Geert, mensen zitten jou al die moeilijke (alleen tegen hoge kosten te controleren) zeik op te noemen om een clio te testen. Dat ga je toch niet doen, hebben zij zekerste weten ook niet gedaan toen zij een clio kochten...kom op man, een compressie test!!! voor een auto van 1800 euro!!! Doe normaal.
Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt, maar die simpele dingen die je op het oog kunt controleren zijn wel het beste. Je moet er even vanuit gaan dat een 16v motor rond de 170 180 duizend wat revisie-werk nodig heeft. En ik weet uit 1e hand dat een versnellingsbak ook niet veel langer te leven heeft.
Dit betekent NIET dat je geen clio moet kopen met meer dan 150 duizend op de klok.
Mijn mening is, je kunt beter een goedkope kopen met een eerlijke km-stand (is ALTIJD hoog) en naderhand nog eigen extra investeringen (kan oplopen tot...over de 2000 euro).
Een clio met 140.000 op de teller is gewoon lulkoek en die bestaan ECHT ECHT ECHT niet meer, echt niet. En die wagens zijn ook niet van een oud omaatje geweest. Dat betekent dat bij die wages aan de km-stand is geschroefd om aan kuttekoppen een hogere prijs te durven vragen, blijf daar liever weg van (maar zeg nooit nooit). En als je eentje mocht tegenkomen met zo'n stand zal die zo vastgerot zijn van het stilstaan haha!
Let op simpele dingen!
Vergeet de roest niet aan de achterschermen (even met je hand onder de rand bij het wiel knijpen, als het kruimelt zal er aan gelast moeten worden).
Check de kokerbalken links en rechts. Klop er met je autosleutel of iets dergelijks op, als je er doorheen gaat moet er ook gelast worden (hoeft niet veel werk te zijn om toch goed gerepareerd te krijgen).
Check de remschijven en blokjes (als je erbij komt). Dit is duur spul! Achterremmen inc lagers en blokjes gaat al gauw naar de 300 euro. En dan heb je de voorremmen nog te gaan!
Check de kofferbak (onder de bekleding) het plaatwerk gekreukelt? Of zitten er extra lagen plaatwerk op, dat duidt onomwonden op een ongelukje. Ook onder de motorzijde kijken voor extra opgelast plaatwerk (auto is symmetrisch, dus als het links zit, zou het rechts ook moeten zitten). Autofabrieken lassen geen "pleisters" op de constructieve delen van hun auto.
Er zijn ook nog wat versnellingsbak tips, iets met de tweede versnelling die eruit zou kunnen vliegen. Misschien dat iemand anders je nog wat daarover kan vertellen.
En met die koelvloeistof, aan zulke dingen heb je wat aan. Die kun je tenminste controleren na een testrit.
Een auto heeft altijd wel wat. Betekent niet dat je hem dan niet moet kopen, maar dat de prijs er wel op
aangepast moet worden, verder niets. Als je bij een testrit zo'n serieuze problemen tegenkomt dat het blok eruit moet, zou ik hem niet kopen (tenzij je dat je bedoeling was om eraan te sleutelen, uiteraard). Maar sommige dingen kun je vantevoren toch niet zien aankomen.

Dus maak je daar ook niet te retedruk over. Rijen ermee, geniet ervan, en zorg dat je voldoende geld opzij hebt staan voor onverwachte dingen.
