zitten vrees ik...
Nee, omdat hij het te druk heeft nu denk ik met mensen met problemen....

Als je er nu nieuwe koelvloeistof in doet is echt geen probleem hoor...
die bruine rommel of zijn kachelprobleem?
Ik heb het nl ook en alles is verder in orde. De regelaars in het dashboard werken allemaal prima.
9GTX

Chris@R5 schreef:
Ik heb het nl ook en alles is verder in orde. De regelaars in het dashboard werken allemaal prima.
Ik had ook bruine rommel. Hele systeem schoongemaakt en opnieuw afgevuld en na 1 lange rit is alles weer bruin :lol:
mike16v

9GTX schreef:
Chris@R5 schreef:
Ik had ook bruine rommel. Hele systeem schoongemaakt en opnieuw afgevuld en na 1 lange rit is alles weer bruin :lol:
das dan ook de reden denk ik dat mijn garage het in 2en wil doen, na 3 weken weer, met een bepaalt reinigings goedje.
9GTX

mike16v schreef:
9GTX schreef:
Chris@R5 schreef:
das dan ook de reden denk ik dat mijn garage het in 2en wil doen, na 3 weken weer, met een bepaalt reinigings goedje.
Op zich verstandig. Maar er zitten zoveel plekjes in het systeem waar bruine zooi blijft zitten dat het wel nooit helemaal zal verdwijnen. Volgens mijn garage dan.

Zo lang het maar een klonten/brokken zijn die iets kunnen verstoppen...
Calle

Ik heb het met mijn Clio ook en het is een bij Reno bekend verschijnsel dat de verwarming van de 19 en clio niet zo lekker meer zijn best doet op den duur. Dit komt door de bruine troep in je koelvloeistof, die zit er dan al te lang in waardoor elektolytische corrosie optreedt. Je kunt het beste elk jaar je vloeistof vervangen, maar als het al bruine drek is dan moet je in iedergeval het hele systeem zeer grondig doorspoelen en schoonmaken. Het is idd met dit weer geen fijn klusje maar kan een hoop problemen voorkomen.

De kachelradiateuren zijn op dit moment tot eind van het jaar bij Reno zelfs uitverkocht zo vaak komt het voor en doorspoelen helpt niet heel veel. De doorstroom van mijn radiateur is nog dik in orde, maar de fijne kanaaltjes zit zo dicht dat er niet erg veel warmte vandaan komt, enige remedie is vervangen van het ding als je je systeem schoongemaakt hebt. Het is een aluminium radiateur dus je kunt niet al te lompe schoonmaakmiddelen gebruiken, een lekkage is vervelender dan een beetje kou.
Calle

9GTX schreef:
Chris@R5 schreef:
Bij mij is het nog steeds groen na een paar 100 km. Ik had wel ongeveer mijn hele koelsysteem uit elkaar liggen, omdat de koppakking vervangen moest worden en heb alles in alle mogelijke richtingen doorgespoeld. Deze vloeistof blijft er ook niet langer dan een paar maanden in zitten als ik weer veel vervuiling tegenkom.
mike16v

net reno ff gebeld en die rekenen 160 eurie incl. en excl. koel vloeistof.... iets zegt me dat dat wat veel geld is...

:(
Calle

mike16v schreef:net reno ff gebeld en die rekenen 160 eurie incl. en excl. koel vloeistof.... iets zegt me dat dat wat veel geld is...

Voor alleen schoonmaken??? Dat is snel verdiend door het zelf te doen...
mike16v

toch maar ff afspraak bij mijn eigen garage gemaakt, zal iets goedkoper zijn, maar als het straks echt gaat vriezen... hij wordt nu onder grote druk schoongespoeld en volgens hun is dat de oorzaak in 9 van de 10 gevallen... hopen dat ik bij die 9 hoor :)
9GTX

mike16v schreef:net reno ff gebeld en die rekenen 160 eurie incl. en excl. koel vloeistof.... iets zegt me dat dat wat veel geld is...

Inderdaad vrij fors!

koelvloeistof kostte bij mij 20,63 (5,5 liter á 3,75). Thermostaat er bij van 22,72. Dit alles ex. BTW.

Werkloon 138,35. Mind you, hier zat werkloon voor APK, fuseekogel, oliekoelleiding vervangen bij in!!

Dus 160 euri lijkt me nogal fors veel.

Gebruiken ze goldstrike als koelmiddel of zo? :lol:
mike16v

9GTX schreef:

Inderdaad vrij fors!

koelvloeistof kostte bij mij 20,63 (5,5 liter á 3,75). Thermostaat er bij van 22,72. Dit alles ex. BTW.

Werkloon 138,35. Mind you, hier zat werkloon voor APK, fuseekogel, oliekoelleiding vervangen bij in!!

Dus 160 euri lijkt me nogal fors veel.

Gebruiken ze goldstrike als koelmiddel of zo? :lol:
mijn eigen garage zei, dat het eraan licht hoe erg het is, dus hoe vaak ze het moeten spoelen... reno wist dat het zeker 2 uur ging duren... dus ik merk het wel, kan het zelf niet doen, dus moet maar.
Chris@R5

9GTX schreef: Gebruiken ze goldstrike als koelmiddel of zo? :lol:
Brrr, nasty spul :beer:
DD_NL

Ik heb begrepen dat het onderste deel van het blok van gietijzer is en dat daarom de koelvloeistof altijd bruin is, omdat dat toch steeds weer wat roest.
Matthew

mike16v schreef:Dag allemaal,
Heb al ff gezocht hier, maar kom er niet helemaal uit.

Mijn kachel blijft lauw, wat kan het zijn. Koelwater is op niveau maar wel erg bruin... Geen lekkage in de auto, zie onder het dashboard niks geks alles is droog. Wat kan ik allemaal nog checken en proberen?

alvast bedankt
Ik had dit ook met me R19 16v. Ik heb hem helemaal laten doorspoelen door een kennis, hij zat helemaal vol met die bruine drap, nu word het weer lkkr warm :D
grahambell

Ik heb een R Clio en heb dus ook een verwarmings probleem.
Heb alles doorgespoeld etc...en nieuwe koelvloeistof en nog niet warm.
Wat kan er nog meer oorzaak van zijn.
Zit toch ook een pomp?
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Heb je je thermostaat vervangen?
Alex737ng

Hoi allemaal,

Ik heb ook een renault clio met een verwarmingsprobleem. Alleen dit probleem is ontstaan nadat ik mijn lekke koelvloeistof systeem heb laten reparen (al mijn koelvloeistof lag nl. opeens op straat :-) )

Nu wordt mijn kachel niet meer warm. Ik denk dat ontluchten mijn oplossing is, maar HOE ontlucht je dit systeem? misschien een domme vraag maar ik zou het echt niet weten. en om nu weer naar de garage te gaan is ook weer zowat. dit geintje koste meer alweer meer dan genoeg :(

al vast bedankt,

groetjes,

Alex
andyboy

meerdere keren spoelen met azijn!
gouden raad van tante kaat
azijn daarna goed uitspoelen
glycatine opgieten
try & see
Plaats reactie