[Clio RS] Stroom aftappen voor carkit

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Hey,

Ik heb een carkitje aangeschaft en wel de Sony-Ericsson Bluetooth™ Car Handsfree HCB-30. Voorlopig hoeft ie nog niet op de speakers, maar ik heb wel stroom nodig hiervoor. Na een hele boel zoeken op het forum en internet heb ik toch nog niet helemaal duidelijk wat de beste aanpak is.

Wat is de beste plek om stroom af te tappen? Ik zat aan de radio te denken. Ik heb een standaard Radio Renault. Hoe krijg ik die er uit? Moet in de vier gaatje een pinnetje worden gestoken?
Misschien is er wel een handigere plek. De boel komt allemaal naast de asbak, dus misschien moet ik het wel van de aansteker afhalen. Zeker omdat aan de carkit 4 draden zitten: plus, min, aarde en contact.
Hieronder is de achterkant van de aanstek te zien. Welke draden zijn wat?!? Er zitten aan 2 draden ook extra aanstuitpunten. Zijn dit plus en min? (En welke is welke?) Er zit zelfs een hele stekker (ook op de foto te zien). Waar is deze voor?
[img]http://ekok.nl/scripts/achterkant_aansteker.jpg[/img]

Hulp met het zoeken naar de juiste stroom draden is zeer welkom! Alsvast bedankt.

Elmo
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

je hebt er dus vier nodig. constante plus, min (en aarde lijkte me gelijk) en geschakelde plus (+15).

Lijkt me allen niet moeilijk om deze te vinden (radio, zekeringkast, sigarettenaansteker, etc., etc.). Koop meteen een mulitmeter en MEET even.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Tom schreef:Lijkt me allen niet moeilijk om deze te vinden (radio, zekeringkast, sigarettenaansteker, etc., etc.). Koop meteen een mulitmeter en MEET even.
Sorry Tom. Als ik er al een zou hebben (en om er nou voor eenmalig gebruik een aan te schaffen...) heb ik geen idee hoe zoiets werkt. Ben nogal een leek op autoelektra gebied!
Tom schreef:je hebt er dus vier nodig. constante plus, min (en aarde lijkte me gelijk) en geschakelde plus (+15).
Min en aarde is inderdaad gelijk, niet goed gekeken. De radio heeft geen phone mute ingang dus die laat ik los. Zie het plaatje:

[img]http://ekok.nl/scripts/carkit_install_guide.gif[/img]
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

die dingen kosten bijna niets als je gewoon een goedkope neemt. Daarnaast leer je er wat van! Als je echt zo'n leek bent zou ik er niet aan beginnen.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Tom schreef:die dingen kosten bijna niets als je gewoon een goedkope neemt. Daarnaast leer je er wat van!
Dat is waar.
Tom schreef:Als je echt zo'n leek bent zou ik er niet aan beginnen.
Nou het valt wel mee hoor. Ik ben alleen geen elektro specialist (maar it-er). Stroom van het juiste draadje af halen moet mij toch lukken?!
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

rood is meestal plus, zwart min en geel +15 (geschakeld) dacht ik
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mike (spitsoor)
Berichten: 6419
Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

altijd gewoon ff meten dan weet je het ckers :wink: :)
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Tom schreef:rood is meestal plus, zwart min en geel +15 (geschakeld) dacht ik
Wel op een standaard iso autoradio

Maar ga hier nooit! van uit in een auto!

@ Elmo, Gewoon een spanningszoeker kopen, geen multimeter.

de spanningszoeker werkt veel makkelijker! Kun je prima zelf
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

nu ga je toch echt de fout in erik hoor wat mij betreft is een spanningszoeker absoluut geen meetinstrument.
er gaat niks boven een goede multimeter.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Een spanningszoeker is makkelijk als je zeker weet dat je niks kapot kan maken.
Met een multimeter kun je helemaal niets slopen als je hem goed gebruikt.

Bij een autoradio is de rode draad de +15 (geschakelde spanning) en de gele draad de +30 (continu spanning).
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

mark 5t schreef:nu ga je toch echt de fout in erik hoor wat mij betreft is een spanningszoeker absoluut geen meetinstrument.
er gaat niks boven een goede multimeter.
Je hoeft ook niets te meten. alleen kijken of er op 1 draad constante spanning staat en op een andere of er een geschakelde draad zit. Thats it.
Daar hoef je echt niet een multimeter voor te gebruiken.

En gebruik altijd een led-spanningzoeker, die zijn beter te gebruiken en kan niet ruïneren.
robclio16V schreef: Bij een autoradio is de rode draad de +15 (geschakelde spanning) en de gele draad de +30 (continu spanning).
Dit is alleen bij een autoradio met gestandardiseerde ISO stekker erachter.

En dat is in dit geval niet zo.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Daarom staat er ook: "bij een autoradio" en niet bij elke autoradio. Leek mij wel duidelijk te zijn.......
Het ging er dus ook om dat de gele en rode draad andersom waren dan er gezegd werd......
mark 5t
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 14 feb 2002 0:00
Locatie: roden
Contacteer:

wat ik bedoel te zeggen is dat je veel meer aan een multimeter hebt omdat je er veel meer mee kan.
moet je zelf natuurlijk wel weten hoe een multimeter werkt.
verder vindt ik een spanningszoeker gewoon een goedkope beun oplossing echt iets voor de prutsers onder ons .
GOED METEN IS NOG ALTIJD WETEN!!!!!!!!!!!!!!!!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

mark 5t schreef:wat ik bedoel te zeggen is dat je veel meer aan een multimeter hebt omdat je er veel meer mee kan.
moet je zelf natuurlijk wel weten hoe een multimeter werkt.
verder vindt ik een spanningszoeker gewoon een goedkope beun oplossing echt iets voor de prutsers onder ons .
GOED METEN IS NOG ALTIJD WETEN!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik mag best van mijzelf zeggen dat ik geen beun ben, eigenlijk verre van dat.

Maar een spanningzoeker vind ik ideaal werken, ik heb dan een led-spanningzoeker met draadpenetratie.

Waardoor je geen blote draden nodig bent en veel sneller kan werken. dit heeft verder niets te maken met beunen of niet.

Met een multimeter kun je inderdaad meer, maar het meeste ben je niet nodig, zeker niet bij het aansluiten van een carkit.

@Rob, ook die kleuren wisselen, kijk maar eens bij Opel/VW daar zitten de rode en de gele omgedraaid.

Bij een carkit is het weer anders, rood is constant, blauw is geschakeld en geel is mute.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

als je weet wat je moet en weet wat je wilt meten dan kun je met een spanningszoeker heel veel dingen uitmeten. met een multiemeter kan je mischien wel meer meten. maar in mijn ogen is een spannigszoeker echt geen gereedschap voor beunhazen of prutsers
R5GTT. Drive it like you stole it
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Erik Olijnsma schreef: @Rob, ook die kleuren wisselen, kijk maar eens bij Opel/VW daar zitten de rode en de gele omgedraaid.

Bij een carkit is het weer anders, rood is constant, blauw is geschakeld en geel is mute.
*Zucht* :X
Wat moet er altijd op de gele draad van een iso stekker aangesloten worden? Een continu spanning, juist.
Wat moet er altijd op een rode draad van een iso stekker aangesloten worden? Een geschakelde spanning, juist.

Wat maakt dat nou weer uit of de ene autofabrikant die 2 draden omdraait of niet die 2 draden zullen toch goed aangesloten moeten worden.

En die draden van een carkit zijn ook niet bij ieder merk gelijk, kijk maar eens bij Siemens, Motorola of Sony-Ericsson.
Mike (spitsoor)
Berichten: 6419
Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

die kleuren die erik o aangeeft zijn in iedergeval wel zo bij een nokia car kitt heb er pas geleden nog 1 ingebouwd :D radio en car kitt binne het uur (Y)
Mike (spitsoor)
Berichten: 6419
Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

elmotheelk (Eric) schreef:
Tom schreef:Lijkt me allen niet moeilijk om deze te vinden (radio, zekeringkast, sigarettenaansteker, etc., etc.). Koop meteen een mulitmeter en MEET even.
Sorry Tom. Als ik er al een zou hebben (en om er nou voor eenmalig gebruik een aan te schaffen...) heb ik geen idee hoe zoiets werkt. Ben nogal een leek op autoelektra gebied!
Tom schreef:je hebt er dus vier nodig. constante plus, min (en aarde lijkte me gelijk) en geschakelde plus (+15).
Min en aarde is inderdaad gelijk, niet goed gekeken. De radio heeft geen phone mute ingang dus die laat ik los. Zie het plaatje:

[img]http://ekok.nl/scripts/carkit_install_guide.gif[/img]
mocht je geen meter hebben of je komt er egt nie uit ik heb een goeie multimeter liggen en kan als het je egt nie lukt wel erbij helpen no problem hoor het wel grt mike
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

[quote="robclio16VWat maakt dat nou weer uit of de ene autofabrikant die 2 draden omdraait of niet die 2 draden zullen toch goed aangesloten moeten worden.
.[/quote]

Wil er alleen maar aangeven, dat in tegenstelling wat er eerder vermeld wordt, je niet zomaar de rode en de gele kan pakken.

Bij opel en vw, liggen ze andersom, bij andere merken zitten er compleet andere dingen op die draden.

Behalve tussen een niet standaard autoradio met een ISO-stekker, ben je er zeker van dat ze de goede kleur draden hebben. Maar alleen tussen de radio en de stekker.

Alleen heeft Elmo er helemaal niets aan.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Erik Olijnsma schreef:Alleen heeft Elmo er helemaal niets aan.
:lol: Inderdaad. Liever tap ik het van d sigarettenaansteker af.
spitsoor schreef: mocht je geen meter hebben of je komt er egt nie uit ik heb een goeie multimeter liggen en kan als het je egt nie lukt wel erbij helpen no problem hoor het wel grt mike
Bedankt voor je aanbod! Vader van mijn vriendin is wel technisch dus weet vrij zeker dat hij wel 1 van de genoemde aparaten heeft liggen. Moet dus wel gaan lukken. Maar ik hou de optie open. :wink:
spitsoor schreef:die kleuren die erik o aangeeft zijn in iedergeval wel zo bij een nokia car kitt heb er pas geleden nog 1 ingebouwd :D radio en car kitt binne het uur (Y)
Even voor de duidelijkheid: op de carkit zitten 4 kleuren draden. Volgens de installatie instructie zijn dat:
Rood = Massa
Zwart = Min
Blauw = contactslot
Geel = Audio mute

Deze wil ik graaf achter de sigarettenaansteker verbinden en ik hoopte dat ook dat iemand mij kon vertellen wat de draden die hier achter zitten zijn.
elmotheelk (Eric) schreef:[img]http://ekok.nl/scripts/carkit_install_guide.gif[/img]
Wat zijn de twee draden die een aanslutpuntje hebben? Welke draden zijn massa, min en contact? Of heb ik geen contact meer nodig omdat de sig aansteker al alleen bij contact aan staat?

Waar heb jij je stroom e.d. dan van af getapt Spitsoor?
Laatst gewijzigd door elmotheelk (Eric) op za 15 jan 2005 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Mike (spitsoor)
Berichten: 6419
Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

van de radio zelf is het meest makkelijke ckers als je een vaste + heb en een geschakelde
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Schema is wat onduidelijk,

B is de geschakelde stroom
+12v is de constante stroom

Massa en Min zijn 2 dezelfde dingen, dus is wat apart.

Denk eerder dat het moet zijn:

Rood = Constant
Zwart = Massa/min
Blauw = Contactslot
Geel = Mute
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

altijd leuk, dit soort topics. Met van die vragen waarmee je meer tijd bezig bent met een topic maken dan een multimeter in de hand te nemen :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Mike (spitsoor)
Berichten: 6419
Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Tom schreef:altijd leuk, dit soort topics. Met van die vragen waarmee je meer tijd bezig bent met een topic maken dan een multimeter in de hand te nemen :lol:
idd :D
elmotheelk (Eric)
Berichten: 970
Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
Locatie: Leiden
Contacteer:

Erik Olijnsma schreef:Denk eerder dat het moet zijn:

Rood = Constant
Zwart = Massa/min
Blauw = Contactslot
Geel = Mute
Oeps, je hebt gelijk. Dat bedoelde ik. (F)
spitsoor schreef:
Tom schreef:altijd leuk, dit soort topics. Met van die vragen waarmee je meer tijd bezig bent met een topic maken dan een multimeter in de hand te nemen :lol:
idd :D

Sorry hoor Tom, maar omdat ik niet weet hoe je een 'constant' of 'contactslot' moet meten met een multimeter moet ik zeker maar de volle mep bij een installatiebedrijf betalen? Mag ik, omdat ik niet weet wat de beste plek is om de verschillende kabels aan vast te maken, niet proberen er zelf mee aan de slag te gaan en zo wat te leren? Misschien vind je het onverstandig dat iemand die niet zoveel van autoelektronica weet zelf een carkit gaat installeren en niet luisterd naar het (waarschijnlijk beste) advies om gewoon zelf een multimeter te pakken, het toch probeerd zelf op te lossen?

Ik ben erg blij met de posts van spitsoor want hij heeft het blijkbaar zelf eerder gedaan en kan mij mooi helpen. (Y) Ik zal je advies volgen en maar achter de Renault radio de verschillende draden af tappen. Nu op zoek naar hoe ik de standaard radio eruit krijg (waarom staat zoiets niet in het boekje) en wat welke draden zijn...
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

tuurlijk mag dat wel (ik kom misschien een beetje bot over maar van mij mag je alles vragen). Al laat je heel je auto in kool veranderen..... :wink: Ik vind het alleen soms gek dat mensen alles het liefst zelf willen doen (goede instelling overigens), maar dan niet net effe verder willen gaan door zelf te meten. Punt 1, je weet 100% zeker dat het dan goed gebeurd. Punt 2, de volgende keer lukt het je misschien zonder topic.
Laatst gewijzigd door Tom op za 15 jan 2005 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Als je de draden aansluit, gebruik alsjeblieft niet kroonsteentjes en scotch-locks. die laatste zijn die blauwe knijpverbinders.

Ga óf solderen, of gebruik mannetjes/vrouwtjes, die zijn een behoorlijk stuk betrouwbaarder en minder kans op kortsluitingen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

mannetjes/vrouwtjes? Bedoel je AMP stekkertjes? Wanneer je deze knijpt met een goede (!!) tang is dit ook een goede oplossing idd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Tom schreef:mannetjes/vrouwtjes? Bedoel je AMP stekkertjes? Wanneer je deze knijpt met een goede (!!) tang is dit ook een goede oplossing idd.
Jup die bedoel ik, die stekkers hebben meerdere benaming, met de meest simpele de mannetjes vrouwtjes :p
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

maar aangezien je in de elektronika wereld alles in mannetje en vrouwtje variant hebt...
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Tom schreef:maar aangezien je in de elektronika wereld alles in mannetje en vrouwtje variant hebt...
ergens wel waar, maar zolang ik in de auto-retail heb gezeten (6 jaar) ben ik er altijd uitgekomen.

Mijn broertje zit in de zitmaaier techniek, en die heeft het wel weer over AMP-stekkers.

En een ander heeft het weer over krimpbusjes
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

zo'n ding heet toch een kabelschoentang.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Berichten: 12075
Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Johan schreef:zo'n ding heet toch een kabelschoentang.


Klopt, of een krimptang.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

zo'n exact dezelfde tang als op de foto heb ik hier liggen. Zeker een goed ding. Sla je iemand mee van de kaart als het moet, zo degelijk :lol:
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Plaats reactie