Koppelvorken in JB3-bak. (r5gtt)

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Hallo tuners ;),

Ik vroeg mij af welke koppelvorken er allemaal in een JB3-Bak passen.
Het liefst 1 die iets groter is "dan het origineel" qwa lengte, zodat hij de drukvingers beter indrukt.

[img]http://home.wanadoo.nl/hhpeters/vork1.jpg[/img]
[img]http://home.wanadoo.nl/hhpeters/vork2.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door Maik (WOOFER) op di 9 nov 2004 9:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

niemand???
Bas Blue Sport
Berichten: 406
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Bij het slootje rechts......

Moet je er één in zetten van een megane JB3 bak.
Vork is ook langer, dus koppelt ook lichter...
Florus
Berichten: 6727
Lid geworden op: zo 20 jul 2003 11:16

Bij mijn gt zit er een vork van een volvo 480 in,koppelt superlicht,enigste nadeel is dat de pedalen nu ongelijk zitten,moet nog eens ff kijken of hier wat aan te veranderen is,hoewel ik eigenlijk toch met een andere bak wil gaan werken :) .
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Bas Blue Sport schreef:Moet je er één in zetten van een megane JB3 bak.
Vork is ook langer, dus koppelt ook lichter...
Dat klopt, je moet alleen uitkijken als je een dubbelen interkoeler hebt want dat zit de vork erg dicht bij. Als je dan aan het gassen bent en je trapt je koppeling in kantelt je blok naar voren en kan hij er tegen komen.

gr s :D nder
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Sander schreef:
Bas Blue Sport schreef:Moet je er één in zetten van een megane JB3 bak.
Vork is ook langer, dus koppelt ook lichter...
Dat klopt, je moet alleen uitkijken als je een dubbelen interkoeler hebt want dat zit de vork erg dicht bij. Als je dan aan het gassen bent en je trapt je koppeling in kantelt je blok naar voren en kan hij er tegen komen.

gr s :D nder
Oké bedankt voor de informatie.
ik ga kijken wat ik kan doen ;)
Bas Blue Sport
Berichten: 406
Lid geworden op: za 13 okt 2001 0:00
Locatie: Bij het slootje rechts......

Bas Blue Sport schreef:Moet je er één in zetten van een megane JB3 bak.
Vork is ook langer, dus koppelt ook lichter...
Schoonpapa heeft dus een megane 2.0 8v
vork die daarin zit is het dee; buiten de bak een 3 a 4 cm langer als bij de GTT.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

mmzz oke.

naja kijken kan altijd :D
jeroen.k
Berichten: 5884
Lid geworden op: do 17 jan 2002 0:00
Locatie: Harderwijk

Als die van een 19 16v ook langer is heb ik er misschien nog wel 1...
Menno
Berichten: 6437
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: ZutFun

Ik heb in m'n 5je een bak een koppelingsvork van een Clio RS. Deze is langer, en je moet ook een steuntje gebruiken om het kabeloog op de bak te verplaatsen.

Wel lekker soepel met zo'n lange vork: sinterplaatje, maar 'din kan toch boodschappen doen met de raceauto. :)
rev it like a rental
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

kijk eens aan :)

1tje van een clio rs ;)

zo word ik steed wijzer hihi..
Turbo-Peer
Berichten: 424
Lid geworden op: zo 24 mar 2002 0:00
Locatie: Noord-Brabant

Menno schreef:Ik heb in m'n 5je een bak een koppelingsvork van een Clio RS. Deze is langer, en je moet ook een steuntje gebruiken om het kabeloog op de bak te verplaatsen.

Wel lekker soepel met zo'n lange vork: sinterplaatje, maar 'din kan toch boodschappen doen met de raceauto. :)
Heb je misschien pics van hoe de "koppelingskabelsteunen" zijn aangepast?
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

weten jullie ook heel toevallig afmetingen?

cliovork
19vork
meganevork etc.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

jongens weten jullie afmetingen van de koppelvorken??


vanaf schanier kant richting bak waar je drukgroeplager zit.

en naar de kant waar je koppelingskabel vast zit?

Mvg,
Maik
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Bepaalde modellen met een JC5 bak zijn standaard uitgerust met deze lange KOPPELINGSHEVEL

Hetzelfde wat al die Engelse tuners verkopen als soft pedal conversion.

Bij interesse stel ik wel een kitje samen van alles wat je nodig hebt om het ding fatsoenlijk te kunnen monteren. Kost een paar tientjes.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

ja heb ik wel interesse in ja...

k'heb ook zo'n fijne koppeling als Maik nu, dus ben ook gelijk wel benieuwd waarom dat ding zo moeilijk te bedienen is (waarom die nog steeds niet ontkoppeld)

of doet ie dat nu al wel Maik?
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

PtrGte schreef:ja heb ik wel interesse in ja...

k'heb ook zo'n fijne koppeling als Maik nu, dus ben ook gelijk wel benieuwd waarom dat ding zo moeilijk te bedienen is (waarom die nog steeds niet ontkoppeld)

of doet ie dat nu al wel Maik?
Heb jij hem al gekocht dan??

Nee hij ontkoppeld nog niet.

(via PM)
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

ja hij's onderweg... :)

dus als je het niet erg vind dan gebruik ik je info om te zorgen dat ik niet 3 keer het blok eruit hoef te halen... :D

al moet ik zeggen dat je er wel handig van wordt...

ik heb wel een laguna JB3 bak liggen hier, misschien dat die koppelhendel langer is...zal eens kijken
speedline
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 19 nov 2001 0:00
Locatie: Rotterdam

Als de bak niet ontkoppelt omdat het vliegwiel te diep ligt (afdraaien zonder na te denken), dan helpt die soft pedal conversion ook niet hoor!!!

De overbrenging verandert namelijk zo dat je meer pedaalweg nodig hebt om dezelfde koppelingsweg te overbruggen.

Normaal niet zo'n probleem omdat een koppeling al moet ontkoppelen voordat je de maximum pedaalweg bereikt.

Maar wel met een veranderd vliegwiel. De maatvoering van de drukgroep en in principe de gehele koppeling moet aangepast worden aan de veranderde geometrie.

Vergelijk in ieder geval de maatvoering van het vliegwiel even a.u.b. en indien die afwijkt is het misschien verstandig om gewoon het originele vliegwiel te monteren.
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

originele vliegwiel met een Tilton werkt niet...je moet hem sowieso bewerken, het aanlegvlakligt 2 mm hoger dan het vlak waar de drukgroep bevestigt wordt...

dus als er teveel afgehaald is kan het wel problemen leveren...

ik benieuwd waar het aan ligt...

heb al eens eerder met Maik overlegd...maar ik zal er vanzelf wel achter komen...

ik weet al wel dat ik niet de motor erin hang VOORDAT de koppeling 100% functioneert...

toch handig, zo'n forum! :)
Laatst gewijzigd door PtrGte op ma 29 nov 2004 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Orginele vliegwiel gebruiken lukt niet, dit omdat je het vliegwiel moet laten afdraaien.
en wel zo dat er een opstaand randje van 2,5mm uit komt.

PtrGte schreef:ja hij's onderweg... :)

dus als je het niet erg vind dan gebruik ik je info om te zorgen dat ik niet 3 keer het blok eruit hoef te halen... :D

al moet ik zeggen dat je er wel handig van wordt...

ik heb wel een laguna JB3 bak liggen hier, misschien dat die koppelhendel langer is...zal eens kijken
Oh dan kan je beter nog ff wachten whahaha... :lol:
onee ga jij maar ff aan de slag dan wacht ik wel ff :p
whahahah..
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

is ook goed hoor...ik hou wel van een beetje analytisch bezig zijn...

en NEE Merijn...dit is niet wat je denkt! :D
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

:lol:

Merijn en zijn vervloekte imago :lol:
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Maik (WOOFER) schreef:Orginele vliegwiel gebruiken lukt niet, dit omdat je het vliegwiel moet laten afdraaien.
en wel zo dat er een opstaand randje van 2,5mm uit komt..
En dat is dan dus de 2,5 mm die je tekort komt? Zou niet zo best zijn als er inderdaad niet zomaar iets aan de doen is. (N)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Nee het ligt moeilijker.

die 2,5 heb je nodig, maar het ...

tja ik weet het ook niet meer.
ik laat het weten zodra ik het weet :)
Tijn
Berichten: 4320
Lid geworden op: vr 18 mei 2001 0:00
Locatie: Vleuten
Contacteer:

zomaar even wild in de rondte redeneren ....
Maik (WOOFER) schreef: ik maak te weinig koppelslag.
"Softpedalconversion" is dus aan de verkeerde kant van de hevel werken...

Je zal de hevel moeten aanpassen aan de kant die in de bak steekt, dus dat wordt maatwerk ... aan die kant zijn namenlijk alle JC en JB bakken gelijk....

je kan misschien wel wat aan de lengte van je kabel vogelen ? en dan je (voet)pedaal zo aanpassen dat je meer kabel-lengte kan bedienen ? (omtrek van dat beugeltje vergroten dus)
there is no spoon.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Tijn schreef:zomaar even wild in de rondte redeneren ....
Maik (WOOFER) schreef: ik maak te weinig koppelslag.
"Softpedalconversion" is dus aan de verkeerde kant van de hevel werken...

Je zal de hevel moeten aanpassen aan de kant die in de bak steekt, dus dat wordt maatwerk ... aan die kant zijn namenlijk alle JC en JB bakken gelijk....

je kan misschien wel wat aan de lengte van je kabel vogelen ? en dan je (voet)pedaal zo aanpassen dat je meer kabel-lengte kan bedienen ? (omtrek van dat beugeltje vergroten dus)
kabel straker, pendaal dinges, ook gedaan en nog niet genoeg.

Maar heel erg bedankt dat je meedenkt. :D
Denk dat ik het eerst ga zoeken in een andere koppelvork (hevel?)... :s
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

even een (misschien) stomme opmerking (heb er namelijk de ballen verstand van). Ik las dat het kwam door een te ver afgedraaid vliegwiel. Is het dan geen idee een ander vliegwiel te nemen ?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Tom schreef:even een (misschien) stomme opmerking (heb er namelijk de ballen verstand van). Ik las dat het kwam door een te ver afgedraaid vliegwiel. Is het dan geen idee een ander vliegwiel te nemen ?
Vliegwiel is goed afgedraaid.

er bestond een kans dat dit niet zo was, maar het is nagemeten en het vliegwiel en de koppeling zijn 100% op elkaar afgestemd.

ps: geen domme opmerking.
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Tom schreef:even een (misschien) stomme opmerking (heb er namelijk de ballen verstand van). Ik las dat het kwam door een te ver afgedraaid vliegwiel. Is het dan geen idee een ander vliegwiel te nemen ?
Nee dat vliegwiel is dus op die manier aangepast zodat die speciale koppeling past.
Tijn heeft gelijk in zijn opmerking dat je het aan de andere kant van de schakelhevel moet zoeken. Het deel van de hevel dat in de bak zit bepaald tenslotte de uiteindelijke slag van de drukgroep.
Dat wordt dus lassen en proberen...
Tom
Moderator
Berichten: 25344
Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
Car: MB
Locatie: 's-Hertogenbosch

ok, duidelijk :D (Y)
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Matijs schreef:Tijn heeft gelijk in zijn opmerking dat je het aan de andere kant van de schakelhevel moet zoeken. Het deel van de hevel dat in de bak zit bepaald tenslotte de uiteindelijke slag van de drukgroep.
Dat wordt dus lassen en proberen...
Mzzz begreep het niet helemaal, maar nu wel.

Dat betekend dat ik de drukgroep moet aanpassen.
De diepte ervan is dus te klein.. (orgineel afmeting)
Deze moet dus iets groter zijn, maar hoe groot mzz.

ik moet maar weer eens gaan meten. :D
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

ik zal ff een lichtelijke update geven... :)

aan het einde van iedere tunnel... :beer:

na wat meetwerk hier en daar blijkt de slag wel in orde te zijn, alleen het druklager nog niet helemaal...een beetje het zelfde principe als te korte benen om te ontkoppelen...er is niks mis met de slag die je kunt maken, alleen je korte been kan die slag gewoon niet maken...tijd voor een langer been dus...[lees: langer druklager] :lol:

hopelijk voor Maik komt het goed...

dan hoef ik niet zoveel uit te zoeken... :)
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Maar hij had toch al een andere druklager gekregen nadat die andere stuk was gegaan?
Of was dat gewoon weer dezelfde?
PtrGte
Berichten: 1550
Lid geworden op: di 25 feb 2003 16:20
Locatie: Made
Contacteer:

er is blijkbaar geen rekening gehouden met het feit dat de totale afstand van aanlegvlak krukas tot aanlegvlak druklager verschilt ten ozichte van het origineel...hier missen nog enkele mm's waardoor je in principe deels een "loze" slag maakt voordat het druklager uberhaupt de drukvingers raakt...het druklager moet nu (VOLGENS ONS HELDER INZICHT!!!) dus wat "langer" worden om direct de drukvingers in te drukken bij minimale koppelingspedaalslag...

ook dient de drukgroep zelf enkele mm's verder ingedrukt te worden om totaal te ontkoppelen, maar dit schijnt te verhelpen zijn door wat te pielen met de kabel/pedaalslag...
Plaats reactie