Ik vroeg mij af welke koppelvorken er allemaal in een JB3-Bak passen.
Het liefst 1 die iets groter is "dan het origineel" qwa lengte, zodat hij de drukvingers beter indrukt.
Bij mijn gt zit er een vork van een volvo 480 in,koppelt superlicht,enigste nadeel is dat de pedalen nu ongelijk zitten,moet nog eens ff kijken of hier wat aan te veranderen is,hoewel ik eigenlijk toch met een andere bak wil gaan werken .
Bas Blue Sport schreef:Moet je er één in zetten van een megane JB3 bak.
Vork is ook langer, dus koppelt ook lichter...
Dat klopt, je moet alleen uitkijken als je een dubbelen interkoeler hebt want dat zit de vork erg dicht bij. Als je dan aan het gassen bent en je trapt je koppeling in kantelt je blok naar voren en kan hij er tegen komen.
Bas Blue Sport schreef:Moet je er één in zetten van een megane JB3 bak.
Vork is ook langer, dus koppelt ook lichter...
Dat klopt, je moet alleen uitkijken als je een dubbelen interkoeler hebt want dat zit de vork erg dicht bij. Als je dan aan het gassen bent en je trapt je koppeling in kantelt je blok naar voren en kan hij er tegen komen.
gr s nder
Oké bedankt voor de informatie.
ik ga kijken wat ik kan doen
Ik heb in m'n 5je een bak een koppelingsvork van een Clio RS. Deze is langer, en je moet ook een steuntje gebruiken om het kabeloog op de bak te verplaatsen.
Wel lekker soepel met zo'n lange vork: sinterplaatje, maar 'din kan toch boodschappen doen met de raceauto.
Menno schreef:Ik heb in m'n 5je een bak een koppelingsvork van een Clio RS. Deze is langer, en je moet ook een steuntje gebruiken om het kabeloog op de bak te verplaatsen.
Wel lekker soepel met zo'n lange vork: sinterplaatje, maar 'din kan toch boodschappen doen met de raceauto.
Heb je misschien pics van hoe de "koppelingskabelsteunen" zijn aangepast?
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
k'heb ook zo'n fijne koppeling als Maik nu, dus ben ook gelijk wel benieuwd waarom dat ding zo moeilijk te bedienen is (waarom die nog steeds niet ontkoppeld)
k'heb ook zo'n fijne koppeling als Maik nu, dus ben ook gelijk wel benieuwd waarom dat ding zo moeilijk te bedienen is (waarom die nog steeds niet ontkoppeld)
Als de bak niet ontkoppelt omdat het vliegwiel te diep ligt (afdraaien zonder na te denken), dan helpt die soft pedal conversion ook niet hoor!!!
De overbrenging verandert namelijk zo dat je meer pedaalweg nodig hebt om dezelfde koppelingsweg te overbruggen.
Normaal niet zo'n probleem omdat een koppeling al moet ontkoppelen voordat je de maximum pedaalweg bereikt.
Maar wel met een veranderd vliegwiel. De maatvoering van de drukgroep en in principe de gehele koppeling moet aangepast worden aan de veranderde geometrie.
Vergelijk in ieder geval de maatvoering van het vliegwiel even a.u.b. en indien die afwijkt is het misschien verstandig om gewoon het originele vliegwiel te monteren.
originele vliegwiel met een Tilton werkt niet...je moet hem sowieso bewerken, het aanlegvlakligt 2 mm hoger dan het vlak waar de drukgroep bevestigt wordt...
dus als er teveel afgehaald is kan het wel problemen leveren...
ik benieuwd waar het aan ligt...
heb al eens eerder met Maik overlegd...maar ik zal er vanzelf wel achter komen...
ik weet al wel dat ik niet de motor erin hang VOORDAT de koppeling 100% functioneert...
toch handig, zo'n forum!
Laatst gewijzigd door PtrGte op ma 29 nov 2004 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Maik (WOOFER) schreef:Orginele vliegwiel gebruiken lukt niet, dit omdat je het vliegwiel moet laten afdraaien.
en wel zo dat er een opstaand randje van 2,5mm uit komt..
En dat is dan dus de 2,5 mm die je tekort komt? Zou niet zo best zijn als er inderdaad niet zomaar iets aan de doen is.
Maik (WOOFER) schreef:
ik maak te weinig koppelslag.
"Softpedalconversion" is dus aan de verkeerde kant van de hevel werken...
Je zal de hevel moeten aanpassen aan de kant die in de bak steekt, dus dat wordt maatwerk ... aan die kant zijn namenlijk alle JC en JB bakken gelijk....
je kan misschien wel wat aan de lengte van je kabel vogelen ? en dan je (voet)pedaal zo aanpassen dat je meer kabel-lengte kan bedienen ? (omtrek van dat beugeltje vergroten dus)
Tijn schreef:zomaar even wild in de rondte redeneren ....
Maik (WOOFER) schreef:
ik maak te weinig koppelslag.
"Softpedalconversion" is dus aan de verkeerde kant van de hevel werken...
Je zal de hevel moeten aanpassen aan de kant die in de bak steekt, dus dat wordt maatwerk ... aan die kant zijn namenlijk alle JC en JB bakken gelijk....
je kan misschien wel wat aan de lengte van je kabel vogelen ? en dan je (voet)pedaal zo aanpassen dat je meer kabel-lengte kan bedienen ? (omtrek van dat beugeltje vergroten dus)
kabel straker, pendaal dinges, ook gedaan en nog niet genoeg.
Maar heel erg bedankt dat je meedenkt.
Denk dat ik het eerst ga zoeken in een andere koppelvork (hevel?)...
even een (misschien) stomme opmerking (heb er namelijk de ballen verstand van). Ik las dat het kwam door een te ver afgedraaid vliegwiel. Is het dan geen idee een ander vliegwiel te nemen ?
Tom schreef:even een (misschien) stomme opmerking (heb er namelijk de ballen verstand van). Ik las dat het kwam door een te ver afgedraaid vliegwiel. Is het dan geen idee een ander vliegwiel te nemen ?
Vliegwiel is goed afgedraaid.
er bestond een kans dat dit niet zo was, maar het is nagemeten en het vliegwiel en de koppeling zijn 100% op elkaar afgestemd.
Tom schreef:even een (misschien) stomme opmerking (heb er namelijk de ballen verstand van). Ik las dat het kwam door een te ver afgedraaid vliegwiel. Is het dan geen idee een ander vliegwiel te nemen ?
Nee dat vliegwiel is dus op die manier aangepast zodat die speciale koppeling past.
Tijn heeft gelijk in zijn opmerking dat je het aan de andere kant van de schakelhevel moet zoeken. Het deel van de hevel dat in de bak zit bepaald tenslotte de uiteindelijke slag van de drukgroep.
Dat wordt dus lassen en proberen...
Matijs schreef:Tijn heeft gelijk in zijn opmerking dat je het aan de andere kant van de schakelhevel moet zoeken. Het deel van de hevel dat in de bak zit bepaald tenslotte de uiteindelijke slag van de drukgroep.
Dat wordt dus lassen en proberen...
Mzzz begreep het niet helemaal, maar nu wel.
Dat betekend dat ik de drukgroep moet aanpassen.
De diepte ervan is dus te klein.. (orgineel afmeting)
Deze moet dus iets groter zijn, maar hoe groot mzz.
na wat meetwerk hier en daar blijkt de slag wel in orde te zijn, alleen het druklager nog niet helemaal...een beetje het zelfde principe als te korte benen om te ontkoppelen...er is niks mis met de slag die je kunt maken, alleen je korte been kan die slag gewoon niet maken...tijd voor een langer been dus...[lees: langer druklager]
er is blijkbaar geen rekening gehouden met het feit dat de totale afstand van aanlegvlak krukas tot aanlegvlak druklager verschilt ten ozichte van het origineel...hier missen nog enkele mm's waardoor je in principe deels een "loze" slag maakt voordat het druklager uberhaupt de drukvingers raakt...het druklager moet nu (VOLGENS ONS HELDER INZICHT!!!) dus wat "langer" worden om direct de drukvingers in te drukken bij minimale koppelingspedaalslag...
ook dient de drukgroep zelf enkele mm's verder ingedrukt te worden om totaal te ontkoppelen, maar dit schijnt te verhelpen zijn door wat te pielen met de kabel/pedaalslag...