[Chamade16v] Jeroen's Project...einde verhaal!!!

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
Robert Turbo

Jo, hier de 2de monteur :)

Het gaat van begin tot nu super.

Geen tegenslagen, alles loopt lekker. :)

Morgen gaan we takelen. :D

Uiteraard komen er s'avonds weer foto's op het forum.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
twinny

Lekker bezig (Y) (Y) Ook lekker veel :foto: leuk om te volgen ben benieud naar de volgende reeks
Be TuNeD Be TwInGo
Robert Turbo

De chamade rijdt weer sinds zaterdag.

Foto's komen eraan.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

staatie dan ook op de afsluiting?
sleutelen blijft leuk,alleen hoeft er niks aan de mc te gebeuren :)
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Robert Turbo

chris-mc schreef:staatie dan ook op de afsluiting?
Ja, hij komt op jaarafsluiting met ietsjepietsje meer geluid :wink:
Renault 5 GT Turbo "EVO"
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

RobertR19 schreef:
chris-mc schreef:staatie dan ook op de afsluiting?
Ja, hij komt op jaarafsluiting met ietsjepietsje meer geluid :wink:
oorkappen mee? :D :wink:
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
PtrGte
Contacteer:

ik zei gisteren nog tegen Jeroen dattie alle dempers en rommel er tussenuit moest slijpen, maar ja, ik wist niet dattie alles zo letterlijk nam!!! :lol:
Robert Turbo

Jeroen, we wachten op foto's. :wink:
Renault 5 GT Turbo "EVO"
jeroen.k

Eerst even een kleine vraag :P

Gisteren wilde de auto niet meer starten...ws lege accu...met de startkabels en een andere auto gestart...ongeveer 20 km gereden (laatste stuk flink op toeren ong. 150 km/h) maar nu vanavond wilde ik weer starten en weer niks. Duidelijk geen of niet voldoende stroom. Accu is nog geen jaar oud. Maar wel een 55 Ah Halfords geval...zou die nu al "stuk" kunnen zijn?? Ik weet dat accu's met kou minder presteren...maar zou koud is het toch nog niet? :S

iemand nog andere idee-en om even naar te kijken behalve de accu? Moet natuurlijk wel naar de meern kunnen zondag hahaha...

Dynamo is overigens ook niet oud, dus lijkt me ook niet voor de hand liggend...en heb geen voltmeter :P
PtrGte
Contacteer:

s;inger die bak eens aan de gang, en meet dan de accuspanning tijdens draaien...

lijkt mij dat ie gewoon "op raakt" na een aantal kilometer ofzo, oftewel, misschien toch de dynamo of accu???
Marcel (Mr. Bacardi Cola)

Lijkt mij ook een dynamo probleempje. Toch maar ff een voltmeter regelen Jeroen! :wink:
jeroen.k

Enige dat ik vreemd vindt is dat als je dynamo niet goed is...dan doen je lampen en ruitenwissers en dergelijke toch ook niks meer op een gegeven moment? Of iig minder :P

Maar dat bleef allemaal goed namelijk :S

Zal op mn werk eens een voltmeter proberen te scoren :)
Bart V

komop hoor.....schaam je zeg dat je niet eens een simpel multimetertje hebt van een paar euri. De echte doe-het-zelvert ken niet zonder he :p

Voor die paar euri toch erg makkelijk. Kopen dus die handel!! :)
jeroen.k

Zag er idd 1 voor 6 euro :P morgen ff halen :)
jeroen.k

Ok, met hulp van Negotiator de auto gestart...voltmeter erop en...

Bij stationair schommelt hij tussen de 13,7 en 13,9 volt...bij gas blijf hij hangen op 14,55

Dan is de dynamo goed toch???

En dan zou hij met een stukkie rijden toch opgeladen moeten zijn? Accu die er nu opzit was redelijk leeg, maar wel zwaarder...hoe lang moet ik rijden om weer te kunnen starten? :P
Roy
Moderator

Op die halfords accu's zit toch een lampje waarop je kan zien in welke staat hij verkeerd?
5 GT Turbo '88 GT5
jeroen.k

Roy schreef:Op die halfords accu's zit toch een lampje waarop je kan zien in welke staat hij verkeerd?
Ja inderdaad en dat lampje was nog groen, maar heb de halfords accu nu dus binnen staan (55ah) en heb nu de accu van mijn sloper erop (70 Ah) daar is het lampje zwart van...wat betekent dat hij geladen moet worden...

Maar de dynamo is wel goed met die waardes?
Roy
Moderator

Je dynamo lijkt goed gezien de waardes :)
5 GT Turbo '88 GT5
jeroen.k

mooi dan :) Dacht ik ook wel, maar moest ff zekerheid hebben ;)

Zo maar even weer een stuk rijden om te laden dan...
jnjansen_r5gtturbo

jeroen.k schreef:
Maar de dynamo is wel goed met die waardes?
Lijkt me wel, die waardes staan ook in het werkplaatshandboek van de 5 GT, lijkt me dat een die bij een 19 niet veel anders zullen zijn.
Mrtn
Car: R5GTT

Als je laadstroom goed is, maar toch steeds de accu té leeg is om de motor rond te krijgen, zal deze wel gaar zijn. Dan heeft ie mss intern kortsluiting gemaakt, door bv een piekspanninkje
Mrtn = Maarten
jeroen.k

Ok, gisteren dus een nieuwe accu erop gezet. Meteen maar even een 85Ah versie. Ook met deze accu erop start hij niet. De startmotor draait heel iets rond, maar heeft er duidelijk moeite mee!

Nu heb ik na het monteren van de andere versnellingsbak vergeten het pasbusje van de starter over te zetten waardoor hij er af en toe iets overheen schoot. Dat wilde ik zaterdag dus nog even fixxen.

Het is nu dus zo...met startkabels erop en een lopende auto daaraan start hij wel. Gewoon alleen met de accu erop niet.

Wat zou dit kunnen zijn? Startmotor overleden? Slechte plus op de startmotor (maar dan zou je daar met kabels erop toch ook last van moeten hebben?) Graag een boel tips, want wil zondat toch wel naar de Meern!!!

:)
Menno

Slecht contact, bijvoorbeeld in de massa verbinding. De iets hogere spanning van die draaiende auto is dan wel voldoende om daar doorheen te prikken, alleen je accu net niet.

Alhoewel starten zoiets simpels lijkt, is het behoorlijk kritisch qua weerstand in het circuit.

Zal dat eens onderbouwen met wat getallen:
Ga eens uit van een startmotor van 1200 Watt, dan heeft die bij 12V 100 Ampere nodig. Dat betekent dat de startmotor een interne weerstand heeft van 0,12 Ohm. Dat is verschrikkelijk weinig. Je snapt nu dat een overgangsweerstand van 1 Ohm gelijk dodelijk is. Ergo: schuren en poetsen :)

Edit: hoe zeker ben je dat die nieuwe accu helemaal vol is? rij d'r eens een uurtje mee, zonder ingeschakelde verbruikers.
rev it like a rental
jeroen.k

Heb met mijn oude accu (die ook nog goed is) zonder gebruikers langer als een uur gereden. Iets wat resulteerde in niet starten.

Aangezien de startmotor wel iets doet, maar blijkbaar niet goenoeg prik krijgt...kan ik dan aannemen dat de startmotor niet stuk is? (hij is iets meer als een half jaar oud...)

De massa op de accu heb ik al wel vervangen voor een andere. Kan ik anders "gewoon" de massakabel en pluskabel van de starter vervangen? Wat voor kabeldikte is dan aan te raden?
jeroen.k

Kleine update...zojuist in mn pauze even de originele accu eraan gehangen en de 85Ah accu er met startkbels bij. Toen startte hij dus wel. Even laten lopen. Startkabels losgehaald. Motor uitgezet. Weer starten en starten lopen (op alleen de oude accu dus). Daarna weer uit gezet en toen niet meer starten. Eerst een klein draaitje en daarna alleen maar een klik...

Oftewel massa- en pluskabel vervangen neem ik aan? Maar dan, welke. Ik neem aan even een nieuwe kabel tussen min van de accu en koets. Een nieuwe kabel tussen koets en motor en een nieuwe kabel tussen plus van de accu en startmotor?
Martijn.

heb je niet nog een startmotor van je sloper ? maybe net wat te zwak maar krijg je 'm er iig wel mee aan
jeroen.k

Martijn. schreef:heb je niet nog een startmotor van je sloper ? maybe net wat te zwak maar krijg je 'm er iig wel mee aan
Nee het ligt dus niet aan de starter ;) En met een std. startmotor krijg ik hem sowieso niet aan ;) De vorige (gloednieuwe) is doorgebrand ;)

Overigens...vanmiddag met 2 acuu's gestart. Dat gaat prima. Ook daarna wilde hij weer een paar keer gewoon starten, morgen maar weer eens proberen en in ieder geval even nieuwe kabels trekken.

Hopen dat hij het dan weer blijft doen! :D
NielsT

Hey Jeroen, werk jij toevallig bij die Renault-dealer in Lelystad?
dennisvr
Über-Spammer
Contacteer:

Niels Takken schreef:Hey Jeroen, werk jij toevallig bij die Renault-dealer in Lelystad?
noopz, hij werkt bij de renault dealer bij hem op de oprit :lol:

jeroen: geen idee wat het is hoor. blijft vreemd
Robert Turbo

Niels Takken schreef:Hey Jeroen, werk jij toevallig bij die Renault-dealer in Lelystad?
Marcel(mlg) werkt bij Renault dealer in Lelystad.

Jeroen werkt op een school als boekhouder.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Steven
Car: M536

Jeroen zal wel kind aan huis zijn bij de reno-dieler :D
NielsT

hahah ohw, ja die marchel ken ik wel ja, heet hij niet marchel geilvoet ofzo?
Steven
Car: M536

Jeps, heeft een 5, clio16v en een rooie express die erg stoer gestyled is.
NielsT

Ja zie je wel, dacht ik al een ex-collega dus!
jeroen.k

Nou, ben nog steeds geen steek verder...

Na de eindejaarsmeeting nar huis gereden. Bij drempels e.d. ging mn accu-lampje branden, maar dat kwam volgens mij door de nieuwe massa's die geen goed contact maakten...nu wel volgens mij...

Bij thuiskomst auto stilgezet en tot 3 keer toe starten lopen...dynamo laadt goed bij dus lijkt me.

Maar 2 dagen later...accu weer leeg. Lampje van binnenverlichting brand nog amper...dus wordt de acuu leeggetrokken neem ik aan? :S

Nu kreeg ik de tip om dat te controleren door de minkapbel van de accu los te maken...en met een ohm-meter te kijken of hij stroom trekt...ik snap alleen niet hoe... :S Ben echt een leek qua electra. Kan iemand me het in lekentaal uitleggen? :S

Vandaag zei een collega ook dat de startmotor vaak oorzaak is bij dit soort problemen...iemand daar een idee over???
Plaats reactie