[Clio RS] Stroom aftappen voor carkit
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Hey,
Ik heb een carkitje aangeschaft en wel de Sony-Ericsson Bluetooth Car Handsfree HCB-30. Voorlopig hoeft ie nog niet op de speakers, maar ik heb wel stroom nodig hiervoor. Na een hele boel zoeken op het forum en internet heb ik toch nog niet helemaal duidelijk wat de beste aanpak is.
Wat is de beste plek om stroom af te tappen? Ik zat aan de radio te denken. Ik heb een standaard Radio Renault. Hoe krijg ik die er uit? Moet in de vier gaatje een pinnetje worden gestoken?
Misschien is er wel een handigere plek. De boel komt allemaal naast de asbak, dus misschien moet ik het wel van de aansteker afhalen. Zeker omdat aan de carkit 4 draden zitten: plus, min, aarde en contact.
Hieronder is de achterkant van de aanstek te zien. Welke draden zijn wat?!? Er zitten aan 2 draden ook extra aanstuitpunten. Zijn dit plus en min? (En welke is welke?) Er zit zelfs een hele stekker (ook op de foto te zien). Waar is deze voor?
[img]http://ekok.nl/scripts/achterkant_aansteker.jpg[/img]
Hulp met het zoeken naar de juiste stroom draden is zeer welkom! Alsvast bedankt.
Elmo
Ik heb een carkitje aangeschaft en wel de Sony-Ericsson Bluetooth Car Handsfree HCB-30. Voorlopig hoeft ie nog niet op de speakers, maar ik heb wel stroom nodig hiervoor. Na een hele boel zoeken op het forum en internet heb ik toch nog niet helemaal duidelijk wat de beste aanpak is.
Wat is de beste plek om stroom af te tappen? Ik zat aan de radio te denken. Ik heb een standaard Radio Renault. Hoe krijg ik die er uit? Moet in de vier gaatje een pinnetje worden gestoken?
Misschien is er wel een handigere plek. De boel komt allemaal naast de asbak, dus misschien moet ik het wel van de aansteker afhalen. Zeker omdat aan de carkit 4 draden zitten: plus, min, aarde en contact.
Hieronder is de achterkant van de aanstek te zien. Welke draden zijn wat?!? Er zitten aan 2 draden ook extra aanstuitpunten. Zijn dit plus en min? (En welke is welke?) Er zit zelfs een hele stekker (ook op de foto te zien). Waar is deze voor?
[img]http://ekok.nl/scripts/achterkant_aansteker.jpg[/img]
Hulp met het zoeken naar de juiste stroom draden is zeer welkom! Alsvast bedankt.
Elmo
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
je hebt er dus vier nodig. constante plus, min (en aarde lijkte me gelijk) en geschakelde plus (+15).
Lijkt me allen niet moeilijk om deze te vinden (radio, zekeringkast, sigarettenaansteker, etc., etc.). Koop meteen een mulitmeter en MEET even.
Lijkt me allen niet moeilijk om deze te vinden (radio, zekeringkast, sigarettenaansteker, etc., etc.). Koop meteen een mulitmeter en MEET even.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Sorry Tom. Als ik er al een zou hebben (en om er nou voor eenmalig gebruik een aan te schaffen...) heb ik geen idee hoe zoiets werkt. Ben nogal een leek op autoelektra gebied!Tom schreef:Lijkt me allen niet moeilijk om deze te vinden (radio, zekeringkast, sigarettenaansteker, etc., etc.). Koop meteen een mulitmeter en MEET even.
Min en aarde is inderdaad gelijk, niet goed gekeken. De radio heeft geen phone mute ingang dus die laat ik los. Zie het plaatje:Tom schreef:je hebt er dus vier nodig. constante plus, min (en aarde lijkte me gelijk) en geschakelde plus (+15).
[img]http://ekok.nl/scripts/carkit_install_guide.gif[/img]
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Dat is waar.Tom schreef:die dingen kosten bijna niets als je gewoon een goedkope neemt. Daarnaast leer je er wat van!
Nou het valt wel mee hoor. Ik ben alleen geen elektro specialist (maar it-er). Stroom van het juiste draadje af halen moet mij toch lukken?!Tom schreef:Als je echt zo'n leek bent zou ik er niet aan beginnen.
-
- Berichten: 6419
- Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
altijd gewoon ff meten dan weet je het ckers


-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Wel op een standaard iso autoradioTom schreef:rood is meestal plus, zwart min en geel +15 (geschakeld) dacht ik
Maar ga hier nooit! van uit in een auto!
@ Elmo, Gewoon een spanningszoeker kopen, geen multimeter.
de spanningszoeker werkt veel makkelijker! Kun je prima zelf
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
nu ga je toch echt de fout in erik hoor wat mij betreft is een spanningszoeker absoluut geen meetinstrument.
er gaat niks boven een goede multimeter.
er gaat niks boven een goede multimeter.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
Een spanningszoeker is makkelijk als je zeker weet dat je niks kapot kan maken.
Met een multimeter kun je helemaal niets slopen als je hem goed gebruikt.
Bij een autoradio is de rode draad de +15 (geschakelde spanning) en de gele draad de +30 (continu spanning).
Met een multimeter kun je helemaal niets slopen als je hem goed gebruikt.
Bij een autoradio is de rode draad de +15 (geschakelde spanning) en de gele draad de +30 (continu spanning).
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Je hoeft ook niets te meten. alleen kijken of er op 1 draad constante spanning staat en op een andere of er een geschakelde draad zit. Thats it.mark 5t schreef:nu ga je toch echt de fout in erik hoor wat mij betreft is een spanningszoeker absoluut geen meetinstrument.
er gaat niks boven een goede multimeter.
Daar hoef je echt niet een multimeter voor te gebruiken.
En gebruik altijd een led-spanningzoeker, die zijn beter te gebruiken en kan niet ruïneren.
Dit is alleen bij een autoradio met gestandardiseerde ISO stekker erachter.robclio16V schreef: Bij een autoradio is de rode draad de +15 (geschakelde spanning) en de gele draad de +30 (continu spanning).
En dat is in dit geval niet zo.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
wat ik bedoel te zeggen is dat je veel meer aan een multimeter hebt omdat je er veel meer mee kan.
moet je zelf natuurlijk wel weten hoe een multimeter werkt.
verder vindt ik een spanningszoeker gewoon een goedkope beun oplossing echt iets voor de prutsers onder ons .
GOED METEN IS NOG ALTIJD WETEN!!!!!!!!!!!!!!!!
moet je zelf natuurlijk wel weten hoe een multimeter werkt.
verder vindt ik een spanningszoeker gewoon een goedkope beun oplossing echt iets voor de prutsers onder ons .
GOED METEN IS NOG ALTIJD WETEN!!!!!!!!!!!!!!!!
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Ik mag best van mijzelf zeggen dat ik geen beun ben, eigenlijk verre van dat.mark 5t schreef:wat ik bedoel te zeggen is dat je veel meer aan een multimeter hebt omdat je er veel meer mee kan.
moet je zelf natuurlijk wel weten hoe een multimeter werkt.
verder vindt ik een spanningszoeker gewoon een goedkope beun oplossing echt iets voor de prutsers onder ons .
GOED METEN IS NOG ALTIJD WETEN!!!!!!!!!!!!!!!!
Maar een spanningzoeker vind ik ideaal werken, ik heb dan een led-spanningzoeker met draadpenetratie.
Waardoor je geen blote draden nodig bent en veel sneller kan werken. dit heeft verder niets te maken met beunen of niet.
Met een multimeter kun je inderdaad meer, maar het meeste ben je niet nodig, zeker niet bij het aansluiten van een carkit.
@Rob, ook die kleuren wisselen, kijk maar eens bij Opel/VW daar zitten de rode en de gele omgedraaid.
Bij een carkit is het weer anders, rood is constant, blauw is geschakeld en geel is mute.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
als je weet wat je moet en weet wat je wilt meten dan kun je met een spanningszoeker heel veel dingen uitmeten. met een multiemeter kan je mischien wel meer meten. maar in mijn ogen is een spannigszoeker echt geen gereedschap voor beunhazen of prutsers
R5GTT. Drive it like you stole it
*Zucht*Erik Olijnsma schreef: @Rob, ook die kleuren wisselen, kijk maar eens bij Opel/VW daar zitten de rode en de gele omgedraaid.
Bij een carkit is het weer anders, rood is constant, blauw is geschakeld en geel is mute.

Wat moet er altijd op de gele draad van een iso stekker aangesloten worden? Een continu spanning, juist.
Wat moet er altijd op een rode draad van een iso stekker aangesloten worden? Een geschakelde spanning, juist.
Wat maakt dat nou weer uit of de ene autofabrikant die 2 draden omdraait of niet die 2 draden zullen toch goed aangesloten moeten worden.
En die draden van een carkit zijn ook niet bij ieder merk gelijk, kijk maar eens bij Siemens, Motorola of Sony-Ericsson.
-
- Berichten: 6419
- Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
die kleuren die erik o aangeeft zijn in iedergeval wel zo bij een nokia car kitt heb er pas geleden nog 1 ingebouwd
radio en car kitt binne het uur 


-
- Berichten: 6419
- Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
mocht je geen meter hebben of je komt er egt nie uit ik heb een goeie multimeter liggen en kan als het je egt nie lukt wel erbij helpen no problem hoor het wel grt mikeelmotheelk (Eric) schreef:Sorry Tom. Als ik er al een zou hebben (en om er nou voor eenmalig gebruik een aan te schaffen...) heb ik geen idee hoe zoiets werkt. Ben nogal een leek op autoelektra gebied!Tom schreef:Lijkt me allen niet moeilijk om deze te vinden (radio, zekeringkast, sigarettenaansteker, etc., etc.). Koop meteen een mulitmeter en MEET even.
Min en aarde is inderdaad gelijk, niet goed gekeken. De radio heeft geen phone mute ingang dus die laat ik los. Zie het plaatje:Tom schreef:je hebt er dus vier nodig. constante plus, min (en aarde lijkte me gelijk) en geschakelde plus (+15).
[img]http://ekok.nl/scripts/carkit_install_guide.gif[/img]
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
[quote="robclio16VWat maakt dat nou weer uit of de ene autofabrikant die 2 draden omdraait of niet die 2 draden zullen toch goed aangesloten moeten worden.
.[/quote]
Wil er alleen maar aangeven, dat in tegenstelling wat er eerder vermeld wordt, je niet zomaar de rode en de gele kan pakken.
Bij opel en vw, liggen ze andersom, bij andere merken zitten er compleet andere dingen op die draden.
Behalve tussen een niet standaard autoradio met een ISO-stekker, ben je er zeker van dat ze de goede kleur draden hebben. Maar alleen tussen de radio en de stekker.
Alleen heeft Elmo er helemaal niets aan.
.[/quote]
Wil er alleen maar aangeven, dat in tegenstelling wat er eerder vermeld wordt, je niet zomaar de rode en de gele kan pakken.
Bij opel en vw, liggen ze andersom, bij andere merken zitten er compleet andere dingen op die draden.
Behalve tussen een niet standaard autoradio met een ISO-stekker, ben je er zeker van dat ze de goede kleur draden hebben. Maar alleen tussen de radio en de stekker.
Alleen heeft Elmo er helemaal niets aan.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Erik Olijnsma schreef:Alleen heeft Elmo er helemaal niets aan.

Bedankt voor je aanbod! Vader van mijn vriendin is wel technisch dus weet vrij zeker dat hij wel 1 van de genoemde aparaten heeft liggen. Moet dus wel gaan lukken. Maar ik hou de optie open.spitsoor schreef: mocht je geen meter hebben of je komt er egt nie uit ik heb een goeie multimeter liggen en kan als het je egt nie lukt wel erbij helpen no problem hoor het wel grt mike
Even voor de duidelijkheid: op de carkit zitten 4 kleuren draden. Volgens de installatie instructie zijn dat:spitsoor schreef:die kleuren die erik o aangeeft zijn in iedergeval wel zo bij een nokia car kitt heb er pas geleden nog 1 ingebouwdradio en car kitt binne het uur
Rood = Massa
Zwart = Min
Blauw = contactslot
Geel = Audio mute
Deze wil ik graaf achter de sigarettenaansteker verbinden en ik hoopte dat ook dat iemand mij kon vertellen wat de draden die hier achter zitten zijn.
Wat zijn de twee draden die een aanslutpuntje hebben? Welke draden zijn massa, min en contact? Of heb ik geen contact meer nodig omdat de sig aansteker al alleen bij contact aan staat?elmotheelk (Eric) schreef:[img]http://ekok.nl/scripts/carkit_install_guide.gif[/img]
Waar heb jij je stroom e.d. dan van af getapt Spitsoor?
Laatst gewijzigd door elmotheelk (Eric) op za 15 jan 2005 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6419
- Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
van de radio zelf is het meest makkelijke ckers als je een vaste + heb en een geschakelde
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Schema is wat onduidelijk,
B is de geschakelde stroom
+12v is de constante stroom
Massa en Min zijn 2 dezelfde dingen, dus is wat apart.
Denk eerder dat het moet zijn:
Rood = Constant
Zwart = Massa/min
Blauw = Contactslot
Geel = Mute
B is de geschakelde stroom
+12v is de constante stroom
Massa en Min zijn 2 dezelfde dingen, dus is wat apart.
Denk eerder dat het moet zijn:
Rood = Constant
Zwart = Massa/min
Blauw = Contactslot
Geel = Mute
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 6419
- Lid geworden op: za 10 jul 2004 10:05
- Locatie: Schiedam
- Contacteer:
iddTom schreef:altijd leuk, dit soort topics. Met van die vragen waarmee je meer tijd bezig bent met een topic maken dan een multimeter in de hand te nemen

-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr 2 jan 2004 19:37
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Oeps, je hebt gelijk. Dat bedoelde ik.Erik Olijnsma schreef:Denk eerder dat het moet zijn:
Rood = Constant
Zwart = Massa/min
Blauw = Contactslot
Geel = Mute

spitsoor schreef:iddTom schreef:altijd leuk, dit soort topics. Met van die vragen waarmee je meer tijd bezig bent met een topic maken dan een multimeter in de hand te nemen
Sorry hoor Tom, maar omdat ik niet weet hoe je een 'constant' of 'contactslot' moet meten met een multimeter moet ik zeker maar de volle mep bij een installatiebedrijf betalen? Mag ik, omdat ik niet weet wat de beste plek is om de verschillende kabels aan vast te maken, niet proberen er zelf mee aan de slag te gaan en zo wat te leren? Misschien vind je het onverstandig dat iemand die niet zoveel van autoelektronica weet zelf een carkit gaat installeren en niet luisterd naar het (waarschijnlijk beste) advies om gewoon zelf een multimeter te pakken, het toch probeerd zelf op te lossen?
Ik ben erg blij met de posts van spitsoor want hij heeft het blijkbaar zelf eerder gedaan en kan mij mooi helpen.

-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
tuurlijk mag dat wel (ik kom misschien een beetje bot over maar van mij mag je alles vragen). Al laat je heel je auto in kool veranderen.....
Ik vind het alleen soms gek dat mensen alles het liefst zelf willen doen (goede instelling overigens), maar dan niet net effe verder willen gaan door zelf te meten. Punt 1, je weet 100% zeker dat het dan goed gebeurd. Punt 2, de volgende keer lukt het je misschien zonder topic.
Laatst gewijzigd door Tom op za 15 jan 2005 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Als je de draden aansluit, gebruik alsjeblieft niet kroonsteentjes en scotch-locks. die laatste zijn die blauwe knijpverbinders.
Ga óf solderen, of gebruik mannetjes/vrouwtjes, die zijn een behoorlijk stuk betrouwbaarder en minder kans op kortsluitingen.
Ga óf solderen, of gebruik mannetjes/vrouwtjes, die zijn een behoorlijk stuk betrouwbaarder en minder kans op kortsluitingen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Jup die bedoel ik, die stekkers hebben meerdere benaming, met de meest simpele de mannetjes vrouwtjesTom schreef:mannetjes/vrouwtjes? Bedoel je AMP stekkertjes? Wanneer je deze knijpt met een goede (!!) tang is dit ook een goede oplossing idd.

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
ergens wel waar, maar zolang ik in de auto-retail heb gezeten (6 jaar) ben ik er altijd uitgekomen.Tom schreef:maar aangezien je in de elektronika wereld alles in mannetje en vrouwtje variant hebt...
Mijn broertje zit in de zitmaaier techniek, en die heeft het wel weer over AMP-stekkers.
En een ander heeft het weer over krimpbusjes
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Johan schreef:zo'n ding heet toch een kabelschoentang.
Klopt, of een krimptang.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD