
tikkend geluid R5
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 18 dec 2004 17:55
- Locatie: rotterdam
mijn koppakking is lek geweest en daar is een nieuwe ingezet door een garage (vorige eigenaar) en mijn motorblok heeft sinsdien een tikkend geluid .. ik denk zelf dat het de kleppen zijn oid maar zeker weten doe ik het niet iemand ervaring ermee of enig iedee wat het is en/of het schadelijk is ? en weet ook iemand hoeveel cc mijn blok is ? ik heb een renault 5 tr u9 

Kunnen versleten klepstoters zijn.
TR is waarschijnlijk een 1.4 C2J. Dit kun je ook zien op het identificatieplaatje in de motorruimte.
Die 1.4 had ik ook in mijn vorige 9, als ik 50 reed in de 4 hoorde ik het ook tikken cq. ratelen. Niet direct levensbedreigend voor je blok denk ik, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.
TR is waarschijnlijk een 1.4 C2J. Dit kun je ook zien op het identificatieplaatje in de motorruimte.
Die 1.4 had ik ook in mijn vorige 9, als ik 50 reed in de 4 hoorde ik het ook tikken cq. ratelen. Niet direct levensbedreigend voor je blok denk ik, maar wel iets om in je achterhoofd te houden.
-
- Berichten: 3295
- Lid geworden op: wo 3 okt 2001 0:00
- Locatie: Bunde (L)
na koppaking vervangen is het de bedoeling dat nadat de kop er weer op zit de kleppen opnieuw worden gesteld, is dit wel gebeurd?
-
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
- Locatie: Catsop
Ik zou ook ff kijken of je uitlaatspruitstukken niet lekken, dit kan ook een bepaalde tik veroorzaken..
3 mogelijkheden
-kleppen staan te ruim
-uitlaatspruitstuk lekt iets ( pakking of scheurtje )
-turbohuis zit klein scheurtje in gietijzeren gedeelte
diagnose stellen door met een slang 12 mm aan een oor, gericht het geluid vast te stellen.
-kleppen staan te ruim
-uitlaatspruitstuk lekt iets ( pakking of scheurtje )
-turbohuis zit klein scheurtje in gietijzeren gedeelte
diagnose stellen door met een slang 12 mm aan een oor, gericht het geluid vast te stellen.
-
- Berichten: 948
- Lid geworden op: do 15 jul 2004 21:46
- Locatie: S'nisse
turbo op een TR?pierre schreef:3 mogelijkheden
-kleppen staan te ruim
-uitlaatspruitstuk lekt iets ( pakking of scheurtje )
-turbohuis zit klein scheurtje in gietijzeren gedeelte
Het tikken kan van alles zijn! moet je echt ff iemand die er verstand van heeft (die in de buurt woont)vragen om er naar te luisteren. er zijn wel 1001 mogelijkheden! van klepspelling tot hele kapotte motor of versnellingsbak! bij renault komt nooit iets alleen!

-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
- Locatie: Noord-Brabant
9 van de 10 turbo's die ik in mijn hand heb gehad, hebben dat scheurtje. Kan me niet voorstellen dat ook werkelijk 9 van de 10 gtt's "tikken" door dit "probleem".[/b]pierre schreef:3 mogelijkheden
- kleppen staan te ruim
- uitlaatspruitstuk lekt iets (pakking of scheurtje)
- turbohuis zit klein scheurtje in gietijzeren gedeelte
diagnose stellen door met een slang 12 mm aan een oor, gericht het geluid vast te stellen.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Hmm met een koude motor tikt mijn auto als ik gas los laat. op het moment dat hij iets druk heeft. later is dat weg. Ik heb toen mijn turbo vervangen maar de turbine huis laten zitten. daar zat het gebruikelijke kleine scheurtje in. niets ernstig iig
Zover ik kan zeggen loopt de turbo niet aan in de compressor huis (om deze reden had ik toen de turbo ook vervangen)
Zover ik kan zeggen loopt de turbo niet aan in de compressor huis (om deze reden had ik toen de turbo ook vervangen)
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 18 dec 2004 17:55
- Locatie: rotterdam
maar ik heb geen turbo
en ik denk niet dat de kleppen zijn gesteld toen ik heb het nog even nagevraagd bij de vorige eigenaar en die vertelde me dat het gedaan is door een goedkope ouwe garage die ook vergeten waren om er olie in te stoppen nadat ze klaar waren
mja .. 1.4 is wel beter ik had zelf 1.2 verwacht mar ik zal er even op kijken dan 

en ik denk niet dat de kleppen zijn gesteld toen ik heb het nog even nagevraagd bij de vorige eigenaar en die vertelde me dat het gedaan is door een goedkope ouwe garage die ook vergeten waren om er olie in te stoppen nadat ze klaar waren


kleppen gewoon even opnieuw stellen is een makkie bij zo`n blok.
staan vast iets te ruim afgesteld naar mijn mening.
staan vast iets te ruim afgesteld naar mijn mening.
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
geen olie d'erin zeg je ?renaultje 5 schreef:maar ik heb geen turbo![]()
en ik denk niet dat de kleppen zijn gesteld toen ik heb het nog even nagevraagd bij de vorige eigenaar en die vertelde me dat het gedaan is door een goedkope ouwe garage die ook vergeten waren om er olie in te stoppen nadat ze klaar warenmja .. 1.4 is wel beter ik had zelf 1.2 verwacht mar ik zal er even op kijken dan
- mogelijkheid 4, lagers liggen eruit.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 18 dec 2004 17:55
- Locatie: rotterdam
hoop ut niet maar ik ga eerst ff de kleppen stellen en dan kijken we wel verdeR:)
voor de ret heeft ie namelijk best een goed geluid/ weggedrag
voor de ret heeft ie namelijk best een goed geluid/ weggedrag
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 18 dec 2004 17:55
- Locatie: rotterdam
nu snap ik er niks meer van .. kleppen zijn gesteld olie zit er weer in tikken is gebleven maar hij rijd nu wel superlekker en vlot dus zal wel niet me lagers zijn .. en volgens mij zijn de uitlaatspruitstukken ook niet lek
zijn de klepstoters vernieuwd?renaultje 5 schreef:nu snap ik er niks meer van .. kleppen zijn gesteld olie zit er weer in tikken is gebleven maar hij rijd nu wel superlekker en vlot dus zal wel niet me lagers zijn .. en volgens mij zijn de uitlaatspruitstukken ook niet lek
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 17 jan 2005 20:05
ik ga voor een versleten drijfstanglager.word het erger bij hogere toren ??
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 18 dec 2004 17:55
- Locatie: rotterdam
nee bij hogere toeren/ snelheid hoor ik het veel minder .. bij lage snelheid en stationair is het het ergst
Denk een kantelende zuiger. Is het tik tik tik dan is 't een klep (kan ook na stellen nog altijd tikken -> beetje versleten) is het tok tok tok en bij koude motor erger dan is het een zuiger.
Overigens willen ze nog wel 2 ton lopen met een kantelende zuiger
Overigens willen ze nog wel 2 ton lopen met een kantelende zuiger
